Fosforul: Sursele si rolul acestuia in organism

21. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit

Fosforul este un mineral de care organismul are nevoie pentru ca unele functii ale sale sa se desfasoare optim. Fosforul se gaseste in multe alimente, dar in unele cazuri, fosforul se adauga si in urma prelucrarii produselor alimentare. In cele mai multe cazuri, dieta ne asigura cantitatea de fosfor de care organismul nostru are nevoie. Exista insa persoane care au anumite probleme de sanatate (de pilda boli ale rinichilor, sau diabet) si care ar putea avea nevoie de cantitati suplimentare de fosfor (1).

Important de retinut

Suplimentele cu fosfor (uneori in combinatie cu alte minerale) trebuie prescrise de medicul specialist. Acesta este cel care stabileste doza si perioada de administrare, in functie de simptomele, afectiunea si starea de sanatate a pacientului

In acest articol afli mai multe despre sursele alimentare de fosfor, despre rolul sau in organism, dar si care sunt dozele recomandate de fosfor in functie de varsta.

Rolul fosforului in organism

Fosforul are mai multe functii in organism:

  • este folosit pentru a dezvolta si mentine sanatatea oaselor si dintilor si pentru a produce proteine care vor fi ulterior folosite pentru a regenera celulele si repara tesuturile (1). Fosforul ajuta la ameliorarea pierderilor densitatii osoase (care duce in final la osteoporoza) (4). 
  • ajuta la reglarea echilibrului hormonal si faciliteaza metabolismul (4). De asemenea, sustine fluxul de energie de care are nevoie organismul pentru a functiona optim. Acest lucru presupune inclusiv capacitatea de a absorbi eficient vitaminele si mineralele din alimente (4). 
  • are un rol important in modul in care organismul proceseaza carbohidratii sau zaharurile (1).
  • ajuta la producerea ADN-ului si ARN-ului (3).
  • echilibreaza nivelul vitaminelor complexului B si a vitaminei D, precum si nivelul unor minerale precum iod, magneziu, zinc.
  • regleaza bataile inimii (3).
  • gestioneaza consumul si stocarea energiei in organism.
  • ajuta muschii sa se refaca dupa exercitiile fizice.

Asadar, fosforul sustine functiile corpului care implica (1):

  • sistemul nervos;
  • functia renala;
  • contractia musculara.

Surse alimentare de fosfor

Cei mai multi oameni primesc suficient fosfor din dieta alimentara, mai ales daca mananca alimente care contin proteine si calciu. Cele mai multe alimente bogate in proteine sunt surse excelente de fosfor (1): 

  • carne de pui;
  • carne de curcan;
  • carne de porc;
  • fructe;
  • seminte;
  • conserve de sardine in ulei (3);
  • conserve de somon (3);
  • conserve de ton in apa (3);
  • oua;
  • produse lactate cu continut scazut de grasimi;
  • nuci.

Sunt si alte alimente care, desi nu sunt bogate in proteine, sunt surse bune de fosfor, desi organismul nu absoarbe mineralul la fel de usor (1):

  • usturoi;
  • cartofi;
  • cereale integrale;
  • broccoli;
  • fructe uscate.

Fosforul intra si in compozitia unor produse precum (5): 

  • gustari; 
  • tipuri de cola;
  • bauturi energizante; 
  • produse fast-food.

Dozele zilnice recomandate de fosfor

Dozele de fosfor care sunt recomandate sunt in functie de varsta:

  • 0-6 luni: 100 miligrame (mg);
  • 7-12 luni: 275 mg;
  • 1-3 ani: 460 mg;
  • 4-8 ani: 500 mg;
  • 9-18 ani: 1.250 mg;
  • adulti: 700 mg;
  • femeile insarcinate si cele care alapteaza au nevoie de cantitati suplimentare de fosfor (1). 
  • dozele care depasesc 3.000-3.500 mg/zi sunt considerate prea mari si pot afecta sanatatea (2).

Risc de prea mult fosfor in organism

Persoanele care au boli cronice de rinichi, sau care au probleme de procesare a calciului pot inregistra acumulari prea mari de fosfor in corp. Rinichii sunt mai putin capabili sa elimine fosfatul din organism, iar mineralul se poate acumula si se poate ajunge la niveluri excesiv de ridicate de fosfor (2). Simptomele pot fi: 

  • eruptii cutanate;
  • mancarime;
  • crampe musculare;
  • spasme;
  • dureri osoase;
  • amorteala;
  • furnicaturi in jurul gurii.

Hiperfosfatemia este foarte rara si este putin asociata cu administrarea de suplimente de fosfor (2).

De asemenea, fosforul se poate combina cu calciul formand depozite in tesuturile moi ale corpului, iar aceste depozite pot duce la un risc crescut de atac de cord, accident vascular cerebral. Sunt studii care demonstreaza ca depozite prea mari de fosfor in organism pot fi periculoase pentru sanatate (1).

Risc de prea putin fosfor

O persoana care are niveluri scazute de fosfor poate suferi de (1):

  • oboseala;
  • dureri articulare;
  • confuzie;
  • pierderea poftei de mancare;
  • dureri osoase;
  • dificultati respiratorii;
  • dezechilibre electrolitice;
  • iritabilitate.

In unele cazuri (rare), persoanele cu un deficit mare de fosfor pot intra in coma sau pot suferi alte complicatii care pot pune viata in pericol. Medicul poate corecta nivelurile scazute de fosfor, tratand conditia care sta la baza acestui situatii.  De asemenea, medicul poate recomanda modificari in dieta sau suplimente pe care le considera adecvate (1). 

Persoanele care au nevoie de cantitati suplimentare de fosfor sunt cele care sufera de diabet zaharat si care-si administreaza insulina pentru a-si regla glicemia. Persoanele care consuma alcool in exces pot avea de asemenea nevoie de un supliment de fosfor.

Sunt si medicamente care pot reduce nivelul de fosfor din organism (1):

  • corticosteroizi; 
  • diuretice.

In concluzie:

  • fosforul este un element important pentru ritmul cardiac, metabolismul, contractia musculara. Fosforul este un macromineral, la fel ca magneziul, calciu, potasiu, sodiu, zinc. 
  • organismul are nevoie de fosfor mineral pentru a-si putea indeplini functiile de baza. Cei mai multi oameni isi iau cantitatea de fosfor de care au nevoie din dieta. 
  • persoanele care au anumite afectiuni, sau care urmeaza anumite tratamente, ar putea avea nevoie sa creasca sau sa scada aportul de fosfor.
  • fosforul poate interactiona cu unele medicamente, in sensul ca acestea pot scadea nivelul de fosfor din organism: medicamente care scad colesterolul, diureticele, antiacidele, insulina (2).
  • sunt si medicamente care pot determina cresterea excesiva a nivelului de fosfor: corticosteroizi, suplimentele de potasiu (2).
  • intoxicatia cu fosfor apare mai ales atunci cand nu avem un stil de viata echilibrat.
  • in cazul in care esti preocupat de aportul de fosfor, sau te confrunti cu simptome de deficit de fosfor, consulta medicul (1).  

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu inlocuiesc consultatia din cabinetul medical. Tratamentele pot fi urmate numai la recomandarea unui medic specialist. Manifestarile unor probleme medicale difera de la pacient la pacient. Nu ezita sa mergi la medicul de familie, sau la medicul specialist pentru consult si tratament, ori de cate ori ai o problema de sanatate.

Acest articol a fost realizat in baza informatiilor preluate din urmatoarele surse:

  1. Medical News Today, „What are the health benefits of phosphorus?” https://www.medicalnewstoday.com/articles/325623
  2. verywellhealth, „What is phosphorus”: https://www.verywellhealth.com/phosphorus-health-benefits-4589810
  3. Healthline, „Phosphorus in your diet”: https://www.healthline.com/health/phosphorus-in-diet
  4. Organic Facts, „10 amazing benefitrs of phosphorus”: https://www.organicfacts.net/health-benefits/minerals/health-benefits-of-phosphorus.html
  5. WebMD, „Phosphorus in your diet”: https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/what-is-phosphorus