Vitamina D: Ce rol are in prevenirea si tratarea infectiilor respiratorii

2. 4. 2020 · Karina Pana · 6 minute de citit
beneficiile vitaminei D pentru organism

Cuprins:

  1. Ce este, de fapt, vitamina D?
  2. Vitamina D in sezonul rece - de ce trebuie sa o luam?
  3. De ce mai ai nevoie de vitamina D?
  4. Care este doza zilnica recomandata de vitamina D?
  5. Rolul vitaminei D in prevenirea si tratarea infectiilor respiratorii
  6. Deficitul de vitamina D
  7. Surse de vitamina D

Pentru a functiona la parametri normali, organismul nostru are nevoie de cateva resurse, pe care le putem obtine din hrana si din suplimentele alimentare care ne stau la dispozitie pe rafturile din farmacie. Pe langa fibre si proteine, corpul nostru are mare nevoie de vitamine si minerale pentru ca sanatatea noastra sa fie una de fier, iar imunitatea sa nu aiba de suferit.

Alaturi de vitamina C, complexul de vitamine B si vitamina K, vitamina D este una dintre cele mai importante substante nutritive fara de care organismul nostru nu ar putea ramane puternic. Vitamina D face casa buna cu calciul, impreuna contribuind la formarea oaselor, dar si la intretinerea acestora pe tot parcursul vietii. Simultan cu mentinerea sistemului osos, vitamina D mai are un rol extrem de important in organism, si anume acela de a bloca eliberarea hormonului paratiroidian, care reabsoarbe tesutul osos. Daca acest hormon nu ar fi tinut sub control, oasele tale ar fi foarte slabite, iar riscul de fracturi ar fi foarte ridicat.

Iata si alte informatii importante pe care ar trebui sa le stii despre vitamina D.

Ce este, de fapt, vitamina D?


Popular, vorbim despre vitamina D ca fiind o singura substanta, cand, de fapt, este vorba despre doua componente separate, fiecare avand rolul sau esential in organism.

Mai exact, de vitamina D2, care se regaseste mai ales in plante, si de vitamina D3, care este produsa in mod natural de corpul nostru in urma expunerii la razele soarelui. Cand acest lucru este imposibil de realizat, poti „trisa” putin, alegand sa suplimentezi lipsa acestei substante cu suplimentele de vitamina D3.

Vitamina D in sezonul rece - de ce trebuie sa o luam?


Probabil deja cunosti importanta vitaminelor si a mineralelor in sezonul rece. Asa cum iti spuneam in paragraful de mai sus, soarele este cel care ne poate ajuta sa eliberam in organism cantitatea de vitamina D3 necesara. Iarna, cand trec zile in sir fara sa ne bucuram de razele sale, e necesar sa dam o mana de ajutor corpului si sa urmam un tratament cu un supliment de vitamina D3, pentru care nu vei avea nevoie de prescriptie medicala.

Vei observa cum starea de spirit ti se va schimba imediat, mai ales daca suplimentul ales contine si magneziu. Zilele mohorate nu vor mai fi un prilej de melancolie, iar tu te vei simti cu energia la un nivel maxim.

vitamina D in sezonul rece

De ce mai ai nevoie de vitamina D?


Rolurile vitaminei D nu se opresc aici, pentru ca mai sunt atat de multe alte motive pentru a o include in alimentatia ta zilnica. Unul dintre acestea ar fi ca aceasta substanta ajuta la mentinerea unui nivel normal de calciu si fosfor in sange. Cu ajutorul vitaminei D, organismul tau va reusi sa absoarba corect calciul din alimentatie, pe care il va redirectiona catre intregul sistem osos.

Totodata, vitamina D va ajuta la mentinerea sanatoasa a functiei musculare, dar va lupta si pentru ca sistemul tau imunitar sa fie mai puternic ca niciodata.

Aparent, specialistii in medicina au pus pe seama unui consum regulat de vitamina D si evitarea unor boli grave, precum Alzheimer, diabet, hipertensiune sau chiar diferite forme de cancer.

Care este doza zilnica recomandata de vitamina D?


Ghidurile internationale recomanda o anumita cantitate de vitamina D care trebuie administrata sub forma de tratament sau sub forma de cura de lunga durata, in functie de anumiti factori. Astfel:

  • Copiii cu varsta de la 0 la 12 luni ar trebui sa ia 1.000 UI de vitamina D pe zi;
  • Persoanele cu varste cuprinse intre 1 si 70 de ani ar trebui sa ia 600 UI de vitamina D pe zi;
  • Persoanele cu varsta peste 71 de ani ar trebui sa ia 800 UI de vitamina D pe zi.

Desigur, inainte de urmarea oricarui tratament, chiar si cu suplimente alimentare ce contin vitamina D, ar trebui sa stai de vorba cu medicul de familie, care iti poate indica o cantitate ideala pentru corpul tau.

Rolul vitaminei D in prevenirea si tratarea infectiilor respiratorii


Ajungem si la subiectul cel mai important al acestui articol, si anume la rolul vitaminei D in lupta cu infectiile respiratorii. Probabil te-a interesat deja sa afli tot ce ar trebui sa stii despre noul Coronavirus, insa nu ar trebui sa te preocupe exclusiv acest subiect in perioada asta, desi ocupa primele pagini ale tuturor publicatiilor de pe mapamond. Virozele sezoniere nu ne vor ierta chiar daca stam mai mult in casa, pentru ca e suficient un singur drum pana la magazin ca sa ne procopsim cu o infectie respiratorie de toata frumusetea.

Nu-ti face griji, pentru ca aceasta poate trece mai repede cu ajutorul vitaminei D. Pentru ca iti spuneam mai sus ca aceasta substanta creste mult nivelul sistemului imunitar, administrarea acesteia te va ajuta sa te pui mai repede pe picioare. Modul de actiune nu este unul secret. La nivelul suprafetelor tuturor celulelor albe din sange, responsabile cu lupta impotriva virusilor, a bacteriilor sau a altor corpuri straine, exista receptiori ai vitaminei D3 si enzime activatoare. Absenta sau nivelul scazut al vitaminei D din sange este asociat cu racelile recurente sau cu gripele frecvente.

Asadar, daca ai observat ca ai racit mai des in ultima vreme, poate ca ar fi un moment ideal sa incepi o cura cu vitamina D, desigur, dupa ce primesti aprobarea medicului de familie.

rolul vitaminei D in tratarea infectiilor respiratorii

Deficitul de vitamina D


Carenta de vitamina D poate fi provocata de consumul anumitor medicamente care accelereaza absorbtia vitaminei D, de tulburari de absorbtie intestinala sau chiar de expunerea inadecvata la lumina soarelui. In cazul bebelusilor, deficitul de vitamina D poate aparea ca urmare a unei cantitati reduse de vitamina D in laptele matern.

Factori de risc pentru deficitul de vitamina D

Daca te regasesti intr-una dintre categoriile de mai jos, e foarte posibil sa ai o carenta de vitamina D in organism:

  • Ai o varsta inaintata;
  • Ai alergie la lapte;
  • Ai o greutate peste cea normala;
  • Urmezi o dieta vegana stricta;
  • Suferi de anumite afectiuni, precum fibroza chistica, boala cronica renala sau boli inflamatorii intestinale.

Surse de vitamina D


Asa cum iti spuneam mai sus, principala sursa de vitamina D pe care o poti obtine in mod natural este prin expunerea la soare, dar in conditiile pe care suntem siguri ca le cunosti deja, adica evitand orele pranzului si alegand sa folosesti o protectie adecvata tipului de tegument pe care il ai.

Vestea buna este ca vitamina D poate fi obtinuta si din farfurie, adica urmand o dieta echilibrata, care sa contina si urmatoarele alimente, care contin mai mult de 100 UI per portie:

  • Cod
  • Somon
  • Ton
  • Sardine
  • Ficat
  • Carne de vita
  • Lapte si iaurt
  • Cereale fortificate
  • Portocale
  • Anumite tipuri de ciuperci
  • Margarina
  • Galbenus de ou
alimente bogate in vitamina D

Evita produsele a caror eticheta te anunta ca in alimentele respective a fost adaugata artificial o cantitate de vitamina D suplimentara, pentru a evita un consum excesiv al acestei substante.