11 alimente recomandate pentru tratarea durerilor de stomac

Durerile de stomac nu sunt ceva neobisnuit, cel mai adesea apar in urma unei diete dezechilibrate. Este bine sa stii ce alimente iti declanseaza aceste dureri, pentru a le evita in viitor. La o prima vedere, regula ar fi simpla. Ar trebui sa consumi numai alimente usoare, care sa nu aiba efecte negative asupra stomacului (de fapt asupra intregului aparat digestiv) si ar trebui sa eviti alcoolul, zaharul, alimentele grase sau procesate.

Cele mai frecvente cauze ale durerii de stomac

Exista mai multe cauze ale durerilor de stomac, iar printre cele mai frecvente sunt urmatoarele:

  • constipație;
  • gaze;
  • sindromul colonului iritabil;
  • alimente alterate sau alergii;
  • ulcer;
  • intoleranță la lactoză;
  • calculi biliari;
  • pietre la rinichi;
  • hernie;
  • virus stomacal;
  • crampe menstruale;
  • apendicita;
  • indigestie;
  • reflux gastric.

In general, cu cat mai putine simptome, cu atat mai putin grava este afectiunea. Dar sunt si situatii in care durerile de stomac sunt insotite de simptome specifice unor afectiuni grave:

  • febra;
  • urinare dureroasa/frecventa;
  • constipatie;
  • varsaturi;
  • abdomen cald si inflamat;
  • traumatism abdominal;
  • durerea dureaza mai mult de cateva ore.

Ce sa mananci daca te doare stomacul

Iata ce alimente bune pentru stomac sunt sunt recomandate in cazul disconfortului stomacal:

Bananele

Bananele sunt bune pentru durerile de stomac din mai multe motive:

  • contin pectina si potasiu (efecte benefice asupra inimii);
  • sunt usor de digerat;
  • nu irita stomacul si nici tractul gastro-intestinal superior;
  • au multe fibre, sunt recomandate inclusiv pentru perioada de convalescenta de dupa episoadele diareice (pentru ca au pectina);
  • au un continut bogat de vitamina B6 si magneziu;
  • previn balonarea cauzata de retentia de apa;
  • se recomanda nu mai mult de o banana pe zi.

Paine prajita

Este bine sa nu tii stomacul gol, chiar daca ai crampe abdominale, pentru ca astfel acidul din stomac creste. Medicii recomanda paine prajita atunci cand apar durerile.

Oua

Orice dieta sanatoasa presupune si proteine. Surse bogate in proteine sunt carnea prelucrata, carnea rosie sau prajita, dar aceste alimente pot provoca reflux gastric, mai ales daca sunt consumate în decursul serii. Fiindca ai nevoie de o sursa de proteine, iar carnea prelucrata sau prajita nu reprezinta chiar alimente sanatoase, ouale pot fi considerate o alternativa.

Alimente prebiotice

Produsele prebiotice sunt cereale integrale, fructe cu coaja lemnoasa, seminte. Aceste produse ajuta la inmultirea bacteriilor intestinale bune in tractul gastro-intestinal.

Cartofi

In general, alimentele bogate in calciu, magneziu, potasiu reduc balonarea. Cartoful are un continut glicemic scazut si este bogat in amidon. Aceasta leguma este recomandata persoanelor care au dureri de stomac. Atentie insa, se recomanda cartoful fiert sau copt, nu prajit.

Orez

Orezul salbatic, orezul brun sau orezul negru sunt sortimente mai sanatoase decat orezul alb, dar sunt si mai greu de digerat. Daca durerea abdominala este insotita de diaree, orezul si alte alimente care contin amidon (sau sarace in fibre) pot fi de ajutor.

Iaurt simplu

Balonarea poate urma dupa consumul de iaurt. Incearca iaurt simplu. Acesta ajuta la restabilirea florei intestinale si la digestie.

Carne la gratar

Carnea la gratar poate fi de pui, de curcan. Gratarul ar trebui sa fie electric, sau pe aragaz, nu gratarul cu lemne si carbuni, pentru ca fumul si arsura care se depun pe carne nu sunt benefice pentru stomac.

Fructe

Fructele elimina resturile de alimente nedigerate. Lamaia este foarte eficienta, dar sunt buni si strugurii, grepfruitul, ananasul.

Compot de mere

Merele sunt bogata in pectina. Merele crude insa nu sunt la fel de usor de digerat, ca bananele. De aceea, sunt recomandate mai degraba sub forma de compot.

Papaya

Este un fruct tropical mai putin cunoscut la noi. Papaya imbunatateste digestia si ne poate scapa de constipatie. Se gaseste si la plafar, sub forma de enzime de papaya.

Lista de alimente indicate pentru durerile de stomac poate fi completata cu:

  • fainoase albe;
  • mamaliga;
  • branza dulce de vaci;
  • lapte;
  • supe de zarzavat strecurate;
  • piureuri sau sufleuri de legume;
  • dovlecei;
  • spanac;
  • urzici;
  • loboda;
  • fructe dulci fara coaja sau samburi;
  • frisca;
  • budinca de paste sau orez;
  • prajituri cu branza de vaci.

Ce alimente poti consuma pe stomacul gol

Exista si alimente pe care le poti consuma pe stomacul gol, fara sa risti dureri de stomac. Iata-le pe cele mai importante:

Fulgi de ovaz

Fulgii de ovaz impiedica aparitia acidului clorhidric in stomac. In anumite situatii, acesta are o actiune daunatoare asupra peretilor stomacului. In plus, fulgii de ovaz reduc nivelul colesterolului.  

Hrisca

Hrisca stimuleaza sistemul digestiv si este o sursa suplimentara de proteine, fier si vitamine.

Germeni de grau

Doua linguri de germeni de grau suplimenteaza cu 15% cantitatea zilnica de vitamina E si cu 10% a acidului folic. De asemenea, imbunatateste functionarea sistemului digestiv.

Oua

Daca sunt consumate la micul dejun, ouale furnizeaza multa energie cu putine calorii

Pepene

Pepenele contine licopen, o substanta buna pentru inima si ochi. In plus, cand este consumat pe stomacul gol, pepenele furnizeaza lichide de care organismul tau are nevoie.

Coacaze

Coacazele stimuleaza memoria, regleaza presiunea sanguina si regleaza metabolismul.

Painea din cereale integrale (fara drojdie)

Painea din cereale integrale este recomandata pe stomacul gol, mai ales dimineata, pentru ca are in componenta carbohidrati si alti nutrienti benefici pentru corpul tau.

Nuci

Consumate pe stomacul gol, la micul dejun, nucile imbunatatesc digestia si in plus normalizeaza pH-ul din stomac.

Mierea de albine

Daca este consumata dimineata pe stomacul gol, mierea de albine iti va face organismul sa functioneze bine. Mierea creste activitatea cerebrala, stimuleaza serotonina (hormonul fericirii). Are un efect benefic asupra tranzitului intestinal.

Ce alimente sa nu mananci cand te doare stomacul

Aceste alimente nu sunt interzise neaparat, dar ar fi bine sa le eviti, mai ales daca ai un stomac sensibil.

Fructe si legumele crude

Fructele si legumele crude produc aciditate in stomac. Daca stii ca ai probleme, din fructe poti sa faci compot.

Atentie la pere!

Daca sunt consumate pe stomacul gol, perele produc iritatii asupra membranei stomacului și a mucoasei.

Prajeli, mezeluri, conserve

Mai bine renunti la ele. Sau, daca nu poti si nu poti, consuma cat mai rar.

Produse de patiserie

Multe produse de patiserie contin foietaj. Alte produse au printre ingrediente drojdie. Daca sunt consumate pe stomacul gol provoaca flatulenta si irita mucoasa stomacului.

Bomboane

Daca mananci bomboane pe stomacul gol, zaharul creste nivelul de insulina, iar acest lucru inseamna ca pancreasul va avea mult de lucru, si se poate ajunge la diabet.

Condimente iuti

Exista o serie de condimente care sunt contraindicate in cazurile in care ai probleme cu stomacul:

  • piper negru;
  • boia iute;
  • ardei iuti;
  • hrean;
  • mustar;
  • muraturi;
  • otet;
  • bauturi carbogazoase;
  • cofeina/ciocolata.

Aceste substante excita foarte puternic mucoasa stomacului.

Roșii

Roșiile contin niveluri ridicate de acid tanic, iar aceasta substanta creste aciditatea in stomac. Se poate ajunge la gastrita si ulcer.

Castraveti si alte legume verzi

Legumele crude sunt surse de aminoacizi. Acestea pot provoca arsuri, gaze, dureri abdominale, mai ales daca sunt consumate pe stomacul gol.

Mai sunt si alte alimente pentru care se recomanda precautie atunci cand ai dureri de stomac:

  • paine proaspata (mai ales daca este calda);
  • carne grasa/afumata;
  • piele de pui;
  • peste gras;
  • mezeluri;
  • conserve;
  • vanat;
  • tocaturi;
  • prajeli;
  • legume tari (ceapa, usturoi, castraveti, ardei, conopida, telina, ridichi, fasole, mazare);
  • muraturi;
  • branza fermentata/sarata;
  • oua prajite/fierte tari;
  • citrice;
  • fructe oleaginoase (nuci, migdale, alune, fistic);
  • untura/slanina/unt sarat;
  • aluaturi dospite;
  • bomboane;
  • prajituri de cofetarie;
  • dulceata/gem;
  • exces de alcool/cafea;
  • apa minerala carbogazoasa;
  • bauturi prea reci sau prea fierbinti.

Ce sa faci ca sa eviti durerile de stomac

Adesea te intrebi ce poti face pentru a linisti un stomac suparat sau un aparat digestiv suparat. Sau ce poti face pentru a preveni sa ajungi intr-o asemenea situatie. Iată și sfaturi pentru o digestie usoara:

Fii atent la alegerile alimentare pe care le faci

Alege mai putin ceea ce iti place si mai mult ceea ce este benefic organismului tau. Stomacul tau nu poate face fata exceselor: daca mananci o data pe zi, daca mananci din doua in doua ore, daca mananci continuu, daca mananci foarte gras, daca mananci noaptea vei face un deserviciu stomacului tau.

Atentie la ceea ce bei

Poti acorda atentie mai ales la:

  • lapte (poate fi iritant pentru persoanele care au intoleranta la lactoza);
  • cafea (chiar si cafeaua decofeinizata poate crea probleme);
  • alcool;
  • tutun;
  • bea suficienta apa (cel putin 6-8 pahare pe zi).

Ai grija la medicamente

Este posibil sa ai dureri de stomac atunci cand iei un anumit medicament. In acest caz, este bine sa ceri sfatul medicului care iti poate recomanda un pansament gastric. Poti evita antiinflamatoarele (aspirina, produsele pe baza de ibuprofen). Nu lua antiacide prea mult timp. Evita laxativele pe baza de substante chimice, alege-le pe cele naturiste.

Combate stresul

Stresul poate face rau stomacului:

  • gastrita;
  • sindromul colonului iritabil;
  • constipatie;
  • diaree.

Stresul poate fi combatut in diverse moduri, cele preferate de majoritatea oamenilor fiind:

  • exercitii fizice cat mai dese;
  • respecta cele trei mese principale ale zilei;
  • dormi suficient;
  • relaxeaza-te;
  • respira adanc, folosindu-ti abdomenul, atunci cand esti nervos sau stresat.

Bea ceai

Ceaiul calmeaza durerile de stomac. Alege chimen, scortisoara, ghimbir, menta. Chimenul ajuta digestia si amelioreaza problemele legate de gazele intestinale. Scortisoara stimuleaza motilitatea sistemului digestiv. Ghimbirul ajuta mai ales in situatii de balonare si greata. Menta amelioreaza crampele, dar trebuie baut pe stomacul gol.

Mananca biscuiti

Daca te doare stomacul fiindca nu ai mancat nimic si nici nu poti sa mananci o hrana mai sanatoasa, poti ronta cativa biscuiti. Acestia absorb din sucurile gastrice.

Bea cateva guri de apa minerala

In general, acidul nu este bun pentru organism. Cu toate acestea, cateva guri de apa minerala te pot ajuta sa elimini mai repede aerul adunat in stomac.

Foloseste o sticla cu apa fierbinte.

Poti ameliora durerea de stomac daca pui o sticla cu apa fierbinte intr-un prosop si o tii aproape de stomac. Caldura stimuleaza fluxul sangvin.

Ai mai putea sa tii cont si de urmatoarele sugestii pentru a preveni durerile de stomac:

  • nu manca repede.
  • mesteca bine mancarea. Vei inghiti mai putin aer, iar stomacul nu va trebui sa se adapteze la un volum prea mare de aer.
  • nu mesteca prea multe tipuri de alimente.
  • nu manca alimente prea fierbinti sau prea reci.
  • nu-ti umple niciodata stomacul. De fiecare data cand te ridici de la masa trebuie sa ai senzatia ca ai mai putea manca.
  • Ia ultima masa cu 2-3 ore inainte de culcare.
  • nu manca atunci cand esti stresat, pentru ca sentimentele negative inhiba productia de sucuri digestive.
  • bea apa cu jumatate de ora inainte de masa si la o ora dupa ce ai mancat. Nu bea apa in timpul mesei.
  • evita bauturile reci.
  • fa exercitii fizice cat de des poti. Miscarile pot preveni numeroase boli, inclusiv depresia.

Cand trebuie sa consulti medicul

In cele mai usoare cazuri, stomacul te doare daca ai o problema de origine organica:

  • infectie bacteriana;
  • leziuni ale mucoasei duodenului;
  • leziuni ale mucoasei stomacului.

De cele mai multe ori, disconfortul stomacului se amelioreaza daca tii o dieta. Daca totusi problemele persista in timp, sau daca se agraveaza, trebuie sa apelezi la medic, singurul care poate pune un diagnostic si care poate prescrie un tratament.

Exista cateva tipuri de durere de stomac pe care nu trebuie sa le treci cu vederea, dimpotriva. Atunci cand apar, trebuie sa consulti un medic cat mai repede.

Daca durerea nu dispare

Consulta medicul de urgenta daca durerea de stomac persista de cel putin 3 luni. Aceasta durere poate fi asociata altor simptome:

  • diaree;
  • constipatie;
  • durere dupa ce mananci;
  • senzatie de stomac plin dupa numai cateva inghitituri;
  • balonare;
  • gaze.

Poate fi vorba despre sindromul colonului iritabil, intoleranta la lactoza, sau, in cazuri mai grave, poate fi vorba despre gastropareza. Gastropareza este o afectiune care presupune golirea incorecta a stomacului.

Daca durerea este insotita de greata / voma

In acest caz ar putea fi vorba despre:

  • obstructia intestinului subtire;
  • obstructia intestinului gros;
  • infectie gastro-intestinala;
  • inflamatie;
  • calculi renali;
  • ulcer;
  • Atac de cord.

Fireste, daca starea de greata apare ca urmare a incarcarii stomacului sau a unei intoxicatii alimentare, disconfortul ar trebui sa treaca intr-o zi sau doua. Daca totusi disconfortul se intensifica sau apar si alte simptome (precum febra sau sange in scaun), consulta de urgenta un medic gastro-enterolog.

Durere asociata cu scaun cu sange

Nu intotdeauna sangele din scaun are culoarea rosie, el poate sa fie inchis la culoare, chiar negru, mai ales daca provine din stomac. Sangerarile gastro-intestinale sunt cauzate de:

  • colite;
  • diverticuloza colica;
  • hemoroizi;
  • ulcer perforat;
  • cancer gastro-intestinal.

Pe de alta parte insa, retine ca si anumite alimente sau medicamente pot provoca o culoare inchisa a scaunului: afinele, sfecla, suplimentele de fier.

Durere brusca si intensa

Daca simti o durere brusca si puternica de stomac, lucrurile nu pot fi foarte bune. Durerea localizata, asemanatoare unei intepaturi, care poate sa-ti taie respiratia si care vine in valuri succesive poate fi cauzata de pietre la vezica biliara sau de calculi renali. O alta cauza ar putea fi apendicita (dureri care devin tot mai puternice, apar brusc si nu mai trec). O durere puternica poate fi cauzata si de ulcer, pancreatita sau blocarea canalelor biliare.

Durerea asociata cu scaderea in greutate fara motiv

Scaderea brusca si neintentionata in greutate poate fi un motiv serios de ingrijorare si trebuie sa consulti medicul specialist cat mai repede. Poate fi un simptom al cancerului gastro-intestinal, al pancreatitei cronice, bolii Crohn.

Durerile de stomac, insotite sau nu de alte simptome, pot avea o multitudine de cauze. In general, acest disconfort dispare dupa cel mult 2-3 zile. Daca durerile persista sau se intensifica, daca apar alte simptome, trebuie neaparat sa faci un consult medical, pentru ca numai medicul poate pune diagnosticul corect si tot el poate recomanda si tratamentul medicamentos de care ai nevoie.

Atenție!
Acest articol este informativ si nu inlocuieste un consult medical specializat.

 

Surse relevante de informatii:
Healthline, „What’s Causing Your Abdominal Pain and How to Treat It”:
https://www.healthline.com/health/abdominal-pain
MedicalNewsToday, „What causes upper stomach pain?”:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/324591
MedicalNewsToday, „What causes sharp stomach pain that comes and goes?”
https://www.medicalnewstoday.com/articles/325078
Medicine Net, „Abdominal Pain: Symptoms & Signs”
https://www.medicinenet.com/abdominal_pain/symptoms.htm