Vitamina B7 (biotina): Beneficii, surse si rolul acesteia in organism

6. 7. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 9 minute de citit

Vitamina B7 (biotina)

Vitamina B7, cunoscuta si sub numele de biotina, este una dintre cele 8 vitamine din complexul B responsabile pentru producerea energiei in organism.

Fiind o vitamina solubila in apa, corpul nostru nu poate sintetiza si stoca aceasta vitamina pe termen lung daca nu includem alimentele sau suplimentele alimentare bogate in vitamina B7 in dieta zilnica.

In urmatorul articol, vei afla de ce aceasta vitamina este cruciala pentru mentinerea sanatatii si care sunt alimentele care-ti asigura un continut corespunzator de B7.

Ce este vitamina B7?

Vitamina B7 este o vitamina solubila in apa care se gaseste in mod natural in unele alimente si, de asemenea, in suplimentele alimentare [1, 2].

Denumirea de “biotina” provine de la cuvantul greces “biotos” care inseamna “intretinere” si “datatoare de viata”. Astfel ca, biotina ofera o varietate de beneficii pentru sanatate [2].

Biotina joaca un rol vital in asistarea enzimelor in procesul de descompunere a grasimilor, carbohidratilor si proteinelor din alimente. De asemenea, ajuta la reglarea semnalelor transmise dinspre celule si a activitatii genelor [1, 2].

In timp ce poti mentine un nivel sanatos de biotina prin consumul regulat si moderat de carne, oua, peste, seminte, nuci si unele legume, multi oameni aleg sa-l consume prin administrarea unui supliment alimentar.

Ce proprietati are vitamina B7?

Proprietatile vitaminei B7

Deoarece biotina este o coenzima dintr-o varietate de enzime carboxilazale si actioneaza ca un purtator de CO2 in aceasta reactie, intretine urmatoarele proprietati [3]:

  • Are potential anti-epileptic;

Persoanele cu deficit de biotina cauzat de tulburarile metabolice innascute sunt predispuse la simptome neurologice, cum ar fi convulsiile si problemele vizuale si auditive.

O cantitate de biotina corespunzatoare in organism poate reduce frecventa convulsiilor.

  • Are rol in homeostazia metabolica

Biotina este o vitamina care joaca diferite roluri vitale in corpul uman. Vitamina B7 activeaza 5 enzime importante pentru procesele esentiale din organism, anume:

  • Pentru gluconeogeneza - adica formarea glucozei din surse non-glucide, cum ar fi aminoacizii si glicerolul;
  • Pentru metabolismul acizilor grasi - in cazul in care grasimile sunt defalcate pentru a elibera energie;
  • Pentru metabolismul aminoacizilor - proces prin care aminoacizii sunt utilizati pentru producerea energiei sanatoase.
  • Are rol in scaderea tensiunii arteriale

Biotina joaca un rol important in scaderea hipertensiunii arteriale. Expertii afirma ca tratamentul cu vitamina B7 reduce tensiunea arteriala sistolica.

Acest lucru se intampla pentru ca o cantitate corespunzatoare de vitamina B7 in organism reduce ingrosarea arterelor si asigura un flux sanguin constant si neted in tot corpul.

Prin urmare, consumul de alimente bogate in vitamina B7 ar putea fi benefic atat pentru persoanele sanatoase, cat si pentru cele cu hipertensiune arteriala.

Ce beneficii are vitamina B7?

Vitamina B7 ajuta la mentinerea multora dintre sistemele majore ale organismului tau. Precum alte vitamine B, B7 ajuta organismul sa utilizeze enzimele la potential maxim si sa transporte substante nutritive in tot corpul.

In plus, vitamina B7 poate oferi urmatoarele beneficii pentru sanatate [4]:

  • Ajuta la gestionarea diabetului zaharat

Studiile stiintifice arata ca vitamina B7 poate ajuta la gestionarea simptomelor diabetului zaharat.

Ajuta la reglarea nivelului de zahar din sange pentru persoanele care se confrunta cu aceasta afectiune.

In plus, vitaminele B, inclusiv vitamina B2 (riboflavina), vitamina B3 (niacina) si vitamina B1 (tiamina) sustin functia sanatoasa a creierului. Intr-un efect de domino in organism, acest lucru ajuta la gestionarea simptomelor neurologice ale diabetului zaharat, cum ar fi neuropatia - deteriorarea unui nerv.

  • Sustine sanatatea parului, pielii si unghiilor

Vitamina B7 are, de asemenea, beneficii incredibile pentru par in special, dar si pentru piele si unghii.

Biotina incurajeaza parul sa creasca mai repede si mai puternic, ceea ce, la randul sau, il face mai gros si mai lucios. Alaturi de o doza corespunzatoare de vitamina E, rezultatele in aceasta directie pot fi incredibile.

In cazul in care parul tau este lipsit de viata, deteriorat si predispus la rupere cu usurinta, atunci ar fi esential sa introduci vitaminele B7 si E in dieta ta. Poti incerca suplimentele alimentare sau alte remedii naturiste cu continut bogat de vitamine.

Adreseaza-te medicului sau farmacistului pentru indicatii corespunzatoare.

  Beneficiile vitaminei B7

  • Imbunatateste si mentine sanatatea pielii

Ai observat ca pielea ta a devenit mai uscata in ultima vreme? S-ar putea sa ai un deficit de vitamina B7.

Deficitul de biotina este asociat cu o serie de afectiuni ale pielii, inclusiv dermatita seboreica si eczemele.

Ai grija de sanatatea pielii si adreseaza-te medicului pentru cele mai bune indicatii.

Motivul pentru care joaca un rol important in mentinerea sanatatii pielii este legat de una din proprietatile vitaminei B7: sinteza si metabolismul acizilor grasi. Celulele pielii sunt dependente de productia de grasimi, deoarece au nevoie de protectie suplimentara impotriva deteriorarii si pierderilor de lichide cauzate de expunerea constanta la aer liber, uscat.

  • Mentine sanatatea creierului

Alaturi de un complex de vitamine vitale, printre care si vitamina K, vitamina B7 sprijina functionarea sanatoasa a creierului.

Vitamina B7 este esentiala in formarea invelisului de mielina - o substanta grasa care inconjoara nervii si ajuta la conducerea impulsului nervos.

Pentru persoanele care se confrunta cu un deficit de B7, mielinizarea este intrerupta sau incetinita. Acest lucru poate duce la o serie de alte simptome neurologice, inclunzand: concentrare scazuta, dizabilitati de invatare, convulsii, lipsa de coordonare musculara si depresie.

  • Imbunatateste sistemul imunitar

Un alt beneficiu al vitaminei B7 pentru sanatate este imbunatatirea sistemului imunitar.

Acest lucru se intampla datorita proprietatii vitaminei de a dezvolta celule albe in sange care intaresc imunitatea.

Daca nu ai suficienta biotina in organism, atunci esti supus unui risc mai mare de infectie.

Prezenta vitaminei B7 in niveluri corespunzatoare creste productia unor celule (citokine Th1) care ajuta sistemul imunitar sa combata infectiile virale si bacteriene.

Surse de vitamina B7

Surse de vitamina B7

Numeroase produse alimentare reprezinta o sursa buna de vitamina B7, printre care amintim:

  • Ficatul de vita

Organele de vita reprezinta una dintre cele mai bogate surse de vitamina B7. Aproximativ 80 de grame de ficat de vita iti poate oferi 30.8 miligrame de biotina.

Alti nutrienti pe care ii contine ficatul de vita: riboflavina, fier, cupru, seleniu, niacina si vitamina B12.

  • Ciupercile

Printe alimentele cu un continut mare de vitamina B7 se numara si ciupercile. O singura cana de ciuperci tocate poate oferi pana la 6 miligrame de biotina.

Anumite ciuperci sunt, de asemenea, o sursa excelenta de zinc - vitala pentru mentinerea sistemului imunitar. Consumul de ciuperci este indicat pentru reglarea nivelului de vitamina D din organism si poate ajuta la scaderea tensiunii arteriale si la pierderea in greutate.

  • Ouale

Galbenusul de ou are un continut bogat de vitamina B7. Prin consumul unui ou fiert, poti obtine 10 miligrame de biotina.

De asemenea, ouale reprezinta o sursa bogata de mai multi nutrienti, precum: vitamina A (retinol), riboflavina, vitamina B12 si seleniu.

  • Seminte de floarea soarelui

Probabil spre incantarea tuturor celor care prefera o seara de film cu o punga de seminte in fata sau celor care urmeaza o dieta vegetariana/vegana, semintele sunt o sursa excelenta de vitamina B7.

Doar un sfert de cana de seminte prajite (aproximativ 50 de grame) de floarea soarelui ofera 2,6 miligrame de biotina.

  • Cartofii dulci

O jumatate de cana de cartofi dulci fierti ofera aproximativ 8% din aportul zilnic necesar de vitamina B7.

Totodata, acest soi de cartofi este o sursa fantastica de vitamina A, vitamina E, acid pantotenic si vitamina B6.

Alte alimente bogate in vitamina B7:

  • Ovazul;
  • Branza Cheddar;
  • Laptele si alte produse derivate;
  • Tonul;
  • Somonul;
  • Legumele: brocoli, morcovii, spanacul, conopida;
  • Alunele, migdalele si nucile;
  • Bananele;
  • Avocadoul.

Simptomele carentei de vitamina B7

Simptomele carentei de vitamina B7

Deficitul de vitamina B7 nu este la fel de comun precum alte deficiente. Putini oameni care au un stil de viata sanatos si echilibrat se confrunta cu o cantitate insuficienta de biotina.

Acest lucru se datoreaza faptului ca multe alimente comune si la indemana contin cantitati mari de vitamina B7 in mod natural.

In cazul in care apare o deficienta de biotina, simptomele pot fi [5]:

  • Aparitia eruptiilor cutanate rosii pe piele, in special pe fata;
  • Piele uscata sau solzoasa;
  • Ochi uscat;
  • Par fragil;
  • Caderea parului;
  • Oboseala cronica;
  • Insomnie sau dificultati de somn;
  • Pierderea poftei de mancare;
  • Senzatii de greata;
  • Simptome si episoade depresive frecvente;
  • Senzatie de arsura sau intepatura la nivelul mainilor si picioarelor;
  • Dureri musculare;
  • Modificari ale tractului intestinal;
  • Aparitia crapaturilor in colturile gurii;
  • Convulsii;
  • Slabiciune in organism.

Contraindicatii vitamina B7

Vitamina B7 sau biotina ofera mai multe beneficii pentru sanatate, asa cum am descris anterior. Este o vitamina cruciala pentru functia generala a corpului tau.

Cercetarile sugereaza ca administrarea suplimentelor alimentare de vitamina B7 poarta un risc foarte mic, chiar si in doze foarte mari.

Ca orice alta vitamina B, biotina este solubila in apa, ceea ce inseamna ca este aproape imposibil sa se ajunga la un supradozaj. Organismul va elimina surplusul de vitamina B7 prin urina [2].

Astfel ca, suplimentele alimentare care contin vitamina B7 sunt sigure pentru toate persoanele, chiar si pentru femeile gravide, care alapteaza si pentru sugari. Este si mai mult indicata administrarea de biotina pentru:

  • Persoanele care se confrunta cu deficit de biotinidaza - o conditie mostenita prin care organismul nu poate procesa vitamina B7;
  • Persoanele care sunt tratate prin dializa renala - ar putea avea un nivel scazut de biotina in organism;
  • Persoanele fumatoare.

Atentie! Suplimentele alimentare care contin vitamina B7 ar putea interfera cu rezultatele multor teste de sange. Biotina poate provoca rezultate false, ducand la diagnostice posibil incorecte. Adreseaza-te medicului daca urmezi un plan cu suplimente de vitamina B7, mai ales daca trebuie sa efectuezi un test de sange.

Acest articol este redactat in scop informativ si nu inlocuieste consultul medical de specialitate privind sanatatea inimii si nivelul de colesterol din organism, precum nici recomandarile nutritionistului despre o dieta sanatoasa.

Atentie! Suplimentele alimentare si remediile naturiste pot interfera cu alte planuri dietetice sau planuri de tratament. Adreseaza-te medicului specialist.

Surse de informare:

Harvard T.H. Chan. Biotin - Vitamin B7. The Nutrition Source

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/biotin-vitamin-b7/

WebMD Editorial Contributors. Health Benefits of Biotin. Diet & Weight Management

https://www.webmd.com/diet/health-benefits-biotin#1

9 Vitamin B7 Health Benefits You Should Know About. https://www.vitaminb7.info/vitamin-b7-health-benefits/

Sadhwani, S. (2017, Noiembrie 9). 9 Amazing Health Benefits of Biotin (Vitamin B7). https://www.ayurtimes.com/biotin-vitamin-b7-health-benefits/

Holland, K. (2017, Iunie 27). Biotin Deficiency. Medically Reviewed by MD. Rogers, G. Healthlinehttps://www.healthline.com/health/biotin-deficiency