Vitamina B1 (tiamina): Beneficii, surse si rolul acesteia in organism

21. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 9 minute de citit

Tiamina, sau vitamina B1, este un nutrient esential pentru sanatate. Vitamina B1 este prima vitamina B pe care oamenii de stiinta au descoperit-o, de aceea este notata cu numarul 1 (1). Este o vitamina solubila in apa, care se gaseste in mod natural in unele alimente, dar de asemenea se gaseste si in suplimente alimentare si in multivitamine. De altfel, tiamina joaca un rol esential in dezvoltarea si functionarea unor celule. Avem cantitati mici de vitamina B1 stocate in ficat, asadar pentru functionarea optima a organismului avem nevoie de un aport zilnic de alimente bogate in tiamina (1). Pe scurt, vitamina B1 permite organismului sa foloseasca carbohidratii pentru producerea de energie. Vitamina B1 are un rol esential in metabolismul glucozei si de asemenea sustine functia nervoasa, musculara si cardiaca (1).

Simptome ale deficientei de vitamina B1 se gasesc mentionate in textele antice ale medicinei chineze, dar aceste manifestari nu au fost legate de dieta decat mult mai tarziu, la sfarsitul secolului XIX (3). Vitamina B1 este disponibila intr-o varietate de forme, sub numele de clorhidrat de tiamina sau mononitrat de tiamina. In cazuri severe de deficienta, vitamina B1 se poate administra intravenos.

Explicam in acest articol care sunt sursele si rolul vitaminei B1 in organism, dar si care sunt beneficiile pe care studiile medicale le-au evidentiat pana in prezent. In plus, iti spunem si la ce trebuie sa fii atent atunci cand urmezi un tratament cu vitamina B1. 

 Important de retinut

Vitamina B1 trebuie prescrisa de medic. Acesta este cel care stabileste doza si perioada de administrare, in functie de simptomele, afectiunea si starea de sanatate generala a pacientului.  

Beneficiile vitaminei B1

In principal, complexul de vitamine B ajuta la transformarea carbohidratilor, grasimilor si proteinelor in energie sau glucoza. Vitaminele B sunt necesare pentru a mentine ficatul, pielea, parul si ochii functionali. Au un rol important si in functionarea sistemului nervos, ajuta la o buna functionare a creierului. Vitaminele B sunt numite adesea vitaminele anti-stres, pentru ca stimuleaza sistemul imunitar al organismului in perioade stresante (1). 

Exista multiple beneficii demonstrate ale vitaminei B1:

  • sustine functionarea sistemului nervos, muschilor, inimii, stomacului, intestinelor (1).
  • este implicata in fluxul de electroliti de la nivelul celulelor nervoase si a tesuturilor musculare (1).
  • este recomandata in cazul persoanelor diagnosticate cu colita ulcerativa, diaree persistenta, apetit scazut, dar si a celor care sufera de o inflamatie a nervilor periferici (1). 
  • este indicata pentru tratarea unei tulburari a creierului  care este cauzata de un nivel redus de tiamina, sindromul Wernicke-Korsakoff. Vitamina B1 ajuta la scaderea riscului si amelioreaza simptomele afectiunii (3). Sindromul Wernicke-Korsakoff reprezinta de fapt 2 afectiuni cumulate. Boala Wernicke presupune deteriorarea nervilor din sistemul nervos central si periferic si este cauzata de malnutritie din cauza alcoolismului. Sindromul Korsakoff este caracterizat prin probleme de memorie si leziuni ale nervilor. Vitamina B1 ajuta la imbunatatirea coordonarii musculare si la ameliorarea confuziei, dar rareori poate imbunatati pierderile de memorie (6).
  • sportivii pot primi vitamina B1 pentru a-si imbunatati performantele (1).
  • in cazurile de dismenoree: vitamina B1 amelioreaza crampele menstruale.

Daca medicul considera necesar, vitamina B1 se poate recomanda si in urmatoarele afectiuni: cataracta, glaucom (si alte afectiuni oculare), dureri diabetice, afectiuni cardiace, rau de miscare, in cazul unui sistem imunitar slabit (1), sau in cazul persoanelor care fac exces de alcool (acestea au de obicei un nivel scazut de tiamina si ar putea avea nevoie de suplimente de vitamina B1) (3).

Surse alimentare de vitamina B1

Vitamina B1 se gaseste in mod natural in (3):

  • carne;
  • peste;
  • cereale integrale;
  • fasole;
  • linte;
  • mazare;
  • orez;
  • seminte de floarea soarelui;
  • iaurt;
  • nuci.

Doze recomandate de vitamina B1

Dozele recomandate de vitamina B1 sunt in functie de varsta (6):

  • pana in 6 luni: 0,2 mg;
  • 7-12 luni: 0,3 mg;
  • 1-3 ani: 0,5 mg;
  • 4-8 ani: 0,6 mg;
  • 9-13 ani: 0,9 mg;
  • baieti, 14-18 ani: 1,2 mg;
  • fete, 14-18 ani: 1 mg;
  • barbati, peste 19 ani: 1,2 mg;
  • femei, peste 19 ani: 1,1 mg;
  • gravide si femei care alapteaza: 1,4 mg.

Pentru pacientii diagnosticati cu sindromul Beri-beri sau sindromul Wernicke-Korsakoff, medicii sunt cei care stabilesc dozele si forma de tratament (oral, intravenos).   

Deficienta de vitamina B1

Deficienta de vitamina B1 este rar intalnita in lumea dezvoltata. Deficitul de tiamina este rar la adultii sanatosi, este mai frecvent la adultii care au afectiuni medicale (4). Exista un risc mai mare de deficienta de vitamina B1 in cazul anumitor categorii de persoane:

  • persoanele care fac abuz de alcool;
  • seniorii;
  • persoanele infectate SIDA;
  • persoane care au urmat o dieta cu alimente sarace in tiamina;
  • persoanele care au utilizat diuretice perioade indelungate;
  • pacientii care fac dializa;
  • persoanele diagnosticate cu afectiuni medicale care afecteaza capacitatea de a absorbi vitamine si minerale (6).

Simptomele deficientei 

Deficienta de vitamina B1 poate aparea la persoanele care au un aport alimentar scazut la alimentele care contin tiamina, sau la care nu se face optim absorbtia in intestin (din cauza excesului de alcool sau medicamente) (3).

Conditiile care pot afecta nivelul de tiamina din organism sunt (4):

Consecintele deficientei

Un deficit de vitamina B1 duce frecvent la (1):

  • dezvoltarea bolii Beri-beri (afecteaza nervii periferici): este vorba despre deteriorarea nervilor (neuropatie). Beri-beri este considerata o urgenta medicala si poate duce la deces in cateva zile daca nu este tratata (5). Simptomele acestei afectiuni sunt: furnicaturi la nivelul membrelor, pierderea sensibilitatii la nivelul picioarelor si degetelor, slabiciune musculara, puls rapid, dificultati la trezire, probleme de coordonare.
  • pierdere in greutate: se crede ca tiamina poate juca un rol cheie in reglarea foamei, influentand indicii care semnifica saturatia din creier. Daca nu exista suficienta vitamina B1, acest proces este perturbat si poate aparea senzatia de satietate chiar cand nu este cazul, ceea ce are ca urmare pierderea in greutate (5).
  • oboseala: este legata de faptul ca tiamina are ca rol transformarea alimentelor in energie. Daca nu exista destula tiamina in organism, se instaleaza oboseala (5).
  • parestezii: furnicaturi: vitamina B1 sustine functionarea nervilor care ajung la brate si picioare. Cand nu exista suficienta vitamina B1, se ajunge la furnicaturi (5).
  • deficitul de tiamina poate afecta starea de spirit, ceea ce poate duce la iritabilitate si chiar anxietate.
  • vedere incetosata: pentru ca este afectat nervul optic. Daca leziunile nervilor optici nu sunt tratate, se poate ajunge la pierderea vederii (5). 
  • anorexie;
  • pierderi de memorie;
  • confuzie, reducere a gradului de constientizare, incapacitatea de a gandi clar; 
  • slabiciune musculara;
  • manifestari cardiovasculare;
  • imunitate scazuta;
  • greturi, varsaturi: sunt remarcate mai ales in cazul persoanelor care sufera de encefalopatie (5). 

Sunt cateva aspecte care trebuie avute in vedere:

  • desi deficitul de vitamina B1 este mai putin frecvent in randul populatiilor cu acces la alimente bogate in vitamina B1 si suplimente, exista factori care pot creste riscul de a dezvolta o asemenea deficienta: dependenta de alcool, tulburari de alimentatie, interventii chirurgicale pentru pierderea in greutate (2).
  • deficitul de vitamina B1 este dificil de diagnosticat pentru ca nu are simptome specifice. In cele mai multe cazuri este vorba despre oboseala si iritabilitate. Ulterior, simptomele se agraveaza: leziuni nervoase, probleme cardiace, paralizie.
  • cel  mai bun remediu este o dieta alimentara echilibrata si sanatoasa, iar in cazurile in care medicul recomanda, folosirea de suplimente alimentare.
  • automedicatia nu se recomanda, iar suplimentarea cu doze mari de vitamina B1 se face sub stricta supraveghere medicala.
  • nu se recomanda administrarea de vitamina B1 in care se urmeaza tratament cu digoxina, diuretice, fenitoina. 
  • este foarte putin probabil sa se ajunga la un nivel toxic de tiamina numai din resursele alimentare. Daca se ajunge la cantitati peste normal, organismul va elimina surplusul prin urina. Nu s-a stabilit un nivel toxic de tiamina (3).

Nu sunt suficiente date care sa demonstreze eficienta vitaminei B1 in urmatoarele cazuri:

  • chirurgia pentru imbunatatirea fluxului sanguin catre inima;
  • ameliorarea mancarimii in urma intepaturilor de tantari; 
  • sepsis: vitamina B1 nu aduce o ameliorare sensibila in cazurile de sepsis (3).

Exista interes pentru utilizarea vitaminei B1 si in alte scopuri, dar nu exista suficiente dovezi care sa dovedeasca eficienta. Automedicatia nu este recomandata, medicul este cel care poate recomanda un tratament pe baza de vitamina B1.

 In general, se considera ca vitamina B1 este sigura atunci cand este luata ca parte a unei diete (7). Exista totusi situatii in care administrarea de vitamina B1 trebuie facuta cu prudenta, sau chiar trebuie evitata:

  • sarcina si alaptare: nu exista suficiente informatii din care sa rezulte ca dozele mai mari de vitamina B1 sunt sigur de utilizat in cazul gravidelor si a femeilor care alapteaza.
  • copii: nu se stie daca vitamina B1 este sigura in cazul lor, sau care pot fi efectele secundare.
  • inainte de a incepe un tratament cu vitamina B1 informeaza medicul daca esti alergic la tiamina sau la orice alt medicament (7). 
  • administrarea de vitamina B1 perioade lungi de timp poate crea dezechilibre de alte vitamine B importante.
  • nu este recomandata automedicatia! Daca apar efecte adverse dupa administrarea de vitamina B1, intrerupe consumul si consulta medicul.

Ce trebuie sa retii:                 

  • In cazul unui deficit usor de tiamina se ia o singura doza de tiamina pe zi.
  • Evita alcoolul daca iei vitamina B1.
  • Pot aparea reactii adverse precum o durere de stomac usoara.

 Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu inlocuiesc consultatia din cabinetul medical. Tratamentele pot fi urmate numai la recomandarea unui medic specialist. Manifestarile unor probleme medicale difera de la pacient la pacient. Nu ezita sa mergi la medicul de familie, sau la medicul specialist pentru consult si tratament, ori de cate ori ai o problema de sanatate.

Acest articol a fost realizat in baza informatiilor preluate din urmatoarele surse:

  1. Medical News Today, „What is thiamin, or vitamin B1”: https://www.medicalnewstoday.com/articles/219545
  2. WebMD, „Thiamine (vitamin B1) – Uses, side effects, and more”: https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-965/thiamine-vitamin-b1
  3. Harvard School of Public Health, „Thiamin – Vitamin B1”: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-b1/
  4. Healthline, „What does Vitamin B-1 do?”: https://www.healthline.com/health/vitamin-watch-b1-thiamine
  5. Healthline, „What is thiamine deficiency? All you need to know”: https://www.healthline.com/nutrition/thiamine-deficiency-symptoms
  6. Mount Sinai, „Vitamin B1 (Thiamine)”: https://www.mountsinai.org/health-library/supplement/vitamin-b1-thiamine
  7. NHS, „Thiamine (vitamin B1)”: https://www.nhs.uk/medicines/thiamine-vitamin-b1/