Semintele de floarea-soarelui - beneficii si modalitati de a le utiliza

14. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Semintele de floarea-soarelui reprezinta una dintre cele mai comune gustari, dar totodata ofera si numeroase beneficii organismului uman. Exista sortimente ce au coaja alba, neagra sau pestrita. Citeste in continuare informatii despre proprietatile acestora, cum pot fi utilizate si in ce situatii se recomanda precautie cu privire la consumul lor.

Beneficiile pe care le ofera semintele de floarea-soarelui

Se recomanda consumul semintelor provenite din surse bio. Aceste seminte oleaginoase sunt bogate in nutrienti, motiv pentru care pot avea actiuni benefice asupra corpului, dupa cum urmeaza:

Semintele de floarea-soarelui pot fi de ajutor in prevenirea riscului atacului de cord, ar putea contribui la scaderea colesterolului de tip LDL, la scaderea hipertensiunii arteriale, datorita grasimilor polinesaturate. Exista posibilitatea sa contribuie si in lupta contra diabetului zaharat de tip 2.

Aceste seminte pot avea rol in ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual, datorita aportului vitaminei B6. Gratie fibrelor, este posibil sa fie utile in buna functionare a tranzitului intestinal. Deoarece contin vitamina E si seleniu, ar putea contra radicalilor liberi si a stresului oxidativ si pot avea rol in reducerea inflamatiei din organism.

Alte actiuni posibile ale acestora pot fi de natura antifungica, antibacteriana si ar putea facilita ameliorarea ranilor superficiale, cum sunt zgarieturile. Acizii grasi Omega-6 pe care ii contin pot avea influenta benefica asupra pielii, imbunatatindu-i aspectul si contribuind la incetinirea procesului de imbatranire.

Mineralele din semintele de floarea-soarelui, cum sunt calciul, fosforul, magneziul, contribuie la sanatatea oaselor. Datorita mineralelor si vitaminelor, este posibil sa sustina sistemul imunitar. Gratie tiaminei, contribuie la cresterea nivelului de energie, intrucat aceasta are rol in metabolizarea alimentelor.

Iata ce contin, printre altele, o suta de grame de seminte de floarea-soarelui in stare cruda[1]:

  • Calciu: 78 mg
  • Fier: 5.3 mg
  • Sodiu: 9 mg
  • Potasiu: 645 mg
  • Grasimi: 4.5 g
  • Proteine: 21 g
  • Calorii: 584 
  • Cupru: 1.80 mg
  • Mangan: 1950 mg
  • Magneziu: 325 mg
  • Seleniu: 63mcg
  • Zinc: 5 mg
  • Fosfor: 660 mg
  • Vitamina A: 3 mcg
  • Tiamina (Vitamina B1): 1480 mg
  • Riboflavina (Vitamina B2): 0.335 mg
  • Niacina (Vitamina B3): 8.335 mg
  • Acid pantotenic (Vitamina B5): 1130 mg
  • Vitamina B6: 1345 mg
  • Acid folic (vitamina B9): 227 mcg
  • Vitamina C (acid ascorbic) 1.4 mg
  • Vitamina E: 35.17 mg
  • Betaina: 35.4 mg
  • Colina: 55.1 mg

Modalitati de a utiliza semintele de floarea-soarelui

Exista mai multe modalitati de a folosi aceste seminte. Iata detalii despre cateva dintre acestea:

In gastronomie

Una dintre cele mai comune utilizari ale semintelor de floarea-soarelui este sub forma de ulei pentru gatit si unt.

Semintele de floarea-soarelui decojite se pot folosi intr-o varietate mare de retete. Acestea se pot consuma simple, ca atare, in stare cruda sau prajite, ori se pot adauga in salate de mai multe feluri, in paine, in produse de patiserie, in iaurt, in granola, in sosul pesto, in paste, in smoothie-uri, se pot folosi pentru a realiza crusta pentru carnuri. 

Din ele se poate face pateu, piure, chifrele, hummus. Se adauga in deserturi precum batoane de ciocolata, batoane de cereale, fursecuri, biscuiti, briose, halva, prajituri si in multe alte preparate. De asemenea, se pot gasi si in combinatii cu alte seminte, cum sunt cele de dovleac, de in, de chia, de pin, precum si in amestec cu cereale. 

In suplimente alimentare

Semintele de floarea-soarelui se gasesc si in suplimente alimentare ce se pot procura din farmacii sau plafare, de exemplu, sub forma de capsule sau pulbere de lecitina. Atentie: se recomanda citirea prospectului si respectarea indicatiilor mentionate in acesta. In cazul in care apar reactii nedorite, adreseaza-te medicului.

In produse de ingrijire si cosmetice

Uleiul presat la rece din semintele de floarea-soarelui se utilizeaza si in industria cosmetica, datorita proprietatilor sale antiinflamatoare si antiseptice. Din el se poate crea si sapun. Extractul din seminte de floarea-soarelui se foloseste ca ingredient si in unele sampoane, lotiune de corp, geluri de dus, balsamuri pentru par, masti si benzi pentru ten.

Ca furaj 

Semintele din floarea-soarelui crude si nesarate se folosesc si ca furaj pentru pasari - de curte, de colivie si salbatice. Se gasesc simple sau in combinatii cu alte seminte ori cereale, cum sunt graul, orzul si porumbul. De asemenea, se folosesc si pentru diferite tipuri de uruiala.

Precautii

Se recomanda ca semintele de floarea-soarelui sa fie consumate cu moderatie, deoarece au aport caloric ridicat si pot duce la cresterea in greutate. Unele persoane pot prezenta sensibilitate la aceste seminte si exista posibilitatea sa aiba reactii alergice la ele, astfel ca se recomanda sa le evite. Versiunile cu sare adaugata le sunt contraindicate persoanelor care urmeaza un regim fara sare.

Te poti bucura de semintele de floarea-soarelui pe tot parcursul anului, dar se recomanda procurarea acestora din surse bio si consumul in stare cruda si in cantitati moderate. Versiunile prajite pot avea cantitati mai reduse de nutrienti.

Pentru realizarea acestui articol s-au folosit urmatoarele surse de informatii:

  1. https://www.nutritionvalue.org/Seeds%2C_dried%2C_sunflower_seed_kernels_nutritional_value.html?size=100+g
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/sunflower-seeds
  3. https://www.webmd.com/diet/health-benefits-sunflower-seeds
  4. https://www.healthline.com/nutrition/sunflower-seeds