Astenia de primavara: Simptome, cauze si tratament

Suntem influentati de schimbarile care au loc in jurul nostru, indiferent ca este vorba despre conditiile meteorologice, de mediu sau trecerile de la un anotimp la altul. Aceste procese ne afecteaza starea de bine sau chiar sanatatea si pot duce la instalarea asteniei de primavara. In principal, cauza o reprezinta incapacitatea noastra de adaptare atunci cand trecem de la o vreme calda si insorita la una rece si umeda, de la o calitate ridicata a aerului la una mai slaba, sau cand totul infloreste in jurul nostru, iar noi suferim de diverse alergii. Etimologic vorbind, termenul de astenie este derivat din grecescul asthenia („lipsit de forta”).

Ce sunt asteniile / asteniile de primavara

Astenia este o slabire generala a organismului, resimtita printr-o stare de oboseala accentuata care afecteaza nu numai starea psihica, dar si pe cea fizica. Aceasta ar fi cea mai simpla explicatie a acestor stari de ameteala si slabiciune.

In general, atunci cand ne referim la astenia de primavara, ne gandim la o conditie medicala care ne afecteaza starea de bine si care nu ne lasa sa ne bucuram, asa cum ar trebui, de anotimpul in care natura renaste in cele mai surprinzatoare feluri. Pentru a fi tratata adecvat, trebuie sa intelegem mai bine afectiunea, macar pentru a face diferenta dintre astenia fizica si alte afectiuni.

Astenia de primavara este o tulburare care se produce in general la trecerea de la iarna la primavara si are legatura cu capacitatea organismului nostru de a se adapta la schimbarile externe. Chiar daca primavara este un anotimp minunat, de care ne bucuram intotdeauna, nu trebuie sa uitam ca el vine „la pachet” cu o serie de procese care afecteaza starea noastra mentala si fizica.

De altfel, astenia de primavara mai este numita si febra de primavara sau febra primaverii si nu este considerata o boala, ci mai mult o conditie medicala care poate afecta, mai mult sau mai putin, activitatea cotidiana.

Stari de ameteala, slabiciune si oboseala resimtite odata cu tranzitia dintre anotimpuri

Aceste dereglari nu ne pun viata in pericol, dar ne afecteaza starea fizica si mentala. In ce masura? Depinde foarte mult de capacitatea organismului de a face fata schimbarilor si de timpul de care are nevoie pentru a se reface in mod corespunzător.

Aceste fine dereglari care pot aparea sunt:

  • Cresterea cantitatii de melatonina („hormonul intunericului”) in organism: melatonina este produsa in conditii de intuneric, genereaza senzatia de oboseala si are rol atat in initierea, cat si in mentinerea somnului.
  • Reducerea cantitătii de serotonina: aceasta este un neurotransmitator foarte important care influenteaza radical apetitul si mai ales starea de spirit a persoanei in cauza.
  • Afectarea ritmului circadian: oamenii au ritmuri biologice (circadiene) diferite, iar functionarea lor pe parcursul zilei tine si de ceasul circadian (biologic). Atunci cand vorbim despre o afectare a ritmului circadian ne referim, in principal, la o dereglare a somnului. Persoanele afectate nu pot adormi sau nu se pot trezi la orele stabilite. Ritmul circadian este afectat si de anotimpuri. Corpul nostru nu se poate adapta atunci cand trebuie sa-si schimbe ora de trezire si de culcare la tranzitia dintre anotimpuri.

Astenia de primavara este destul de des intalnita, mai ales in randul femeilor cu varsta cuprinsa intre 30-40 de ani. Afectiunea se manifesta si in randul barbatilor, dar mai rar. Asteniile de primavara afecteaza in general 10% din populatia Europei, dar procentul difera in functie de sex, varsta si zona geografica. Chiar daca procentul la nivelul populatiei nu este foarte ridicat, este important sa intelegem cu ce ne confruntam noi sau cei din jurul nostru si mai ales cum putem trata sau preveni această afectiune.

Perioada in care se manifesta astenia de primavara este destul de scurta. Starile pe care le provoaca pot fi foarte usor confundate cu cele ale depresiei sau anxietatii, tocmai de aceea trebuie consultat medicul ori de cate ori oboseala resimtita se mentine mai mult timp sau daca nu cedeaza nici chiar dupa odihna si relaxare prelungita.

Simptomele asteniei de primavara

In general, astenia de primavara presupune o epuizare a intregului organism, peste care se suprapune o stare de melancolie, cel mai adesea nejustificata, dar care poate duce pana in pragul depresiei. Astenia are simptome comune, de altfel, cu depresia, tocmai de aceea diagnosticarea ei este destul de dificila. Iata cele mai importante simptome ale asteniei de primavara:

  • Oboseala musculara
    Se manifesta prin dureri musculare care pot fi insotite de scaderea tensiunii arteriale sau de modificari ale ritmului cardiac.
  • Oboseala intelectuala
    Presupune dificultati de concentrare, pierderea memoriei, ameteala, vedere tulbure, zgomote in urechi.
  • Alterarea perceptiei mediului inconjurător
    Persoana afectata de astenie poate avea toleranta zero la zgomote sau lumina, poate auzi zgomote in urechi, iar vederea poate fi incetosata.
  • Pierderea vitalitatii
    Chiar daca nu exista simptome care ar putea conduce la un diagnostic de depresie, persoana care sufera de astenie isi pierde initiativa, cheful de viata, se autoizoleaza de ceilalti.
  • Modificarea personalitătii
    Persoana care sufera de astenie devine irascibila, anxioasa, hiperactiva, labila; este mai influentata de factorii de mediu decat inainte si are perioade cand pare ca-si pierde controlul emotional. De asemenea, persoana afectata isi poate pierde apetitul sexual si, de asemenea, poate neglija aspectul fizic.
  • Diverse dureri
    Persoanele afectate de astenie resimt dureri variate: abdominale, toracice, cefalee.
  • Tulburari de somn
    Nu in ultimul rand, persoana afectată de astenie nu se poate odihni suficient (insomnie, somnolenta), acesta fiind si motivul pentru care intreaga activitate ii este afectata.

Trebuie retinut faptul ca paleta simptomatica difera de la un pacient la altul, tocmai de aceea este bine sa fie facut un consult de specialitate. Simptomele ingrijoratoare sunt urmatoarele:

  • Dificultatea sau incapacitatea de a interactiona social.
  • Instalarea depresiei.
  • Aparitia unor ganduri sau tentative de suicid.
  • Abuz de substante periculoase (droguri, alcool).

Cauze ale asteniei de primavara

Au fost identificate mai multe cauze care pot declansa sau agrava astenia de primavara. Iata-le pe cele mai importante:

Intensificarea luminii pe timpul zilei

Acesta poate fi de altfel si motivul pentru care unele persoane au manifestari specifice asteniei de primavara in urma eclipselor solare. De fapt este vorba despre echilibrul hormonal care este afectat de lumina excesiva.

Ochiul are receptori care nu numai ca percep lumina soarelui, dar pot si ajusta cantitatea de melatonina produsa de organism. Cu cat corpul este mai expus la lumina cu atat va produce mai multa melatonina si exact asta se intampla primavara: suntem mai expusi la lumina, se produce acest dezechilibru hormonal si organismul nostru reactioneaza ca atare, prin astenia de primavara.

Nivelul scazut de endorfine

Endorfinele mai sunt numite si moleculele fericirii, dar in realitate ele sunt hormoni care ajuta la instalarea unei stari de bine si de calm. Atunci cand nivelul acestor substante este scazut, se instaleaza treptat o stare de anxietate, negativism, melancolie. Endorfinele scad de obicei in timpul sezonului rece din cauza luminozitatii scazute, a frigului, dar si din cauza lipsei activitatilor fizice.

Incapacitatea organismului de a se adapta la o alta rutina

Aceasta noua rutina ar putea avea legatura fie cu somnul, fie cu alimentatia, mai ales cu alimentația deficitară de vitamine si minerale. Mineralele si vitaminele sunt foarte importante in perioada sezonului rece.

Alergiile

Cercetarile medicale au evidentiat faptul ca persoanele care au o predispozitie la alergii sezoniere, tensiune arteriala crescuta sau colesterol mare prezinta un risc sporit pentru asteniile de primavara. Cele mai multe persoane care sufera de alergii, peste care se suprapune astenia de primavara, sunt trecute de 60-65 de ani.

Stresul prelungit

Stresul poate intensifica orice conditie medicala si orice afectiune, inclusiv astenia de primavara. Explicatia este foarte simpla: persoanele foarte stresate fac deja un efort considerabil de adaptare pentru a face fata schimbarilor care au loc in viata lor, indiferent daca este vorba despre schimbari meteorologice, personale, medicale, sociale, economice (activitate fizica prelungita, schimbarea locului de munca, instabilitatea financiara, mutarea intr-un alt oras sau tara).

Schimbarile climatice

Schimbarile climatice se manifesta in toate regiunile cu o intensitate din ce in ce mai mare. Primavara vine intotdeauna cu o serie de instabilitati meteorologice: cresterea temperaturii urmata de scaderea acesteia, precipitatii mixte, perioade scurte de viscol. Astfel de schimbari obliga oamenii sa se adapteze si sa se readapteze permanent, iar in aceasta perioada creste predispozitia catre astenie mai ales la persoanele sensibile.

Remedii pentru astenia de primavara

Nu exista un tratament specific impotriva asteniei de primavara. Exista insa modalitati prin care pot fi diminuate efectele neplacute ale afectiunii.

Fototerapia / Terapia cu lumina

Fototerapia este foarte eficienta si are rolul de a inhiba secretia de melatonina. Pacientul este expus unei surse de lumina fluorescenta alba, de pana la 10 ori mai intensa decat lumina naturala. Sedintele dureaza aproximativ 4 ore, timp in care pacientii pot derula activitătile obisnuite.

Psihoterapia

Psihoterapia poate fi facuta individual sau in grup. Terapia psihologica îl ajuta pe pacientul care sufera de astenie de primavara sa gestioneze mai bine simptomele si sa previna agravarea starii de disconfort.

Odihna

Odihna este foarte importanta pentru refacerea organismului. Pot fi prescrise medicamente antidepresive, dar numai in cazuri severe si cu prescriptie medicala.

Schimbarea dietei

Aparitia asteniei poate fi provocata si de o dieta neadecvata sau mesele neregulate. Tocmai de aceea se recomanda obiceiuri alimentare sanatoase. Exista o serie de alimente minune care ajuta persoana afectata de astenia de primavara. In plus, ceaiul de sunatoare ajuta la eliminarea simptomelor depresive, dar mai sunt si alte alimente recomandate pentru combaterea acestei afectiuni:

  • Fructele si legumele crude: reprezinta cea mai buna sursa de energie. Fructele si legumele nu ar trebui sa lipseasca din dieta noastra de fiecare zi.
  • Dovleacul: contine betacaroten, ajuta la reducerea oboselii, amelioreaza insomniile si starile anxioase.
  • Cerealele integrale: sunt surse bogate in glucide, aduc un aport consistent de energie si previn starile de somnolenta. Mai mult, conțin vitamina B, un adjuvant natural foarte bun impotriva oboselii. Aceasta vitamina se regaseste din belsug in banane si in cerealele integrale.
  • Citricele (mandarine, grapefruit, portocale, pomelo, lamai): datorita cantitatilor de vitamina C pe care le contin, cresc imunitatea si ajuta organismul sa se adapteze mai usor la schimbarile de mediu.
  • Alunele: alunele sunt bogate in acizi grasi Omega 3. Acestia reduc inflamatiile. Mai mult decat atat, alunele potejează împotriva bolilor de inimă pentru că au in compozitie resveratrol.
  • Ciocolata neagra (concentratie ridicata de cacao): este un aliment foarte sanatos. Cateva patratele de ciocolata neagra ofera organismului fier, magneziu, cupru, mangan, potasiu, fosfor, zinc, seleniu.
  • Pepene roșu: explicatia de ce pepenele rosu este recomandat impotriva asteniei este simpla: deshidratarea poate produce oboseala, care poate fi si un semn al asteniei. Pepenele contine peste 90% apa si este plin de electroliti. Mai are si potasiu, vitamina C, fier, licopen (un antioxidant puternic).
  • Smochinele: ajuta organismul sa lupte impotriva asteniei prin aportul de minerale si vitamine pe care îl contin aceste fructe.
  • Spanacul, urzicile, stevia: întaresc sistemul imunitar, mai ales la persoanele varstnice.
  • Probioticele (bacterii bune, utile): intaresc organismul si amelioreaza starea de somnolenta si oboseala prelungita. Surse bogate in probiotice sunt: maslinele, muraturile (inclusiv varza murata), iaurtul, kefirul.

Sportul

Activitatea fizica poate preveni depresia si ajuta la prevenirea starilor prelungite de oboseala. Inotul, mersul pe jos, mersul pe bicicleta sunt cele mai eficiente tipuri de activitate fizica pe care un pacient care sufera de astenie de primavara le poate incerca. Este foarte necesar ca sportul sa fie inclus in activitatea zilnica in mod natural, nu ca pe o schimbare majora si suplimentara care trebuie facuta.

Așadar, cele mai importante metode de combatere a asteniei de primavară sunt evitarea sedentarismului, alimentația diversa si sanatoasa, precum si mentinerea contactelor sociale. Nu în ultimul rand, distractia este o metoda eficienta de prevenire a asteniei. Rasul este mai bun decat orice alt medicament, trebuie sa faca parte din viata noastra de zi cu zi.

Fitoterapie

Poate parea o metoda inedita pentru combaterea sau prevenirea asteniei de primavara, dar ar trebui avuta in vedere, macar pentru cazurile usoare. Fitoterapia inseamna de fapt folosirea plantelor si a extractelor din plante in scopuri terapeutice.

Exista cateva plante medicinale care intaresc sistemul imunitar:

  • Magnolia: este o planta cunoscuta pentru frumusetea si eleganta ei, dar si pentru mireasma sa. Scoarta sa poate fi folosita in stimularea apetitului, reducerea stresului.
  • Ghimbir: intareste sistemul imunitar.
  • Macris: contine numeroase minerale si nutrieti care ajuta organismul sa primeasca un suplus de energie, necesar in cazurile de astenie.
  • Gingseng: este o planta medicinala folosita si pentru combaterea stresului.

Soarele

Psihologii sunt de acord, soarele poate ajuta, mai ales in zilele insorite de primavara. Petrece timp in aer liber! Vei face miscare, te vei incarca de serotonina si vei tine astenia departe.

Ce ar trebui sa retii despre astenia de primavara

  • Astenia de primavara nu inseamna anemie. Nu este vorba despre o reducere a celulelor rosii, cele doua afectiuni sunt diferite.
  • Astenia de primavara reprezinta un cumul de factori care afecteaza capacitatea de adaptare a organismului.
  • Cele mai importante simptome ale asteniei de primavara sunt: apatia, insomnia, anxietatea.
  • Astenia de primavara nu se trateaza cu suplimente alimentare. Pentru cazurile usoare se poate apela la miscare, o dieta sanatoasa, odihna si relaxare, dar pentru cazurile mai grave este nevoie de consult medical si tratament recomandat de specialist.
  • Astenia se combate foarte bine si prin alimentatia diversificata si sanatoasa. Exista alimentatie cu efect benefic asupra imunitatii. Aceasta trebuie sa fie bogata in legume, verdeturi, fructe.
  • Sunt predispusi la astenia de primavara consumatorii de alcool, sedentarii, persoanele care sufera de depresie, persoanele in varsta. In general trebuie sa eviti alcoolul, sa-ti controlezi depresia, sa faci miscare si sa consulti doctorul geriatru.
  • Astenia de primavara nu trebuie subestimata, pentru ca ea poate masca alte afectiuni. Depresiile cer investigarea din partea medicilor. Exista infectii si inflamatii care au simptome asemanatoare. Inclusiv gripa. Ideea este ca orice afectiune care are simptome prelungite trebuie sa aiba parte de un consult din partea medicului.

Surse:

„Asthenia: Definition, Symptoms & Treatment”:
https://study.com/academy/lesson/asthenia-definition-symptoms-treatment.html

„What Is Asthenia?”:
https://www.healthline.com/health/weakness

„Spring Asthenia: Symptoms and treatments”:
https://www.medihelp-assistance.com/blog/stay-healthy/spring-asthenia-symptoms-and-treatments/