Vitamina B2 (riboflavina): Beneficii, surse si rolul acesteia in organism

23. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 8 minute de citit

Riboflavina, cunoscuta si sub denumirea de vitamina B2, este una dintre cele 8 vitamine ale complexului B, esentiale pentru o buna stare de sanatate. Vitamina B2 este implicata intr-un numar mare de procese metabolice, iar rolurile pe care le joaca in organism sunt variate, fiind mentionata inclusiv potentiala sa functie in prevenirea cancerului si a bolilor cardiovasculare.

 Ce este riboflavina

Riboflavina este o vitamina hidrosolubila care a fost descoperita in anul 1879, cand a fost descrisa ca un pigment de culoare galbena, prezent in lapte [1]. Riboflavina se regaseste in mod natural in produsele de origine animala si vegetala si este disponibila si sub forma suplimentelor alimentare.

Riboflavina este precursorul unor enzime: mononucleotid-flavinica (FAD) si dinucleotid-flavinica (FMN), care sunt implicate in reactii de oxidare vitale pentru celulele mamiferelor [2].

Desi considerat rar pe Glob, deficitul de vitamina B2 este endemic in unele zone ale lumii. Cercetarile recente demonstreaza  ca rolurile metabolice ale riboflavinei sunt variate, lucru care a readus vitamina B2 in interesul oamenilor de stiinta [1].

Ce rol are riboflavina (vitamina B2) in organism

Riboflavina este implicata intr-un numar important de procese metabolice in organismul uman:

  • Contribuie la descompunerea si metabolizarea proteinelor, grasimilor si carbohidratilor, avand un rol esential in producerea energiei [2];
  • Ajuta la metabolizarea carbohidratilor in adenozin trifosfat (ATP), vital pentru stocarea energiei in interiorul fibrei musculare;
  • Mentine sanatatea mucoaselor digestive;
  • E implicata in transformarea triptofanului in niacina, un aminoacid esential;
  • Contribuie la mentinerea sanatatii ochilor, muschilor, pielii si a sistemului nervos;
  • Contribuie la absorbtia si utilizarea altor vitamine si minerale: fier, acid folic, vitaminele B1, B3 si B6;
  • Participa la sintezele hormonale initiate de glandele suprarenale [2];
  • Ar putea fi implicata in prevenirea cataractei si a migrenelor [3].

Surse de riboflavina (vitamina B2)

Riboflavina naturala se regaseste intr-o gama variata de alimente, motiv pentru care se considera, pana de curand, ca nu se poate vorbi despre un deficit de riboflavina real in cazul unei persoane sanatoase. Alimente ce contin riboflavina sunt:

  • Pestele, carnea rosie, carnea de pasare (curcan, pui), organele (rinichi, ficat);
  • Ouale;
  • Lactatele;
  • Asparagusul;
  • Anghinarea;
  • Avocado;
  • Cerealele fortifiate;
  • Legumele boabe: fasole, mazare, naut;
  • Ciupercile;
  • Nucile si semintele;
  • Dovleacul placintar;
  • Macesele;
  • Salvia;
  • Cartoful dulce;
  • Cruciferele: varza, broccoli, varza de Bruxelles, spanac;
  • Cerealele integrale.

Prepararea termica degradeaza vitamina B2; prepararea alimentelor la aburi, unde nu se foloseste suplimentar apa, contribuie la conservarea riboflavinei cu 200% mai mult decat alte metode de gatit [4].

Doza zilnica recomandata de riboflavina (vitamina B2)

Doza zilnica recomandata (DZR) variaza in functie de varsta si de sex.

  • In intervalul de varsta 0 - 6 luni DZR este de 0.3 mg In
  • intervalul de varsta 7 - 12 luni DZR este de 0.4 mg
  • In intervalul de varsta 1 - 3 ani DZR este de 0.5 mg
  • In intervalul de varsta 4 - 8 ani DZR este de 0.6 mg
  • In intervalul de varsta 9 - 13 ani DZR este de 0.9 mg
  • In intervalul de varsta 14 - 18 ani DZR este de 1.3 mg pentru baieti si 1 mg pentru fete
  • In intervalul de varsta 19+ ani DZR este de 1.3 mg pentru barbati si 1.1 mg pentru femei
  • In timpul sarcinii si alaptarii DZR creste la 1.4, respectiv 1.6 mg [4]. 

Aportul de riboflavina (vitamina B2) in randul populatiei

In tarile dezvoltate, majoritatea populatiei are un aport suficient de vitamina B2 din alimentatie si eventualele suplimente, administrarea periodica a unui complex de vitamine fiind foarte des intalnita si nu intotdeauna justificata [3].

Inainte de a apela la un complex de vitamine si minerale sau la un supliment de vitamine destinat unor probleme punctuale (vitamine pentru par, vitamine pentru imunitate, vitamine pentru anemie, vitamine pentru pofta de mancare etc) este recomandat sa ceri opinia unui medic, care iti poate recomanda analize si iti poate prescrie un produs adecvat.

Mai putin de 6% din populatie are, la un moment dat, un deficit de vitamina B2, aportul fiind crescut in randul ovo-lacto vegetarienilor. Aportul de riboflavina zilnic este, in medie, de 4.5 mg sau mai mare, ceea ce nu reprezinta o problema deoarece excesul se elimina prompt prin urina [2].

Deficitul de riboflavina (vitamina B2)

Avand in vedere ca vitamina B2 are beneficii incontestabile pentru organism, este fireasca ingrijorarea legata de un potential deficit. Din fericire, deficitul de riboflavina este rar intalnit si se asociaza cu anomalii ale sistemului endocrin, de tipul hipotiroidismului, sau cu boli rare [2].

Simptome in deficitul de riboflavina

In cazul in care organismul duce lipsa de vitamina B2, pot aparea urmatoarele simptome:

  • Boli de piele
  • Hiperemie si edem la nivelul gurii si gatului
  • Stomatita angulara
  • Cheiloza 
  • Caderea parului
  • Probleme ale sistemului de reproducere
  • Degenerare hepatica si la nivelul sistemului nervos
  • Anemie si cataracta, in cazul unui deficit prelungit [4]. 

Grupe de risc pentru deficitul de vitamina B2

Exista cateva categorii de persoane care sunt expuse unui risc suplimentar de a dezvolta un deficit de vitamina B2:

  • Sportivii cu alimentatie vegetariana: efortul fizic suprasolicita caile metabolice care folosesc riboflavina [5], iar aportul nutritional este scazut in cazul lor;
  • Gravidele, mamele care alapteaza si nou-nascutii acestora, mai ales daca au un consum redus de  produse de origine animala. Deficitul de riboflavina in timpul sarcinii creste riscul de preeclampsie [4] si se poate asocia cu diverse anomalii congenitale cardiace la bebelusi;
  • Persoanele vegane sau cele care consuma o cantitate mica de lapte sunt expuse deficitului, avand in vedere ca laptele este una dintre cele mai importante surse de vitamina B2 din alimentatia umana [2];
  • Persoanele cu deficienta de transport a riboflavinei. Este vorba despre o boala neurologica rara, cunoscuta si ca sindromul Fazio-Londe [4], a carei evolutie poate fi tinuta sub control prin administrarea regulata a unor suplimente cu doza mare de riboflavina.

Riboflavina (vitamina B2) si alte medicamente

Asemeni altor suplimente alimentare hidrosolubile,  suplimentele de vitamina B2 sunt considerate sigure, corpul uman putand absorbi pana la 27 mg de riboflavina si eliminand prompt orice supradoza [2]. Dar consultul medical este recomandat in cazul administrarii oricarui supliment alimentar, deoarece acestea pot interfera cu alte medicamente. 

Suplimentele de vitamina B2 pot diminua eficienta unor medicamente, de tipul produselor anticolinergice sau al tetraciclinei [2].

Pe de alta parte, exista medicamente care reduc absorbtia de vitamina B2 din surse naturale, caz in care medicul va recomanda administrarea unui supliment:

  • Antidepresivele triciclice;
  • Unele antipsihotice;
  • Metotrexatul;
  • Unele medicamente pentru tratamentul convulsiilor;
  • Probenecidul;
  • Diureticele tiazidice;
  • Unele medicamente impotriva cancerului [4].

Supradoza de vitamina B2

Supradoza de vitamina B2 este rar intalnita si improbabila [5] dar, in cazul in care apare, poate determina simptome specifice:

  • Prurit;
  • Parestezii cutanate: amorteala, senzatie de arsura, intepaturi;
  • Urina de culoare galben intens sau portocalie;
  • Sensibilitate la lumina [2]. 

Riboflavina (vitamina B2) si sanatatea

Impactul pe care vitamina B2 il are asupra starii de sanatate si potentialul sau rol in prevenirea unor afectiuni este, in continuare, studiat. Se pare, de pilda, ca vitamina B2 ar putea influenta dezvoltarea hipertensiunii arteriale, migrenele, aparitia cancerului si a bolilor corneene [8].

Riboflavina (vitamina B2) si migrenele

Migrenele declanseaza durere pulsatila intensa si este asociata cu disfunctii ale mitocondriilor. Avand in vedere implicarea riboflavinei in functia mitocondriilor, oamenii de stiinta studiaza potentialele beneficii ale suplimentelor de vitamina B2 in prevenirea aparitiei migrenelor si au obtinut deja rezultate incurajatoare [6]. 

Riboflavina (vitamina B2) si cancerul

Exista o teorie care sustine ca grupul B ar fi vitamine interzise in cancer, dar acesta este mai degraba modul in care anumite afirmatii stiintifice au fost traduse in mod eronat pentru publicul larg. Specialistii au studiat modul in care riboflavina poate preveni aparitia de modificari ale ADN-ului responsabile pentru aparitia cancerului, dar dovezile stiintifice sunt deocamdata limitate [2].

Desi se pare ca exista o oarecare legatura intre riscul de cancer pulmonar si administrarea de vitamina B2 [2], sunt necesare mai multe studii stiintifice legate de acest subiect, pana la formularea unor concluzii clare. 

Riboflavina (vitamina B2) si cataracta

Cataracta afecteaza mai ales persoanele in varsta si este una dintre principalele cauze ale pierderii vederii. Exista studii [7] care sugereaza ca, datorita efectului sau antioxidant, riboflavina ar reduce cu peste 50% riscul de aparitie a cataractei, in cazul unui aport zilnic mare. Sunt necesare, insa, mai multe cercetari care sa confirme ipotezele formulate, desi e clar ca exista dovezi incurajatoare in acest sens. 

Riboflavina (vitamina B2) este una dintre cele mai importante vitamine, cu impact important asupra starii de sanatate. O viata echilibrata, bazata pe o dieta variata si sanatoasa, este esentiala pentru longevitate. 

 Bibliografie: 

  1. Powers J. H. - Riboflavin (vitamin B2) and health: https://academic.oup.com/ajcn/article/77/6/1352/4689829, afisat la 21.03.2022
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/219561, afisat la 21.03.2022
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/148373, afisat la 21.03.2022
  4. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Riboflavin-HealthProfessional/ afisat la 21.03.2022
  5. Manore MM. Effect of physical activity on thiamine, riboflavin, and vitamin B-6 requirements, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10919966/, afisat la 21.03.2022
  6. Schoenen J. et al. -  Effectiveness of high-dose riboflavin in migraine prophylaxis. A randomized controlled trial https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9484373/ afisat la 21.03.2022
  7. Mares-Perlman J.A. et al. Diet and nuclear lens opacities https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7840110/ afisat la 21.03.2022
  8. https://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/riboflavin#cataracts-prevention afisat la 21.03.2022