Dieta daneza - reguli si riscuri

14. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit
salata cu ou

Dieta daneza este considerata extrema, deoarece presupune un numar foarte redus de calorii. Acest regim se bazeaza pe consumul de alimente cu un continut ridicat de proteine si pe cele cu putine grasimi. Ele au rolul de a accelera metabolismul si de a favoriza, in acest mod, scaderea in greutate. 

Retine ca atunci cand intentionezi sa incerci o dieta noua, este necesar acordul medicului sau al unui nutritionist atestat. Aceasta cura implica o schimbare radicala si nu este adecvata oricui. Citeste in cele ce urmeaza care sunt regulile de urmat in dieta daneza si ce riscuri implica.

Reguli de urmat in dieta daneza

Acest regim este limitat la sase sute de calorii pe zi si se urmeaza timp de treisprezece zile consecutive, nu mai mult. In acest interval de timp, se pot pierde pana la circa noua kilograme. Incepand cu cea de-a paisprezecea zi, trebuie sa se revina in mod treptat la o alimentatie echilibrata. Trecerea nu trebuie sa fie brusca, deoarece i-ar putea provoca un soc organismului.

Retine ca femeile, in medie, femeilor li se recomanda o dieta cu 2000 de calorii pe zi, iar barbatilor, de 2500 de calorii pe zi [1]. Ca multe alte diete extreme, si acest regim implica urmarea cu strictete a unor reguli. Iata care sunt acestea:

  • Dieta daneza dureaza fix treisprezece zile. Nu trebuie sa depasesti aceasta durata. Dupa ce ai incheiat-o, se mai poate urma dupa doi ani. Nu se urmeaza mai des sau mai mult timp de o data la doi ani, timp de treisprezece zile;
  • O alta regula este ca cele trei mese permise trebuie luate la anumite ore sau in unele intervale specifice. Incearca sa le iei la ore fixe. Micul dejun trebuie sa il iei la ora 8:00, pranzul este programat intre 13:00 si 14:00, iar cina, intre 17:00 si 18:00. Este interzis sa iei cina mai tarziu de ora 18:00;
  • In cazul in care ai mancat un aliment interzis, trebuie neaparat sa intrerupi cura. In acest caz, abia dupa sase luni ai posibilitatea de a o relua;
  • Nu se admit gustarile luate intre cele trei mese principale acceptate. Daca ti se face foame in intervalul dintre ele, poti doar sa bei apa;
  • Trebuie sa te hidratezi corespunzator. In privinta cantitatii de apa nu se impun restrictii, dar se recomanda sa bei circa doi litri de apa pe zi.

Alimente permise

Trebuie retinut faptul ca dieta daneza nu este destinata vegetarienilor si veganilor. Alimentele care sunt acceptate in dieta daneza sunt destul de putine. Printre acestea se afla:

  • Carnea slaba de vita, de miel, de pasare sau de peste;
  • Cafeaua neagra sau ceaiurile din plante;
  • Laptucile;
  • Spanacul;
  • Verzele;
  • Ouale;
  • Morcovii;
  • Rosiile;
  • Fasole verde;
  • Lactatele cu un continut redus de grasimi;
  • Ceapa;
  • Conopida;
  • Fulgii de ovaz.

Pentru condimentare:

  • Se poate folosi sucul natural de lamaie proaspat stoarsa;
  • Condimente din surse naturale, precum sarea si piperul;
  • Otetul de mere este si el acceptat in dieta daneza.

Alimente interzise

Acestea sunt cele care fac parte din categoria carbohidratilor, a grasimilor nesanatoase si a zaharurilor. Iata cateva exemple de astfel de alimente care nu sunt permise in dieta daneza:

  • Alimentele bogate in grasimi nesanatoase, cum sunt mancarurile de tip fast-food, carnea grasa;
  • Sosurile de orice tip sunt interzise;
  • Este interzisa mierea.
  • Este interzis consumul de alcool.
  • Guma trebuie evitata total;
  • Trebuie sa se evite conservele, deoarece pot avea adaosuri de zahar sau sosuri.

Important de retinut! 

Planurile de meniuri si gramajul fiecarui aliment se stabilesc impreuna cu un medic sau cu un nutritionist avizat. In unele cazuri, se recomanda si exercitiile fizice, dar tipologia acestora si gradul de dificultate se stabilesc impreuna cu specialistul din domeniul sanatatii. Fiecare persoana are necesitati diferite in functie de istoricul medical, varsta si alte criterii. In plus, dieta daneza este foarte strica si, din cauza numarului redus de calorii, poate duce la epuizare si/sau lesin cand este asociata si cu miscarea.

Riscurile pe care le implica dieta daneza

Fiind o dieta hipocalorica, este necesar ca inainte de a recurge la urmarea acesteia, sa discuti cu un medic pentru a obtine acordul sau in functie de istoricul tau medical si particularitatile stilului de viata pe care il ai. Dieta daneza presupune asumarea unor riscuri foarte mari, printre care:

  • Pot aparea diverse deficiente de minerale sau vitamine, de exemplu, de vitamina D.
  • Nivelul de energie scazut;
  • Aparitia stresului;
  • Senzatia de foame;
  • Posibilitatea de a creste nivelul irascibilitatii si de a avea o stare generala proasta;
  • Ar putea aparea dureri ale musculaturii;
  • Posibile afectiuni de natura renala;
  • Este posibil sa apara afectiuni hepatice;
  • Se pot ivi afectiuni gastrointestinale, de exemplu, constipatia sau diareea;
  • Ar putea aparea tulburari in ceea ce priveste cilclul menstrual.

Atentie! Acest articol are scop pur informativ. Doar medicul sau un nutritionist atestat este in masura sa constate daca dieta daneza se pliaza pe necesitatile personale, in urma unui consult si a efectuarii analizelor de rutina. In cazul in care isi ofera acordul, este necesara monitorizarea situatiei tale pe toata durata in care urmezi regimul, pentru a se asigura ca sanatatea nu iti este pusa in pericol. 

Pentru realizarea acestui articol s-au folosit urmatoarele surse de informatii:

  1. National Health Service, octombrie 2019, https://www.nhs.uk/common-health-questions/food-and-diet/what-should-my-daily-intake-of-calories-be/#:~:text=An%20ideal%20daily%20intake%20of,women%20and%202%2C500%20for%20men.
  2. Articolul The Copenhagen Diet: Everything you need to know about the 13-day weight loss plan din Good to Know, februarie 2020, autor: Sibelle Mehmet, https://www.goodtoknow.co.uk/wellbeing/the-copenhagen-diet-276793
  3. Studiul Pros & cons of some popular extreme weight-loss diets, din noiembrie 2018, autori: Shilpa Joshi si Viswanathan Mohan,  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6366252
  4. Articolul Danish Diet Review - 17 Things You Need to Know, din Diet Spotlight, 2020, autor: Summer Banks, revizuit de nutritionistul Danielle Omar, https://www.dietspotlight.com/danish-diet-review
  5. https://www.livestrong.com/article/543181-the-danish-diet/