Rolul magneziului in organism. Cum ajuta la intarirea sistemului imunitar

22. 2. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit

Magneziul este unul dintre acele minerale esentiale pentru sanatate, avand numeroase beneficii la nivelul organismului si in a carui lipsa pot aparea o serie de simptome si afectiuni. Din pacate, corpul uman nu produce in mod natural atat magneziu pe cat are nevoie, asa ca acesta va trebui procurat din diverse alimente sau, dupa caz, din suplimente alimentare.

Insa, care este rolul magneziului in organism si de ce este acesta atat de benefic? Poate sa aiba un impact asupra sistemului imunitar? Ce se intampla atunci cand suferi de carenta de magneziu? Vom discuta mai pe larg despre toate aceste aspecte in cele ce urmeaza.

Ce este magneziul?

Magneziul este un mineral de culoare alb spre argintiu, cu usoare reflexe gri care, odata ce intra in contact cu aerul, capata o nuanta de gri inchis. Acesta a fost descoperit in Magnesia, in zona Greciei, regiune de unde si-a luat si numele. In urma cercetarilor facute de chimistul de origine engleza Joseph Black, acesta a fost clasificat drept element chimic in 1755.

Magneziul este prezent in apa, in sol, dar si in corpul vietuitoarelor, inclusiv al oamenilor, aflandu-se pe locul 8 printre cele mai raspandite elemente chimice din organismul uman. Acesta influenteaza numeroase procese care au loc in organism, lucru care explica importanta sa majora.

Care sunt beneficiile magneziului?

Mai jos, vom detalia pe scurt rolul magneziului in organism si procesele in care acesta este implicat. Astfel, vom putea identifica o serie de beneficii clare ale acestui mineral.

Imbunatatirea digestiei

Magneziul influenteaza foarte mult activitatea muschilor, inclusiv a celor de la nivelul tractului digestiv. Astfel, acesta ajuta la o digestie sanatoasa si are rolul de a favoriza tranzitul intestinal, fiind eficient in probleme precum constipatia.

Contribuie la metabolismul glucozei

Acest mineral actioneaza in mod direct in procesul de metabolizare a glucidelor, in special a glucozei. Astfel, acesta ajuta la mentinerea unui nivel normal de zahar in sange si, automat, contribuie la prevenirea aparitiei diabetului de tip 2. In plus, un alt rol al magneziului in organism este si acela de a converti aceste glucide in energie, astfel incat sa putem face fata cu brio sarcinilor zilnice.

Imbunatatirea functiei respiratorii

Magneziul are beneficii si asupra muschilor intercostali, astfel favorizand respiratia corecta. De asemenea, a fost descoperita o legatura intre astm si deficitul de magneziu. Se pare ca, atunci cand nu este suficient magneziu in organism, pot aparea depuneri de calciu la nivelul tractului respirator, lucru care cauzeaza probleme cu respiratia.

Asigura buna functionare a sistemului muscular

Asa cum am mentionat deja, un rol important al magneziului in organism este sa asigure sanatatea muschilor. Acest lucru este posibil deoarece mineralul ajuta la transferul de ioni de potasiu, sodiu si calciu, prevenind formarea de depuneri pe suprafata muschilor.

Creste densitatea osoasa

Magneziul joaca un rol foarte important si in sanatatea sistemului osos, precum si a danturii, actionand asupra acelor celule care se afla in compozitia oaselor si favorizand absorbtia de calciu.

Lupta impotriva oboselii si a starilor anxioase

Acest mineral are beneficii si asupra sistemului nervos si contribuie la o creare mai usoara de sinapse intre neuroni. Astfel, asigura o mai buna activitate cerebrala si impiedica aparitia starilor de depresie, anxietate sau oboseala. In plus, este si un bun aliat atunci cand corpul are nevoie sa produca mai multa energie si sa mentina un nivel optim al acesteia.

In urma analizei acestor procese, putem enumera si alte cateva roluri ale magneziului in organism: combaterea inflamatiei, imbunatatirea conditiei fizice prin actiunea sa asupra muschilor, prevenirea migrenelor, asigurarea unui echilibru din punct de vedere mental.

Cum ajuta magneziul la intarirea sistemului imunitar?

Fiind unul dintre cele mai importante minerale pentru corpul uman, rolul magneziului in organism a fost atent studiat de-a lungul timpului. Astfel, s-a descoperit si o legatura dintre acesta si activitatea sistemului imunitar. Un studiu aparut in publicatia Nature a analizat aceasta legatura si a descoperit o corelatie stransa cu ambele tipuri de imunitate, innascuta si dobandita.

Cercetatorii au evidentiat faptul ca aportul de magneziu provenit din alimentatie este strans legat de un nivel mai mic al inflamatiei prezent in organism, precum si o modificare a numarului si a functiei celulelor responsabile cu producerea raspunsurilor imune. Studiul s-a axat asupra populatiei cu o varsta mai inaintata si a sportivilor, ambele categorii prezentand o imunitate mai slabita. Astfel, s-a observat un potential rol al magneziului in echilibrul sistemului imunitar.

Asadar, este vital sa mentii un nivel optim al magneziului in organism, in special in timpul sezonului rece.

Carenta de magneziu

Alimentatia reprezinta principalul mod prin care putem obtine aportul de magneziu necesar organismului. Insa, o dieta nepotrivita, bogata in alimente nesanatoase si saraca in legume si fructe, poate duce la aparitia carentei de magneziu. Alte persoane predispuse la hipomagnezie sunt sportivii de performanta, copiii, persoanele in varsta, femeile insarcinate.

Factorii de risc pentru aceasta afectiune includ fumatul, consumul de alcool, afectiuni precum diabetul, boli ale ficatului sau boli digestive, stresul sau administrarea laxativelor si a medicamentelor diuretice care pot duce la excretia magneziului. Printre principalele simptome ale carentei de magneziu se numara starile de oboseala, amorteala, anxietate si crampele musculare.

Este important ca hipomagnezia sa fie diagnosticata la timp, cu ajutorul analizelor de sange si a unui examen de urina. Analizele care verifica nivelul mineralelor din sange ar trebui dublate de un examen al globulelor rosii, deoarece deficitul de magneziu poate fi dificil de diagnosticat doar printr-un set de investigatii de baza.

Daca nu se va interveni la timp pentru a regla nivelul mineralului din organism, exista riscul de aparitie a altor afectiuni mult mai grave: boli cardiace, respiratorii, diabet, probleme musculare. In afara unei diete bogate in magneziu, medicul poate recomanda si o serie de suplimente alimentare.

Excesul de magneziu

In general, hipermagnezia poate aparea in urma unor tratamente sau poate fi un simptom al problemelor renale severe (de exemplu, insuficienta renala). In cazul excesului de magneziu in organism, pot aparea simptome precum greata, varsaturi, stari de ameteala, confuzie, slabiciunea musculara sau chiar paralizie. Daca nivelul de magneziu este extrem de ridicat, pacientul poate suferi un stop cardiac.

Un mod de a scadea nivelul magneziului este prin administrarea intravenoasa de calciu, daca supradoza a venit in urma administrarii excesive a mineralului. Daca hipermagnezia a aparut din cauze renale, va fi necesara dializa.

Care sunt cele mai bune surse de magneziu?

Cel mai bun mod de a asigura un nivel optim de magneziu in organism este prin alimentatie. De aceea, este important sa stii ce produse sunt bogate in acest mineral si pot fi incluse in dieta ta.

Nucile, alunele, migdalele, precum si semintele de floarea soarelui, de in si de susan sunt surse grozave de magneziu. Nu uita si incluzi si alimente foarte sanatoase, precum produse din cereale integrale, fructe si legume verzi crude (banane, mere, avocado, broccoli, spanac). Daca iti place carnea, vei putea consuma fara probleme piept de pui, vita si somon, la care sa adaugi o garnitura de orez sau cartofi. Iubitorii de lactate pot lua cantitati insemnate de magneziu din iaurt si din lapte.

Rolul magneziului in organism este acela de a mentine sanatatea muschilor, a oaselor si a sistemului nervos, dar si de a intari sistemul imunitar. Pentru o viata echilibrata, este important sa mentii un nivel optim al magneziului in corp adoptand o alimentatie adecvata. Cere sfatul medicului si despre ce suplimente alimentare poti incerca pentru a-ti regla nivelul magneziului din organism.