Vitamina K: Beneficii, surse si rolul acesteia in organism

16. 6. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 9 minute de citit

Vitamina K

Vitamina K reprezinta un grup de vitamine de care organismul are nevoie pentru coagularea sangelui, si vindecarea mai rapida a ranilor. In general, se stie despre vitamina K ca opreste sangerarea. Vitamina K este esentiala pentru sanatatea noastra, in principal pentru ca regleaza coagularea sangelui in organism. Exista si studii care sustin ca vitamina K contribuie la sanatatea oaselor si la sanatatea cardiovasculara, dar este nevoie de mai multe cercetari in acest sens.

Semnele de lipsa de vitamina K includ echimoze facute cu usurinta si sangerari excesive in urma unor taieturi. Sursele de nutrienti pentru vitamina K includ:

  • alimente bogate in vitamina K: legume cu frunze verzi (spanac, broccoli), uleiuri vegetale, cereale, carne, produse lactate.
  • bacterii din intestin.
  • suplimente alimentare.

Acest articol acopera informatiile de baza despre vitamina K (vitamina K fiole, vitamina K picaturi, vitamina K comprimate):

Ce este vitamina K

Vitamina K se mai numeste fitomenadiona si este o vitamina liposolubila, esentiala, care are un rol fundamental in producerea proteinelor necesare coagularii sangelui. Vitamina K se gaseste mai ales in 2 feluri:

  • filochinona (vitamina K1): se gaseste in legume cu frunze verzi.
  • menachinona (vitamina K2): se gaseste in unele alimente de origine animala si in alimente fermentate. Menachinona poate fi, de asemenea, produsa de bacteriile din corpul uman.

Despre vitamina K se stie ca ajuta la realizarea diferitelor proteine necesare pentru coagularea sangelui, sau, dupa unele studii, pentru intarirea oaselor. De pilda: 

  • protrombina: este o proteina dependenta de vitamina K, ce este direct implicata in coagularea sangelui. 
  • osteocalcina: este o proteina care necesita vitamina K pentru a produce tesut osos sanatos. 

Este important de spuns ca vitamina K se gaseste in tot corpul, mai ales in ficat, creier, inima, pancreas, os. Vitamina K se descompune foarte repede si se elimina prin urina sau scaun. Acesta este motivul pentru care vitamina K nu atinge decat rareori niveluri toxice in organism (asa cum se intampla, uneori, cu alte vitamine solubile in grasimi) (3). 

Tipuri de vitamina K

Tipuri de vitamina K
Exista 3 forme de vitamina K:

  • vitamina K1 (filochinona): este forma naturala a vitaminei K, ce se gaseste in legume verzi, ceai verde, ulei de soia, samanta de bumbac, masline.
  • vitamina K2 (menachinona): este forma sintetica, comerciala a vitaminei K. Aceasta forma este folosita in diferite tratamente. Vitamina K2 este produsa de bacteriile intestinale din colon.
  • vitamina K3 (menadiona): este o forma de vitamina K solubila in apa. Aceasta varianta nu mai este folosita in diversele terapii, pentru ca este considerata toxica daca este administrata in concentratii mari. Dzele mari de vitamina K pot duce la reactii alergice, anemii hemolitice, citotoxicitatea celulelor hepatice. 

Important de retinut

  • Este recomandat sa obtii toata vitamina K de care organismul tau are nevoie printr-o dieta variata si echilibrata.
  • Nu este indicat sa iei perioade indelungate suplimente cu vitamina K, pentru ca acest lucru ar putea fi daunator sanatatii tale.

Care sunt beneficiile vitaminei K

Care sunt beneficiile vitaminei K

Literatura de specialitate mentioneaza numeroase beneficii ale vitaminei K (1), dar inca se mai fac cercetari de exemplu cu privire la relatia care exista intre vitamina K si sanatatea oaselor:

  • intareste sanatatea oaselor: celulele osoase, la fel ca si celelalte celule din organism, mor in mod constant si sunt inlocuite. Vitamina K joaca un rol important in acest proces de refacere a celulelor care mentin rezistenta osoasa. Deficitul de vitamina K pare a fi legat de osteoporoza si de un risc mai mare de fracturi. Unele studii arata ca vitamina K reduce riscul de fracturi osoase. Rezultatele nu sunt insa spectaculoase, se poate spune ca persoanele care au luat vitamina K au redus riscul de fracturi osoase, dar nu este vorba de o imbunatatire a densitatii masei osoase legate de varsta. In orice caz, pana la momentul de fata cel putin, nu exista suficiente date care sa recomande utilizarea vitaminei K (K2) pentru osteoporoza (1).
  • sustine sanatatea cardiovasculara prin faptul ca protejeaza arterele si vasele de sange: acest lucru ajuta la mentinerea unei tensiuni arteriale normale si a sanatatii inimii (1).
    contribuie la coagularea normala a sangelui: acest lucru ajuta la vindecarea taieturilor si ranilor de pe corp.
  • daca vitamina K este combinata cu vitamina D, se obtin rezultate bune in combaterea COVID-19: este vorba de fapt despre asistarea in cazurile de tromboza, adica formarea cheagurilor de sange intr-un vas sanguin, o caracteristica recurenta a infectiilor cu coronavirus.
  • ajuta la vindecarea ranilor: transformarea sangelui din starea lichida intr-o consistenta lipicioasa, care apoi devine o crusta. Daca acest lucru nu s-ar intampla (coagularea sangelui), leziunea ar face ca persoana sa sangereze pana la moarte. Exista pacienti care pot avea dificultati in ceea ce priveste coagularea sangelui (persoanele care sufera de hemofilie de exemplu, sau persoanele care iau diluanti de sange). De aceea, este necesar ca in organism sa existe un aport adecvat si stabil de vitamina K, de preferat prin dieta alimentara, sau prin suplimente alimentare (1).

Care sunt simptomele deficitului de vitamina K

Deficitul de vitamina K inseamna ca organismul nu mai are suficiente resurse de vitamina K. Acest lucru se intampla in urma unui nivel inadecvat de vitamina K in dieta, sau este cazul unei absorbtii inadecvate.

Simptomele de deficit de vitamina K sunt:

  • aparitia de vanatai cu foarte mare usurinta;
  • sangerari excesive in urma unor taieturi;
  • sangerari menstruale abundente in cazul femeilor;
  • prezenta sangelui in urina si in scaun.

Nivelurile insuficiente de vitamina K pot creste riscul de sangerare necontrolata. Trebuie spus ca deficientele de vitamina K sunt rare, cel mai adesea sunt frecvente la nou-nascuti. Riscul de deficit de vitamina K creste in urmatoarele situatii:

  • boala care afecteaza absorbtia in tractul digestiv (boala Crohn sau boala celiaca);
  • tratament care interfereaza cu absorbtia vitaminei K;
  • subnutritie;
  • exces de alcool.

Intr-un asemenea caz, medicul specialist recomanda suplimente de vitamina K. Este important sa stii ca utilizarea de vitamina K pentru cancer, indepartarea vaselor paianjen sau alte afectiuni nu este dovedita. 

Deficienta de vitamina K la sugari

Asadar, deficitul de vitamina K la adulti este rar, apare la persoanele care iau medicamente ce blocheaza metabolismul vitaminei K (antibiotice), sau la cele care au afectiuni care provoaca malabsorbtia alimentelor si a nutrientilor. O deficienta de vitamina K este posibila la nou-nascuti in cazul in care vitamina K nu traverseaza placenta, iar laptele matern contine o cantitate foarte mica de vitamina K. O cantitate mica de proteine de coagulare a sangelui la nastere creste riscul de sangerare la sugari, daca acestora nu li se administreaza suplimente de vitamina K (5).

Important de retinut

Suplimentele alimentare de vitamina K nu inlocuiesc stilul de viata sanatos si regimul alimentar echilibrat. Suplimentele alimentare trebuie administrate in baza indicatiilor medicale. Administrarea suplimentelor alimentare in exces, sau in lipsa unei informari corecte poate fi daunatoare sanatatii. 

Ce se intampla daca iei prea multa vitamina K

Nu exista suficiente dovezi pentru a sti care sunt efectele administrarii de doze mari de suplimente de vitamina K in fiecare zi. Dar acest lucru nu exclude pericolul. Cercetatorii nu au stabilit o doza maxima sigura.

Doze recomandate de vitamina K

Cantitatile zilnice de vitamina K difera in functie de varsta, dar nu numai. In general, se recomanda 1 microgram pe zi de vitamina K pentru fiecare kilogram de greutate corporala. Un microgram este de 1.000 de ori mai mic decat un miligram (se scrie uneori folosindu-se simbolul grecesc μ, μg). Vitamina K in surplus este stocata de ficat pentru o utilizare ulterioara (2). 

Iata dozele zilnice de vitamina K recomandate (4):

  • copii 0-6 luni: 2 micrograme/zi;
  • copii 7-12 luni: 2,5 micrograme/zi;
  • copii 1-3 ani: 30  micrograme/zi;
  • copii 4-8 ani: 55 micrograme/zi;
  • copii 9-13 ani: 60 micrograme/zi;
  • fete 14-18 ani: 75 micrograme/zi;
  • baieti 14-18 ani: 75 micrograme/zi;
  • femei peste 19 ani: 90 micrograme/zi;
  • barbati peste 19 ani: 120 micrograme/zi;
  • gravide sau femei care alapteaza: 90 micrograme/zi.

Surse alimentare de vitamina K

Surse alimentare de vitamina K


Cele mai bune surse alimentare de vitamina K includ (2):

  • spanac;
  • sparanghel;
  • broccoli;
  • soia;
  • varza;
  • fasole verde;
  • oua;
  • capsuni;
  • carne (mai ales ficat si cotlet de porc, pasari de curte);
  • lactate (branzeturi);
  • kiwi;
  • prune uscate;
  • salata verde.

Sunt cateva aspecte care trebuie avute in vedere:

  • trebuie discutat cu medicul specialist inainte de a lua suplimente de vitamina K, pentru ca acesta poate ajuta la determinarea dozei corecte.
  • vitamina K este cel mai bine cunoscuta pentru rolul pe care il joaca in coagularea sangelui. Cel mai bun mod de a te asigura ca organismul tau are resurse suficiente devitamina K este consumul de legume cu frunze verzi. Daca esti de parere ca ai nevoie de suplimente de vitamina K, consulta inainte medicul.
  • chiar daca exista studii care sustin ca vitamina K mentine oasele puternice, imbunatateste densitatea osoasa, sau scade riscul de fracturi, este bine de stiut ca aceste consideratii medicale nu au fost, pana la acest moment, confirmate stiintific.
  • nu s-a stabilit o doza maxima de vitamina K. Toxicitatea este rara si este putin probabil sa rezulte in urma consumului de alimente care contin vitamina K. In schimb, suplimentele de
  • vitamina K pot duce la o astfel de toxicitate.
    vitamina K (suplimente) poate interfera cu mai multe medicamente comune cum ar fi diluanti ai sangelui (warfarina), anticonvulsivante, antibiotice, medicamente de scadere a colesterolului, medicamente de pierdere in greutate (6).

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu inlocuiesc consultatia din cabinetul medical. Tratamentele cu suplimente de vitamina K pot fi urmate numai la recomandarea unui medic specialist. Manifestarile unor probleme medicale difera de la pacient la pacient. Nu ezita sa mergi la medicul de familie, sau la medicul specialist pentru consult si tratament, ori de cate ori ai o problema de sanatate.

Acest articol a fost realizat in baza informatiilor preluate din urmatoarele surse:

  1. Insider.com, „3 science-backed health benefits of vitamin K-and the best food sources for this essential nutrient”: https://www.insider.com/guides/health/diet-nutrition/vitamin-k-benefits
  2. Vitamin K, „Role, benefits and sources”: https://beelinehealthcare.com/vitamin-k/
  3. NHS, „Vitamin K”: https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-k/
  4. WebMD, „Vitamin K”: https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/supplement-guide-vitamin-k
  5. Harvard T.H. Chan, „The Nutrition Source”: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-k/
  6. Medical News Today, „Health benefits and sources of vitamin K”: https://www.medicalnewstoday.com/articles/219867