Vitamina C si noul coronavirus: Mituri vs realitate

6. 4. 2020 · Karina Pana
masca de protectie chirurgicala

Cuprins:

  1. Vitamina C si coronavirusul
  2. Vitamina C - ce este si de ce e necesara organismului
  3. Sursele de vitamina C disponibile
  4. Beneficii vitamina C si doza zilnica recomandata
  5. Contraindicatii vitamina C
  6. Ce efecte are carenta de vitamina C?
  7. Ce se intampla daca iei prea multa vitamina C?
  8. Concluzii

Ne aflam in mijlocul primei pandemii provocate de un coronavirus. Coronavirus sau COVID-19 este un virus nou din familia virusurilor ce stau la baza Sindromului Respirator Acut Sever, care este diferit fata de infectiile virale comune.

Organizatia Mondiala a Sanatatii a declarat infectia cu COVID-19 pandemie, datorita numarului ridicat de cazuri înregistrate si riscului raspandirii infectiei la nivel global. Noul coronavirus a aparut si s-a raspandit cu rapiditate pe mai multe continente, majoritatea oamenilor neavand o imunitate fata de aceasta noua infectie.

In acest context, in ultimele saptamani, multe farmacii au fost luate cu asalt de oameni in cautarea unor medicamente si suplimente cu rol de arme de aparare impotriva noului coronavirus. Vitamina C a devenit un supliment solicitat de foarte multe persoane, numarandu-se deja printre practicile populare, controversate de altfel, de tratare a unor afectiuni respiratorii usoare. Astfel, multi oameni au considerat ca vitamina C ar putea preveni infectarea organismului cu noul coronavirus.

Vom vedea in cele ce urmeaza care sunt miturile legate de utilizarea vitaminei C in tratarea unor afectiuni respiratorii virale comune si a COVID-19, dar si care este rolul acesteia in organismul uman si in ce fel ne poate ajuta.

Vitamina C si coronavirusul


Rolul vitaminei C in prevenirea si tratarea afectiunilor virale precum gripa si raceala, este un subiect controversat si dezbatut in medicina de peste 70 de ani.

Vitamina C a fost propusa ca formula de tratament a infectiilor respiratorii incepand din anii 1930, dupa izolarea vitaminei C in 1928. Tratamentul cu vitamina C in cazul infectiilor respiratorii si a unor afectiuni severe a devenit popular in special in anii 1970, odata cu cercetarile efectuate de Linus Pauling, laureat al premiului Nobel. Totusi, numeroase teste efectuate in anii 1970 si in urmatoarele decade, au infirmat ipoteza lui Pauling, vitamina C nefiind o solutie, un panaceu universal in tratarea unor infectii respiratorii virale, a cancerului sau a bolilor de inima.

Vitamina C sustine organismul uman si ajuta la buna functionare a acestuia, dar aportul de vitamina C in doze mari nu are efecte miraculoase, nu garanteaza prevenirea infectarii cu virusi sau aparatia unor boli severe.

Diferite studii efectuate in ultimii douazeci de ani, arata ca aportul de suplimente de vitamina C in doze mai mari de 200 miligrame pe zi poate reduce durata unei raceli instalate in organism cu aproximativ o zi, adica cu cu 8% in cazul adultilor si cu 14% in cazul copiilor. Utilizarea vitaminei C nu trebuie sa inlocuiasca un tratament adecvat, prescris de medic.

Coronavirus sau COVID-19 face parte din categoria virusurilor care stau la baza Sindromului Respirator Acut Sever (SARS) si a anumitor tipuri de raceala, dar nu trebuie confundat cu acestea. Acest virus nou se poate instala in organism cu simptome usoare, precum cele cauzate de o gripa sau o raceala, dar poate cauza si afectiuni grave, precum pneumonia. Pneumonia cauzata de noul coronavirus se instaleaza in organismul uman cu febra de cel putin 38 grade Celsius, tuse si dificultati respiratorii.

In lipsa unor scheme de tratament, datorita unor simptome aparent comune cu cele cauzate de virusii gripei si ai racelii, dar si datorita miturilor create in jurul efectelor vitaminei C asupra afectiunilor respiratorii, multi oameni s-au grabit sa o utilizeze in cantitati mari.

Vitamina C nu este insa un panaceu universal in tratarea afectiunilor respiratorii virale. Asa cum nu poate preveni sau trata o simpla infectie virala ca raceala sau gripa, aceasta nu poate trata o persoana nici de noul coronavirus.

In prezent, nu exista un vaccin disponibil sau o schema de tratament standard pentru vindecarea persoanelor de noul coronavirus. In multe cazuri simptomele pot fi tratate, cu conditia ca persoana afectata sa se prezinte la timp la medic. Nu este recomandata administrarea de medicamente antivirale si nici antibiotice fara o prescriere medicala.

Vitamina C - ce este si de ce e necesara organismului


Vitamina C, cunoscuta si sub numele de acid ascorbic sau vitamina antiscorbutica, este un nutrient hidrosolubil si are o larga raspandire in natura, fiind biosintetizata de organismele vegetale si animale. Vitamina C nu poate fi sintetizata de om.

Ceea ce este curios si unic printre vitamine il reprezinta faptul ca acidul ascorbic are rol de vitamina numai la om, maimute si cateva specii carora le lipsesc enzimele necesare biosintezei acidului ascorbic.

Vitamina C contribuie la protejarea sistemului nervos si isi aduce aportul la protejarea celulelor organismului de stresul oxidativ cauzat de radicalii liberi, contribuind la reducerea starii de oboseala si de extenuare. Antioxidantii, asa cum este vitamina C, sunt molecule care neutralizeaza radicalii liberi, reduc efectele degenerative din organism si ajuta sistemul imunitar sa functioneze in parametri normali.

Radicalii liberi sunt generati in mod natural de organism ca produse secundare ale proceselor chimice, dar pot fi cauzati si de factori legati de stilul de viata, precum stresul, dieta dezechilibrata, consumul de tutun si alcool, factori de mediu precum poluarea, radiatiile ultraviolete.

Vitamina C contribuie la formarea de colagen, o proteina necesara pentru vindecarea ranilor si are un rol important in mentinerea sanatatii pielii, a oaselor, a dintilor, a gingiilor.

De asemenea, creste nivelul de absorbtie a fierului la nivelul intestinului, creste rezistenta la infectii, mentine numarul globulelor albe din sange si participa la sinteza hormonilor glandelor suprarenale.

Alte efecte descrise sunt: antialergic, antiastenic, accelerarea refacerii persoanelor in stare de convalescenta.

Sursele de vitamina C disponibile


Surse naturale – vitamina C naturala

 

Vitamina C naturala se gaseste in compozitia unor legume si fructe, in special citrice. Pentru a-si pastra proprietatile, legumele si fructele este preferabil sa fie consumate proaspete, fara a fi supuse unui tratament termic. Alimentatia cu efect benefic pentru cresterea imunitatii trebuie sa contina si vitamina C; cantitatea necesara poate fi asigurata prin consumul de legume si fructe din urmatoarele categorii:

  • Citrice: portocale, lamai, grapfruit.
  • Varietati de ardei: rosu, verde, iute si fructul de kiwi.
  • Alte legume si fructe: varza de Bruxelles, broccoli, cartoful (tratat termic), rosiile, capsunele.
continutul in vitamina C al diferitelor surse alimentare

Surse suplimentare – vitamina C sintetica

Vitamina C, in forma acid L-ascorbic, este comercializata in foarte multe variante, dar nu se stie care dintre acestea este mai bine absorbita. Vitamina C naturala si cea sintetica sunt identice din punct de vedere structural si nu se cunosc deosebiri in ceea ce priveste actiunea lor biologica.

Vitamina C se gaseste si sub forma unor suplimente fie simpla, fie in combinatie cu alti nutrienti, sub forma de multivitamine.

Beneficii vitamina C si doza zilnica recomandata


Aporturile nutritionale recomandate de vitamina C difera in functie de varsta, genul persoanei si de factorii de risc la care aceasta este expusa. Este considerat un nutrient in general nontoxic, mai ales datorita nivelului ridicat de solubilitate in apa.

Conform Departamentului pentru Sanatate si Servicii Umane al SUA, dozele zilnice recomandate sunt de la 65 la 120 miligrame pentru adulti si adolescenti. Cele mai mari doze sunt recomandate femeilor care alapteaza - 120 miligrame, respectiv 90 miligrame pentru barbati, 75 miligrame pentru femei. Fumatorilor le este recomandat un aport crescut de vitamina C, adaugandu-se 35 de miligrame la valoarea dozei unui nefumator incadrat la aceeasi categorie de varsta si gen.

Nu se recomanda depasirea unei doze de 2000 de miligrame pe zi, 1000 de miligrame fiind considerata o doza ridicata, recomandata pentru functionarea normala a sistemului imunitar.

Lunile cu temperaturi scazute, perioadele cu variatii de temperatura sunt cele in care se recomanda acordarea unei atentii sporite aportului de vitamine, inclusiv a vitaminei C.

Atentie! Consultati-va cu medicul dumneavoastra in stabilirea dozelor zilnice necesare. Nu administrati vitamina C copiilor fara a consulta medicul specialist.

Contraindicatii vitamina C


Vitamina C are ca efect cresterea absorbtiei de fier in organism. Prea multa vitamina C poate avea un efect negativ asupra persoanelor care prezinta tulburari de metabolism al fierului, inclusiv hematocromatoza.

Nu este recomandata persoanelor care sufera de hyperoxalurie, pietre la rinichi, datorita incapacitatii de a elimina oxalatul. De asemenea, doze mari de vitamina C pot predispune unele persoane care sufera de anumite tulburari genetice la anemie hemolitica.

Cantitati mari de vitamina C pot inhiba activitatea unor medicamente anticoagulante, ca de exemplu Warfarina. Deoarece cantitatile mari de vitamina C pot interfera cu unele teste de laborator, (bilirubina serica si creatinina serica) este recomandat ca inainte ca aceste teste sa fie efectuate sa se intrerupa administrarea de vitamina C.

Se cunoaste ca anumite medicamente, precum anticonceptionalele si aspirina, pot reduce activitatea vitaminei C.

Ce efecte are carenta de vitamina C?


Deficienta de vitamina C in organism se instaleaza in timp, sub forma de precarenta usoara, apropiata totusi de valori normale, apoi ca hipovitaminoza primara, cauzata de o alimentatie insuficienta, o absorbtie deficitara digestiva, o crestere a necesitatilor sau eliminare excesiva, sau ca hipovitaminoza secundara, datorita existentei unei stari patologice, a unor afectiuni care impiedica functionarea normala a organismului.

Daca o persoana consuma prea putina vitamina C, la nivelul organismului se instaleaza stari constante de oboseala, dureri musculare si ale articulatiilor, piele uscata, par fragil, inflamarea gingiilor, caderea dintilor, sangerari nazale, pierdere in greutate, ameteli, edeme. In timp, deficienta de vitamina C afecteaza productia de colagen, lucru care duce la ruperea tesuturilor, fragilizarea vaselor de sange.

Lipsa acuta de vitamina C in organism conduce la aparitia scorbutului, o forma de avitaminoza, si a bolii lui Barlow – scorbutul infantil. In lumea contemporana, este o boala rar intalnita. In istorie, scorbutul era cunoscut ca o boala a marinarilor si a navigatorilor care, datorita faptului ca petreceau mult timp pe mare, se hraneau cu carne conservata, neavand acces la fructe si legume proaspete. Astazi, cu o doza minima zilnica de 10 miligrame, se poate evita aparitia acestei boli.

Lipsa de vitamina C apare in special la urmatoarele categorii:

  • persoane in varsta;
  • persoane supuse unor diete severe sau care mananca o varietate redusa de alimente;
  • fumatori activi si pasivi;
  • subiecti dependenti de alcool sau droguri;
  • persoane cu conditii materiale precare;
  • femeile insarcinate sau cele care alapteaza;
  • copii mici alimentati cu lapte de vaca;
  • persoanele care sufera de afectiuni care le impiedica sa absoarba in mod corect nutrientii din alimente (cancer, afectiuni ale rinichilor).

Ce se intampla daca iei prea multa vitamina C?


In cantitati ridicate, in organismul uman se instaleaza hipervitaminoza, in forme usoare, reversibile sau in forme severe care produc intoxicatie. Prea multa vitamina C poate deveni toxica pentru organism, ea acumulandu-se la nivelul unor organe interne.

Doza maxima de vitamina C difera de la persoana la persoana.

Un exces de vitamina C, cu valori de peste 1000 miligrame si pana la 5000 miligrame pe zi, in cazul adultilor si a copiilor cu varsta de peste 9 ani, se poate manifesta prin:

  • insomnii, stari de excitatie, dureri musculare;
  • diaree;
  • deranjamente stomacale si aciditate gastrica;
  • aparitia de pietre la rinichi;
  • afectarea sistemului imunitar;
  • simptome de ameteala si greata.

Concluzii


Stim ca multi oameni, atunci cand se confrunta cu o simpla raceala, utilizeaza vitamina C in incercarea de a se trata sau chiar pentru a preveni imbolnavirea. Totusi, studiile de specialitate atrag atentia asupra faptului ca ingerarea de suplimente de vitamina C nu este un factor determinant in vindecarea racelii comune sau a unei gripe de sezon. Cu atat mai putin, nu exista cercetari care sa arate ca ar contribui la prevenirea infestarii cu SARS-CoV-2, virusul care cauzeaza COVID-19.

Medicii sustin ca, in numeroase cazuri, aportul de vitamine precum Vitamina C si Zinc, in dozele indicate de specialisti, in cazul instalarii unor infectii virale respiratorii, poate ajuta in sustinerea organismului in lupta cu boala, dar oamenii nu trebuie sa se astepte la miracole si vindecari intantanee. Specialistii recomanda mai degraba aportul de vitamina D in doze moderate, in cazul petrecerii unui timp indelungat in casa si pentru a ajuta organismul in lupta cu infectiile virale, in sensul ca poate atenua impactul acestora asupra organismului.

De asemenea, aportul de vitamine si multivitamine, in perioade de stres oxidativ, conditii de mediu si sociale care predispun la infectii virale, poate constitui un ajutor pentru asigurarea functionarii normale a organismului.

In aceste conditii, este foarte important inainte de toate sa va asigurati o dieta corespunzatoare, sa evitati stresul oxidativ si sa urmati recomandarile medicilor, sfaturile de igiena.

Inainte de toate, spalati-va des pe maini.

Respectati cu strictete regulile anuntate de autoritati in situatii de urgenta.

Atentie! Daca prezentati simptome de gripa sau raceala, consultati medicul de familie. Nu intrati in contact cu persoane care prezinta astfel de simptome.

Nu intrati in contact cu persoane care prezinta astfel de simptome.


Karina Pana