Uleiul din seminte de dovleac - beneficii, proprietati, contraindicatii

26. 9. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit
Uleiul din seminte de dovleac

 

Semintele de dovleac provin din fructul plantei Cucurbita pepo, iar uleiul se obtine prin presarea acestora. Desi isi are originea in America de Sud, in prezent dovleacul se cultiva pe toate continentele.

Uleiul din seminte de dovleac este un ingredient cu o utilizare multiplă, care poate fi adaugat in numeroase preparate culinare. De asemenea, acesta are si aplicatii cosmetice, regasindu-se in compozitia unor produse de ingrijire a parului si pielii.

Studiile efectuate de-a lungul timpului i-au demonstrat potentialele beneficii pentru sanatate. Iata ce proprietati are uleiul de seminte de dovleac!

Compozitie nutritionala

O lingura de ulei din seminte de dovleac furnizeaza 120 kcal si 14 grame de grasimi sanatoase, in principal poli- si mononesaturate, de tip Omega 3, 6 si 9. Alimentul este bogat in special in acid linoleic, oleic, palmitic si stearic (1, 2). 

Acesta are in compozitie si minerale, cum ar fi seleniu, calciu, zinc, potasiu, magneziu si fier. In plus, este o sursa buna de fitosteroli (compusi care scad colesterolul) si tocoferoli (vitamina E) (1).

De asemenea, uleiul din seminte de dovleac contine o cantitate semnificativa de compusi antioxidanti si antiinflamatori, cum ar fi polifenoli si carotenoizi (inclusiv luteina). Acestia ofera protectie organismului impotriva bolilor cronice (2, 3). 

Uleiul poate fi adaugat in salate, deserturi fara coacere sau in preparate culinare, direct in farfurie. Nu se recomanda prepararea termica a acestuia, pentru a nu-i distruge proprietatile. 

Proprietati

Datorita tuturor nutrientilor si compusilor biologic activi din compozitia sa, uleiul din  seminte de dovleac are urmatoarele proprietati (2, 3):

  • hipocolesterolemiante;
  • antioxidante;
  • antiinflamatorii;
  • cardioprotective;
  • imunomodulatoare;
  • hipoglicemice;
  • antitumorale; 
  • protective pentru sistemul urinar.

Beneficii

 

Seminte de dovleac

 

Includerea uleiului din seminte de dovleac in meniul zilnic poate aduce o serie de beneficii organismului. In orice caz, trebuie sa urmezi o alimentatie variata si echilibrata, pentru a te bucura de aceste beneficii.

Conform studiilor, consumul regulat al acestui tip de ulei ar putea contribui la:

Scaderea riscului de boli cardiovasculare

Grasimile sanatoase si fitosterolii din compozitia uleiului din seminte de dovleac pot ajuta la reducerea colesterolului si trigliceridelor serice marite (1, 3). In plus, ar putea creste nivelul colesterolului „bun” sau HDL, cu efect cardioprotectiv. 

De asemenea, compusii din acest ulei ar putea imbunatati functia vaselor de sange, reducandu-le rigiditatea. Acest lucru poate ajuta la prevenirea hipertensiunii arteriale (3). 

Cresterea consumului de lipide mono- si polinesaturate, in detrimentul celor saturate, se asociaza cu scaderea riscului de ateroscleroza (2). 

Sustinerea sanatatii sistemului urinar

Uleiul de seminte de dovleac poate fi util ca adjuvant in tulburarile sistemului urinar. Se pare ca acesta ar putea reduce simptomele vezicii urinare hiperactive. Intr-un studiu realizat pe 45 de persoane, rezultatele au fost resimtite dupa administrarea zilnica de 10 grame ulei, timp de 12 saptamani (3). 

Ameliorarea hiperplaziei benigne de prostata

Simptomele hiperplaziei benigne de prostata (prostata marita) pot fi ameliorate prin utilizarea zilnica de ulei din seminte de dovleac. S-a observat ca administrarea uleiului timp de 3 luni imbunatateste fluxul urinar si calitatea vietii la acesti pacienti (3). 

Imbunatatirea controlului glicemic

Consumul de acizi grasi polinesaturati la mese, in special de acid linoleic Omega-6, se asociaza cu imbunatatirea nivelului glicemiei si sensibilitatii la insulina, precum si cu reducerea riscului de diabet zaharat tip 2 (4). Acidul linoleic este cel mai abundent tip de acid gras din uleiul din seminte de dovleac (3). 

Cresterea parului

Uleiul din seminte de dovleac utilizat ca supliment alimentar sau aplicat topic pe termen lung ar putea imbunatati cresterea parului. Astfel, produsul poate fi util in cazul persoanelor care se confrunta cu probleme de cadere a parului (3).

Contraindicatii si riscuri

In general, ulei din seminte de dovleac este considerat sigur atunci cand este consumat cu moderatie (3).

In cazuri rare, acesta poate provoca reactii alergice dupa ingestie sau aplicare topica (3). De asemenea, efectele adverse rare care pot aparea dupa consum sunt diareea, greata si disconfortul digestiv (5). La aparitia manifestarilor neplacute, intrerupe utilizarea si adreseaza-te medicului!

Persoanele care sufera de hipotensiune arteriala trebuie sa fie precaute cu privire la consumul acestui produs, care poate avea o actiune hipotensiva (1).

Este important de retinut si ca un consum excesiv de ulei din seminte de dovleac nu iti va aduce beneficii mai puternice. Din contra, fiind un aliment cu o densitate calorica mare, un consum excesiv poate favoriza cresterea nedorita in greutate (1). 

Desi acest ulei are numeroase beneficii, el nu inlocuieste un tratamentul specific recomandat de medic. Asadar, daca te confrunti cu anumite simptome, adreseaza-te medicului pentru a beneficia de un consult detaliat!

Uleiul de seminte de dovleac se poate altera, daca nu este depozitat corespunzator. De aceea, trebuie sa il pastreazi la loc racoros si ferit de lumina (1)!

Asadar, uleiul din seminte de dovleac poate avea numeroase beneficii pentru sanatate. Totusi, acesta nu inlocuieste o dieta sanatoasa si nu trebuie consumat in exces.

Referinte: 

  1. “Pumpkin Seed Oil: Is It Good for You?” WebMD, WebMD, 5 Oct. 2020, www.webmd.com/diet/pumpkin-seed-oil-good-for-you#091e9c5e82006f3c-2-5. Accessed 9 Sept. 2022.
  2. ‌Shaban, Ahmed, and Ravi P. Sahu. “Pumpkin Seed Oil: An Alternative Medicine.” International Journal of Pharmacognosy and Phytochemical Research, vol. 9, no. 2, 15 Feb. 2017, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8681145/, 10.25258/phyto.v9i2.8066. Accessed 9 Sept. 2022.
  3. ‌Link, Rachael. “Does Pumpkin Seed Oil Have Health Benefits?” Healthline, Healthline Media, 10 June 2021, www.healthline.com/nutrition/pumpkin-seed-oil. Accessed 9 Sept. 2022.
  4. Imamura, Fumiaki, et al. “Effects of Saturated Fat, Polyunsaturated Fat, Monounsaturated Fat, and Carbohydrate on Glucose-Insulin Homeostasis: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Controlled Feeding Trials.” PLOS Medicine, vol. 13, no. 7, 19 July 2016, p. e1002087, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4951141/, 10.1371/journal.pmed.1002087. Accessed 9 Sept. 2022.
  5. “PUMPKIN: Overview, Uses, Side Effects, Precautions, Interactions, Dosing and Reviews.” Webmd.com, 2018, www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-810/pumpkin. Accessed 9 Sept. 2022.