Ceaiul de lavanda - beneficii, proprietati, contraindicatii

4. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit

 

Atunci cand vorbim de lavanda, primul lucru la care ne gandim de obicei este mirosul ei inconfundabil, atat de relaxant si de calmant, pe care il asociem adesea cu diverse produse cosmetice sau cu aromaterapia.  

Dincolo de asta insa, cercetarile au aratat ca aceasta planta are numeroase beneficii pentru sanatatea noastra, indiferent de forma in care este folosita. Ceaiul de lavanda este cel mai bun exemplu in acest sens. 

Continua sa citesti pentru a afla mai multe despre proprietatiile si beneficiile acestui ceai, dar si despre contraindicatiile sale. 

Ce este lavanda?

 

 

Una dintre cele mai indragite plante aromatice, lavanda a fost apreciata din cele mai vechi timpuri pentru proprietatile sale. Este folosita adesea in parfumuri si produse de ingrijire personala, dar si ca ingredient in dulciuri ori mancaruri.[“Lavender: Health Benefits and Uses”]

Pe langa asta, aceasta minunata planta are si numeroase beneficii pentru sanatate, fiind folosita pentru tot felul de afectiuni, de la anxietate, insomnie si depresie pana la probleme digestive precum meteorismul, flatulenta sau indigestia

Unele persoane mai folosesc lavanda si pentru migrene, dureri de dinti sau articulare ori entorse, pentru caderea parului si pentru a tine insectele la distanta.[1]

Modalitati de utilizare 

 

 

Unul dintre motivele pentru care lavanda este atat de populara este acela ca poate fi folosita in mai multe forme, de la ulei sau extract pana la ceai. 

Uleiul esential de lavanda, de exemplu, poate fi folosit la baie sau pentru masaje, cu conditia sa fie diluat cu alte uleiuri, dar si pentru a prepara diverse solutii de curățat. Se crede ca acesta are proprietati antiseptice, antinflamatorii, antifungice si cicatrizante.

Despre ceaiul de lavanda se spune ca, daca il consumi, iti ofera un dublu beneficiu: te bucuri de aroma sa minunata, dar si de toate celelalte proprietati medicinale ale plantei. [3][2]

Beneficiile si proprietatile ceaiului de lavanda

 

 

Ca toate ceaiurile, si cel de lavanda este usor de preparat. Torni 200 ml de apa fierbinte peste 2 lingurite de flori uscate sau un 1 pliculet de ceai precum cele disponibile in farmaciile Dr.Max, astepti cateva minute si licoarea aromata este gata. 

Se poate vorbi despre mai multe beneficii ale ceaiului de lavanda, desi trebuie precizat ca nu toate au fost demonstrate stiintific. In continuare vom vorbi despre cateva dintre acestea.[11] 

1, Poate reduce starile de anxietate si depresie 

Mai multe studii clinice au aratat ca extractul si uleiul de lavanda pot reduce starile de anxietate, depresie si oboseala. [9] Se pare ca acest lucru este valabil si pentru ceaiul de lavanda.

Un studiu[6] din 2015 a analizat efectele consumului zilnic de ceai asupra unor proaspete mamici. Potrivit cercetatorilor, femeile care au baut zilnic, timp de doua saptamani, cate o cana de ceai, alocandu-si timp pentru a se bucura de aroma acestuia, s-au simtit mai putin obosite si deprimate. 

Un alt studiu[5], mai recent, la care au participat persoane in varsta, sugereaza, de asemenea, ca ceaiul de lavanda poate reduce depresia si anxietate. 

Bineinteles, acesta nu poate inlocui tratament potrivit pentru astfel de tulburari, fie ca este vorba de psihoterapie sau de medicatie. 

2, Poate imbunatati calitatea somnului 

Despre ceaiul de lavanda se crede si ca ar putea imbunatati calitatea somnului, iar asta datorita efectului calmant al acestei plante. Cercetarile efectuate pana in prezent nu s-au concentrat strict pe efectul ceaiului de lavanda asupra calitatii somnului, dar sunt studii ce confirma efectul calmant al lavandei. De exemplu, un studiu[8] din 2015 a aratat ca proaspetele mame carora li s-a dat sa inhaleze ulei esential de lavanda au dormit mai bine decat cele din grupul placebo.  

Rezultatele unui alt studiu[10], tot din 2015, la care au participat de aceasta data studenti, indica, de asemenea, ca aromaterapia cu ulei esential de lavanda poate contribui la imbunatatirea calitatii somnului. 

Cum atunci cand te bucuri de o cana de ceai de lavanda poti aprecia de aroma minunata a acestui, este posibil ca si acesta sa te ajute sa te odihnesti mai bine. In orice caz, efectul calmant al unei cani de ceai inainte de culcare nu poate fi negat. 

3, Poate ajuta la calmarea crampelor menstruale 

Orice femeie stie cat de neplacute, chiar dureroase, pot fi crampele menstruale. Ceaiul de lavanda poate fi o solutie si in astfel de situatii. Ca si in cazul de mai sus, nu exista studii care sa se fi concentrat strict pe efectul acestui ceai asupra crampelor, dar cercetarile[7][4] au aratat ca aromaterapia si masajul cu ulei de lavanda poate contribui la ameliorarea acestora. 

Contraindicatii si reactii adverse

 

 

 

Cum nu exista inca foarte multe cercetari asupra efectelor ceaiului de lavanda, nu se cunosc nici contraindicatiile acestuia. 

Se cunosc insa efectele secundare ale lavandei. Iata cateva dintre acestea:

  • Constipatie; 
  • Dureri de cap; 
  • Cresterea poftei de mancare; 
  • Iritatii ale pielii. 

Lavanda poate provoca somnolenta, asa ca nu se recomanda administrarea acesteia in acelasi timp cu alte suplimente pe baza de plante sau medicamente ce pot avea acelasi efect. 

Trebuie sa mergi de urgenta la medic daca experimentezi oricare dintre urmatoarele reactii alergice: urticarie, umflarea fetei, buzelor, limbii sau a gatului si dificultati de respiratie.[12]

Plantele medicinale si aromatice au fost folosite din cele mai vechi timpuri pentru a ajuta organismul sa lupte cu diverse afectiuni. Lavanda este una dintre aceste plante, iar beneficiile sale au fost confirmate inclusiv din punct de vedere stiintific. 

Majoritatea acestor studii s-au concentrat pe efectul aromaterapiei, asa ca nu se stiu inca prea multe despre beneficiile ceaiului de lavanda. Cu toate acestea, nimeni nu neaga ca o cana cu ceai fierbinte poate avea un efect calmant si relaxant. 

Atentie! Plantele medicinale sau aromatice nu pot inlocui tratamentul de specialitate. Daca te confrunti cu o problema de sanatate, indiferent de natura acesteia, cere sfatul unui medic. 


Bibliografie: 

  1. Bakhtshirin, Froozan, et al. “The Effect of Aromatherapy Massage with Lavender Oil on Severity of Primary Dysmenorrhea in Arsanjan Students.” Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, vol. 20, no. 1, 2015, pp. 156–60, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4325408/. Accessed 7 Mar. 2022.
  2. Bazrafshan, Mohammad-Rafi, et al. “The Effect of Lavender Herbal Tea on the Anxiety and Depression of the Elderly: A Randomized Clinical Trial.” Complementary Therapies in Medicine, vol. 50, May 2020, p. 102393, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32444033/, 10.1016/j.ctim.2020.102393. Accessed 7 Mar. 2022.
  3. Chen, Shu-Lan, and Chung-Hey Chen. “Effects of Lavender Tea on Fatigue, Depression, and Maternal-Infant Attachment in Sleep-Disturbed Postnatal Women.” Worldviews on Evidence-Based Nursing, vol. 12, no. 6, 2 Nov. 2015, pp. 370–379, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26523950/, 10.1111/wvn.12122. Accessed 7 Mar. 2022.
  4. “Lavender.” Drugs.com, Drugs.com, 2021, www.drugs.com/mtm/lavender.html. Accessed 7 Mar. 2022.
  5. Karimollahi, M, et al. “The Effect of Lavender Aromatherapy on the Pain Severity of Primary Dysmenorrhea: A Triple-Blind Randomized Clinical Trial.” Annals of Medical and Health Sciences Research, vol. 6, no. 4, 2016, p. 211, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5405632/, 10.4103/amhsr.amhsr_527_14. Accessed 7 Mar. 2022.
  6. Keshavarz Afshar, Mahnaz, et al. “Lavender Fragrance Essential Oil and the Quality of Sleep in Postpartum Women.” Iranian Red Crescent Medical Journal, vol. 17, no. 4, 25 Apr. 2015, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4443384/, 10.5812/ircmj.17(4)2015.25880. Accessed 7 Mar. 2022.
  7. Koulivand, Peir Hossein, et al. “Lavender and the Nervous System.” Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, vol. 2013, 2013, pp. 1–10, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3612440/, 10.1155/2013/681304. Accessed 7 Mar. 2022.
  8. “Lavender.” RxList, RxList, 11 June 2021, www.rxlist.com/lavender/supplements.htm. Accessed 7 Mar. 2022.
  9. “Lavender: Health Benefits and How to Use It.” Cleveland Clinic, 20 Dec. 2021, health.clevelandclinic.org/health-benefits-of-lavender/. Accessed 7 Mar. 2022.
  10. “Lavender: Health Benefits and Uses.” Www.medicalnewstoday.com, www.medicalnewstoday.com/articles/265922. Accessed 7 Mar. 2022.
  11. Lillehei, Angela Smith, et al. “Effect of Inhaled Lavender and Sleep Hygiene on Self-Reported Sleep Issues: A Randomized Controlled Trial.” The Journal of Alternative and Complementary Medicine, vol. 21, no. 7, July 2015, pp. 430–438, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4505755/, 10.1089/acm.2014.0327. Accessed 7 Mar. 2022.
  12. Streit, Lizzie. “4 Benefits and Uses of Lavender Tea and Extracts.” Healthline, Healthline Media, 22 Apr. 2020, www.healthline.com/nutrition/lavender-tea-benefits#1.-May-improve-mood-disorders. Accessed 7 Mar. 2022.