Cardamomul - beneficii, proprietati, contraindicatii

25. 8. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit
Cardamomul

Ce este cardamomul?

Cardamomul este un condiment cu o aroma intensa, usor dulce, care seamana cu cea a mentei. Acesta provine din India, fiind utilizat astazi in alimentatie la nivel global.

Valoarea nutritiva a cardamomului

Cardamomul contine numeroase vitamine si minerale, precum si unele fibre. De asemenea, cardamomul are un nivel foarte scazut de carbohidrati si calorii. 

O lingura de cardamom macinat contine urmatoarele substante nutritive:

  • calorii: 18;
  • grasime totala: 0,4 g;
  • carbohidrati: 4,0 g;
  • fibre: 1,6 g;
  • proteine: 0,6 g. 

De asemenea, contine urmatoarele cantitati de vitamine si minerale:

  • potasiu: 64,9 mg;
  • calciu: 22,2 mg;
  • fier: 0,81 mg;
  • magneziu: 13,3 mg;
  • fosfor: 10,3 mg.

Beneficii potentiale si proprietati ale cardamomului

Cardamomul aduce numeroase beneficii si poate contribui la ameliorarea unor probleme de sanatate, dupa cum urmeaza:

  • cancer. Cardamomul are proprietati potentiale anticancerigene datorita continutului de fitochimicale naturale, capabile sa lupte impotriva bolilor.
  • boli cronice. Cardamomul poate ajuta la protectia impotriva unor boli cronice datorita efectelor antiinflamatorii. Compusii antioxidanti din acest condiment pot ajuta la protejarea celulelor impotriva deteriorarii, incetinind si prevenind inflamatia din organism.
  • boli digestive. Cardamomul poate ajuta in ameliorarea simptomelor unor boli digestive, atenuand disconfortul, greata si varsaturile. De asemenea, poate fi util in protejarea stomacului de ulcere.
  • sanatate orala. Cardamomul poate contribui la combaterea respiratiei urat mirositoare si la imbunatatirea sanatatii orale, fiind capabil sa omoare bacteriile comune ale gurii si sa previna cariile, echilibrand pH-ul din cavitatea bucala.
  • are rol antibacterian, antifungic. Cardamomul poate fi eficient impotriva unei varietati de tulpini bacteriene care contribuie la infectii fungice, intoxicatii alimentare. Activitatea antibacteriana se poate datora capacitatii sale de a deteriora membrana celulara a anumitor microbi.
  • sanatatea sistemului respirator. Cardamonul poate ajuta la cresterea fluxului de aer catre plamani si la imbunatatirea respiratiei prin stimularea unei mai bune absorbtii de oxigen.
  • sanatatea inimii. Cardamomul poate contribui la mentinerea sanatatii cardiace prin scaderea tensiunii arteriale, cel mai probabil datorita proprietatilor sale antioxidante si diuretice.
  • nivelul glicemiei. Cardamomul poate reduce nivelul de zahar din sange.
  • sanatatea ficatului. Extractul de cardamom poate scadea enzimele hepatice crescute, trigliceridele si nivelul colesterolului.
  • anxietate. Cardamonul poate preveni comportamentele anxioase.
  • pierdere in greutate. Suplimentele de cardamom pot contribui la scaderea in greutate si la ameliorarea problemelor legate de ficatul gras.
  • sindromul metabolic (grup de afectiuni de sanatate care pot declansa boli de inima si diabet de tip 2) si diabetul zaharat. Cardamonul ar putea ameliora unele aspecte ale sindromului metabolic. 

Atentie! Pana in prezent nu avem suficiente informatii medicale despre beneficiile potentiale ale cardamonului pentru a avea doze stabilite pentru orice probleme de sanatate. Consulta medicul daca vrei sa utilizezi cardamomul pentru sprijin in tratarea unor afectiuni!

Efecte secundare si contraindicatii

chai tea

Exista informatii limitate despre posibilele efecte secundare ale consumului de cardamom in dieta sau ca supliment alimentar. Utilizarea acestuia este considerata sigura pentru majoritatea persoanelor adulte. Se recomanda folosirea lui cu moderatie. 

Cel mai cunoscut mod de a intrebuinta cardamomul este prin preparare termica - gatire sau coacere. Se pliaza pentru o multime de mancaruri, fiind adesea adaugat la tocane sau la prajituri, cum ar fi turta dulce, paine si alte produse de patiserie. Poate fi adaugat si in cafeaua de dimineata. De asemenea, cardamomul poate fi utilizat sub forma de suplimente alimentare, extracte, ceaiuri si uleiuri esentiale. 

Ca si in cazul oricarui aliment sau supliment alimentar, cel mai bine este sa adaugi cardamom in dieta intr-un ritm lent si constant.

Nu exista riscuri raportate sau efecte secundare cunoscute in ceea ce priveste folosirea cardamonului in pregatirea alimentelor si a dulciurilor. Utilizarea cardamomului sub forma de condiment este sigura pentru majoritatea oamenilor.

Nu exista nici o doza stabilita pentru a lua cardamom ca un supliment. Multe capsule sau tablete mentioneaza o doza de 400-500 mg de plante uscate per pastila. Utilizarea acestora  ar trebui sa fie monitorizata de catre un medic specialist.

Consumul de suplimente alimentare nu inlocuieste un stil de viata sanatos si un regim alimentar echilibrat. Daca te confrunti cu efecte adverse, intrerupe imediat administrarea si consulta medicul.

Atentie! Urmeaza intotdeauna instructiunile de dozare de pe eticheta si consulta medicul specialist inainte de a utiliza cardamom ca supliment sau in dieta.

Contraindicatii

  • Nu trebuie utilizat de copii si femeile gravide sau care alapteaza.
  • Nu este recomandat persoanelor care sufera de probleme biliare. Semintele de cardamom pot declansa colici biliare.

Atentie! Acest articol are un scop strict informativ si nu inlocuieste un consult medical de specialitate. Daca ai probleme de sanatate, adreseaza-te medicului si urmeaza sfaturile acestuia.

Desi pentru multe dintre beneficiile sale avem nevoie de studii suplimentare, consumul de cardamon in cantitati moderate este sigur pentru majoritatea oamenilor. Fitochimicalele naturale din compozitia lui au abilitati antioxidante si antiinflamatorii care ar putea contribui la ameliorarea unor probleme de  sanatate. 

Te asteptam in farmaciile Dr.Max pentru a afla mai multe despre produsele pe care le oferim!

Surse de informare:

  1. Berry, Jeniffer. “What are the health benefits of cardamom?” Medical News Today, 2019,https://www.medicalnewstoday.com/articles/326532 Accesat in 16.08.2022.
  2. Streit, Lizzie. “10 Health Benefits of Cardamom, Backed by Science.”, Healthline, 2018, https://www.healthline.com/nutrition/cardamom-benefits Accesat in 16.08.2022.
  3. Webmd. “Cardamom - Uses, Side Effects, and More.”, Webmd, 2022, https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-614/cardamom Accesat in 16.08.2022.