Cafeaua - beneficii si modalitati de a o utiliza

10. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit

Cafeaua este una dintre cele mai consumate bauturi la nivel mondial, pozitionandu-se pe locul al treilea dupa apa si ceai. In spatele legendelor care dateaza de sute de ani, se afla si o serie de beneficii pe care acest „elixir” le ofera.

Fiind bogata in antioxidanti si vitamine, cafeaua ne ofera doza zilnica de energie alaturi de un gust placut. Consumata in cantitati moderate, cafeaua contribuie la mentinerea sanatatii, imbunatatirea performantelor fizice si reducerea posibilitatii de aparitie a bolilor cardiovasculare. 

Scurt istoric

Primele dovezi documentate istoric despre cafea apar la jumatatea secolului al XV-lea, in scrierile unor autori de origine araba. Boabele acestei plante erau folosite intr-un mod asemanator celui din zilele noastre de catre calugarii Sufi din Yemen pentru a obtine energie in timpul riatualurilor religioase. 

Dupa cateva zeci de ani, consumul cafelei a trecut granitele Peninsulei Arabice si a ajuns pana in Afica de Nord si Turcia. In 1645 cafeaua a ajuns pentru prima data si in Europa, in Venetia, apoi in Roma. In secolele urmatoare, bautura a ajuns una dintre cele mai consumate din lume, in special datorita posibilitatilor multiple de preparare (simpla, cu zahar, miere, lapte etc.).

Tipuri de cafea

La nivel global, exista cateva specii de cafea, insa doua dintre acestea sunt cele mai cultivate. Principalele plante care dau doua dintre cele mai indragite tipuri de cafea sunt Coffea Arabica si Coffea Canephora. Din acestea se extrage:

Cafeaua Arabica

Arbustul din care se obtine acest soi este cunoscut si sub denumirea de „cafea de munte” sau „cafea arabica” si se considera ca este primul tip de cafea cultivat. Aceasta specie contine cu pana la 50% mai putina cofeina decat alte tipuri de cafea, insa ofera o aroma mai intensa, iar boabele sunt folosite pentru preparearea bauturilor de calitate superioara. 

Aceasta varietate de cafea acopera peste jumatate din productia globala de cafea, fiind cultivata in special in America Centrala si de Sud.

Cafeaua Robusta

Se regaseste la scara larga in Africa, Indonezia si Brazilia, ocupand pana la 25% din productia mondiala. Se remarca dintre celelalte soiuri de cafea prin continutul ricat de cofeina, de peste 2,5%. 

De regula, cafeaua porta numele tarii sau regiunii din care provine, iar gustul final difera in functie de perioada de recoltare, gradul de prajire al boabelor, aciditate si consitenta. 

Proprietati nutritive ale cafelei

O singura ceasca de cafea neindulcita vine cu un aport minim de calorii si grasimi, dar si cu o multitudine de vitamine si minerale. Din acest motiv, se considera ca este potrivita si pentru dietele de slabire. Valorile nutritionale pentru aproximativ 200 de mililitri sunt:

  • 2,5 kilocalorii;
  • 0,3 proteine;
  • 0,2 mg riboflavina (vitamina B2) - 11% din Doza Zilnica Recomandata;
  • 0,5 mg niacina;
  • 0,6 mg acid pantoteic (vitamina B5) - 6% din Doza Zilnica Recomandata;
  • 7,2 mg magneziu si mangan - 3% din Doza Zilnica Recomandata;
  • 95 mg cofeina (cantitatea difera in functie de tipul de cafea folosit).

Beneficiile cafelei

Unul dintre cele mai cunoscute si apreciate roluri ale cafelei este acela de energizare. Cofeina este principalul ingredient care contribuie la reducerea oboselii, potrivit unui studiu publicat de Nutrition Bulletin. 

Cafeaua contribuie la arderea grasimilor 

Datorita proprietatilor sale care sporesc vitalitatea, cofeina este unul dintre putinele ingrediente care se regasesc in majoritatea suplimentelor destinate slabirii. Aceasta substanta poate stimula arderea grasimilor cu pana la 29%, concluzioneaza un studiu publicat de American Journal of Clinical Nutrition . 

Cafeaua reduce riscul de aparitie al diabetului

Fiind una dintre cele mai raspandite afectiuni la nivel global, diabetul de tip 2 numara cateva sute de milioane de pacienti. Astfel, o ceasca de cafea consumata zilnic poate diminua riscul de aparitie al acestei boli cu pana la 7%, conform unui studiu realizat de Jama Internal Medicine. 

Cafeaua reduce riscul accidentelor vasculare cerebrale 

Desi pe termen scurt continutul de cofeina din cafea creste tensiunea arteriala, acest efect incepe sa se diminueze dupa prima jumatate de ora, motiv pentru care nu ar trebui sa reprezinte o ingrijorare. Mai mult, s-a dovedit ca bauturile cu cofeina sunt corelate cu un risc mai mic de aparitie a unui accident vascular cereblar, in proportie de pana la 20%. 

Cafeaua reduce riscul aparitiei bolii Alhzeimer

Conform unui studiu realizat de European Journal of Neurology, consumul regulat si moderat de cafea reduce riscul persoanelor de a se imbolnavi de Alhzeimer. Desi este una dintre principalele cauze ale degenerarii cognitive la nivel mondial, substantele continute de cafea pot diminua sansele de aparitie ale acestei afectiuni cu pana la 65%. 

Cum se poate consuma cafeaua

Cele mai cunoscute metode de a introduce cafeaua in alimentatia noastra zilnica sunt sub forma de bauturi preparate la ibric, espressor sau cafetiera. Acestea pot fi personalizate dupa preferintele celor care le consuma - indulcite, cu lapte, cu topping-uri precum frisca, bezele etc. 

Bogata in antioxidanti si uleiuri esentiale, cafeaua este ideala si pentru uz cosmetic, regasindu-se adesea in produse destinate pielii si tenului. Zatul de cafea este ideal pentru gomaj, textura usor abraziva ajutand la indepartarea celulelor moarte ale pielii. 

Multe persoane folosesc cafeaua si in combinatii cu alte ingrediente, pentru realizarea preparatelor dulci sau a sosurilor. 

Efecte adverse ale cafelei

Beneficiile pe care le are consumul de cafea sunt nenumarate, printre acestea regasindu-se chiar si diminuarea riscului de afectiuni hepatice. In afara de proprietatile benefice ale acestei bauturi, aportul in cantitati nepotrivite poate aduce si riscuri. Acestea sunt, in principal, cauzate de continutul de cofeina:

  • Stari de nervozitate si neliniste;
  • Insomnii;
  • Dureri de cap;
  • Greata si varsaturi;
  • Diaree;
  • Anxietate

De asemenea, pentru a va asigura ca aveti un somn odihnitor, este indicat sa nu consumati cafea cu minimum 4-5 ore inainte de somn. 

Datorita varietatii de soiuri si arome, cafeaua poate fi o bautura pe gustul multor persoane. Pentru a va bucura din plin de beneficiile oferite de nutrientii din cafea, se recomanda consumul in cantitati moderate, de una - doua cesti pe zi.

Surse:

  1. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/coffee/
  2. https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/9-reasons-why-the-right-amount-of-coffee-is-good-for-you
  3. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-3010.2007.00665.x
  4. https://academic.oup.com/ajcn/article/79/1/40/4690067?login=false
  5. https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/773949
  6. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.1468-1331.2002.00421.x