Resveratrolul: ce este, ce rol are si cum il furnizezi organismului

28. 11. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit
Resveratrolul - antioxidantul din fructe

 

Resveratrolul este un antioxidant destul de cunoscut, care se gaseste in multe fructe si legume, disponibil si sub forma de suplimente alimentare, si ale carui beneficii pentru sanatate sunt laudate adesea.[1] Care sunt potentialele efecte benefice ale resveratrolului si cum il poti furniza organismului tau vei afla din articolul de mai jos.

Ce este resveratrolul 

Resveratrolul este un compus polifenolic produs de unele plante pentru a le proteja impotriva stresului si daunelor provocate de factorii de mediu.[3] Polifenolii sunt o categorie de compusi care se gasesc in mod natural in fructe, legume, ierburi, condimente, ceai, ciocolata neagra sau vin si care pot actiona ca antioxidanti. Prin asta se intelege faptul ca au capacitatea de a neutraliza radicalii liberi daunatori care pot deteriora celulele si creste riscul unor afectiuni precum diabetul, cancerul sau bolile cardiace. 

Exista peste 8.000 de tipuri de polifenoli, clasificate in 4 grupuri principale: flavonoidele, acizii fenolici, amidele polifenolice si alti polifenoli. Restveratrolul face parte din ultimul grup.[2] 

Ce efecte are resveratrolul 

Resveratrolul a fost asociat cu o serie de beneficii pentru sanatate, de la protejarea functiei creierului pana la scaderea tensiunii arteriale sau a colesterolului. Inapoi de a vorbi despre potentialele efecte benefice ale resveratrolului, trebuie insa mentionat faptul ca cercetarile pe aceasta tema sunt inca limitate. Fie ca este vorba de alimente bogate in resveratrol sau suplimente ce il contin, este indicat sa ceri sfatul unui medic inainte de a le include in dieta. 

Iata cateva potentiale beneficii ale resveratrolului:  

  • Poate contribui la mentinerea sanatatii inimii - datorita proprietatilor sale antioxidante, se pare ca resveratrolul ar putea contribui la scaderea tensiunii arteriale si a colesterolului, precum si la prevenirea formarii cheagurilor de sange ce pot la producerea unui infarct miocardic sau a unui accident vascular; de asemenea, acesta ar favoriza productia de oxid nitric, care, la randul sau, ajuta la relaxarea vaselor de sange;[5][3] 
  • Poate ajuta la cresterea colesterolului bun (HDL) si la scaderea colesterolului rau (LDL) - un alt posibil beneficiu al resveratrolului ar fi acela ca poate contribui la scaderea colesterolului prin inhibarea efectului enzimei care favorizeaza productia de colesterol, ducand in acelasi timp la cresterea nivelului colesterolului HDL;[5]
  • Poate contribui la mentinerea sanatatii creierului - ca si alti antioxidanti, resveratrolul ajuta la protejarea creierului si incetinirea declinului cognitiv ce apare odata cu inaintarea in varsta;[5]

Pe langa efectele cardioprotectoare, antioxidante si neuroprotectoare, resveratrolul mai prezinta si efecte anticanceroase, antiinflamatorii, antidiabetice si antiproliferative.[4]

Efecte adverse 

Resveratrolul are un nivel de toxicitate relativ scazut si este destul de bine tolerat de organism, cu conditia respectarii dozei recomandate, adica pana la 5 grame pe zi. In doze mai mari, poate provoca greata, diaree, varsaturi si alte probleme gastrointestinale.[1]

Resveratrolul poate fi contraindicat persoanelor cu tulburari de sangerare, care urmeaza un tratament cu anticoagulante, medicamentele pentru tensiunea arteriala, antiinflamatoare nesteroidiene sau un tratamentele pentru cancer. De asemenea, resveratrolul ar putea interactiona cu medicamente precum diluantii de sange, cele pentru tensiunea arteriala, antidepresivele, antiviralele, antifungicele, imunosupresoarele si alte suplimente.

Administrarea suplimentelor cu resveratrol nu este recomandata nici copiilor si nici femeilor insarcinate sau care alapteaza.[5]

Care sunt cele mai importante surse de resveratrol 

Resveratrolul a fost detectat in peste 70 de specii de plante. Se gaseste, de exemplu, in cantitati mari, in:

  • Alune; 
  • Afine
  • Merisoare; 
  • Dude; 
  • Soia; 
  • Rodii; 
  • Ciocolata neagra; 
  • Fistic.

Se mai gaseste in unele tipuri de iarba, crini, coaja de pin sau nuci.[6][4]

Planta cu cel mai mare continut de resveratrol este insa troscotul japonez sau Polygonum cuspidatum. O alta sursa importanta este vinul rosu. Datorita faptului ca in coaja strugurilor este produsa o cantitate mare de resveratrol, pentru a-i proteja impotriva bolilor fungice si a daunelor solare, nivelul acestuia in vin este mai ridicat comparativ cu cel din alte alimente.

In general, vinul rosu contine cantitati mai mari de resveratrol decat vinul alb. Explicatia este aceea ca vinurile rosii sunt fermentate cu coaja strugurilor mai mult decat cele albe, ceea ce favorizeaza extractia resveratrolului si a altor antioxidanti. Acest polifenol mai este prezent si in semintele sau in tescovina de struguri. Strugurii cultivati in medii umede tind sa aiba mai mult resveratrol decat strugurii cultivati in medii mai aride.

Resveratrolul mai este disponibil si sub forma de suplimente alimentare ce contin, printre altele, extracte de vin rosu, din seminte de struguri sau de troscot japonez. Majoritatea suplimentelor de pe piata sunt derivate din troscot japonez, deoarece, dupa cum mentionam mai sus, aceasta planta are cea mai mare concentratie de resveratrol disponibila in natura. Cantitatea si puritatea resveratrolului din suplimente pot varia foarte mult.[3]

Resveratrolul este un antioxidant puternic, laudat pentru proprietatile sale si potentialele beneficii pe care le poate avea pentru sanatate. Una dintre cele mai importante surse de resveratrol este vinul rosu, dar se gaseste si in alte alimente, precum si in anumite suplimente. 

Acest articol are caracter strict informativ. Administrarea de suplimente se face doar la recomandarea medicului, rolul lor fiind acela de a completa regimul alimentar. Adreseaza-te unui specialist pentru a afla mai multe informatii despre resveratrol si efectele sale. 

Bibliografie: 

  1. „Health Benefits of Resveratrol — and Should You Take It?” Cleveland Clinic, Cleveland Clinic, 25 Jan. 2022, health.clevelandclinic.org/resveratrol-benefits/. Accessed 9 Nov. 2022.
  2. Petre, Alina. „What Are Polyphenols? Types, Benefits, and Food Sources.” Healthline, Healthline Media, 8 July 2019, www.healthline.com/nutrition/polyphenols. Accessed 9 Nov. 2022.
  3. „Resveratrol.” Drugs.com, Drugs.com, 2022, www.drugs.com/resveratrol.html. Accessed 9 Nov. 2022.
  4. Salehi, Bahare, et al. „Resveratrol: A Double-Edged Sword in Health Benefits.” Biomedicines, vol. 6, no. 3, 9 Sept. 2018, p. 91, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6164842/, 10.3390/biomedicines6030091. Accessed 9 Nov. 2022.
  5. „The Health Benefits of Resveratrol.” Verywell Fit, 2022, www.verywellfit.com/benefits-of-resveratrol-89581. Accessed 9 Nov. 2022.
  6. Zhang, Li-Xue, et al. „Resveratrol (RV): A Pharmacological Review and Call for Further Research.” Biomedicine & Pharmacotherapy, vol. 143, Nov. 2021, p. 112164, www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0753332221009483, 10.1016/j.biopha.2021.112164. Accessed 9 Nov. 2022.