Uleiul de avocado - beneficii, proprietati, contraindicatii

30. 8. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Avocado

Avocado face parte din categoria fructelor oleaginoase. Este originar din America Centrala si creste in mediu cald, in zonele subtropicale si temperate. Acesta are aplicatii atat in industria cosmetica si alimentara, cat si in nutritia umana.

Uleiul de avocado este obtinut prin presarea fructului de avocado si contine exclusiv lipidele (grasimile) din compozitia acestuia. Iata ce contine uleiul de avocado, ce beneficii si ce contraindicatii are. 

Compozitia nutritionala a uleiului de avocado

Uleiul de avocado contine preponderent grasimi sanatoase. Aproximativ 70% din compozitia acestuia este reprezentata de acizi grasi mononesaturati, in timp ce 16% sunt polinesaturati si 14% saturati. De asemenea, uleiul de avocado prezinta si o capacitate antioxidanta ridicata, similara cu cea a uleiului de masline (1).

Unul dintre cei mai abundenti micronutrienti din uleiul de avocado este vitamina E (alfa-tocoferol). Alte substante cu actiune antioxidanta asemenea acesteia sunt polifenolii, carotenoizii si clorofila. De asemenea, uleiul mai contine fitosteroli, substante care reduc nivelul de colesterol din sange (2). 

Tipuri de ulei de avocado

Uleiul de avocado poate fi clasificat in urmatoarele tipuri (1):

  • Extravirgin: Este obtinut din fructele de avocado de cea mai inalta calitate, folosind doar procedee mecanice si temperaturi sub 50 de grade Celsius. Nu se utilizeaza solventi chimici.   
  • Virgin: Este obtinut din fructe de avocado de calitate mai scazuta, cum ar fi cele cu defecte fizice. Se folosesc tot procedee mecanice si temperaturi sub 50 de grade Celsius. Nu se utilizeaza solventi chimici. 
  • Pur: Este un ulei rafinat, decolorat, dezodorizat (la care s-a indepartat mirosul) si aromatizat prin infuzare cu plante sau fructe. Nu se ia in considerare calitatea fructelor de avocado utilizate.  
  • Mix: Reprezinta un amestec de uleiuri – de avocado si alte tipuri, cum ar fi de masline.  

Din punct de vedere al calitatii nutritionale, cel mai indicat ulei de avocado pentru consum este cel extravirgin. 

Este recomandat ca acesta sa fie consumat crud (nepreparat termic), adaugat in salate de legume, piureuri sau supe crema. Prepararea termica distruge nutrientii din compozitia acestuia, diminuandu-i astfel proprietatile.  

Ca orice ulei, si cel de avocado este bogat in calorii, deci trebuie consumat in cantitati mici. O dieta hiperlipidica (cu un continut excesiv de grasimi) poate produce crestere nedorita in greutate, ceea ce se asociaza cu riscuri pentru sanatate (3). 

Proprietatile si beneficiile uleiului de avocado

Consumul regulat de ulei de avocado poate avea urmatoarele beneficii pentru sanatate:

Scade stresul oxidativ si riscul de boli cronice

Datorita activitatii antioxidante a nutrientilor din compozitie, uleiul de avocado reduce stresul oxidativ cauzat de radicalii liberi. Astfel, poate scadea riscul de a dezvolta unele boli cronice, cum ar fi boli cardiovasculare sau dementa (4). 

Radicalii liberi sunt responsabili de procesele de imbatranire si contribuie la aparitia multor afectiuni, inclusiv a cancerului. 

Sustine sanatatea cardiovasculara

Ustensile medicale

Datorita continutului ridicat de acid oleic, uleiul de avocado poate ajuta la scaderea tensiunii arteriale (3). Acest fruct se numara, de asemenea, printre alimentele care pot ajuta la scaderea colesterolului. Studiile pe animale au aratat ca uleiul de avocado reduce LDL-colesterolul (colesterolul rau), citokinele inflamatorii, trigliceridele, glicemia, alaturi de tensiunea arteriala sistolica si diastolica (4). 

Desi sunt necesare si studii pe subiecti umani, rezultatele sunt promitatoare si sugereaza ca uleiul de avocado are proprietati cardioprotective.  

Poate ameliora osteoartrita

Studiile au demonstrat ca extractul insaponificabil din ulei de avocado si de soia poate reduce durerile articulare asociate osteoartritei, precum si rigiditatea articulatiilor afectate. Beneficiile au fost observate, in special, la pacientii cu osteoartrita la nivelul soldului sau genunchiului (4).

Totusi, acest produs este un supliment alimentar si difera de uleiul de avocado pentru consum. 

Ar putea proteja sanatatea ochilor

Printre carotenoizii din compozitia uleiului de avocado se numara luteina, un antioxidant care se gaseste in mod natural la nivelul ochilor. Consumul de luteina se asociaza cu un risc mai redus de cataracta si degenerescenta maculara legata de varsta (4). 

Favorizeaza absorbtia unor nutrienti

Adaugarea uleiului de avocado la mese favorizeaza aborbtia nutrientilor liposolubili (solubili in grasimi), cum ar fi vitamina A, E, D, K, carotenoizii. Acestia se gasesc in multe vegetale, cum ar fi morcovi si spanac, insa absorbtia este scazuta in absenta grasimilor (4).

Imbunatateste aspectul pielii

Uleiul de avocado are si aplicatii cosmetice, datorita continutului ridicat de nutrienti benefici pentru piele, cum ar fi vitamina A si E. Cremele cu ulei de avocado ar putea stimula vindecarea pielii si ar ameliora simptomele psoriazisului. Totusi, nu este indicata aplicarea uleiului de avocado direct pe rani (4). 

Contraindicatiile uleiului de avocado

Uleiul de avocado trebuie evitat de catre persoanele cu alergie la avocado. Aceasta se manifesta prin mancarimi ale buzelor, cavitatii bucale si gatului, dupa ingestia acestui fruct. Persoanele cu alergie la latex si la polenul de mesteacan pot prezenta si alergie la avocado (3). In orice caz, orice tip de alergie trebuie diagnosticata de catre medicul alergolog. 

De asemenea, uleiul de avocado ar putea reduce eficienta warfarinei (anticoagulant), deci ar trebui evitat de pacientii tratati cu acest medicament (3). 

Asadar, uleiul de avocado prezinta numeroase beneficii pentru organism. Poate fi integrat in meniul zilnic, insa nu inlocuieste o dieta sanatoasa. Asigura-te ca alimentatia ta este echilibrata, pentru a te bucura de efectele pozitive ale acestui produs! 

Referinte: 

  1. Flores, Marcos, et al. “Avocado Oil: Characteristics, Properties, and Applications.” Molecules, vol. 24, no. 11, 10 June 2019, p. 2172, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6600360/, 10.3390/molecules24112172. Accessed 31 July 2022.
  2. Woolf, Allan, et al. “Avocado Oil.” ResearchGate, unknown, 31 Dec. 2009, www.researchgate.net/publication/289919058_Avocado_Oil. Accessed 31 July 2022.
  3. “Avocado Oil: Is It Good for You?” WebMD, WebMD, 7 Oct. 2020, www.webmd.com/diet/avocado-oil-good-for-you. Accessed 31 July 2022.
  4. ‌Hrefna Palsdottir, MS. “8 Evidence-Based Health Benefits of Avocado Oil.” Healthline, Healthline Media, 22 June 2021, www.healthline.com/nutrition/9-avocado-oil-benefits#TOC_TITLE_HDR_9. Accessed 31 July 2022.