Izolare la domiciliu si carantina - Reguli de autoizolare si moduri de gestionare a stresului

Strategia de izolare la domiciliu este vitala pentru controlul bolilor infectioase.

In ultima perioada, atat la noi in tara cat si la nivel mondial, distantarea sociala impusa in mod fortat de noul coronavirus a devenit principala masura in limitarea raspandirii pandemiei.

COVID-19 este o boala respiratorie cauzata de un virus nou, care s-a imprastiat alarmant in intreaga lume. Tabloul clinic cu privire la aceasta afectiune nu este pe deplin inteles, insa suntem nevoiti sa ne adaptam la o noua realitate. Cu toate ca, de-a lungul evolutiei umanitatii, sentimentul de siguranta a fost oferit de apartenenta la grup, izolarea sociala s-a dovedit a fi una dintre masurile care limiteaza transmiterea infectiei intre oameni.

Carantina sau autoizolare, ambele se traduc prin beneficii in comunitate atunci cand o epidemie sau o pandemie ameninta siguranta cetatenilor. Organizatia Mondiala a Sanatatii a admis ca perioada de izolare sociala genereaza stres pentru populatie, de aceea prezentam mai departe cateva detalii utile despre cum poate fi gestionata o astfel de situatie.

Chiar daca raspunsul firesc in cazul unei calamitati este apropierea dintre oameni, o perioada mai lunga de izolare la domiciliu este necesara pentru sanatatea publica. In epidemiologie, o masura de autoizolare se refera la eforturile constiente de a diminua contactul interuman pentru prevenirea raspandirii unui agent patogen, la fel ca si in cazul unui virus care conduce la aparitia unei pandemii.

Cand vorbim de autoizolare ne referim la o stare fizica de urgenta pentru persoanele care nu prezinta simptome ale bolii, dar care:

Se estimeaza ca perioada de incubatie a virusului este de 14 zile, astfel ca si intervalul minim de autoizolare trebuie sa fie de 14 zile de la data intoarcerii din calatorie, respectiv de la ultimul contact cu o persoana simptomatica, suspecta sau confirmata pozitiv cu aceasta boala. Cea mai buna varianta este izolarea la domiciliu, perioada in care persoanele in cauza sunt monitorizate de medicul de familie sau Directia de Sanatate Publica.

Afectiunile cauzate de un virus variaza de la usoare la severe sau chiar deces, de aceea, in cazul bolilor infectioase, se impun si masuri de autoizolare voluntara pentru cei care considera ca pot prezenta un risc pentru alti oameni.

In caz de autoizolare, izolare la domiciliu sau izolare voluntara a unei persoane, masura se aplica tuturor membrilor familiei, daca acestia au avut contact cu cel care prezinta simptome ori este confirmat pozitiv. Pe parcursul celor 14 zile de izolare sociala toti au obligatia de a nu parasi domiciliul declarat, in care se afla de la momentul autoizolarii.

Limiteaza sursele de informatii care iti cauzeaza stres

Noul coronavirus a creat o criza mondiala, iar incertitudinea poate cauza suferinta si anxietate. Prin natura lor, informatiile pot produce panica si ingrijorare, iar inb anumite cazuri pot exista chiar si stiri false care nu fac decat sa genereze foarte mult stres.

Ca sa reusesti sa te relaxezi si sa abordezi corect intreaga situatie, cel mai bine ar fi sa te informazi din surse oficiale si sa te interesezi de evolutia pandemiei doar in anumite momente ale zilei, de exemplu dimineata si seara. Incearca sa distingi faptele concrete de zvonuri si sa-ti ocupi mintea si cu alte lucruri pe parcursul zilei.

Tine legatura cu persoanele apropiate

Cu toate ca vorbim de izolare la domiciliu si distantare sociala in mod fizic, chiar daca stai inchis in casa poti tine legatura cu cei dragi prin telefon sau online.

Fa-ti un obicei de a-i contacta zilnic pe cei apropiati, discutati subiecte cat mai variate, faceti planuri de viitor si evitati cat mai mult conversatiile cu privire la COVID-19 pentru ca pot genera mai multe temeri si astfel creste nivelul de stres. Incearca sa intri in contact cu oamenii care iti ofera alinare si te pot ajuta sa-ti reduci nivelul de stres si nu cu cei pesimisti si panicati de situatia de criza.

Pastreaza-ti constant mintea ocupata

Este absolut normal sa fii ingrijorat, insa incearca sa nu intri in panica deoarece acest lucru nu iti va fi de folos. Intr-o perioada de autoizolare, cuvantul de ordine este echilibru. Asadar, gaseste metode de relaxare mintala care pot avea efect de detensionare.

Joaca sah, table sau alte tipuri de jocuri, rezolva integrame, sudoku si puzzle-uri, citeste, studiaza, apuca-te de bricolaj ori participa la diferite cursuri online. Astfel de activitati te pot ajuta sa elimini starea de plictiseala si sa fii ocupat in permanenta.

Mentine o dieta sanatoasa

O alimentatie sanatoasa este esentiala pentru cresterea imunitatii, dar si pentru a reduce nivelul de stres si a crea o stare de bine. Printre alimentele utile in aceasta situatie se numara:

  • fulgii de ovaz;
  • nucile;
  • portocalele;
  • fructele de padure;
  • ciocolata neagra;
  • branza de vaci;
  • laptele;
  • sparanghelul;
  • avocado;
  • ceaiul de musetel.

Acestea contin antioxidanti care lupta impotriva radicalilor liberi eliberati de stres in organism. Spre exemplu, sparanghelul este foarte bogat in folati, care ajuta la pastrarea calmului, acidul folic din avocado actioneaza ca un stabilizator al starii de spirit, ceaiul de musetel este perfect pentru un somn linistitor, iar nucile contin acid alfa-linoleic si Omega 3 care reduc tensiunea arteriala, previn fluctuatiile hormonilor de stres si protejeaza corpul impotriva schimbarilor starilor emotionale.

In cazul in care simti ca alimentatia nu este foarte bine echilibrata, atunci apeleaza si la cateva suplimente care sa contribuie la normalizarea sistemului nervos.

Organizeaza lucrurile prin casa

Daca te afli in izolare la domiciliu poti sa-ti ocupi timpul si facand ordine in casa. Organizeaza-ti dulapul cu haine, aranjeaza cartile in biblioteca, fa o curatenie completa in fiecare camera sau chiar si in frigider.

In acest fel, timpul tau va trece mult mai repede deoarece in mod clar ai o multime de lucruri de facut, si totodata vei putea sa elimini si starile de anxietate.

Incearca sa faci zilnic exercitii fizice

Foloseste-te de timpul liber si pentru a face putina miscare. Exercitiile fizice au un efect de detensionare si relaxare, contribuie la alungarea plictiselii si ajuta la pastrarea mobilitatii.

Daca nu ai idee cum sa-ti transformi casa intr-o sala de fitness, descarca aplicatii practice sau inscrie-te la cursuri online de sport si te vei putea inspira usor ce exercitii poti face chiar la tine in locuinta. Indiferent de cat timp trebuie sa stai in autoizolare, sportul este una dintre activitatile pe care le poti continua fara nici un fel de intrerupere.

Creeaza-ti o rutina simpla

Chiar daca pe termen scurt te vei bucura sa stai toata ziua in pijamale si sa te uiti la filme, bunastarea ta mentala va avea de suferit pentru o perioada mai lunga de timp. Oamenii sunt obisnuiti sa functioneze dupa o rutina bine stabilita, asa ca incearca sa-ti faci un anumit program pentru acasa.

Trezeste-te si culca-te la aceleasi ore, ca si cand nu ai fi in izolare sociala, spala-te pe dinti dimineata, renunta la pijamale si schimba-te in hainele de casa, gateste, fa ceva distractiv sau organizeaza-ti activitatile pe zile. In perioada de izolare la domiciliu viata ta nu trebuie sa se rezume doar la mancare si somn, pentru ca in acest fel vei fi coplesit si iti vei pierde usor optimismul pentru viitor.

Nu te lasa atras intr-o spirala negativa

Specialistii sustin ca unul dintre cele mai periculoase lucruri pentru sanatatea mintala este sa ai prea mult timp liber in care sa te gandesti la viata ta in mod critic. In autoizolare, ai putea cadea intr-un flux constant de critica asupra ta si a celor din jur, mai ales ca nu intri in contact si cu alte persoane care sa-ti dovedeasca contrariul.

Pentru a elimina starile negative, incearca sa vezi totul doar ca o perioada diferita din viata ta si nu neaparat una proasta, sa iti analizezi doar faptele si alegerile bune si sa faci planuri de viitor, fara sa iti amintesti prea mult de trecut sau situatia actuala.

In zilele de izolare la domiciliu sau carantina, nivel de stres poate atinge cote maxime daca nu incerci sa te detasezi cat mai mult de situatiile dificile si sa fii optimist. Cu toate ca starea generata de coronavirus este destul de grava, ia in considerare faptul ca masurile de autoizolare au un rol benefic si, respectand cu strictete toate recomandarile, totul se poate intoarce mult mai repede la normal.