Vitamina B6 (piridoxina): Beneficii, surse si rolul acesteia in organism

30. 5. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 8 minute de citit

Vitamina B6 (piridoxina)

Vitamina B6 este esentiala organismului, deoarece este implicata in multe procese, ajuta la intarirea sistemului imunitar si la buna functionare a celui nervos. Te invitam sa afli din acest articol care sunt beneficiile acesteia, din ce surse o poti procura, ce rol are in organism si la ce te poate expune deficitul.

Ce este vitamina B6 (piridoxina)?

Vitamina B6 are si denumirea de piridoxina si este de natura hidrosolubila, adica se dizolva usor in apa si se elimina prin urina. Face parte din complexul de vitamine B. Corpul nu o produce in mod natural, astfel ca aportul se face dintr-o alimentatie sanatoasa, echilibrata, sau cu ajutorul suplimentelor.

Aceasta vitamina ajuta organismul in doua moduri. Pe de o parte, il ajuta sa inmagazineze si sa foloseasca energia pe care o produce din proteine si carbohidrati. Pe de alta parte, sprijina corpul sa produca hemoglobina, o substanta din celulele rosii responsabila de transportul oxigenului in corp. [1]

Rolul vitaminei B6 (piridoxina) in organism

Organismul are nevoie de vitamina B6 pentru ca functiile in care sunt implicate grasimile, zaharurile si proteinele din corp sa se desfasoare in mod corespunzator. Este importanta pentru procesele de dezvoltare a creierului, pielii, nervilor si a altor parti din organism. [2]

Vitamina B6 actioneaza la nivelul celulelor si contribuie la transformarea alimentelor in energie. In plus, are o contributie in formarea neurotransmitatorilor, cum sunt, de exemplu, serotonina si dopamina.

Vitamina B6 (piridoxina): beneficii

Vitamina B6 (piridoxina): beneficii

Cantitatile zilnice de vitamina B6 recomandate sunt de 1.3 mg pentru adultii cu varste de pana la 50 de ani. Pentru cei care au peste 50 de ani, se recomanda 1.5 mg pe zi in cazul femeilor si de 1.7 mg pe zi pentru barbati. [3]

Datorita faptului ca este implicata in numeroase procese din organism, vitamina B6 poate oferi beneficii. Afla, din randurile urmatoare, informatii despre cum poate actiona in mod benefic aceasta vitamina:

Poate contribui la prevenirea unor afectiuni

Vitamina B6 poate ajuta la reducerea riscurilor de a dezvolta unele afectiuni, cum sunt cele cardiace, diabetul, boala Alzheimer. Specialistii insa nu au ajuns la un consens cu privire la eficacitatea vitaminei B6 in astfel de situatii, fiind necesare mai multe studii care ofere informatii concrete. [3]

Poate avea aport in ameliorarea unor simptome

In unele situatii, vitamina B6 ar putea fi de ajutor in diminuarea simptomelor precum crampele menstruale, starile care sunt asociate cu depresia, greturile din sarcina. Datorita faptului ca pot reduce intensitatea greturilor, medicul le poate recomanda viitoarelor mame sa ia suplimente cu vitamina B6. [3]

Contribuie in combaterea anemiei sideroblastice

Vitamina B6 poate fi utilizata in lupta impotriva anemiei sideroblastice, care este o forma genetica a anemiei. [2]

Deficitul de vitamina B6 (piridoxina): simptome

Cele mai multe persoane nu se confrunta cu deficit de vitamina B6, deoarece o preiau in mod natural din alimentatia sanatoasa si echilibrata. Cu toate acestea, daca ai carenta din vitamina B6, poti avea carenta si de vitamina B12 sau la altele din complexul B. Mergi la medic daca prezinti simptome ce pot fi asociate cu un deficit. [4]

Persoanele care au afectiuni la nivelul ficatului, rinichilor, de natura digestiva sau boli autoimune prezinta riscuri mai ridicate de a ajunge sa aiba deficit de vitamina B6. Alte persoane cu risc sporit sunt cele care fumeaza, cele supraponderale, alcoolicii si femeile insarcinate. [4] 

Circa jumatate dintre femeile insarcinate se confunta cu stari de greata si voma in primele luni de sarcina, iar aproximativ 80% au doar senzatii de greata. [6] Medicii pot le pot recomanda suplimente cu vitamima B6, deoarece ar putea ameliora senzatiile respective.

Lipsa vitamina B6 are simptome:

De natura fizica

Deficitul de vitamina B6 se poate manifesta fizic prin iritatii ale pielii, buze crapate si inflamate, slabirea sistemului imunitar, senzatia de oboseala. Alte simptome pot fi lipsa energiei, furnicaturi si durere care se resimt in maini si in picioare. [4]

De natura psiho-emotionala

Pot avea loc schimbari ale dispozitiei, iar acest lucru poate amplifica starile depresive, iritabilitatea si anxietatea. Insa, este necesar sa se efectueze mai multe studii, pentru ca cercetatorii sa poata oferi rezultate concrete in legatura cu aportul si deficitul de vitamina B6. [4]

Recomandari pentru a evita deficitul de vitamina B6:

  • Adopta o dieta sanatoasa si echilibrata, in care sa incluzi alimente variate, din toate grupele, precum legume si fructe, cereale integrale sau fortificate cu vitamina B6, lactate cu numar scazut de grasimi, uleiuri, soia, oua, carne slaba in grasimi, fructe de mare, fasole, linte, seminte, peste, carne de vita;
  • Limiteaza sau evita consumul bauturilor alcoolice;
  • Limiteaza sau evita bauturile si mancarurile care contin adaos de zahar, grasimi saturate si sodiu;
  • Intereseaza-te la un medic sau la un nutritionist avizat care sunt necesitatile tale in privinta numarului de calorii si cere recomandari despre cum ti-ai putea ajusta stilul alimentar, daca este cazul. [6]

Vitamina B6 (piridoxina): surse

Vitamina B6 (piridoxina): surse

Poti procura vitamina B6 din alimente sau din suplimente. Organismul nu o produce singur, astfel ca este necesar sa te asiguri ca o preiei din alimentatia sanatoasa si echilibrata sau, daca este cazul, la recomandarea medicului, din suplimente.

Surse vegetale

Poti procura vitamina B6 din alimente de provenienta vegetala. Iata unele dintre cele cu un continut ridicat din aceasta: nautul, lintea, soia, fasolea, varza de Bruxelles, seminte de floarea-soarelui, avocado-ul bananele, papaya, portocalele, pepenele galben, prunele, fisticul, ardeiul gras. [5]

Surse de provenienta animala

Poti procura vitamina B6 si din alimente de provenienta animala. Printre acestea se afla ouale, ficatul de vita, carnea de pasare, tonul, somonul, fructele de mare. [5]

Suplimente si alimente fortificate

Poti lua vitamina B6 sub forma de fiole, comprimate efervescente, capsule, tablete. Este insa indicat sa consulti un medic inainte, pentru a te asigura ca este necesar sa suplimentezi aportul acesteia, pentru a afla ce dozaj este adecvat in cazul tau si pentru ce durata ar trebui sa o administrezi. Poti procura vitamina B6 si din alimente fortificate, cum sunt cerealele.

Vitamina B6 (piridoxina): contraindicatii

Vitamina B6 are anumite contraindicatii, implica unele atentionari si precautii, pe care te invitam sa le citesti in continuare:

Hipersensibilitate 

Unele persoane se pot confrunta cu hipersensibilitate la vitamina B6, astfel ca pot manifesta reactii alergice. Discuta cu un medic daca te confrunti cu aceasta situatie. Este contraindicata si in cazul tratamentelor ce implica levodopa care nu este asociata cu un inhibitor de dopadecarboxilaza.

Atentionari 

Vitamina B6 in exces are loc rar, intrucat se dizolva cu usurinta in apa si se poate elimina prin urina. Cu toate acestea, nu trebuie administrata unor persoane care au suferit operatii precum cea de micsorare a stomacului. In cazul acestora, excesul de vitamina B creste riscul de a avea efecte secundare.

Iata ce simptome poti avea daca te confrunti cu efecte secundare pe fondul administrarii in exces de suplimente cu vitamina B6:

  • Senzatii de greata si voma;
  • Leziuni dureroase la nivelul pielii;
  • Lipsa controlului tesutului muscular sau a coordonarii miscariilor voluntare, care in termeni medicali se numeste ataxie;
  • Amorteala;
  • Diminuarea capacitatii de a simti durere sau temperaturi extreme;
  • Senzibilitate la lumina, cunoscuta si ca fotosensibilitate. [3]

Precautii

Vitamina B6 poate interactiona cu unele medicamente si poate diminua efectul lor, motiv pentru care nu trebuie luata fara acordul medicului. De exemplu, poate interactiona cu medicamentele utilizate in tratamentul pentru boala Alzheimer, Parkinson, afectiuni cardiace, anemie. Poate interactiona si cu cele administrate in chimioterapie, cu antibiotice si antidepresive. [2]

Asigura-te ca adopti o dieta sanatoasa si echilibrata. Mergi la controale medicale regulate si fa analizele de rutina, printre care sa se afle si cea care masoara nivelul pe care il are vitamina B6. In cazul in care prezinti simptome de deficit, discuta cu un medic. 

Asadar, este important ca dieta ta sa fie echilibrata si sa contina alimente cu vitamina B6. In cazul in care iei in considerare sa folosesti suplimente alimentare sau alte produse ce contin aceasta vitamina, consulta mai intai un medic. 

Acesta iti poate solicita o analiza, pentru a putea evalua corect daca ai sau nu deficit de vitamina B6 si, in consecinta, pentru a iti prescrie un tratament si a iti face recomandari de ajustare a dietei.

Surse de referințe:

  1. NHS Choices, NHS, www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-b.
  2. “Pyridoxine (Vitamin B6): Overview, Uses, Side Effects, Precautions, Interactions, Dosing and Reviews.” WebMD, WebMD, www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-934/pyridoxine-vitamin-b6.
  3. “Vitamin B-6.” Mayo Clinic, Mayo Foundation for Medical Education and Research, 3 Feb. 2021, www.mayoclinic.org/drugs-supplements-vitamin-b6/art-20363468.
  4. McCulloch, Marsha. “9 Signs and Symptoms of Vitamin B6 Deficiency.” Healthline, Healthline Media, 22 June 2018, www.healthline.com/nutrition/vitamin-b6-deficiency-symptoms.
  5. “Vitamin B6.” The Nutrition Source, 4 Sept. 2019, www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-b6.
  6. “Office of Dietary Supplements - Vitamin B6.” NIH Office of Dietary Supplements, U.S. Department of Health and Human Services, https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-HealthProfessional/#:~:text=Vitamin%20B6%20deficiency%20is%20associated,function%20%5B1%2C2%5D.