Vitamina A (retinol): Beneficii, surse si rolul acesteia in organism

21. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 8 minute de citit

Vitamina A este o vitamina solubila in grasimi despre care se crede ca sustine sanatatea ochilor, a pielii, a oaselor si a altor tesuturi. Vitamina A functioneaza si ca un antioxidant, ceea ce inseamna ca lupta impotriva deteriorarii celulelor (1), dar are si alte roluri importante despre care vom aminti in acest articol, mai pe larg. Foarte pe scurt, exista cercetari care spun ca vitamina A are un rol foarte important in mentinerea normala a activitatii inimii, plamanilor, rinichilor si a altor organe vitale (5). 

Exista 2 forme principale de vitamina A naturala:

  • vitamina A: se numeste retinol si se gaseste in alimentele de origine animala;
  • provitamina A: se numeste caroten si se gaseste atat in produsele de origine animala, cat si in produsele de origine vegetala. Exista alimente cu diverse tipuri de caroteni, cel mai cunoscut fiind beta-carotenul, care ajunge in organism prin consum alimentar si care apoi este transformat, la nivelul ficatului, in vitamina A, in functie de necesitatile pe care le are organismul (5).

Ca supliment alimentar, vitamina A are beneficii importante pentru persoanele care au o dieta deficitara sau limitata, sau pentru pacientii care necesita o cantitate mai mare de vitamina A, din cauza anumitor afectiuni (rujeola, pancreatita, afectiuni oculare) (2). Daca vitamina A este luata pentru proprietatile ei antioxidante, este bine de stiut ca suplimentul nu ofera aceleasi beneficii ca antioxidantii naturali din alimente. Cantitatea zilnica recomandata de vitamina A este de 900 micrograme pentru barbatii adulti si 700 micrograme pentru femeile adulte.

In acest articol iti spunem ce este demonstrat stiintific despre vitamina A, care sunt cele mai bune surse, care sunt dozele recomandate, care sunt efectele dovedite asupra sanatatii umane si nu numai.

Ce este dovedit stiintific despre vitamina A

Studiile de pana acum au demonstrat urmatoarele aspecte: 

  • dozele mari de suplimente orale de vitamina A nu s-a dovedit ca sunt eficiente asupra acneei (2). Rolul exact al vitaminei A în prevenirea și tratamentul acneei este asadar neclar. Cu toate acestea, vitamina A in asociere cu unele medicamente este adesea folosita pentru a trata acnee severă (7).
  • persoanele cu risc mare de degenerescenta maculara, legata de varsta inaintata in principal, si-au redus riscul de a dezvolta afectiunea in urma unei combinatii de vitamine care au inclus beta-carotenul. Nu este insa foarte clar ce rol a jucat beta-catrotenul (2).
  • este neclar pana in acest moment daca exista vreo legatura intre consumul suplimentelor de vitamina A si reducerea riscului de cancer pulmonar (2).
  • unele cercetarile sugereaza ca suplimentele de vitamina A pot reduce decesul din cauza rujeolei. Suplimentele sunt recomandate copiilor care prezinta un deficit de vitamina A  (2).

Cele mai bune surse de vitamina A

Vitamina A se gaseste in numeroase alimente, iar alte alimente sunt bogate in beta-caroten. Cel mai frecvent tip de pro-vitamina A este beta-carotenul, un carotenoid care se gaseste in alimentele colorate (1). Sunt surse importante de vitamina A (3):

  • pepenele galben;
  • grapefruit-ul roz; 
  • caisele;
  • morcovii; 
  • dovleacul;
  • cartofii dulci;
  • legumele cu frunze verzi;
  • broccoli;
  • ficatul;
  • mango;
  • spanacul.

Care este cantitatea de vitamina A de care ai nevoie

Aportul recomandat de vitamina A variaza in functie de varsta. De asemenea, gravidele si femeile care alapteaza au nevoie de o cantitate mai mare de vitamina A.

Conform National Institutes of Health, cantitatile de vitamina A necesare sunt urmatoarele:

  • pana la 6 luni: 400 micrograme;
  • 7-12 luni: 500 micrograme;
  • 1-3 ani: 300 micrograme;
  • 4-8 ani: 400 micrograme;
  • 9-13 ani: 600 micrograme;
  • peste 14 ani: 900 micrograme pentru barbati si 700 micrograme pentru femei.

Pentru gravide, necesarul de vitamina A este de 770 micrograme, iar pentru femeile care alapteaza necesarul este de 1.300 micrograme pe zi (3).

Este important de stiut ca orice cantitate de vitamina A de care organismul nu are nevoie este stocata pentru o utilizare viitoare. Acest lucru nu inseamna ca nu ai nevoie de vitamina A in fiecare zi (4). 

Beneficiile vitaminei A

Vitamina A este un nutrient important pentru vedere, intareste sistemul imunitar, ajuta la regenerarea celulara si la functionarea optima a organelor interne. Prin efectul antioxidant, vitamina A protejeaza celulele impotriva efectelor radicalilor liberi. Din ceea ce se stie pana in prezent, acesti radicali joaca un rol esential in declansarea unor afectiuni (boli de inima, cancer). 

Vitamina A este un nutrient important care aduce beneficii sanatatii in multiple moduri:

  • este un antioxidant puternic: stresul oxidativ este legat de diverse afectiuni cronice (diabet, cancer, afectiuni cardiace, declin cognitiv) (6).
  • imbunatateste sanatatea ochiului: ajuta la protejarea impotriva anumitor afectiuni oculare (degenerescenta maculara legata de varsta de exemplu) (6). De altfel, unul dintre primele simptome ale deficitului de vitamina A este orbirea nocturna (7). Pesoanele care sufera de aceasta afectiune pot vedea in timpul zilei, dar nu pot vedea in intuneric.
  • poate proteja impotriva unor forme de cancer: cercetarile au evidentiat ca retinoizii pot inhiba anumite celule canceroase (cancerul vezicii urinare, cancer mamar, cancer ovarian) (6). Suplimentele de vitamina A nu au aratat aceleasi beneficii (7). Aportul adecvat de vitamina A din alimentele vegetale integrale poate reduce riscul de anumite tipuri de cancer (inclusiv limfomul Hodgkin, cancerul de col uterin, pulmonar și urinar). In acest moment, relatia dintre vitamina A si cancer nu este pe deplin inteleasa (7).
  • stimuleaza sistemul imunitar: vitamina A este implicata in crearea anumitor celule (celulele B si celulele T) care joaca un rol central in raspunsurile imune care protejeaza impotriva bolilor.
  • sustine sanatatea oaselor: consumul de vitamina A este, de asemenea, necesar pentru cresterea si dezvoltarea osoasa, iar o deficienta a acestei vitamine a fost legata de sanatatea precara a oaselor. Persoanele care au niveluri mai scăzute de vitamina A în sânge prezintă un risc mai mare de fracturi osoase decât persoanele cu niveluri sănătoase. Cu toate acestea, nivelurile scăzute de vitamina A nu pot fi singura problemă atunci când este vorba despre sănătatea oaselor. Unele studii au descoperit că persoanele cu un aport ridicat de vitamina A prezinta de asemenea un risc mai mare de fracturi (7).  

Ce se intampla daca iei prea multa vitamina A

Prea multă vitamina A poate fi dăunătoare, iar excesul de vitamina A în timpul sarcinii de exemplu a fost legat de malformații congenitale. Chiar si o singură doza mai mare decat cea normala zilnic poate provoca (2):

  • greata;
  • varsaturi;
  • ameteala;
  • vedere incetosata.

Daca doza este depasita o perioada mai indelungata, se poate ajunge la: 

  • fragilizarea oaselor;
  • afectarea ficatului;
  • cefalee;
  • diaree;
  • greata;
  • iritarea pielii;
  • dureri la nivelul articulatiilor.

Utilizarea in exces a vitaminei A in timpul sarcinii poate duce la dezvoltarea de malformatii congenitale (2):

  • probleme cardiace;
  • hidrocefalie (3).

Interactiunea vitaminei A cu alte medicamente

Suplimentele cu vitamina A trebuie recomandate de medic si pentru ca exista interactiuni intre acestea si anumite tratamente medicamentoase: 

  • anticoagulante: utilizarea de vitamina A in timpul tratamentului cu aceste medicamente ar putea creste riscul de sangerare;
  • bexaroten: asocierea vitaminei A poate creste riscul de efecte secundare (mancarime, piele uscata);
  • medicamente hepatotoxice: administrarea de vitamina A poate duce la leziuni hepatice;
  • retinoizi: consumul de suplimente de vitamina A in combinatie cu aceste medicamente poate creste riscul de niveluri prea ridicate de vitamina A din sange (2).

Foarte important

Nu este recomandata automedicatia! Daca apar efecte adverse dupa administrarea de vitamina A, intrerupe consumul si consulta medicul.

In concluzie:

  • vitamina A este un nutrient esențial care contribuie la multe funcții din organism, cum ar fi protejarea sănătății ochilor, dar nu numai;
  • principalele surse alimentare de beta-caroten sunt: legumele galbene, rosii si verzi (cu frunze, cum ar fi spanacul, morcovii, cartofii dulci, ardeii rosii), dar si fructele galbene (mango, papaya, caisele si pepenele galben) (4);
  • deficienta de vitamina A este rara, cei mai mulți oameni isi asigura necesarul de vitamina A din alimentatie;
  • exista situatii in care medicul poate recomanda suplimente de vitamina A. In acest caz trebuie avut grija sa nu se depaseasca doza prescrisa, deoarece vitamina A poate fi toxica in doza mare.

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu inlocuiesc consultatia din cabinetul medical. Tratamentele pot fi urmate numai la recomandarea unui medic specialist. Manifestarile unor probleme medicale difera de la pacient la pacient. Nu ezita sa mergi la medicul de familie, sau la medicul specialist pentru consult si tratament, ori de cate ori ai o problema de sanatate.

Acest articol a fost realizat in baza informatiilor preluate din urmatoarele surse:

(1) livescience.com, „Vitamin: Sources & Benefits”: https://www.livescience.com/51975-vitamin-a.html

(2) mayoclinic.org, „Vitamin A”: https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-vitamin-a/art-20365945

(3) Medical News Today, „Everything you need to know about vitamin A”: https://www.medicalnewstoday.com/articles/219486

(4) NHS, „Vitamin A. Vitamins and minerals”: https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-a/

(5) Harvard.edu, „Vitamin A”: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-a/

(6) Healthline, „Vitamin A: Benefits, Deficiency, Toxicity and More”: https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-a

(7) Healthline, „6 Health Benefits of Vitamin A, Backed by Science”: https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-a-benefits