Smochinele - beneficii, proprietati, contraindicatii

29. 7. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 4 minute de citit

Smochinele

Smochinele sunt bogate in substante nutritive ce pot avea rol benefic pentru sanatate. Te invitam sa descoperi beneficiile pe care le au aceste fructe, ce proprietati le fac sa se remarce si in ce situatii sunt contraindicate.

Beneficiile consumului de smochine

Inca din cele mai vechi timpuri, oamenii consuma smochinele atat pentru aroma lor inconfundabila, cat si pentru potentialele beneficii pentru sanatate. Printre acestea sunt urmatoarele:

Ar putea imbunatati sanatatea inimii

Smochinele pot contribui la reglarea tensiunii arteriale si pot scadea nivelurile grasimilor din sange. Aceste aspecte sunt benefice pentru tesuturile vasculare si pot diminua riscul de a face boli cardiovasculare. [1]

Sprijina digestia

Smochinele pot contribui la combaterea unor probleme digestive precum constipatia, deoarece contin fibre si bacterii benefice pentru intestine. 

Un studiu realizat pe 150 de persoane diagnosticate cu sindromul colonului iritabil si constipatie care au primit cate patru smochine uscate de doua ori pe zi, a aratat ca subiectii au resimtit o diminuare a simptomelor. Printre acestea s-au aflat durerea, balonarea si constipatia. Grupul de control nu a prezentat modificari. [1]

Pot contribui la sanatatea pielii

Este posibil ca smochinele sa aiba efecte benefice si asupra pielii, in special asupra persoanelor care au dermatita alergica sau care au pielea uscata si cu puruit (mancarimi), ca rezultat al alergiilor. [1]

Sunt necesare insa mai multe cercetari pentru ca specialistii sa determine precis in ce moduri pot imbunatati smochinele sanatatea.

Iata cateva modalitati de a consuma smochinele:

  • In stare proaspata. Deoarece au cantitate scazuta de calorii, pot reprezenta o gustare excelenta intre mesele principale, in salata de fructe, in cereale sau in deserturi. Se mai pot prepara si sub forma de gem sau le poti congela;
  • Uscate. In aceasta varianta trebuie consumate cu moderatie si ar putea contribui mai mult astfel decat proaspete in lupta contra constipatiei [1];
  • Frunzele de smochin. Cu toate ca se pot gasi cu dificultate in afara magazinelor specializate, de tip plafar, acestea se pot consuma gatite in acelasi mod ca vita-de-vie: pentru a rula umpluturi, cum sunt cele de orez si carne;
  • Ceai din frunze de smochin. Il poti prepara personal sau il poti achizitiona.

Proprietati

Proprietatile smochinelor

Smochinele proaspete sunt bogate in nutrienti si au un continut scazut de calorii, ceea ce inseamna ca pot fi integrate intr-o dieta sanatoasa si echilibrata. O cantitate mica, de 40 de grame, de smochine proaspete, contine 30 de calorii, 8 grame de carbohidrati, 1 gram de fibre, vitamina B1, vitamina B2, vitamina B6, vitamina K.

De asemenea, smochinele contin si minerale, printre care cupru, potasiu si magneziu. Caloriile pe care le contin cele proaspete provin din zaharul natural, astfel ca se recomanda consumul moderat, de exemplu, ca gustare sau ca desert. Cu toate acestea, in stare uscata, zaharul din smochine se concentreaza, iar numarul de calorii creste.

Aceste fructe contin cantitati reduse dintr-o varietate de nutrienti, dar sunt in mod special bogate in cupru si vitamina B6. Cuprul este esential pentru buna functionare a mai multor procese fiziologice, inclusiv in metabolism, in producerea energiei, in formarea celulelor sangvine, a tesuturilor conjunctive si a neurotransmitatorilor. [1]

Vitamina B6 este un element esential ce ajuta organismul sa descompuna proteinele din alimente si sa creeze proteine noi. In plus, joaca un rol important si in ceea ce priveste sanatatea cerebrala. [1]

Contraindicatii 

In unele situatii, smochinele pot fi contraindicate sau consumul lor este recomandat cu precautie. De pilda, cu toate ca in cazul unor persoane pot avea effect impotriva constipatiei, in cazul altora ar putea cauza diaree sau alte probleme de natura digestiva. [1] Iata in ce alte situatii exista contraidicatii asupra consumului lor:

  • Smochinele au in componenta lor vitamina K, ce poate interfera cu medicatia pentru subtierea sangelui, iar din aceasta cauza, pot scadea eficienta medicamentelor. Astfel, sunt contraindicate persoanelor care urmeaza un asemenea tratament. [1]
  • Persoanele diagnosticate cu diabet zaharat trebuie sa ceara parerea medicului inainte de a le consuma, deoarece ar putea creste nivelul glicemiei.
  • Exista si persoane care au alergie la aceste fructe. In cazul in care prezinti alergie la polenul de la florile de mesteacan, este foarte posibil sa ai alergie si la smochine. Ele contin si latex natural, iar unele persoane pot fi alergice si la acesta. 

Daca nu stii cu siguranta ca ai sau nu alergie la smochine, poti face un test alergologic inainte, pentru a vedea daca le poti consuma sau, din contra, daca este necesar sa le eviti. 

Smochinele au multi nutrienti, dar, cu toate acestea, se recomanda consumul moderat al acestora. In cazul in care urmezi tratament pentru o anumita afectiune, consulta medicul inainte de a le consuma. 

Pentru realizarea acestui articol s-au utilizat urmatoarele surse de informare:

1. Shoemaker, SaVanna. “Figs: Nutrition, Benefits, and Downsides.” Healthline, Healthline Media, 3 June 2020, www.healthline.com/nutrition/figs-benefits, accesat la 27 iulie 2022.

2. Dube, Parul. “Figs: Benefits, Nutrition, Uses and Recipes.” HealthifyMe, 21 Dec. 2021, www.healthifyme.com/blog/figs-benefits, accesat la 27 iulie 2022.