Nucile braziliene - beneficii, proprietati si contraindicatii

21. 10. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit
Nucile braziliene

 

Nucile braziliene sunt renumite pentru gustul lor inegalabil si pentru continutul ridicat de seleniu, un element cu multiple beneficii pentru sanatate. Consumul de nuci braziliene poate contribui la reglarea functiei tiroidei, reducerea inflamatiei, la sanatatea inimii si a creierului, dar si la sustinerea sistemului imunitar. In ciuda numeroaselor avantaje oferite organismului, nucile braziliene au si contraindicatii. 

Nucile braziliene sunt un produs al arborelui sud-american, Bertholletia excelsa, din familia Lecythidaceae, fiind de fapt, semintele comestibilele ale acestuia. Nucile braziliene sunt o sursa bogata de grasimi, proteine, fibre. Pana in prezent, nucile braziliene sunt considerate sursa principala de seleniu. Totusi, daca nu sunt consumate cu moderatie, nucile braziliene pot fi toxice. In plus, persoanele cu diverse tipuri de alergii ar putea sa se confrunte cu simptome neplacute dupa un consum de nuci braziliene. 

Continutul nutritiv al nucilor braziliene?

Cercetarile au demonstrat ca 28 de grame de nuci braziliene contin: 187 de calorii, 4,1 grame proteine, 19 grame grasimi, 3,3 grame carbohidrati, 2,1 grame fibre. De asemenea, studiile au aratat ca nucile braziliene au continut bogat de seleniu, cupru, magneziu, fosfor, mangan, zinc, tiamina, vitamina E (1), surse importante, care nu trebuie sa lipseasca din aportul zilnic de nutrienti esentiali organismului, pentru o buna functionare. 

Nucile braziliene pot fi achizilionate din farmacii. Le gasesti atat in cele fizice, cat si in online, in categoria de produse pentru dieta si nutritie, alaturi de fructe uscate, nuci si seminte si alte produse specifice, pentru o dieta sanatoasa.  

Beneficii si proprietati ale nucilor braziliene

Sprijin pentru sanatatea inimii

Nucile braziliene sunt o excelenta sursa de grasimi sanatoase pentru inima, prin continutul mare de acizi grasi polinesaturati, bogati in antioxidanti, minerale si fibre (1). Aceste elemente sunt esentiale in reducerea riscului de boli cardiovasculare, ceea ce face ca nucile braziliene sa poata fi considerate ajutoare importante pentru sanatatea inimii. 

Studiile realizate pana in prezent au relevat faptul ca nucile braziliene, consumate cu moderatie, au avut ca rezultat o reducere a nivelului de colesterol LDL (colesterol rau) si o crestere a colesterolului HDL (colesterol bun) (1). Specialistii urmaresc imbunatatirea nivelului de colesterol pana la valori optime, astfel incat sa se reduca riscul bolilor de inima, de aparitie a unui accident vascular cerebral, obezitate sau de atac de cord la cei cu diabet (2). 

Desi rezultatele sunt promitatoare, sunt necesare studii aprofundate, pentru a se identifica dozele optime si categoriile de pacienti ce pot beneficia de pe urma administrarii unor suplimente pe baza de nuci braziliene. 

Suport pentru functionarea normala a glandei tiroide

Glanda tiroida are un rol important in organism in ceea ce priveste metabolismul, cresterea si reglarea temperaturii corpului. Pentru toate acestea, tiroida are nevoie de seleniu si proteine, ca cele din nucile braziliene (1), in conditiile in care deficientele de seleniu pot duce la afectarea functiei normale a acestei glande si la tulburari precum cele din tiroidita autoimuna Hashimoto si boala Basedow-Graves

Potrivit unui studiu efectuat in China, persoanele cu niveluri scazute de seleniu au un risc crescut pentru a dezvolta boli tiroidiene, asa cum este cazul tiroidei marite si al hipotiroidismului (1). 

Deficitul de seleniu poate duce la dezechilibre hormonale care afecteaza metabolismul, starea de spirit, concentrarea si chiar ciclul somn-veghe (2). O cantitate suficienta de seleniu, obtinuta din alimente, asa cum sunt nucile braziliene, poate oferi solutia potrivita pentru evitarea acestor probleme, insa sunt necesare studii amanuntite la oameni. 

Reducerea inflamatiilor

Nucile braziliene contin seleniu, antioxidanti, vitamina E, acid galic si acid elagic, elemente care pot contribui la reducerea inflamatiilor si la protejarea organismului in fata stresului oxidativ (1). Studiile efectuate au rezultate optimiste, dar s-a observat si ca efectul dispare rapid, dupa intreruperea administrarii, ceea ce poate insemna ca este nevoie de un tratament de lunga durata, cu doze bine stabilite, pentru rezultate optime. Pentru aceasta insa sunt necesare informatii amanuntite, obtinute din noi cercetari. 

Inflamatiile de la nivelul rinichilor, in bolile semnalate la acest nivel, au sanse mari sa fie reduse, daca este sa tinem cont de primele concluzii obtinute in urma studiilor realizate cu nuci braziliene. Si aici, insa, este nevoie de timp pentru ca cercetatorii sa identifice dozele necesare si perioadele de administrare (2). 

Ajutor important pentru creier

 

Nucile braziliene - importante pentru creier

 

Nucile braziliene ar putea contribui la sanatatea creierului, prin seleniul si acizii continuti. La nivel teoretic, dar si in testele efectuate, aceste elemente ar putea avea efecte protectoare asupra creierului, in boli precum Alzheimer si Parkinson (3). Administrarea nucilor braziliene adultilor cu aceste boli neurodegenerative a aratat ca functiile mentale s-au imbunatatit. In aceeasi masura si fluenta verbala a inregistrat rezultate imbucuratoare (1). Nu exista insa studii stiintifice care sa dovedeasca aceste ipoteze, motiv pentru sunt necesare investigatii suplimentare in acest sens. 

Contraindicatii pentru nucile braziliene

Considerate sigure pentru consum, nucile braziliene pot fi consumate simple sau intr-o gama variata de preparate. Totusi, o cantitate prea mare ar putea sa produca efecte neplacute. Seleniul continut de aceste nuci poate duce la toxicitate, iar atunci cand mananci prea multe, poti dezvolta afectiunea periculoasa ce este denumita selenoza. Aceasta poate determina deficiente respiratorii, insuficienta renala sau chiar atac de cord (1). 

Introducerea in dieta a nucilor braziliene poate fi un plus pentru organismul cu anumite deficiente, dar in acelasi timp ar putea sa existe un risc crescut de cancer de prostata sau de diabet (1). Acesta este motivul pentru care este bine sa consumi nuci braziliene cu moderatie, iar la primele semne ale unei alergii, sa mergi de urgenta la medic, pentru ajutor de specialitate. 

Atentie: persoanele cu sensibilitate la alune sau nuci pot manifesta alergie si la nucile braziliene (2)! Iar pentru ca acest articol este strict informativ, daca te stii sensibil si predispus alergiilor, consulta un medic inainte de a le include in dieta!

Surse de informare:

1. 7 Proven Health Benefits of Brazil Nuts - https://www.healthline.com/nutrition/brazil-nuts-benefits

2. What are the benefits of eating Brazil nuts? - https://www.medicalnewstoday.com/articles/325000

3. Health Benefits of Brazil Nuts - https://www.webmd.com/diet/health-benefits-brazil-nuts

 

Vitamina E sau tocoferolul este o vitamina liposolubila, ce functioneaza ca un antioxidant natural.
Protejeaza celulele impotriva stresului oxidativ (vitamina E, vitamina C, zinc, seleniu), ajuta la reducerea oboselii si a extenuarii (vitamina C), sustine functionarea normala a sistemului imunitar (zinc, seleniu, vitamina C).