Vitamina A: Ce face pentru tenul si sanatatea ta

Vitaminele sunt molecule care contin micronutrienti esentiali de care corpul nostru are nevoie pentru a functiona corespunzator. Acesti micronutrienti ori nu sunt sintetizati deloc de corp, fie sunt sintetizati dar nu in cantitate suficienta, astfel incat este nevoie ca ei sa fie suplimentati printr-o alimentatie corecta.

Exista 13 vitamine necesare pentru ca metabolismul nostru sa functioneze corect:

  • vitamina A (retinoide, carotenoide);
  • vitamina B1 (tiamina);
  • vitamina B2 (riboflavina);
  • vitamina B3 (niacina);
  • vitamina B5 ( acid pantotenic);
  • vitamina B6 (piridoxina);
  • vitamina B7 (biotina);
  • vitamina B9 (acid folic);
  • vitamina B12 (cobalamina);
  • vitamina C (acid ascorbic);
  • vitamina D (calciferoli);
  • vitamina E (tocoferoli);
  • vitamina K (chinone);

Vitaminele se clasifica in doua grupe mari:

  • vitamine solubile in grasime: acestea pot fi pastrate ca rezerva in organism, dar atunci cand sunt luate in exces sunt toxice (vitaminele A, D, E si K);
  • vitamine solubile in apa: nu sunt stocate in organism si organismul trebuie alimentat zilnic cu acestea (vitaminele din complexul B si vitamina C).

Reputatia vitaminei A se bazeaza pe o diversiune. Se spune ca in Al Doilea razboi Mondial, succesul misiunilor aeriene nocturne ale pilotilor britanici au fost puse pe seama consumului de morcovi bogati in vitamina A, nicidecum pe seama unui nou radar. De fapt, diversiunea aceasta avea un sambure de adevar: vitamina A mareste acuitatea vizuala pe timp de noapte datorita unuia dintre compusii ei, numit retinal. De asemenea, vitamina A imbunatateste vederea si ajuta la mentinerea sanatatii ochilor.

Substanta pe care noi astazi o numim vitamina A a fost studiata mai bine de 130 de ani. A primit numele de vitamina A abia în 1920, la timp pentru dezastrul militar care avea sa vina.

Vitamina A are beneficii importante asupra corpului: grabeste vindecarea in urma unor afectiuni, sustine sistemul imunitar, ajuta la estomparea petelor de batranete si a acneei, mentine sanatatea oaselor, a pielii, a parului, a dintilor si a gingiilor.

Din acest articol vei afla ce este vitamina A, care sunt beneficiile ei asupra corpului, care sunt sursele acestui micronutrient, cum se manifesta lipsa de vitamina A si surplusul acesteia in organism.

Cuprins:

  1. Ce este Vitamina A
  2. Beneficiile vitaminei A asupra sanatatii
  3. Surse vegetale de vitamina A
  4. Deficienta de Vitamina A
  5. Surplus de vitamina A in organism

Ce este Vitamina A

Vitamina A este una dintre cele mai importante vitamine pentru organism. Este liposolubila (solubila in grasimi), are multe surse naturale, iar in alimentatia noastra este disponibila in 2 forme: 

  • vitamina A preformata: (retinol, retinal si acid retinoic, care sunt absorbite din lactate, peste si carne);
  • provitamina A/carotenoide: (alfacaroten, betacaroten, beta-criptoxantina, absorbite din surse vegetale precum fructele si legumele). 

Vitamina A este absorbita la nivelul intestinului subtire (prin intermediul sarurilor biliare si a mineralelor), iar ulterior vitamina A este depozitata in ficat, organismul nostru depinzand de buna functionare a acestuia.

Beneficiile vitaminei A asupra sanatatii 

Vitamina A este una dintre cele mai importante vitamine pentru organism, din urmatoarele motive:

  • intareste sistemul imunitar;
  • stimuleaza formarea de celule albe care intra in componenta sistemului imunitar;
  • previne cataracta, glaucomul si alte afectiuni oculare degenerative;
  • imbunatateste vederea nocturna;
  • ajuta sa distingi corect culorile;
  • previne/amelioreaza aparitia sindromului de ochi uscat;
  • regenereaza pielea (ajuta la regenerarea cicatricilor, ranilor, arsurilor);
  • intra in componenta substantei din care sunt facuti dintii (dentina);
  • previne formarea calculilor biliari (prin intermediul fosfatului de calciu produs de vitamina A);
  • are efect regenerator, ajuta la regenerarea cicatrilor, ranilor, arsurilor;
  • ajuta la asimilarea calciului;
  • sustine sanatatea unghiilor.

Beneficiile vitamine A asupra pielii

Beneficiile vitaminei A asupra pielii nu sunt mai putin importante:

  • este adjuvant in acnee: vitamina A echilibreaza supraproductia de keratina din foliculi (care creeaza blocaje la nivelul pielii si formeaza conditiile aparitiei acneei). Semnele ramase de la acnee pot fi ameliorate prin consum de morcovi, caise, rosii. De asemenea, este redus excesul de sebum. 
  • are efect antirid: vitamina A (mai este numita si vitamina care sterge ridurile) contine cantitati mari de beta-caroten si retinol (antioxidant care actioneaza impotriva radicalilor liberi). Consumul regulat de vitamina A reduce ridurile de expresie, stimuleaza formarea de colagen, previne imbatranirea prematura. 
  • inlatura petele pigmentare.
  • reduce aspectul vergeturilor: ajuta la regenerarea celulelor si confera pielii un aspect sanatos si catifelat.

Derivatii din vitamina A

Derivatii de vitamina A nu sunt absorbiti de piele in mod egal. Acestia sunt:

Acid retinoic

Acid retinoic este puternic, pielea îl asimilează foarte repede. Intra numai in componenta produselor farmaceutice care se elibereaza doar cu prescriptie medicala. Oportunitatea tratamentului cu acid retinoic trebuie confirmata de un medic dermatolog, indiferent daca este vorba despre acnee severa, pete pigmentare, riduri profunde. Acidul retinoic este cu adevarat eficient, dar este si foarte iritant, astfel incat administrarea lui se face numai in baza unei scheme de tratament stabilita de medicul specialist. 

Atentie!

Expunerea la soare este interzisa pe perioada tratamentului cu reninoizi!

Retinaldehida

Retinaldehida este aproape la fel de eficienta ca si acidul retinoic. Spre deosebire de acesta, retinaldehida intra in compozitia unor cosmetice pentru care nu este nevoie de prescriptie medicala.

Retinol

Retinolul nu este la fel de eficient precum acidul retinoic si retinaldehida, dar este bine tolerat de pielea uscata sau sensibila.

Cum actioneaza retinolul asupra pielii
  • este foarte eficient in tratarea punctelor negre sau a punctelor albe;
  • stimuleaza productia de celule noi ale pielii, deblocand porii;
  • estompeaza cicatricele lasate de acnee;
  • are efect anti-aging, adica amelioreaza ridurile fine;
  • daca este folosit cel putin 3-6 luni, retinolul poate intineri pielea;
  • este folosit in tratarea psoriazisului (afectiune dermatologica autoimuna);
  • reduce petele pigmentare;
  • opreste procesul de multiplicare celulara care a determinat aparitia negilor.
Retinyl Palamitate, Retinyl Propionate, Retinyl Acetate (esteri)

Esterii sunt mai greu de asimilat in piele, iar eficienta lor pe termen lung nu este suficient sustinuta.

Beneficiile vitaminei A asupra parului

Vitamina A are o actiune benefica asupra parului: 

  • confera un scalp sanatos: reduce excesul de sebum la nivelul scalpului, prevenind uscarea acestuia;
  • previne deteriorarea firului de par si pastreaza stralucirea acestuia. Nu trebuie uitat ca firele de par trebuie sa faca fata poluarii si factorilor de mediu care il agreseaza;
  • amelioreaza simptomele de par uscat;
  • previne aparitia matretii

Surse vegetale de vitamina A

Surse naturale de vitamina A sunt:

  • cartofi dulci;
  • ardei grasi rosii;
  • morcovi;
  • spanac
  • kale
  • broccoli
  • legume cu frunza verde inchis;
  • salata verde;
  • castraveti cu coaja
  • patrunjel;
  • caise;
  • dovleac;
  • papaya;
  • mango;
  • pepene galben;
  • prune;
  • portocale;
  • fistic;
  • peste;
  • lapte;
  • oua;
  • unt;
  • ficat;
  • Cereale.

Deficienta de Vitamina A

O dieta sanatoasa iti poate asigura aportul corespunzator de vitamina A. Exista totusi persoane dispuse la deficienta acestei vitamine: 

  • bebelusii, la nastere;
  • copiii;
  • femeile insarcinate;
  • femeile care alapteaza;
  • persoanele care sufera de fibroza chistica.

Manifestarile deficientei de vitamina A

Lipsa de vitamina A se manifesta prin:

  • scaderea acuitatii vizuale;
  • ochi uscati;
  • afectiuni dermatologice;
  • infectii intestinale;
  • piele uscata, imbatranita;
  • infectii la nivelul sistemului respirator;
  • boli ale aparatului reproductiv;
  • avort spontan;
  • pierderea poftei de mancare;
  • intarzierea cresterii la copii.

Cauzele deficientei de vitamina A

Exista factori de risc pentru deficienta de vitamina A:

  • consumul de alcool - vorbim despre abuzul de alcool, care duce la deficite de vitamina A si zinc si provoaca o serie de dereglari in organism, precum: pierderea simtului gustativ si olfactiv, disfunctii sexuale sau nictalopie (lipsa acuitatii vizuale pe timp de noapte). Combaterea deficitului va ameliora aceste simptome.
  • alimentatia deficitara - cea mai frecventa cauza a deficitului de vitamina A este malnutritia. Vegetarienii sau persoanele care consuma putina carne si produse de origine animala prezinta cel mai mare risc.
  • lipsa alaptarii la san - laptele matern este cea mai importanta sursa de vitamina A pentru sugari. Copiii care nu sunt alaptati prezinta un risc mai mare de a dezvolta un deficit de vitamina A;
  • sarcina - o deficienta poate aparea si in timpul sarcinii, pentru ca organismul unei femei gravide consuma o cantitate mai mare de vitamine si minerale. Este recomandata o alimentatie bogata in legume si fructe. Suplimentele alimentare se vor lua in aceasta perioada numai la recomandarea medicului, pentru ca vitamina A poate provoca malformatii congenitale fatului.

Surplus de vitamina A in organism

Manifestari ale surplusului de vitamina A 

O alta consecinta a faptului ca vitamina A este liposolubila tine de faptul ca surplusul se elimina mai greu din organism, ceea ce poate duce la acumulari toxice. Pentru a fi afectati de hipervitaminoza A ar trebui sa consumam pe termen lung doze care depasesc de douazeci pana la cincizeci de ori valorile recomandate (3000 micrograme in cazul adultilor). 

Iata cateva dintre simptomele surplusului de vitamina A:

  • greata, varsaturi;
  • iritabilitate;
  • scaderea apetitului;
  • dureri de cap;
  • dureri de muschi si dureri abdominale;
  • transpiratii nocturne;
  • ameteala;
  • caderea parului;
  • diaree;
  • scaderea in greutate.

Tratamentul pentru hipervitaminoza A presupune oprirea administrarii de vitamina A, urmand ca simptomele sa dispara in numai cateva zile.

Este foarte important sa iei suplimente de vitamina A doar la recomandarea medicului care iti cunoaste istoricul medical (sarcina, ciroza sau alte afectiuni hepatice, alcoolism cronic, insuficienta renala cronica).

Atenție! 

Acest articol este informativ si nu inlocuieste un consult medical specializat.

Surse relevante de informatii:

HealthLine, „The benefits and Limits of Vitamin A for Your Skin”:

https://www.healthline.com/health/vitamin-a-for-skin

HealthLine, „The 4 Best Vitamins for Your Skin”:

https://www.healthline.com/health/4-best-vitamins-for-skin

„The Skin Benefits of Vitamin A”:

https://www.canyonranch.com/blog/beauty/the-skin-benefits-of-vitamin-a/

Clare Gilbert, „What is vitamin A and why do we need it?”: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3936685/

„Vitamin A (Retinol)”: https://www.mountsinai.org/health-library/supplement/vitamin-a-retinol

NDTV, „Skin Care: Here’s Why Vitamin A Is Essential For Your Skin”:

https://www.ndtv.com/food/skin-care-here-s-why-vitamin-a-is-essential-for-your-skin-foods-to-load-up-on-1943212

The Skin Care Clinic, „Vitamin A-essential for your skin”:

https://www.theskincareclinic.com.au/vitamin-a-essential-for-your-skin/