Menopauza: ce este, cum se manifesta, sfaturi pentru a o gestiona

28. 6. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 8 minute de citit

Menopauza

Menopauza nu este o afectiune, ci o stare normala in viata oricarei femei. Menopauza se instaleaza intre 40-55 de ani, dar unele femei experimenteaza menopauza inainte de a implini 40 de ani (menopauza prematura). Exista insa situatii in care menopauza se instaleaza chiar si dupa 55 ani. In astfel de cazuri, femeile trebuie atent monitorizate, pentru ca ele prezinta un risc crescut de cancer de san, iar mucoasa uterina poate sa fie afectata. Momentul instalarii menopauzei depinde de factori genetici, dar si de sanatatea ovarelor.   

Acest articol acopera informatiile de baza despre menopauza: ce este, care sunt simptomele si cum poate fi gestionata.

Ce este menopauza

Ce este menopauza

Menopauza presupune incetarea functiei ovariene (adica stoparea secretiei principalilor hormoni feminini, estrogen si progesteron) pe de o parte si incetarea functiei ovulatorii pe de alta parte. Mai concret, menopauza presupune incetarea menstrelor vreme de un an. Acest lucru se datoreaza faptului ca femeile se nasc cu un numar de foliculi primordiali (numarul difera de la femeie la femeie, din punct de vedere genetic). O parte dintre acesti foliculi se pierd pana la pubertate, apoi lunar se pierd altii, prin ovulatie.  

Menopauza se poate instala brusc, menstruatia se opreste. In alte cazuri insa, menstruatia se opreste progresiv (nu mai apare in fiecare luna, ci la 2-3 luni, sau si mai rar). 

Care sunt etapele menopauzei

Am mentionat deja menopauza prematura, menopauza care se instaleaza inainte de 40 de ani. Aceasta perioada mai este cunoscuta si sub numele de insuficienta ovariana prematura, in asemenea cazuri pacienta trebuie diagnosticata si tratata de medicii specialisti endocrinologi si ginecologi. 

Menopauza prematura poate fi determinata de factori precum: 

  • factori genetici: asta inseamna ca femeile care au in familie cazuri de menopauza prematura pot intra mai devreme la menopauza.
  • stil de viata: menopauza prematura poate fi influentata de stres, stil de viata dezechilibrat, tulburari de somn.
  • afectiuni cronice: este posibil ca unele afectiuni cronice sa duca la declansarea mai rapida a menopauzei.

Etapele menopauzei sunt:

  • perimenopauza: este perioada care preceda menopauza si in care organismul se pregateste pentru menopauza. Menstruatia devine neregulata (in sensul ca intarzie, sau poate lipsi chiar vreme de cateva luni). Nu este obligatoriu ca perimenopauza sa se instaleze la toate femeile, unele dintre ele intra direct in menopauza.
  • menopauza: se considera ca o femeie a intrat la menopauza atunci cand vreme de 12 luni consecutive nu a avut menstruatie (se produce o dereglare a ciclului). 
  • postmenopauza: se refera la anii care urmeaza dupa instalarea menopauzei. Este o perioada in care simptomele menopauzei se resimt mai rar.

Simptomele menopauzei

Simptomele menopauzei

Este stiut, menopauza produce schimbari importante in corpul unei femei. Unele dintre acestea sunt mai intense decat altele, iar disconfortul resimtit de femeie este major. Iata care sunt cele mai frecvente simptome ale menopauzei (3):

  • menstruatii neregulate: mai mult, fluxul menstrual se modifica (de la abundent la scazut).
  • valuri de caldura (bufeurile): acestea apar fara motiv, de mai multe ori pe zi. Bufeurile presupun cresterea temperaturii corpului, urmata de transpiratii in zona gatului si capului. 
  • dispozitie schimbatoare: poate fi vorba despre anxietate, episoade depresive, atacuri de panica, irascibilitate, nervozitate, dificultati de concentrare si de memorie. 
  • transpiratii nocturne: acestea apar mai ales in perioada premenopauzei.
  • insomnii/trezitul des in cursul noptii: sunt simptome ale multor afectiuni, inclusiv menopauzei.
  • uscaciune vaginala: menopauza presupune si modificari la nivelul mucoaselor, astfel femeia resimte disconfort in timpul actului sexual, usturime la mictiune si in unele situatii chiar pierderi involuntare de urina. 
  • crestere in greutate: ca o caracteristica, tesutul adipos se aduna mai ales in zona abdominala.
  • interes sexual scazut.
  • cresterea tensiunii arteriale.
  • aparitia palpitatiilor.
  • sensibilitatea sanilor (durerile de san in menopauza).
  • pierderea energiei.
  • lipsa motivatiei.
  • dureri musculare/articulare.
  • dureri de cap.
  • caderea parului.
  • fragilizarea unghiilor.
  • uscarea pielii.
  • mirosul corpului.
  • furnicaturi la nivelul extremitatilor.
  • modificarea gustului.
  • balonare.

Cum se trateaza menopauza

Menopauza fiind o perioada normala in viata unei femei, nu exista tratamente. In schimb, exista solutii pentru a ameliora simptomele resimtite de femei pe perioada menopauzei si pentru a scadea riscul unor afectiuni asociate, cum ar fi osteoporoza si afectiunile cardiovasculare. In unele cazuri, poate fi nevoie de aport de calciu si vitamina D (pentru a preveni degradarea osoasa si dezvoltarea osteoporozei) (2).  

Tratarea osteoporozei

 

 

Tratarea osteoporozei

Osteoporoza presupune o fragilizare a oaselor si un risc mai mare de a le fractura. Estrogenul este esential pentru mentinerea unor oase puternice. Pana la varsta de 60 de ani se pierde aproximativ 25% din masa osoasa in urma pierderii de estrogen. Femeile au nevoie sa faca un test numit densitometrie osoasa, pentru a vedea concentratia de calciu din anumite parti ale osului. In urma acestui test, medicul stabileste daca este vorba despre osteopenie (afectiunea precursoare a osteoporozei), sau osteoporoza (1)

Tratarea afectiunilor coronariene

Boala coronariana presupune ingustarea sau blocarea arterelor cardiace in urma aterosclerozei (nivel ridicat de colesterol in sange). Dupa instalarea menopauzei, riscul de boala coronariana creste din mai multe cauze cum ar fi (1):

  • reducerea nivelului de estrogen;
  • cresterea tensiunii arteriale;
  • scaderea activitatii fizice;
  • fumat;
  • consum excesiv de alcool.

Dieta sanatoasa, renuntarea la fumat si exercitiile fizice sunt cele mai bune modalitati prin care se pot preveni bolile de inima. De asemenea, este foarte importanta tratarea tensiunii arteriale crescute si a diabetului, precum si mentinerea unui nivel de colesterol adecvat.

Sfaturi pentru gestionarea menopauzei

Exista femei care nu resimt simptomele menopauzei, altele care le resimt la o intensitate moderata si altele care le resimt foarte puternic. Iata cele mai importante sfaturi pentru gestionarea menopauzei pe care le poti lua in considerare.

Schimba dieta

Schimbarea dietei poate ameliora simptomele menopauzei

Schimbarea dietei poate ameliora simptomele menopauzei. Poate fi nevoie, de exemplu, de reducerea cantitatii de cofeina consumata zilnic, sau de reducerea alimentelor picante. Este recomandat, de asemenea, consumul de alimente care contin estrogen vegetal:

  • linte;
  • seminte;
  • fasole;
  • fructe
  • legume;
  • humus;
  • caise confiate;
  • prune uscate;
  • curmale.

Sunt si alte masuri de care poti tine seama:

  • mananca des (de 5-8 ori pe zi, dar nu mese copioase, 3 mese principale si gustari).
  • mananca atunci cand iti este foame, dar nu pana ajungi la satietate.
  • evita carbohidratii simpli (faina alba, zahar, orez alb, paste albe, cartofi).
  • consuma: iaurt, fructe crude, legume crude, humus, nuci, alune, oua fierte tari, salate, cereale integrale, carne in cantitate redusa, peste. 
  • alcoolul nu este indicat inainte de culcare, in schimb laptele cald da, sorbit pe indelete.  

Identifica si evita declansatorii bufeurilor

Este bine sa fie identificati declansatorii bufeurilor. Poate fi necesar de asemenea sa renunti la fumat, sa te imbraci in straturi, sa reduci greutatea corporala.

Fa miscare zilnic

Miscarea este recomandata indiferent de varsta, dar cu atat mai mult la menopauza exercitiile fizice sunt recomandate. Mersul pe jos, mersul cu bicicleta 30 de minute pe zi ajuta foarte mult, mai ales in combinatie cu alimentatia echilibrata si sanatoasa. Sportul este important, trebuie facut cel putin 30 de minute pe zi, 6 zile din 7. Este indicat:

  • aerobic;
  • antrenament cu greutati;
  • mers fortat;
  • inot;
  • jogging.

Poti face sport acasa, la sala, la o sala de gimnastica, in aer liber. In plus, exercitiile fizice te ajuta sa ai un somn odihnitor pe parcursul noptii si sa previi starile de anxietate si iritabilitate. Miscarea fizica este esentiala, dar nu cu 3 ore inainte de culcare.

Amelioreaza bufeurile

Pastreaza un jurnal pentru a nota ora la care se manifesta bufeurile si eventual factorii declansatori: cafeina, alcool, temperatura crescuta. Respira lent, pe nas si pe gura. Pentru cazurile dificile, discuta cu medicul.

Atenueaza transpiratiile nocturne 

Ai grija ca temperatura din dormitor sa nu fie foarte ridicata. Aeriseste camera si pastreaza pe noptiera un ventilator, pentru ca aerul sa fie mentinut in miscare.

Foloseste lubrifianti vaginali (lubrifianti pentru menopauza)

Modificarile hormonale lasa pielea mai uscata si mai subtire. O poti ajuta cu lubrifianti vaginali sau alte tratamente prescrise de medic. 

Sexul este indicat

Dorinta sexuala poate fi impiedicata de lipsa somnului, problemele vezicii urinare, depresie sau stres. Sexul poate ajuta la mentinerea unui flux sanguin normal.

Hidrateaza-te adecvat

Consumul de apa este foarte important, cel putin 2 litri de apa pe zi. Apa nu trebuie sa-ti placa sau sa aiba un gust bun, ea trebuie bauta pentru ca apa ajuta la functionarea normala a organelor interne. 

Practica exercitii Kegel

Exercitiile Kegel te pot ajuta la intarirea podelei pelvine.

Urmeaza terapia de substitutie hormonala

Terapia de substitutie hormonala poate fi o solutie pe termen scurt sau lung. Terapia hormonala poate contine estrogen, progesteron, dar combinatia poate sa fie diferita, de aceea este nevoie de prescriptia medicala.

Relaxeaza-te psihic

Relaxarea poate ajuta in cazul menopauzei. Poti sa te simti mai relaxata prin:

  • meditatie;
  • yoga;
  • sport.

Important de retinut!

  • Daca o persoana are un indice al masei corporale peste 30, nu face sport si este stresata prezinta un risc crescut de a suferi un infarct, atac cerebral, cancer.
  • Informatiile din acest articol nu inlocuiesc consultatia din cabinetul medical. Eventualele tratamente pentru ameliorarea simptomelor menopauzei pot fi urmate numai la recomandarea unui medic specialist. Manifestarile unor probleme medicale difera de la pacient la pacient. Nu ezita sa mergi la medicul de familie, sau la medicul specialist pentru consult si tratament, ori de cate ori ai o problema de sanatate. 

Acest articol a fost realizat in baza informatiilor preluate din urmatoarele surse:

  1. Cleveland Clinic, Menopause”: https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/21841-menopause
  2. WebMD, „Menopause symptoms”: https://www.webmd.com/menopause/ss/slideshow-10-ways-to-deal-with-menopause-symptoms
  3. Medical News Today, „What are the 34 symptoms of menopause”: https://www.medicalnewstoday.com/articles/what-are-the-34-symptoms-of-menopause