Ce este metabolismul, cum functioneaza acesta si cum il putem influenta

28. 7. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit

Metabolismul

Metabolismul reprezinta procesul prin care alimentele sunt transformate in energie, care este esentiala organismului ca functiile sale sa se desfasoare. Te invitam sa citesti in continuare informatii ce au caracter general despre ce este metabolismul, cate tipuri exista si cum functioneaza acesta. In plus, iti prezentam si care sunt factorii care il influenteaza si cum se poate regla acesta.

Ce este metabolismul?

In organism au loc mai multe reactii chimice, iar asocierea unora dintre ele duce la convertirea alimentelor in energie la nivel celular, intrucat sunt transformate in sursa ce sta la baza proteinelor, lipidelor si a altor elemente, dar au rol si in eliminarea reziduurilor. 

Metabolismul semnifica tocmai cumulul acestor reactii, care sunt, de pilda, procesul prin care are loc respiratia, cel de digestie, modul prin care se acumuleaza grasimi sau masa musculara.

Unele persoane au metabolismul mai lent, adica procesele de ardere a caloriilor se petrec in ritm incetinit, in vreme ce altele il au rapid, acestea avand loc in mod accelerat. Pentru a impulsiona metabolismul lent se pot face exercitii fizice si este ideal ca gradul lor de dificultate si durata sa fie stabilite de un medic, in functie de particularitatile pacientului.

Tipuri de metabolism

Tipuri de metabolism

Daca si tu te-ai intrebat macar o data „Ce tip de metabolism am?”, raspunsul este ca exista doua tipuri de metabolism principale: rapid si lent. 

Atunci cand organismul se afla in starea de repaus complet, starea se numeste „metabolism bazal” si implica resursele necesare pentru supravietuire, cum se intampla, de exemplu, in timpul somnului. Organismul consuma energia prin procesul in care au loc respiratia, circulatia sangelui si pentru a isi mentine temperatura.

Metabolismul rapid

De regula, persoanele care au acest tip de metabolism sunt cele care, indiferent cat de multa mancare ar consuma, tind sa nu in greutate, intrucat arderile calorice au loc intr-un mod accelerat. Daca ai acest tip de metabolism, ai nevoie de mai multa energie din alimente pentru ca organismul sa isi poata face toate procesele care mentin viata.

Metabolismul lent

Acest tip de metabolism reprezinta o provocare pentru persoanele care vor sa piarda in greutate. Aportul de nutrienti necesar este mult mai redus pentru functionarea optima a organismului atunci cand se afla in starea de repaus. Nutrientii care nu sunt transformati in energie ajung sa fie convertiti in grasime, care se acumuleaza. 

Cum functioneaza metabolismul?

Etapele metabolismului se desfasoara in felul urmator: dupa ce iei masa, enzimele care se afla in celule actioneaza pentru ca alimentele sa fie transformate in energie. Aceasta din urma este responsabila de modul in care au loc functiile organismului. Tipul de metabolism difera in functie de persoana. 

Exista doua procese care stau la baza metabolismului: catabolismul (cunoscut si ca dezasimilatie) si anabolismul (ce se mai numeste si asimilatie). Prin catabolism se intelege procesul in urma caruia moleculele complexe din substante sunt convertite in in unele simple. In schimb, anabolismul presupune utilizarea substantelor cu valoare nutritiva care se obtin prin catabolism pentru ca energia sa se poata consuma.

Factori care influenteaza metabolismul

Factori care influenteaza metabolismul

In cazul in care ai un stil de viata activ si practici exercitii sportive, metabolismul este accelerat de acestea si este important sa ii oferi organismului tau un aport crescut de nutrienti. La recomandarea medicului sau a unui specialist in nutritie, este posibil sa necesiti suplimente alimentare care pot contribui la stimularea nivelului de energie.

Rata metabolica, in cazul metabolismului lent, poate fi influentata cu ajutorul dietei si sportului, in vederea gestionarii greutatii. Mai exact, este important sa scazi aportul de calorii pentru ca nivelul de energie sa creasca. 

Exista mai multe alimente care accelerează metabolismul lent, printre care: 

Varsta

Metabolismul tinde sa devina mai lent pe masura ce are loc inaintarea in varsta, motiv pentru care este facilitata luarea in greutate, In acest caz, nu poate fi accelerat, ci doar usor stimulat prin alegeri sanatoase in ceea ce priveste dieta si stilul de viata;

Masa musculara

Aceasta este un alt factor ce influenteaza metabolismul. Organismul arde un numar mai mare de calorii pe masura ce masa musculara este mai crescuta;

Dimensiunile corporale

Acestea reprezinta un alt factor ce impulsioneaza rata metabolica. De regula, pe masura ce dimensiunile corporale sunt mai mari, cu atat este mai rapid metabolismul. Persoanele care au corpul de dimensiuni mai reduse tind sa aiba metabolismul lent.

Sexul

Ca predispozitie generala, barbatii tind sa aiba o masa musculara crescuta si o cantitate redusa de tesuturi adipoase, motiv pentru care metabolismul lor este, de multe cazuri, rapid.

Indicele de masa corporala

Predilectia organismului este de a arde mai multe calorii cand indicele de masa corporala este crescut, deoarece nevoile corpului, din punctul de vedere al consumului de energie, este mai mare.

Temperaturile scazute

Atunci cand organismul este expus la temperaturi scazute ale mediului inconjurator, arderile sale calorice sunt mai ridicate, pentru a produce energia care sa mentina temperatura corporala optima.

Unele afectiuni medicale

Exista si afectiuni medicale ce influenteaza rata metabolica, de exemplu, hipotiroidismul.

Cum poti regla metabolismul?

Schimbarea metabolismului lenes se poate face cu ajutorul alimentelor care il pot stimula, cu suplimente alimentare, dar si cu exercitii fizice. Reglarea metabolismului accelerat se poate realiza cu ajutorul unei diete sarace in calorii, dar in acelasi timp sanatoase, nu drastice. Se recomanda sa apelezi la un nutritionist, pentru a te ajuta sa faci alegeri sanatoase in privinta regimului alimentar.

Activitati fizice

Accelereaza metabolismul prin activitate fizica de orice tip, cata vreme o poti practica in siguranta pentru sanatatea ta - in acest sens, discuta cu un medic sau cu un antrenor, pentru a te asigura care este nivelul de dificultate potrivit in cazul tau si cu ce frecventa este benefic pentru tine sa faci miscare.

Printre activitatile sportive care pot accelera metabolismul sunt exercitiile fizice de tip aerobic, plimbarile, inotul si mersul pe bicicleta, timp de minimum o jumatate de ora pe zi. Cele care implica ridicarea greutatilor sunt recomandate de specialisti de doua ori pe saptamana. 

Daca timpul nu iti permite sa faci sport, alege sa urci scarile in loc sa iei liftul, iar in zilele in care conditiile meteo sunt favorabile, deplaseaza-te cu bicicleta in loc sa folosesti autoturismul sau mijloacele de transport in comun.

Dieta sau suplimente alimentare

Discuta cu un medic in legatura cu dieta sau tratamentul naturist pentru reglarea metabolismului tau sau daca intentionezi sa iei suplimente alimentare. Chiar daca este vorba despre un tratament homeopat, medicul va sti ce sa iti recomande, in conformitate cu particularitatile organismului tau. De asemenea, este important sa citesti cu atentie prospectele.

Printre alimentele care pot stimula rata metabolica se afla condimentele picante si cofeina, care poate proveni fie din cafea, fie din ceai negru ori verde. Se recomanda o dieta echilibrata sau adaptata propriilor necesitati. Suplimentele alimentare ce pot accelera metabolismul sunt cele pe baza de cofeina sau vitamine si minerale, complexul de vitamine B, vitamina D, fier, magneziu.

Alimente ce pot avea rol in accelerarea metabolismului lent:

  • Cele cu numar ridicat de minerale, de pilda, fructe de mare, peste, legume precum broccoli si cartofi;
  • Cele care ofera aport crescut de proteine: carne, peste, lactate, oua, seminte, nuci, legume precum spanacul si fasolea;
  • Lichide: apa, cafea, ceai negru sau verde;
  • Condimente precum ardeiul iute, ghimbirul.

Acest articol ofera informatii cu caracter general despre cum functioneaza metabolismul si nu substituie un consult medical de specialitate. In cazul in care doresti sa faci shimbari la nivelul ratei metabolice, discuta mai intai cu un medic sau cu un nutritionist, deoarece iti va face recomandari benefice pliate pe caracteristicile organismului tau.

Pentru realizarea acestui articol s-au folosit informatii din urmatoarele surse:

1. “Metabolism: What It Is, How It Works and Disorders.” Cleveland Clinic, my.clevelandclinic.org/health/body/21893-metabolism, accesat la 22 iulie 2022;

2. “Can You Boost Your Metabolism?” Mayo Clinic, Mayo Foundation for Medical Education and Research, 10 Nov. 2020, www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/metabolism/art-20046508, accesat la 22 iulie 2022;

3. “How to Speed up Your Metabolism: 9 Easy Ways.” Healthline, Healthline Media, www.healthline.com/nutrition/10-ways-to-boost-metabolism, accesat la 22 iulie 2022.