Ce este prediabetul si cum poate fi diagnosticat si prevenit?

20. 3. 2021 · Mihaela Mariana Stancu

Prediabetul este o conditie premergatoare diabetului si poate da indicii despre boala care este pe cale sa se instaleze.

Cuprins:

  • Cauzele prediabetului
  • Cine prezinta risc de prediabet
  • Simptomele prediabetului
  • Cum se pune diagnosticul de prediabet
  • Tratament medicamentos
  • Cum previi prediabetul
  • Important de retinut!

Se considera ca o persoana sufera de prediabet daca are o glicemie mai mare decat valoarea normala (glicemia se poate masura cu testele de glicemie), dar, inca, mica pentru un diagnostic de diabet zaharat de tip 2. Prediabetul este o afectiune asimptomatică, dar, poate fi descoperita la analizele de sange si reprezinta un risc mare de diabet si de boala cardiovasculara. Se recomanda urmarirea persoanelor care au peste 40 de ani (glicemie, hemoglobina HbA1c si factori de risc). Grav la prediabet este faptul ca simptomele se dezvolta lent, iar pacientul poate sa sesizeze schimbari in organism ca urmare a cresterii rezistentei la insulina.

De retinut!

La persoanele care au prediabet, au debutat, deja, consecinte precum: afectarea inimii, a vaselor sanguine, a rinichilor.

Cauzele prediabetului

Cauza prediabetului nu este pe deplin cunoscuta. Ceea ce se cunoaste sigur este ca genetica joaca un rol important in declansarea acestei afectiuni. De asemenea, se cunosc factorii de risc importanti: dieta dezechilibrata si nesanatoasa si lipsa exercitiului fizic. Se mai cunoaste ca persoanele cu prediabet nu proceseaza zaharul (glucoza) in mod adecvat, motiv pentru care acesta se acumuleaza in sange in loc sa alimenteze celulele care alcatuiesc muschii și celelalte tesuturi.

De ce se instaleaza prediabetul

Glicemia este, de fapt, cantitatea de glucoza din sange. Glucoza este un combustibil al celulelor noastre, practic, organismul uman are nevoie de glucoza pentru a functiona. Valoarea normala a glicemiei este intre 70-108 mg/dl. Poate fi si 60-99 mg/dl, in functie de metoda de determinare pe care o foloseste laboratorul. Daca glicemia pe nemancate este intre 100-125 mg/dl, atunci, se poate spune ca este un caz de prediabet.

Prediabetul se instaleaza pentru ca organismul nu proceseaza corect glucoza din sange.

Cine prezinta risc de prediabet

 

Exista mai multi factori de risc, in cazul prediabetului. Lucrurile sunt cu atat mai grave cu cat exista pacienti cu un cumul de riscuri:

  • greutate crescuta: este cel mai frecvent risc. Se considera pericol daca indicele de masa corporala este mai mare de 25.
  • strat de grasime abdominal: se poate vorbi de obezitate de tip abdominal daca circumferinta taliei este mai mare de 94 cm la barbati si mai mare de 80 cm la femei.
  • varsta: diabetul poate aparea la orice varsta, dar, riscul este mai mare la persoanele trecute de 45 de ani.
  • colesterolul sub valorile normale si trigliceridele crescute.
  • sedentarism: efortul fizic stimuleaza consumul de glucoza ca sursa de energie.
  • tip de dieta: riscul creste daca pacientul consuma frecvent carne rosie, produse alimentare procesate, bauturi dulci, dulciuri, produse de patiserie.
  • mostenire genetica: daca exista rude de gradul I care au fost diagnosticate cu diabet de tip 2.
  • diabet gestational: diabetul poate aparea in timpul sarcinii. Nasterea unui copil mai mare de 4,1 kg reprezinta un risc marit de prediabet dupa nastere.
  • sindromul ovarelor polichistice: aceasta afectiune este caracterizata si de obezitate, prin urmare pacienta cu asemenea diagnostic poate avea un risc crescut de a face prediabet.
  • hipertensiune: TA≥140/90.
  • afectiuni cardiovasculare: daca pacientul are un istoric de boli cardiovasculare.
  • tulburari de somn/ cei care lucreaza noaptea.

Simptomele prediabetului

Este greu sa-ti dai seama de cresterea glicemiei, fiindca prediabetul nu are simptome care sa ingrijoreze. Este posibil, totusi, sa sesizezi schimbari mai subtile precum:

  • piele mai inchisa pe coate, pe gat sau la genunchi, axile, articulatiile degetelor; pot aparea, de asemenea, zone cu piele solzoasa sau ingrosata (din cauza nivelului de zahar din sange).
  • sete crescuta si, prin urmare, consum mai mare de lichide;
  • mictiuni frecvente;
  • foame exagerata.

Astfel de simptome reprezinta un semnal de alarma serios, inseamna ca deja prediabetul este instalat. Exista si simptome mai grave:

  • guta: este o forma de artrita. S-a descoperit o legatura intre guta si riscul de a dezvolta diabet. Asadar, daca stii ca suferi de guta, fa analize pentru a vedea daca nu ai risc sau chiar prediabet.
  • caderea parului: exista multe cauze ale caderii parului (factori genetici, stres, demineralizarea organismului), dar, cercetarile au indicat o relatie intre caderea parului si nivelul zaharului din sange.
  • oboseala cronica: este normal sa fii obosit, atunci cand faci efort, cand nu te odihnesti destul, cand esti stresat, cand organismul face eforturi sa se adapteze unor schimbari. Dar, daca oboseala se cronicizeaza si daca, aparent, nu vezi o relatie intre activitatea ta si starea de oboseala, este posibil sa fie vorba de o rezistenta la insulina care ar trebui investigata medical.

Cum iti dai seama ca ai trecut de la prediabet la diabet

 

Iti poti da seama ca ai trecut de la prediabet la diabet daca incep sa se manifeste simptome precum:

  • sete excesiva (polidipsie): senzatia de sete excesiva este unul dintre simptomele initiale ale diabetului. Aceasta poate fi insotita de senzatia de uscaciune a gurii (poate persista sau poate fi temporara). Daca sesizezi ca iti este sete mai mult decat de obicei, chiar daca esti hidratat bine, inseamna ca ai o problema.
  • urinari frecvente (poliurie): daca ajungi sa urinezi mai mult de 3 litri pe zi, in comparatie cu normalul (intre 1-2 litri), inseamna ca exista o problema medicala. Poliuria este un simptom al diabetului 1 si 2. Si, mai grav, este ca poliuria poate duce la forme de deshidratare severa, iar, o asemenea problema, daca nu este tratata la timp, poate cauza probleme renale grave.
  • oboseala cronica;
  • vedere incetosata;

Cum se pune diagnosticul de prediabet

Diagnosticul de prediabet se pune foarte usor, in urma unei simple analize de sange. Screeningul prediabetului se recomanda la adultii asimptomatici, dar care prezinta un indice de masa corporala mai mare de 25 și care au un factor de risc:

  • rude de gradul I cu diabet zaharat;
  • istoric de boala cardiovasculara;
  • hipertensiune;
  • nivel al colesterolului HDL sub 35 mg/dl;
  • trigliceride mai mari de 250 mg/dl;
  • femei cu sindrom de ovar polichistic;
  • persoane sedentare;
  • varsta peste 45 de ani.

Analizele necesare pentru prediabet

Pacientii care sunt diagnosticati cu prediabet trebuie reevaluati metabolic, anual. Analizele necesare sunt:

  • glicemia a jeun;
  • HbA1c;
  • test de toleranta la glucoza.

Daca o persoana a fost diagnosticata cu prediabet, trebuie sa stie ca:

  • va trece ceva timp pana la instalarea diabetului propriu-zis;
  • nu este obligatoriu sa se instaleze diabetul. Daca persoana ia masuri de prevenire si grija de sanatatea sa atunci diabetul poate sa nu se instaleze. Stilul de viata este singurul care poate face diferenta intre boala si sanatate. Schimbarile in alimentatia unui pacient conteaza mai mult decat tratamentul medicamentos propriu-zis.

Tratament medicamentos

Stilul de viata este cel mai important factor, in cazul prediabetului. Cu toate acestea, este posibil ca medicul sa recomande si medicamente. Medicul este cel care poate recomanda medicatia si dozele pe care pacientul trebuie sa le respecte (poate recomanda ceai de normalizare a glicemieiindulcitori fara calorii).

Cum previi prediabetul

 

Sunt cateva reguli la care ar trebui sa fii atent:

  • ai grija la greutate: daca esti supraponderal, renunta la kilogramele in plus. 5-10% din greutate poate fi suficient pentru a reduce nivelul de zahar din sange si pentru a evita dezvoltarea diabetului. Poti apela chiar la un nutritionist, dar, poti merge si pe varianta reducerii caloriilor si a portiilor de mancare. Redu alimentele bogate in grasimi saturate, zahar si carbohidrati. Este foarte sanatos sa adaugi in alimentatie legume, fructe proaspete, cereale integrale, proteine slabe.
  • fa exercitii fizice: un bolnav diagnosticat cu prediabet trebuie sa faca miscare minim 30 de minute pe zi, cardio (mers pe jos in ritm rapid, mers pe bicicleta, inot), cel putin 5 zile pe saptamana. De asemenea, sunt recomandate exercitii de forta, cu greutati sau benzi elastice, de 2 ori pe saptamana, pentru a construi masa musculara.
  • renunta la fumat: fumatul are o legatura recunoscuta cu diabetul. Fumatorii sunt mai expusi la dezvoltarea prediabetului decat ceilalti. Aceasta legatura exista si in cazul persoanelor diagnosticate cu diabet si care fumeaza. In cazul acestora, pot aparea complicatii precum boli de inima si chiar orbirea.
  • consuma legume si fructe: daca, dupa ce ai mancat, ti se face somn inseamna ca ai exagerat cu carbohidratii. Oboseala si moleseala dupa masa pot fi un semnal de alarma. Incearca sa faci schimbari in dieta si sa mananci multe cereale integrale, legume si fructe. De asemenea, dupa masa, fa o plimbare sau cateva exercitii fizice, in loc sa tragi un pui de somn sau sa te odihnesti pe canapea.
  • renunta la pofte: Recunoaste! Intotdeauna, mai mereu te dai in vant dupa cate ceva nu prea sanatos: un dulce (sau mai multe), chipsuri, cartofi prajiti etc. Este recomandat sa renunti la aceste pofte, pentru ca unele dintre aceste alimente dau dependenta si pot sta la baza unor afectiuni grave, precum bolile cardiovasculare sau diabetul. Fructele proaspete sau fructele in coaja lemnoase sunt, cu siguranta, mai bune pentru sanatatea ta.
  • atentie la silueta in forma de mar: este vorba de grasimea depusa in zona abdominala. Kilogramele acumulate in aceasta zona pot declansa pusee de hipertensiune arteriala, boli de inima. Tensiunea crescuta inseamna un risc crescut de diabet. Hipertensiunea este cauza a numeroase afectiuni.
  • masoara glicemia ori de cate ori poti.

Ce trebuie sa faci

 

Raspunsul este simplu, iar solutia este unica:

  • adopta un stil sanatos de viata cu alimentatie echilibrata;
  • mentine o greutate normala;
  • fa exercitii fizice: 150 de minute pe saptamana sau cel putin 30 de minute pe zi (mers alert, bicicleta, inot, alergat, fitness, aerobic, dans);
  • renunta la fumat;
  • nu consuma alcool in exces.

In ceea ce priveste prediabetul, identificarea si tratarea acestuia reduc, pe de o parte, incidenta diabetului zaharat si, pe de alta parte, complicatiile cardiovasculare.

Important de retinut!

Informatiile din acest articol nu tin loc de consult medical specializat. Recomandarile medicale (daca exista) au scop informativ. Concluziile si referintele pot varia de la un pacient la altul si depind de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate si de alti factori. Tocmai, de aceea, aceste informatii nu trebuie sa inlocuiasca un diagnostic avizat. Nu ezita sa mergi la medic pentru consult si indrumare, ori de cate ori ai o problema de sanatate.

Surse suplimentare de informare:

Mayo Clinic, „Prediabetes”: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/prediabetes/symptoms-causes/syc-20355278

Centers for Disease Control and Prevention, „What is Prediabetes?”: https://www.cdc.gov/diabetes/basics/prediabetes.html

Centers for Disease Control and Prevention, „Prediabetes is a big deal”: https://www.cdc.gov/diabetes/library/features/truth-about-prediabetes.html

WebMD, „Prediabetes ( Borderline Diabetes): https://www.webmd.com/diabetes/what-is-prediabetest

Healthline, „What is prediabetes”: https://www.healthline.com/health/type-2-diabetes/what-is-prediabetes

Diabetes.co.uk, „Prediabetes (Borderline Diabetes): https://www.diabetes.co.uk/pre-diabetes.html

Endocrineweb, „What is Prediabetes”: https://www.endocrineweb.com/conditions/pre-diabetes/pre-diabetes

American Diabetes Association, „Prediabetes. With Prediabetes, action is the best medicine”: https://www.diabetes.org/diabetes-risk/prediabetes

FamilyDoctor, „What is prediabetes”: https://familydoctor.org/condition/prediabetes/

 
Mihaela Mariana Stancu