Imunitate scazuta: Simptome si remedii

7. 4. 2020 · Karina Pana
simptome si remedii imunitate scazuta

Cuprins:

  1. Cum functioneaza sistemul imunitar?
  2. Simptomele imunitatii scazute
  3. Cand scade imunitatea?
  4. Remedii pentru imunitate scazuta

Sistemul imunitar reprezinta o retea de celule din organism, specializate in apararea organismului impotriva agentilor patogeni (virusuri, bacterii, paraziti, ciuperci). Un sistem imunitar slabit ne face susceptibili la dezvoltarea unor infectii, deoarece celulele imune nu mai reusesc sa faca fata agentilor patogeni. Iata cum recunosti imunitatea scazuta si ce poti face pentru intarirea imunitatii.

Cum functioneaza sistemul imunitar?


Sistemul imunitar are un rol vital pentru organism. Acesta este alcatuit dintr-o serie de celule, tesuturi, vase si organe. Celulele imune (anticorpii) depisteaza substantele straine din corp si incearca se le elimine prin diferite mecanisme. Mai mult decat atat, odata ce celulele imune iau contact cu agentii patogeni, acestea ii memoreaza pentru a-i putea distruge rapid in eventualitatea unui contact viitor.

Celulele imune sunt secretate de anumite organe si structuri, cum ar fi:

  • Timusul – organ de mici dimensiuni din spatele sternului
  • Splina
  • Ganglionii limfatici – structuri de marimea unor boabe de fasole
  • Vase limfatice – retea de vase care transporta limfocitele (celule ale sistemului imun)
  • Amigdalele

Exista doua tipuri de sistem imunitar: innascut (nespecific) si dobandit (specifica). Acestea actioneaza de fiecare data cand intalnesc un antigen (agent patogen). Sistemul imunitar innascut este cel preluat de la mama in timpul sarcinii si alaptarii si ofera apararea impotriva germenilor intalniti de mama in cursul vietii. Sistemul imun dobandit se formeaza dupa ce copilul intra in contact cu anumiti agenti patogeni fata de care nu este imunizat in mod nespecific. Dupa ce organismul intra in contact (se imbolnaveste) cu agenti patogeni noi, celulele imune ii memoreaza. Astfel, organismul este imunizat impotriva unor boli.

Simptomele imunitatii scazute


Principalul simptom al imunitatii scazute este susceptibilitatea la infectii. In acest caz, persoana cu imunitatea scazuta va face infectii frecvente, cu simptomatologie mai severa decat persoanele cu sistem imunitar normal. De asemenea, aceste infectii dureaza mai mult decat in mod normal.

Care sunt semnele imunitatii scazute:

  • Inflamatia si infectia organelor interne
  • Infectii recurente la nivelul tegumentelor (cum ar fi cele de tipul herpes sau candidozele)
  • Infectii urinare
  • Crestere si dezvoltare intarziata
  • Inflamatia ganglionilor limfatici
  • Infectii respiratorii recurente (raceli comune, bronsita, pneumonie)
  • Infectii ale urechii sau ale sinusurilor
  • Anormalitati la nivelul celulelor sangvine (anemie)
  • Probleme digestive (lipsa apetitului, greată, diaree)
  • Stare generala de oboseala
  • Insomnie

Cand scade imunitatea?


Capacitatea de aparare a organismului sau imunitatea scazuta apare in cazul unor conditii care dezechilbreaza organismul per ansamblu. Alimentatia dezechilibrata, saraca in nutrienti (proteine, glucide, lipide, vitamine, minerale, antioxidanti), duce la aparitia unor deficite in organism. Pentru ca toate functiile organismului, inclusiv functia imunitara, sa se efectueze corect, este nevoie de un aport corect de substante nutritive. In caz contrar, organismul devine slabit si susceptibil la infectii.

Stresul este un alt factor foarte important care scade imunitatea. Stresul nu este doar o stare de spirit. Acesta produce dezechilibre hormonale in organism, care duc la eliminarea substantelor nutritive si la inhibarea activitatii leucocitelor. Odihna insuficienta poate fi un factor care favorizeaza intensificarea stresului. In cazul fumatorilor, subnutriților si obezilor, se poate constata ca sistemul imunitar este mai slab.

Antibioticele administrate in mod necorespunzator (fara prescriptie medicala) si excesiv nu fac altceva decat sa atace si microbiota intestinala (bacteriile bune) care formeaza peste 70% din sistemul imunitar.

Factorii genetici joaca un rol foarte important in sistemul imunitar. Bolile sistemului imun pot fi transmise ereditar.

Unele boli, precum SIDA, cancerele si diabetul zaharat sunt asociate cu un sistem imun mai scazut.

De asemenea, actiunea unor factori de mediu, cum ar fi pesticidele, excesul de aditivi alimentari, poluanții, antibioticele din unele produse alimentare, solutiile de curatenie ar putea scadea imunitatea.

Remedii pentru imunitate scazuta


In ceea ce priveste imunitatea scazuta, cele mai bune remedii tin de stilul de viata. Ce poti face pentru intarirea sistemului imunitar, dar si pentru prevenirea scaderii imunitatii?

Stil de viata sanatos

Stilul de viata sanatos cuprinde cuprinde o alimentatie echilibrata, activitate fizica zilnica, managementul stresului, odihna suficienta si evitarea anumitor comportamente autodistructive ce produc dezechilibre (fumat, consum abuziv de alcool, consum de droguri).

fructe pentru imunitate scazuta

O alimentatie echilibrata presupune consumul de alimente din toate grupele alimentare, in proportii adecvate, fara excese sau deficit. Pentru un sistem imunitar puternic, este necesar un consum ridicat de fructe si legume proaspete bogate in vitamine si antioxidanti. Cerealele integrale, leguminoasele boabe (fasole, mazare, linte), lactatele, uleiurile vegetale extravirgine crude, fructele si semintele oleaginoase, pestele gras trebuie incluse in alimentatie, carnea slaba. Mananca fructe bogate in vitamina C, cum ar fi citrice si fructe de padure. Un aport variat si echilibrat de alimente va putea mentine capacitatile de apararea a organismului.

Alimentatia trebuie sa cuprinda si alimente probiotice, care contin bacterii bune benefice pentru microflora intestinala si imunitate. Vegetalele murate (varza murata, castraveti murati etc), painea dospita cu drojdie, iaurturile sau chefirul fac parte din categoria probioticelor.

Sportul ajuta la imbunatatirea activitatii sistemului cardiovascular, ceea ce permite circulatia libera a substantelor nutritive catre toate tesuturile. De asemenea, activitatea fizica reduce stresul si ofera o stare generala de bine. Activitatea fizica zilnica trebuie efectuata moderat, deoarece si in acest caz excesul poate fi daunator. Se recomanda activitati precum mersul pe bicicleta, joggingul, inotul, gradinaritul, dansul, sporturi de echipa sau plimbarile.

Odihna suficienta

 

Atunci cand nu dormi cat trebuie, au loc dezechilibre in corp. Cortizolul, hormonul stresului, este secretat pentru a mentine organismul treaz si in stare alerta. In mod normal, un adult are nevoie de minimum sapte ore de somn pe noapte.

Managementul stresului

 

Hormonii stresului suprima activitatea celulelor imune si scade preocuparea fata de un stil de viata sanatos, de aceea stresul cronic si anxietatea scad imunitatea. Ce poti face? Activitatile placute si relaxante, hobbyurile, timpul petrecut cu persoane dragi, sportul pot ajuta la reducerea stresului. Poti incerca diverse tehnici de relaxare sau pur si simplu odihneste-te cat ai nevoie. Este important sa identifici cauza stresului, ca mai apoi sa o poti elimina.

Suplimente alimentare

 

Poti lua in considerare si suplimentele alimentare pe baza de vitamine sau plante. Suplimentele cu vitamina C s-au dovedit a fi cele mai eficiente in preventia infectiilor, datorita efectelor asupra celulelor imune. Desi dozele normale sunt de 75-90 mg/zi, in unele perioade critice, precum contextul actual de pandemie, se pot administra doze de 500-1000 mg/zi pentru o protectie suplimentara. Totusi, aceste doze mari nu trebuie administrate prelungit.

Alte suplimente alimentare pe care le poti utiliza pentru intarirea sistemului imunitar sunt cele cu vitamina D, calciu, zinc, fier, vitamina A, vitamina E, acid folic, probiotice, polen crud, laptisor de matca sau cele ce imbunatatesc calitatea somnului (pe baza de melatonina, valeriana sau GABA).

Plantele medicinale sau suplimentele alimentare pe baza de plante pot intari sistemul imunitar prin substantele active pe care acestea le contin. Ginsengul, echinaceea, usturoiul, ghimbirul, turmericul, rozmarinul, socul negru, ashwaganda si multe altele intra in aceasta categorie.

In concluzie, imunitatea scazuta poate aparea din multe cauze, insa un stil de viata sanatos si o igiena corporala corespunzatoare pot intari imunitatea si pot preveni aparitia infectiilor.

Karina Pana