Rodia - beneficii, proprietati, contraindicatii

29. 7. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Rodia

Rodia este un fruct exotic pe care il poti include intr-o alimentatie sanatoasa. Afla mai multe despre beneficiile pe care le are aceasta, care sunt proprietatile sale, dar si care sunt situatiile in care trebuie evitata.

Beneficiile consumului de rodie

Semintele de rodie contin numeroase potentiale beneficii pentru sanatate. Printre acestea se afla faptul ca in componenta lor intra antioxidantii. Unul dintre rolurile lor este să contribuie la protectia contra radicalilor liberi, care, atunci cand se inmultesc, cresc riscurile de a dezvolta diverse afectiuni cronice. Iata ce alte beneficii poate oferi rodia:

Sprijina buna functionare a creierului

In componenta acesteia intra elagitaninele, care sunt polifenoli bioactivi ce se comporta precum antioxidantii si reduc inflamatia din organism. De asemenea, ajuta creierul sa lupte impotriva afectiunilor care sunt influentate de inflamatie si stres oxidativ, de exemplu, bolile Alzheimer si Parkinson. [1]

Ar putea mentine nivelul scazul al inflamatiei

Inflamatia pe termen scurt este o reactie fireasca din partea organismului in urma unei infectii sau a unei accidentari. Cu toate acestea, cea cronica poate reprezenta o problema atunci cand nu este tratata. Compusii care se afla in rodie contribuie la mentinerea nivelului scazut al inflamatiei, iar in acest mod, au rol in scaderea riscului de a dezvolta afectiuni cronice. [1]

Contribuie la buna functionare a inimii

Potrivit specialistilor, exista dovezi ca fructele ce au un nivel ridicat de polifenoli, inclusiv rodiile, pot contribui la sanatatea cardiaca. Prin faptul ca au rol in reducerea stresului oxidativ si a inflamatiei de la nivelul arterelor, rodiile reduc tensiunea arteriala si pot fi utile in lupta contra aterosclerozei, ce poate duce la atacuri de cord sau accidente vasculare cerebrale. [1]

Are rol in sanatatea tractului urinar

Studiile arata ca extractul de rodie ar putea fi util in reducerea formarii pietrelor la rinichi, gratie cantitatii mari de antioxidanti. Intr-unul dintre acestea, unor adulti cu varste intre 18 si 70 de ani, ce sufereau de crize recurente de pietre la rinichi, li s-a administrat cate 1.000 de miligrame de extract de rodie, timp de 90 de zile. Expertii au observat ca organismul a inhibat mecanismul prin care se formau pietrele. [1]

Ajuta la mentinerea sanatatii digestive

Mai multe studii sugereaza ca nivelul sanatatii digestive este influentat in mare parte de bacteriile care se afla in intestine, fapt ce contribuie si la sanatatea intregului organism. Este posibil ca rodia, ca parte dintr-o alimentatie echilibrata, sa fie utila in aceasta privinta. [1]

Imbunatateste anduranta 

Anduranta la exercitiile fizice ar putea fi imbunatatita cu ajutorul polifenolilor din rodie. Un studiu a relevat faptul ca administrarea unui gram de extract de rodie cu treizeci de minute inaintea inceperii sesiunii de alergare a intarziat senzatia de epuizare cu circa 12%. Un alt studiu a aratat ca suplimentele alimentare pe baza de rodie pot contribui atat la sporirea andurantei, cat si recuperarea muschilor.

Insa, este important de retinut faptul ca suplimentele alimentare nu trebuie sa inlocuiasca o alimentatie echilibrata si se recomanda parerea medicului inainte de a incepe administrarea acestora, intrucat pot interfera cu unele medicatii sau particularitati ale sanatatii pacientului.

Specialistii trebuie sa acumuleze insa mai multe informatii cu privire la efectele pe care le are rodia asupra sanatatii in general, pentru a emite teorii concrete.

Proprietati

Proprietatile rodiei

Semintele rodiei sunt singurele parti care se pot consuma din acest fruct, motiv pentru care trebuie bine curatate. Toate celelalte trebuie inlaturate, deoarece contin elemente toxice. 

Iata valorile nutritive pe care le au semintele dintr-o rodie de dimensiuni medii (282 de grame): 234 de calorii, 52 de grame de carbohidrati, 38.6 grame de zaharuri, 4.7 grame de proteine, 11.3 grame de fibre, 3.3 grame de grasimi. Printre mineralele pe care le contine rodia se afla fierul, calciul, magneziul, potasiul si fosforul. Rodiile sunt bogate si in vitamina C si acid folic (vitamina B9).

Printre potentialele proprietati ale rodiilor se afla si cele antimicrobiene. Compusii care se afla in rodie pot ajuta organismul in lupta cu microorganisme precum unele tipuri de bacterie, fungi si candidoza, de exemplu, cele care se instaleaza de obicei la nivelul cavitatii bucale si care provoaca respiratie neplacuta si degradarea dintilor. [1]

Contraindicatii 

Semintele de rodie sunt contraindicate persoanelor care sunt alergice la ele. In caz contrar, s-ar putea confrunta cu simptome precum puruit (mancarime), umflare, rinita si dificultati in ceea ce priveste respirarea. Nu sunt comestibile decat semnintele rodiei, intrucat celelalte componente ale plantei au toxine in componenta lor. [2]

Rodia este un fruct de la care se consuma doar semintele si le poti integra intr-o alimentatie sanatoasa, cat timp nu ai alergie la ele. Acest articol prezinta informatii generale despre rodie. Daca ai intrebari in legatura cu efectele pe care le-ar putea avea acest fruct asupra sanatatii tale, consulta un medic. 

Pentru realizarea acestui articol s-au utilizat urmatoarele surse de informare:

1. Panoff, Lauren. “10 Health Benefits of Pomegranate.” Healthline, Healthline Media, 23 Feb. 2022, www.healthline.com/nutrition/12-proven-benefits-of-pomegranate, accesat la 28 iulie 2022;

2. “Pomegranate: Overview, Uses, Side Effects, Precautions, Interactions, Dosing and Reviews.” WebMD, WebMD, www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-392/pomegranate, accesat la 28 iulie 2022.