Semintele de chia - beneficii, proprietati, contraindicatii

27. 10. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit
seminte de chia intr-o lingura de lemn

Semintele de chia sunt extrem de populare cand vorbim de diete sanatoase. Acestea sunt foarte hranitoare, au un continut bogat in fibre, proteine, acizi grasi Omega-3 si numerosi micronutrienti. Semintele de chia pot fi utilizate la prepararea multor retete. Consumate in cantitate mare, pot genera tulburari digestive sau reactii alergice. 

Semintele de chia sunt printre cele mai nutritive si utilizate produse pentru sanatate. Acestea sunt considerate un ajutor de nadejde pentru obtinerea unor mese delicioase si sanatoase. Sunt usor de folosit si pot fi asociate felurilor principale de mancare, preparatelor de mic-dejun, dulciurilor, salatelor, dar se regasesc si in paine si bauturi. 

Recomandarea noastra este sa incluzi in dieta semintele de chia, daca nu ai contraindicatii medicale, dar sa nu exagerezi. 

Ce sunt semintele de chia?

Semintele de chia provin din planta numita Salvia hispanica, originara din America de Sud. Aceste seminte sunt apreciate si utilizate inca de pe vremea civilizatiilor azteca si maya (1), (2). 

Semintele de chia sunt mici, de culoare neagra sau alba. Nu exista diferente de gust si proprietati intre cele doua nuante (3).  

Valoarea nutritiva a semintelor de chia

Specialistii au stabilit ca o portie de 28 de grame sau 2 lingurite si jumatate de seminte de chia contine: 131 de calorii, 8,4 g grasime (grasimi polinesaturate - acizi grasi Omega-3), 13 g carbohidrati, 11,2 g fibre, 5,6 g proteine si zero zahar (1), (4). 

Semintele de chia au printre altele in compozitie: calciu, zinc, fier, magneziu, fosfor, acid folic, vitamina A, dar si cupru (1).

Beneficii si proprietati ale semintelor de chia

Sanatatea inimii

Alaturi de acizii grasi Omega-3 din componenta, consumul moderat de seminte de chia poate reduce riscul de aparitie a unui atac de cord sau a problemelor asociate pentru inima (1). 

Atentie insa, nu exista dovezi care sa sustina acest lucru. Nu renunta la tratamentul prescris de medic pentru problemele de sanatate si nu urma diete bazate pe un consum de seminte de chia pentru afectiunile diagnosticate. 

Ajutor in lupta cu greutatea?

Continutul bogat in fibre al semintelor de chia poate ajuta la obtinerea sanatatii tractului digestiv si la prevenirea constipatiei. Daca te numeri printre persoanele care lupta sa scape de kilogramele acumulate in plus si introduci in dieta seminte de chia ai putea obtine unele rezultate. Fibrele din acestea pot regla tranzitul intestinal si oferi senzatia de satietate mai usor pentru ca ingerate cresc mult in volum (4), rezultat comparabil cu cel obtinut in administrarea de tarate de psyllium

Sunt persoane care le inmoaie inainte de a le consuma pentru a obtine o masa gelatinoasa. Odata ajunsa in stomac, aceasta are sanse sa functioneze ca un prebiotic (3). 

boluri cu iaurt, fructe, cereale si seminte de chia

Semintele de chia ar putea imbunatati nivelul zaharului din sange

Semintele de chia nu contin zahar, dar ar putea contribui la reglarea nivelului de zahar din sange. Primele cercetari in acest sens au aratat ca micile seminte au potential in reducerea rezistentei la insulina, ceea ce ar duce si la o imbunatatire a controlului zaharului din sange. Pentru moment nu exista, insa, dovezi in sustinerea acestor ipoteze (1), (2). 

Creste colesterolul bun si il scade pe cel rau?

Cercetatorii fac studii pentru a intelege daca semintele de chia pot creste colesterolul bun, in acelasi timp cu o scadere a colesterolului rau. Pana in acest moment s-a observat efectul protector asupra echilibrului lipidelor din sange si efectul neutru sau benefic al semintelor de chia asupra altor markeri avuti in vedere pentru sistemul cardiovascular. Nu se poate trage inca o concluzie in acest sens, dar este posibil ca introducerea semintelor de chia in alimentatia persoanelor cu probleme de colesterol sa produca unele efecte benefice. Atentie: niciun aliment nu poate trata colesterolul ridicat (1). 

Nutritive

Semintele de chia au un continut nutritiv mare si pot fi utilizate cu moderatie in realizarea unor preparate. Painea cu seminte de chia are un gust bun si este si sanatoasa. Iaurtul cu fructe si seminte de chia ar putea fi un mic-dejun delicios. O salata peste care presari cateva seminte de chia si dressing ar putea fi consistenta si hranitoare. Sunt o sumedenie de retete de mancaruri minunate in care poti incorpora cateva seminte de chia. 

Cum excesele pot dauna si o alimentatie in care introduci prea multe seminte de chia poate fi nefavorabila. Urmareste reactiile adverse si mergi de urgenta la medic. 

Contraindicatii ale consumului de seminte chia

Nu se cunosc foarte multe situatii in care semintele de chia sa fie contraindicate. Totusi, alergiile alimentare nu ocolesc nici acest produs. Exista oameni cu alergie la semintele de chia (1) care nu trebuie sa le consume. 

Au fost raportate cazuri in care unele persoane au ingerat seminte de chia cu care s-au inecat (3). Fiind vorba de seminte de mici dimensiuni, daca le oferi copiilor in iaurt sau in amestecuri de salate de fructe, trebuie sa ii supraveghezi cu atentie sa nu se sufoce. 

Prea multe seminte de chia introduse in dieta, mai ales cand corpul tau nu este obisnuit cu un continut bogat de fibre, ar putea sa determine aparitia unor probleme digestive (2). 

Persoanele cu disfagie, care au probleme la inghitire sau alte afectiuni digestive trebuie sa fie atente la seminte de chia pentru a nu ajunge la medic de urgenta (3). 

Efecte nedorite ale consumului de seminte chia se pot inregistra si in cazul pacientilor care primesc tratament pentru hipertensiune arteriala sau al celor care au medicamente anticoagulante (2). 

 Semintele de chia sunt hranitoare si pot fi parte a unei diete sanatoase. Se crede ca semintele de chia pot tine sub control colesterolul, sunt benefice in mentinerea sanatatii inimii sau pentru obtinerea unei greutati optime. Nu exista dovezi stiintifice in acest sens, asadar trebuie atentie sporita si vizita de urgenta la medic, la primele semne adverse, pentru a beneficia de tratament de specialitate. 

Surse de informare:

  1. What are the benefits and nutritional value of chia seeds? - https://www.medicalnewstoday.com/articles/291334
  2. Chia Seeds 101: Nutrition Facts and Health Benefits - https://www.healthline.com/nutrition/chia-seeds
  3. Chia Seeds - https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/chia-seeds/
  4. Chia seeds pack nutritional punch - https://www.mayoclinichealthsystem.org/hometown-health/speaking-of-health/chia-seeds-pack-nutritional-punch
Acizii grasi polinesaturati Omega-3 EPA (acid eicosapentaenoic) si DHA (acid docosahexaenoic) contribuie la buna functionare a inimii. Acestia protejeaza celulele impotriva stresului oxidativ (vitamina E).