Hreanul - beneficii, proprietati, contraindicatii

17. 10. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit
Hreanul

 

Ce este hreanul?

Hreanul, cu denumirea stiintifica Armoracia lapathifolia Gilib este o leguma radacinoasa care face parte din familia Brassicaceae, adica a mustarului. 

Planta este originara din sud-estul Europei si este cultivata pe scara larga in Europa, America si regiunile deluroase ale Indiei.

Hreanul este o planta inalta, rezistenta, cu frunze lucioase, verzi, dintate. Radacinile sunt carnoase, de culoare alb-galbui si cilindrice.

Hreanul este plantat la inceputul primaverii sau toamna tarziu si prospera in medii mai reci. Atat radacinile proaspete, cat si cele uscate sunt folosite sub forma de  condiment, care pot ajuta la digestie si pot preveni scorbutul.

Alte legume comune din aceasta familie includ:

  • broccoli;
  • conopida;
  • varza;
  • varza de brussel;
  • verdeata de mustar;
  • wasabi;
  • kale.

Care sunt proprietatile si beneficiile hreanului?

Hreanul este bogat in mai multe elemente nutritive importante precum:

  • calciu;
  • magneziu;
  • potasiu;
  • folati;
  • acid ascorbic;
  • zinc;
  • fibre dietetice.

O lingura sau  echivalentul a 15 grame de hrean preparat contine:

  • calorii: 7;
  • proteine: sub 1 gram;
  • grasime: sub 1 gram;
  • carbohidrati: 2 grame;
  • fibra: 0,5 grame.

De asemenea, hreanul contine cantitati mici de calciu, potasiu, magneziu, acid folic si alti micronutrienti.

O ceasca de hrean proaspat macinat contine:

  • calorii: 150;
  • grasime: 2 grame;
  • sodiu: 25 miligrame
  • carbohidrati: 34 grame;
  • fibra: 14 grame;
  • zaharuri: 9 grame;
  • proteine: 6 grame.

Doza zilnica recomandata este variabila si depinde de tipul de supliment administrat si de beneficiile dorite. Ca in cazul oricarui aliment sau supliment alimentar, cel mai bine este sa adaugati hrean in dieta intr-un ritm lent si constant.

Atentie! Urmeaza intotdeauna instructiunile de dozare de pe eticheta si consulta medicul specialist inainte de a consuma hrean ca supliment in dieta.

 

Femeia culegand hrean

 

Potentiale beneficii ale hreanului

Consumul de hrean poate contribui in ameliorarea unor simptome si poate ajuta in prevenirea unor afectiuni medicale dupa cum urmeaza: 

  • prevenirea unor forme de cancer;
  • intarirea sistemului imunitar;
  • infectii ale tractului urinar;
  • infectii ale sinusurilor;
  • durerere si inflamatie;
  • reglarea tensiunii arteriale;
  • procesul de digestie;
  • sanatate dentara;
  • sanatate bucala;
  • imbunatatirea metabolismului.

Atentie! Pana in prezent nu avem suficiente informatii medicale despre beneficiile potentiale ale hreanului, asadar nu avem la dispozitie doze stabilite pentru orice problema de sanatate cu care te poti confrunta.

Daca utilizezi radacina de hrean sau planta sub alte forme, urmareste instructiunile de pe etichetele produselor si discuta cu un medic specialist despre cantitatea pe care ar trebui sa o consumi pe baza istoricului tau medical.

Consumul de suplimente alimentare nu inlocuieste un stil de viata sanatos si un regim alimentar echilibrat. Daca te confrunti cu efecte adverse, intrerupe imediat consumul si consulta medicul.

Efectele secundare si contraindicatii

In prezent exista informatii limitate despre posibilele efecte secundare ale consumului de hrean in dieta sau sub forma de supliment alimentar. Se recomanda utilizarea sa cu moderatie, deoarece, in cantitati mari, poate provoca iritatii sau poate interactiona cu administrarea unor medicamente sau poate fi chiar toxic.

Printre efectele secundare potentiale ale hreanului se numara:

  • iritarea tractului digestiv al copiilor cu varste sub 4 ani;
  • iritatii nazale si bucale;
  • iritatii la nivelul tractului digestiv ale persoanelor cu ulcere gastrice sau intestinale, boli inflamatorii intestinale, infectii ale tractului digestiv sau alte boli digestive;
  • cresterea fluxului de urina, care poate fi o problema pentru unele persoane cu probleme renale;
  • agravarea hipotiroidismului - glanda tiroida subactiva;
  • iritant si toxic in sarcina;
  • poate provoca un avort spontan;
  • poate trece prin laptele matern si poate fi periculos pentru copil.

Atentie! Hreanul poate avea efecte negative daca este asimilat impreuna cu medicamente precum levotiroxina. 

Levotiroxina este o forma sintetica de hormon tiroidian care este utilizat pe scara larga pentru a trata hipotiroidismul. Hreanul si alte legume din familia Brassicaceae pot scadea functia tiroidiana, de aceea se suspecteaza scaderea efectelor acestui medicament daca este administrat impreuna cu produse din aceasta familie. Persoanele care urmeaza un tratament pe baza de levotiroxina ar trebui sa evite consumul de hrean.

Atentie! Acest articol are un scop strict informativ si nu inlocuieste un consult medical de specialitate. Daca ai probleme de sanatate, adreseaza-te medicului specialist si urmeaza sfaturile acestuia!

Hreanul poate fi utilizat pentru ameliorarea simptomelor unor afectiuni medicale, precum cele digestive, poate contribui la reducerea  unor infectii, dar nu inlocuieste un tratament medical. 

Surse de informare:

  1. Sheldon, Dawn . “What Is Horseradish?” Verywellhealth, 2022, https://www.verywellhealth.com/horseradish-benefits-4585217 Accesat in 10.08.2022.
  2. Science direct. “Horseradish.”, Science Direct, 2022, https://www.sciencedirect.com/topics/pharmacology-toxicology-and-pharmaceutical-science/horseradish Accesat in 10.08.2022.
  3. Streit, Lizie. “What Is Horseradish? Everything You Need to Know.” Healthline,  2019, https://www.healthline.com/nutrition/horseradish Accesat in 10.08.2022.
  4. WebMd Editorial Contributors. “Horseradish - Uses, Side Effects, and More.” Webmd, 2022 https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-257/horseradish Accesat in 10.08.2022.

 

Dr.Hart Vitamina C + Zinc si Echinacea este un supliment alimentar cu o combinatie unica de Vitamina C in doza mare, Zinc si extract de Echinacea folosind o tehnica speciala de eliberare treptata, ce contribuie la functionarea normala a sistemului imunitar.
Produsul este un supliment alimentar ce sustine sanatatea sistemului osos, muscular si nervos, contribuie la mentinerea sanatatii dintilor, ajuta la reducerea oboselii si a extenuarii. De asemenea, contribuie la mentinerea echilibrului electrolitic si la metabolismul energetic normal.