10 motive pentru care ar trebui sa te hidratezi corect

Pentru a functiona normal, organismul uman are nevoie sa fie hidratat corespunzator. In lipsa apei, organele nu functioneaza adecvat, si, in cele din urma, se ajunge la deshidratare. In plus, unele afectiuni pot fi complicate sau declansate de deficitul de apa resimtit. Iti poti da seama foarte repede daca esti deshidratat daca:

  • ai senzatia de sete;
  • ai buzele uscate;
  • gura iti este uscata.

Aceste simptome sunt mai frecvente dimineata, de aceea, ar trebui sa bei un pahar cu apa imediat dupa ce te trezesti. Nu numai ca apa hidrateaza organismul dupa orele de somn, dar, are si o actiune benefica asupra metabolismului. Prin urmare, te vei simti mai plin de energie pe parcursul intregii zile.

Iti spunem, in acest articol, cateva lucruri esentiale despre relatia dintre corpul nostru si apa. De asemenea, iti dam 10 motive principale pentru care ar trebui sa te hidratezi corect, in fiecare zi. In plus, iti dezvaluim cateva trucuri, astfel incat organismul tau sa nu duca niciodata lipsa de apa.

Cuprins:

  • Cum iti dai seama daca esti bine hidratat
  • 10 motive principale pentru care sa te hidratezi corect
  • Ce trebuie sa retii
  • Trucuri ca sa bei mai multa apa
  • Important de retinut!

Din scoala, stim ca suntem aproximativ 70% apa. Apa este cea care tine in viata fiecare celula din corpul nostru, ajutand, astfel, la functionarea organelor si mentinandu-ne sanatatea. Poate ca apa nu are cel mai bun gust din lume, dar, este lipsita de calorii si foarte sanatoasa, singura cu adevarat buna pentru corp.

Important de retinut!

  • Cafeaua, băuturile alcoolice, sucurile contin, in general, compusi care ajuta la eliminarea mai rapida a apei din organism. De aceea, daca nu rezisti sa nu le bei, creste aportul de apa fata de normal.
  • In plus, este esential sa stii ca nu numai cantitatea de apa este importanta, ci si calitatea acesteia. Cu alte cuvinte, este recomandat sa te uiti pe eticheta si sa vezi care este sursa de provenienta, in ce fel de ambalaj este imbuteliata si care au fost conditiile de depozitare. Pe o scara de la 1 la 4, apa de izvor este cea mai buna apa, iar cea de la robinet este cel mai putin recomandata. Intre cele doua este apa imbuteliata in sticle de sticla (mai buna) si apa imbuteliata in sticle de plastic. Este simplu sa-ti dai seama ca foarte multi oameni beau apa de o calitate mai slabă (imbuteliata in sticle de plastic si apa de la robinet).

10 motive principale pentru care sa te hidratezi corect

Pentru a mentine functia cognitiva in stare buna

O hidratare adecvata este cheia pentru ca procesele cognitive sa functioneze corespunzator. Cercetarile medicale au evidentiat faptul ca o cantitate de apa insuficienta poate avea un impact negativ asupra atentiei, capacitatii de concentrare si memoriei.

Deficitul de apa conduce la o stare de apatie si somnolenta. Resimtim o stare de oboseala care, parca, nu mai trece, indiferent de cate ore de somn avem. Creierul este organul cel mai solicitat din organism. Nu numai ca face posibile activitatile de fiecare zi, dar, mentine si o functionare adecvata a celorlalte organe ale corpului. La randul sau, creierul este format, in proportie de 75%, din apa. Este normal ca in lipsa apei sa intervina oboseala si lipsa de concentrare. De aceea, se recomanda sa ai langa tine intotdeauna o sticla cu apa.

Pentru a mentine sanatatea rinichilor

Desigur, pietrele la rinichi nu sunt de dorit. Acestea pot fi, insa, evitate, daca bei suficienta apa. Ideea este urmatoarea: rinichii elimina substantele toxice din organism. Cu alte cuvinte, au un rol foarte important in procesul de detoxifiere a organismului (oarecum asemanator cu ficatul). Apa asigura transportul substantelor in organism, preia deseurile metabolice si le conduce spre rinichi/ficat de unde sunt, ulterior, eliminate din organism. Daca rinichii nu au la dispozitie destula apa, din corp se va elimina o cantitate mai mica de urina, dar, care va fi mai concentrata, adica mai inchisa la culoare. Apa este cea care ajuta la diluarea sarurilor si mineralelor din urina, adica, exact cele pe care le cunoastem noi sub numele de „pietre la rinichi”. In urina diluata (adica, in prezenta unei cantitati suficiente de apa), pietrele la rinichi nu se pot forma.

Pentru a avea o digestie buna si un tranzit intestinal normal

Apa este cel mai bun laxativ. Daca nu te hidratezi suficient, organismul se va folosi de apa pe care o are la dispozitie, iar consecinta va fi ca tu vei suferi de constipatie. In plus, nici alimentele nu vor fi digerate adecvat, iar acest lucru va duce si la alte probleme de sanatate.

Pentru a mentine un sistem imunitar puternic

Un sistem imunitar puternic este cel care ne protejeaza de numeroase afectiuni si face ca organismul sa lupte mai eficient impotriva racelilor, alergiilor, virusurilor si a unor afectiuni mai grave. De asemenea, ne ajuta sa facem fata mai usor schimbarilor care au loc in jurul nostru, inclusiv, sa ne pastram o temperatura adecvata. Acesta este motivul pentru care transpiram, cand ne este cald, si ne zgribulim, cand ne este frig. Tot din aceasta cauza, avem senzatia de sete foarte puternic, atunci cand temperatura este ridicata.

Pentru a fi optimist, relaxat si odihnit

Apa este cea care scade sau chiar elimina stresul, oboseala, contribuie la relaxarea organismului si ne ajuta sa ne odihnim adecvat. Asta nu inseamna ca, inainte de culcare, iti asiguri un somn linistit si neintrerupt daca bei multa apa. Este, totusi, indicat sa bei un pahar cu apa sau ceai cu minim o ora inainte de culcare, pentru a nu risca sa mergi de prea multe ori la toaleta, in cursul noptii.

Pentru a avea o piele cu un aspect sanatos si frumos

Deshidratarea se simte foarte puternic la nivelul pielii. Aceasta devine terna, uscata, o simti altfel decat in mod normal. O piele uscata inseamna ca este si mai dispusa la aparitia ridurilor. O piele adecvat ingrijita presupune si hidratarea la exterior, cu diferite produse cosmetice, dar si o buna hidratare in interior. De aceea, este esential sa bei zilnic suficienta apa.

Pentru a avea flexibilitate si articulatii sanatoase

Apa este si un lubrifiant al articulatiilor, asadar, ajuta la eforturile fizice pe care le facem zilnic, fie ca este vorba despre activitatile uzuale sau de sport. Atunci cand coloana vertebrala, muschii si articulatiile nu au suficienta apa, nu functioneaza optim, iar consecintele nu vor intarzia sa se vada (artrita, de exemplu).

Pentru a mentine o greutate corporala normala

Daca ai o digestie corecta si daca bei destula apa, metabolismul tau va functiona normal. Un pahar cu apa poate reduce apetitul alimentar, ducand la senzatia de satietate. Acest lucru conduce la o scadere a numarului de calorii consumate la masa. Cu alte cuvinte, apa ajuta la mentinerea sanatatii si aspectului corpului.

Pentru a mentine o hidratare completa a corpului

Deshidratarea este rezultatul lipsei de apa din organism. Pentru ca apa este esentiala functionarii tuturor organelor, deshidratarea poate fi foarte periculoasa. Deshidratarea severa poate duce la complicatii precum:

  • inflamarea creierului;
  • functionarea deficitara a rinichilor;
  • convulsii.

Asigura-te ca bei suficienta apa pentru a putea transpira, pentru ca urina sa fie diluata iar digestia sa functioneze normal (urina inchisa la culoare poate fi si un semnal de infectie urinara).

Pentru a imbunatati starea de spirit

Deficitul de apa iti influenteaza starea de spirit. Deshidratarea duce la oboseala continua si, uneori, la anxietate/depresie.

Ce trebuie sa retii

In primul rand, ca apa este esentiala vietii. Este un element vital pentru functionarea organismului. Pe cale de consecinta, trebuie sa te educi in asa fel incat hidratarea adecvata sa fie o constanta a vietii tale. In principal, apa este importanta din urmatoarele motive:

  • mentine temperatura adecvata pentru corp;
  • mentine un sistem imunitar puternic;
  • protejeaza coloana vertebrala si articulatiile;
  • previne indigestia;
  • intretine o functionare corecta a rinichilor;
  • ajuta la distribuirea substantelor nutritive in corp;
  • intretine o functie cardiaca normala;
  • asigura producerea de saliva, aceasta fiind esentiala pentru crearea bolului alimentar si pentru a mentine sanatatea bucala. In general, corpul produce o cantitate suficienta de saliva, rezultata in urma lichidelor consumate. Totusi, odata cu inaintarea in varsta, productia de saliva poate scadea ca urmare a anumitor tratamente si terapii. Daca ai gura uscata si daca nici consumul de apa nu ajuta, este recomandat sa consulti medicul.

Trucuri ca sa bei mai multa apa

Sunt mai multe modalitati prin care poti fi incurajat sa te hidratezi corespunzator pe parcursul zilei. Iata cateva dintre acestea:

  • tine minte sa bei 8 pahare de apa pe zi; daca simti nevoia, pune intreaga cantitate de apa necesara langa tine si urmareste cat mai ai de baut, pe masura ce trece timpul.
  • bea apa chiar daca nu iti este sete; senzatia de sete este ultimul semnal al deficitului de apa. In mod sigur, la nivelul organelor, este nevoie de apa. Cel mai bine ar fi sa bei putin si des, in special, in timpul sezonului cald.
  • bea un pahar cu apa imediat la trezire si unul cu o ora inainte de culcare;
  • lichidele se absorb mai usor de organism cand sunt reci; bea, asadar, apa de la frigider.
  • daca nu-ti place sa bei apa simpla, stoarce in ea cateva picaturi de lamaie, sau pune menta, ghimbir, aloe vera, bucatele de limeta sau lamaie;
  • nu refuza niciodata un pahar cu apa, chiar daca nu il poti bea pe tot;
  • tine in apropierea ta o sticla cu apa cand lucrezi;
  • nu pleca nicaieri fara sa ai la tine o sticla de apa;
  • daca ai de luat medicamente, ia-le cu multa apa;
  • foloseste paiul, pentru ca, astfel, bei mai usor cantitati mai mari de apa;
  • exista aplicatii care iti amintesc, regulat, ca este timpul sa te hidratezi; Foloseste-le!

Iata, asadar, cateva idei pentru ca tu sa fii mereu hidratat si sanatos.

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu tin loc de consult medical specializat. Recomandarile medicale (daca exista) au scop informativ. Concluziile si referintele pot varia de la un pacient la altul si depind de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate si de alti factori. Tocmai, de aceea, aceste informatii nu trebuie sa inlocuiasca un diagnostic avizat. Nu ezita sa mergi la medic pentru consult si indrumare, ori de cate ori ai o problema de sanatate.

Surse suplimentare de informare:

Medical News Today, „15 benefits of drinking water”: https://www.medicalnewstoday.com/articles/290814

WebMD, „6 reasons to drink water”: https://www.webmd.com/diet/features/6-reasons-to-drink-water#1

Healthline, „7science-based health benefits of drinking enough water”: https://www.healthline.com/nutrition/7-health-benefits-of-water

Healthline, „Why is water important? 16 reasons to drink up”: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/why-is-water-important

Mayo Clinic, „Water: how much should you drink every day?”: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256

Centers for Disease Control and Prevention, „Water and Nutrition”: https://www.cdc.gov/healthyweight/healthy_eating/water-and-healthier-drinks.html

BBC, „Top 5 health benefits of drinking water”: https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/what-are-health-benefits-drinking-water

Harvard Health Publishing / Harvard Medical School, „How much water should you drink”: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-much-water-should-you-drink

KidsHealth, „Why drinking water is the way to go”: https://kidshealth.org/en/kids/water.html