Dieta Atkins - reguli si riscuri

9. 9. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit

Dieta Atkins

Scaderea in greutate este unul dintre cele mai dezbatute subiecte, motiv pentru care au aparut numeroase diete prin care sa poti scapa de kilogramele in plus. Insa, adevarata provocare nu este slabitul, ci mentinerea siluetei. Dieta Atkins reprezinta o varianta mai putin traditionala de a scadea rapid in greutate care, in timp ce promoveaza adoptarea unui stil de viata sanatos.

Ce este dieta Atkins?

Dieta Atkins isi propune sa obtina o scadere in greutate printr-un consum ridicat de grasimi si un consum scazut de carbohidrati. Aceasta a fost creata de catre doctorul american Robert Atkins in anii 1960 si, in decursul tuturor acestor ani, a fost utilizata de numeroase persoane pentru a scapa rapid de kilogramele in plus.

Pentru ca organismul sa poata functiona corespunzator, acesta are nevoie de energie, care poate fi produsa atat cu ajutorul grasimilor, cat si a carbohidratilor. Insa, daca organismul nu primeste destui carbohidrati, acesta va incepe sa consume o cantitate mai mare de grasimi, astfel ajutand la scaderea in greutate.

Etapele dietei Atkins

Cei care doresc sa urmeze aceasta dieta trebuie sa treaca prin 4 etape diferite. Astfel, nu vor reusi doar sa obtina greutatea dorita, ci vor putea sa o si mentina si sa adopte un stil de viata echilibrat.

1. Etapa de inductie

Aceasta etapa nu trebuie sa dureze mai mult de 14 zile, timp in care vor avea loc in alimentatie schimbari suficient de aspre. Mai precis, va avea loc scaderea cantitatii consumului de carbohidrati, astfel incat corpul sa poata trece la arderea grasimilor. 

Principala regula este aceea de a nu ingera mai mult de 20 de grame de carbohidrati pe zi, renuntand complet la alimentele care contin zahar, paine, paste, orez, dar si bauturi pe baza de cofeina sau seminte si nuci. In schimb, se pot consuma fructe si legume. Mesele zilei trebuie respectate, incluzand alimente bogate in grasimi si proteine. Hidratarea este de asemenea importanta, asa ca trebuie consumate minimum 8 pahare de apa zilnic.

2. Etapa de slabire

In aceasta etapa, va incepe sa aiba loc pierderea in greutate. In medie, aceasta ar trebui sa se piarda 1 kg pe saptamana. Nu exista o limita de durata a acestei etape, asadar poate fi extinsa pana in momentul in care se atinge greutatea dorita.

Regula asociata acestei etapa este de a creste treptat cantitatea de carbohidrati consumata, adaugand cate 5 g pe saptamana. Este foarte important ca aceasta cantitate sa fie monitorizata atent pentru a obtine rezultatele dorite. Pot fi reintroduse si o serie de alimente, precum nucile, semintele sau fructele de padure.

Low carb

Este esential ca sursa de carbohidrati sa fie aceeasi ca in etapa precedenta, chiar daca vei creste usor cantitatea. Asadar, va trebui sa eviti in continuare dulciurile si alimentele nesanatoase, bogate in zahar. Grasimile si proteinele trebuie in continuare sa primeze.

3. Etapa de echilibrare

Pentru a putea sa ramai la greutatea ideala atinsa, va trebui sa mai urmezi cateva etape pentru a te putea echilibra. In cazul in care vei abandona dieta dupa doar doua etape, pierderea in greutate nu va fi de durata. De asemenea, aceasta etapa reprezinta si o tranzitie catre o alimentatie usor mai diversificata.

Ce va trebui sa faci va fi sa introduci inca 5 g de carbohidrati pe saptamana, crescand cantitatea maxima permisa la 10 g pe saptamana. In afara de fructe si legume, se pot consuma si mici cantitati din alte alimente bogate in carbohidrati, precum painea, orezul sau pastele.

4. Etapa de mentinere

Etapa finala are rolul de a obisnui corpul cu noua greutate si de a-l ajuta sa o mentina. De asemenea, scopul sau este acela de a face tranzitia catre un stil de viata echilibrat. Cantitatea maxima de carbohidrati permisa este de aproximativ 90 g. Aceasta cantitate poate varia. Orice persoana poate avea un anumit aport de carbohidrati, astfel incat sa poata mentine o greutate sanatoasa.

Cateva reguli de baza pentru a mentine o astfel de alimentatie se refera la consumul de fructe si legume, evitarea produselor procesate, bogate in zahar, faina alba sau amidon, limitarea cofeinei si a alcoolului. Pentru a evita monotonia si pentru a face lucrurile mai usoare, poti diversifica meniul zilnic, insa stai departe de alimentele considerate nesanatoase.

Principiile dietei Atkins

Ca orice dieta, scopul principal al dietei Atkins este acela de a ajuta la slabit si la atingerea unei greutati ideale. Insa, un alt principiu de baza este si acela de a putea mentine aceasta greutate, lucru posibil prin identificarea cantitatii optime de carbohidrati ce poate fi consumata.

Astfel, putem spune ca scopul dietei Atkins este acela de a ajuta o persoana sa se acomodeze cu un anumit stil de viata. Aceasta noua alimentatie presupune renuntarea la alimentele nesanatoase, deci poate ajuta o persoana sa aiba o stare fizica mai buna.

Sportul nu este obligatoriu in cadrul dietei Atkins, insa este recomandat pentru orice stil de viata sanatos. Asadar, este recomandat ca orice persoana sa se mentina cat mai activa si sa opteze pentru realizarea regulata a unor exercitii fizice.

Beneficiile dietei Atkins

Orice dieta care ajuta o persoana sa scape de kilogramele in plus poate reduce anumiti factori de risc importanti, precum diabetul, hipertensiunea si bolile cardiovasculare. De asemenea, acestea ar putea imbunatati, cel putin temporar, nivelul colesterolului si al zaharului din sange.

Pe langa faptul ca dieta Atkins ajuta la o scadere rapida in greutate, aceasta te poate ajuta si sa renunti la numeroase alimente nesanatoase. Daca vei opta pentru restrictionarea carbohidratilor, vei inceta sa mai consumi numeroase alimente care iti pot face rau.

Beneficiile dietei Atkins

Alimente permise si interzise - Meniul recomandat in cazul dietei Atkins

Dieta se bazeaza pe consumul de proteine si grasimi. Asadar, vei putea consuma alimente precum: carne, peste, oua, legume (broccoli, spanac, varza si altele care contin putini carbohidrati), produse lactate, seminte, nuci, avocado, ulei de masline, ulei de cocos. Insa, va trebui sa tii cont de recomandarile fiecarei etape.

In schimb, alimentele interzise sunt dulciurile si mancarurile bogate in zahar, fructele si legumele bogate in carbohidrati (cartofi, morcovi, linte, fasole, mere, banane, struguri, portocale), ulei de porumb si cerealele integrale. Tine cont ca si dintre aceste produse, unele sunt interzise doar temporar (de exemplu, fructele si legumele dulci in faza de inductie).

Un exemplu de meniu specific dietei Atkins in etapa de inductie poate arata asa:

  • Micul dejun: Avocado cu ou si sunca.
  • Pranz: Salata de varza kale cu branza cu mucegai, cu dressing de alune.
  • Cina: Somon si anghinare fierte, cu maioneza de casa.

Sfaturi si recomandari

Pentru a face aceasta dieta mai usoara si a obtine rezultatele pe care ti le doresti, tine cont de cateva sfaturi si recomandari.

  • Foloseste un cantar mai complex pentru a putea cantari alimentele si a calcula exact nutrientii consumati zilnic.
  • Incearca sa mentii meniul cat mai diversificat, pentru a evita consumul acelorasi produse in fiecare zi.
  • Bea apa in cantitati mari si nu o substitui cu alte bauturi.
  • Evita sa rontai atunci cand te uiti la televizor sau mergi la film.
  • Daca esti invitat la un eveniment, este de preferat sa mananci in prealabil acasa si sa limitezi consumul de alcool.

Riscurile dietei Atkins

Desi dieta Atkins este promovata drept o optiune sanatoasa pentru rezultate de durata, aceasta nu este lipsita de riscuri. Inainte de a lua decizia de a urma aceasta dieta, este extrem de important sa cunosti toate aceste detalii.

Deoarece dieta este foarte restrictiva cand vine vorba de carbohidrati, este posibil ca organismul sa nu primeasca suficiente fibre si nutrienti. Astfel, pot aparea probleme digestive, precum diareea, constipatia sau greata. De asemenea, in etapa de inductie, cand este redusa cantitatea de carbohidrati, pot aparea si senzatii de oboseala, ameteala si dureri de cap.

De asemenea, alimentatia bogata in grasimi si grasimile procesate nu sunt recomandate tuturor. Persoanele care sufera de diabet, boli de ficat sau de rinichi ar trebui sa le evite. Cea mai buna solutie este sa consulti medicul inainte de a incepe aceasta dieta.

Dieta Atkins reprezinta o metoda rapida de a scapa de kilogramele in plus si o incercare de adoptare pe termen lung a unei alimentatii mai sanatoase. Desi prezinta niste riscuri clare, daca medicul iti recomanda, poti adopta o astfel de alimentatie. Astfel, vei putea renunta la mancarurile nesanatoase si vei putea obtine o greutate echilibrata.

Surse:

1. “Atkins Diet: What's behind the Claims?” Mayo Clinic, Mayo Foundation for Medical Education and Research, www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/atkins-diet/art-20048485. Published May 12, 2022. Accessed September 6, 2022.

2. Pogored. “What Is the Atkins Diet, and Is It Healthy?” Cleveland Clinic, Cleveland Clinic, health.clevelandclinic.org/what-is-the-atkins-diet-and-is-it-healthy/. Published January 5, 2021. Accessed September 6, 2022.