Potasiul: Surse si rolul acestuia in organism

27. 5. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 8 minute de citit

Potasiul este unul dintre mineralele deosebit de importante pentru organismul uman. Te invitam sa citesti in continuare despre sursele din care poate procura, ce rol are, care sunt cantitatile recomandate zilnic, precum si ce se intampla in cazul in care nivelul de potasiu este prea scazut sau prea ridicat.

Ce este potasiul?

Potasiul este un mineral esențial necesar tuturor tesuturilor din organism. Se afla pe locul al treilea in topul celor mai abundente minerale din corp. Circa 98% din cantitatea de potasiu din organism se  gaseste in celule, iar din aceasta, 80% se poate observa la nivelul celulelor din tesutul muscular. Restul cantitatii de potasiu, de 20%, se afla in oase, in ficat si in celulele rosii. [1]

Este, in acelasi timp, si un electrolit. Mai exact, potasiul intervine prin impulsuri la nivelul celulelor si functiilor nervoase, ajuta muschii sa se contracte si contribuie la reglarea tensiunii arteriale. Intrucat nu poate fi produs de corp, este important sa ai o alimentatie sanatoasa si echilibrata, in care sa introduci si alimente care sa iti asigure nivelul optim de potasiu. [2]

In cazul in care cantitatea de potasiu din corp este prea scazuta, poti ajunge sa dezvolti probleme de sanatate cu caracter temporar sau pe termen lung. Rinichii sunt cei care regleaza nivelurile de potasiu in organism, datorita faptului ca elimina excesul prin urina. [2]

Potasiul are simbolul chimic “K”, insa nu trebuie sa fie confundat cu vitamina K. Desi sunt micronutrienti esentiali, sunt complet diferiti. Spre deosebire de vitamina K, potasiul este mineral, iar rolul sau in organism este cu totul altul si te invitam citesti despre acesta in continuare.

Rolul potasiului in organism

Rolul pe care il are acest mineral este de a regla fluidele din interiorul celulelor, in vreme ce sodiul este responsabil pentru reglarea fluidelor din exteriorul lor. Este important si in cresterea si dezvoltarea armonioasa, motiv pentru care copiii trebuie sa aiba o alimentatie echilibrata si adaptata varstei lor.

Potasiul contribuie la reglarea tensiunii arteriale si a ritmului cardiac, ajuta la digestie, echilibreaza nivelul de apa din organism si pH-ul. In plus, poate ameliora contractiile musculare si trimite impulsuri nervoase.

Potasiul poate oferi beneficii numeroase, printre care:

  • Ar putea reduce tensiunea arteriala, un fapt ce ii poate ajuta pe cei care se confrunta cu hipertensiune; poate reduce riscul de a dezvolta afectiuni cardiace si de a face infarct;
  • Ar putea lupta impotriva pietrelor la rinichi;
  • Ar putea contribui la prevenirea osteoporozei;
  • Ar putea reduce retentia de apa; aceasta are loc atunci cand excesul de lichide se acumuleaza in organism.

Doza necesara de potasiu

Potrivit specialistilor, dozele de potasiu recomandate difera in functie de intervalul varstei la care se situeaza persoanele. Iata care este necesarul de potasiu recomandat in fiecare zi:

  • Pentru persoanele de sex feminin cu varste cuprinse intre 14 si 18 ani, doza zilnica recomandata este de 2300 mg de potasiu;
  • In cazul femeilor cu varste de peste 19 ani, doza zilnica recomandata este de 2600 mg de potasiu;
  • Pentru femeile insarcinate si care alapteaza, se recomanda o cantitate de potasiu ce se incadreaza intre 2500 si 2900 mg pe zi, in functie de varsta pe care o au.
  • Persoanelor de sex masculin cu varste intre 14 si 18 ani, cantitatea de potasiu recomandata pe zi este de 3000 mg;
  • Barbatilor care au peste 19 ani li se recomanda 3400 mg de potasiu pe zi. 

Estimarile arata ca aportul zilnic de potasiu, in cazul adultilor, este de circa 2320 mg in cazul femeilor, iar pentru barbati este de aproximativ 3016 mg. [3]

Deficitul de potasiu

Corpul nu il produce in mod natural, singurele modalitati prin care il poti procura sunt din dieta sanatoasa si din suplimentele alimentare. Se recomanda ca administrarea acestora sa nu se faca fara a consulta medicul inainte. Iata exemple de alimente fara potasiu sau care il contin intr-o cantitate redusa:

  • Fructe: portocale, mandarine, pere, piersici, afine, merisoare, mere, struguri, prune, zmeura, capsune, grepfrut, pepene rosu;
  • Legume: conopida, varza, sparanghel, morcovi gatiti, telina, broccoli, porumb, castraveti, vinete, varza kale, laptuci, ciuperci albe, ridichi, ardei, ceapa, patrunjel, zucchini. [4]

Lipsa de potasiu din dieta sau un nivel de potasiu foarte scazut poate duce la o afectiune numita hipopotasemie, ce poate pune viata in pericol. Aceasta se poate identifica cu ajutorul unei analize a potasiului din urina. Poate duce la probleme de natura cardiovasculara si neuromusculara. [3]

Alte probleme de sanatate care pot aparea din cauza deficitului de potasiu sunt de tip hormonal, renal si metabolic. Nivelul de potasiu scazut poate avea urmatoarele simptome:

  • Senzatia de oboseala, respiratia ingreunata, palpitatii, tensiunea arteriala foarte scazuta, schimbari ale starii de spirit, simptome ale depresiei;
  • Manifestarea constipatiei, a balonarii, gretei, varsaturilor, crampelor abdominale, urinarea in exces;
  • Crampe musculare, spasme, rigiditate si slabiciune pe care o resimti la nivel muscular - toate acestea iti pot pune in dificultate miscarea;
  • Senzatii precum furnicaturile sau amorteala.
  • Paralizia muschilor si batai neregulate ale inimii, atunci cand exista nivel extrem de redus de potasiu (hipopotasemie). [3]

In cazul in care ai aceste simptome, mergi cat mai repede la medic. In urma unui consult de specialitate si a analizei de potasiu in sange, specialistul poate stabili corect diagnosticul si tratamentul corespunzator, in functie de necesitatile tale.

Potasiu crescut

Nivelul de potasiu crescut in sange poate duce la o afectiune ce poarta denumirea de  hiperpotasemie. Aceasta poate aparea pe fondul aportului in mod excesiv al potasiului, din cauza insuficientei renale si a procesului prin care potasiul se deplaseaza in lichidul interstitial. 

De asemenea, unele medicamente pot duce la cresterea foarte mare a potasiului in organism, cu atat mai mult in situatiile in care pacientul prezinta deja probleme la nivelul rinichilor. Astfel, daca te confrunti cu afectiuni ale rinichilor, trebuie sa discuti cu un medic in legatura cu regimul alimentar pe care sa il adopti, pentru a evita excesul de potasiu in organism.

Nivelul crescut de potasiu se poate observa tot cu ajutorul unei analize la urina. Printre manifestarile specifice hiperpotasemiei se afla insuficienta respiratorie, modificari EKG, paralizie ascendenta, slabiciune. [3]

Este important sa iti faci controale de rutina, atat la sange, cat si la urina, iar printre acestea sa se evalueze si nivelul de potasiu. Excesul de potasiu are loc destul de rar, dar se poate manifesta in unele situatii si este indicat sa te asiguri ca nu te confrunti cu acesta. 

In cazul in care ti se depisteaza nivel crescut de potasiu in sange, medicul te va ajuta cu un tratament adecvat si iti va recomanda un regim alimentar care se va plia pe necesitatile organismului tau. 

Surse de potasiu

Exista surse de potasiu atat sub forma de fructe si legume, cat si ca suplimente alimentare. Retine insa ca, pentru a te asigura ca poti lua potasiul din pastile, este important sa discuti cu un medic inainte de a iti administra astfel de produse, chiar daca sunt naturiste. Numai medicul poate constata, in urma controlului si investigatiilor, daca este cazul sa iei potasiu, in ce cantitate si pentru ce interval de timp.

Daca este necesar sa iti cresti aportul, poti face acest lucru si in mod natural, apeland la potasiul din alimentele care il contin in cantitate ridicata. O multime de fructe si legume sunt bogate in potasiu, dar exista si cateva surse de provenienta animala.

Legume si fructe 

Printre acestea se afla urmatoarele: frunze de sfecla, spanac, broccoli, linte, fasole alba, cartofi, dovleac, varza de Bruxelles, rosii, avocado, pepene galben, portocale, banane, kiwi, mango nectarine, migdale, nuci caju, pro, papaya, produse lactate pe baza de plante, apa de cocos.

Alimente de provenienta animala

Sunt mai putine surse de potasiu de provenienta animala. Printre ele se afla laptele, iaurtul, pesti precum somonul si tonul, carnea de pui.

Suplimente alimentare

Suplimentele de potasiu il pot contine doar pe acesta sau il au alaturi de alte minerale. Una dintre asocierile comune este intre potasiu si magneziu. De asemenea, se mai poate gasi si in variante ce implica vitamine pentru inima.

Atunci cand doresti sa incerci suplimente alimentare sau remedii naturiste, intreaba un medic inainte daca le poti lua. Acesta iti va face o evaluare specializata si, dupa caz, va solicita analize de sange, pentru a observa ce nivel de potasiu este in organismul tau si daca ai nevoie sau nu de un aport crescut. 

Adopta o dieta sanatoasa, echilibrata, din care sa faca parte si alimente ce contin potasiu. Fa-ti cu regularitate analizele de rutina, pentru a verifica nivelurile de potasiu din organism. In cazul in care nivelurile acestuia nu se incadreaza in intervalul normal, medicul te va ajuta le ajustezi, prin intermediul unui tratament si al unui regim alimentar.

Bibliografie:

  1. Raman, Ryan. “What Does Potassium Do for Your Body? A Detailed Review.” Healthline, Healthline Media, 9 Sept. 2017, www.healthline.com/nutrition/what-does-potassium-do#:~:text=What%20Is%20Potassium%3F&text=Potassium
  2. Cherney, Kristeen. “Potassium.” Healthline, Healthline Media, 27 Mar. 2019, www.healthline.com/health/potassium.
  3. “Potassium.” The Nutrition Source, 19 Nov. 2021, www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/potassium/#:~:text=Potassium%20is%20an%20essential%20mineral,foods%20and%20as%20a%20supplement.
  4. Bonvissuto, Danny. “Foods for Low-Potassium Diet & High Potassium Foods to Avoid.” WebMD, WebMD, www.webmd.com/food-recipes/low-potassium-diet-foods#091e9c5e81908045-1-4.
  5. Raman, Ryan. “What Does Potassium Do for Your Body? A Detailed Review.” Healthline, Healthline Media, 9 Sept. 2017, www.healthline.com/nutrition/what-does-potassium-do#TOC_TITLE_HDR_8.
  6. Snyder, Cecilia. “Is Vitamin K Potassium?” Healthline, Healthline Media, 6 Nov. 2020, www.healthline.com/nutrition/is-vitamin-k-potassium#vitamin-k-vs-potassium.