Schinduful - beneficii, proprietati, contraindicatii

23. 9. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit
ceai de Schinduf

Ce este schinduful?

Schinduful, cunoscut sub denumirea stiintifica Trigonella foenum-graecum este o planta de 60-90 cm inaltime cu frunze verzi, flori albe mici si pastai care contin seminte mici, de culoare maro-auriu. Schinduful este originar din tarile mediteraneene, Europa si Asia, fiind din aceeasi familie cu soia. Acesta contine multi nutrienti esentiali, care il ajuta sa devina un antioxidant puternic. 

Planta a fost folosita de-a lungul timpului pentru semintele sale proaspete si uscate, frunze si radacini sub forma de condiment, agent aromatizant, supliment pentru ameliorarea unor afectiuni ale pielii si multe alte boli.

Ce beneficii si proprietati are schinduful? 

Printre cele mai importante elemente nutritive continute de schinduf se numara:

  • colina;
  • inozitol;
  • biotina;
  • vitamina A;
  • vitaminele B;
  • vitamina D;
  • fibre solubile si insolubile;
  • fier. 

O lingura, echivalentul a 11,1 grame de seminte intregi de schinduf, contine 35 de calorii si mai multi nutrienti, dupa cum urmeaza:

  • fibre: 3 grame;
  • proteine: 3 grame;
  • carbohidrati: 6 grame;
  • grasime: 1 gram;
  • fier: 20% din doza zilnica;
  • mangan: 7% din doza zilnica;
  • magneziu: 5% din doza zilnica. 

Doza zilnica recomandata este variabila, depinzand de tipul suplimentului administrat si de beneficiile dorite. Suplimentele ar trebui sa fie administrate inainte de masa sau in timpul mesei. Ca in cazul oricarui aliment sau supliment alimentar, cel mai bine este sa adaugi schinduf in dieta intr-un ritm lent si constant.

Atentie! Urmeaza intotdeauna instructiunile de dozare de pe eticheta si consulta medicul specialist inainte de a consuma schinduf, mai ales daca suferi de anumite afectiuni.

Beneficii

Desi nu exista suficiente dovezi concludente pentru a sprijini pe deplin utilizarea schindufului in orice scop medical, acesta poate ameliora simptome care apar intr-o gama foarte larga de afectiuni, cum ar fi:

  • probleme digestive, inclusiv constipatie, pierderea poftei de mancare, gastrita;
  • stimularea productiei si  a fluxului de lapte matern;
  • nivel  scazut al libidoului;
  • nivel scazut de testosteron si spermatozoizi;
  • menstruatie dureroasa;
  • menopauza;
  • artrita;
  • hipertensiune arteriala;
  • obezitate;
  • probleme de respiratie;
  • performanta sportiva scazuta;
  • ulcere;
  • rani deschise;
  • dureri musculare;
  • migrene si dureri de cap;
  • dureri la nastere;
  • cancer;
  • colesterol ridicat;
  • afectiuni cardiace;
  • infectii bacteriene, fungice si virale;
  • inflamatii.

Atentie! Dintre toate beneficiile raportate pentru sanatate ale schindufului, doar cateva au fost sustinute in mod substantial de dovezi stiintifice.

Consumul de suplimente alimentare nu inlocuieste un stil de viata sanatos si un regim alimentar echilibrat. Daca te confrunti cu efecte adverse, intrerupe imediat consumul si consulta medicul!

Efecte adverse si contraindicatii 

Printre  reactiile adverse frecvente la consumul de schinduf se numara:

  • diaree;
  • urina, transpiratia sau laptele matern luand un miros asemanator artarului;
  • ameteala;
  • durere.

Atentie! Nu a fost testata siguranta consumului de schinduf in cazul copiilor si al femeilor insarcinate sau care alapteaza. 

Alte reactii adverse posibile si contraindicatii care pot aparea in contextul utilizarii schindufului includ:

  • modificari ale poftei de mancare - Deoarece schinduful poate suprima pofta de mancare, consumul nu este recomandat persoanelor subponderale sau cu tulburari de alimentatie.
  • nivel scazut de zahar din sange - Nu este recomandata utilizarea in cazul persoanelor care urmeaza un tratament medicamentos pentru diabet, deoarece ar putea conduce la scaderea glicemiei.
  • potasiu scazut - Schinduful poate reduce nivelul de potasiu din sange. Persoanele care urmeaza un tratament cu medicamente care reduc potasiul din sange, inclusiv diuretice nu ar trebui sa consume schinduf.
  • probleme hepatice - Au existat unele cazuri de toxicitate hepatica manifestate la persoane care au consumat doze mari de schinduf.
  • sarcina - Femeile gravide ar trebui sa evite utilizarea de schinduf, deoarece contine compusi care pot stimula contractii si poate provoca anomalii la nastere.
  • probleme oncologice  - Schinduful poate actiona in mod similar cu estrogenul din organism, deci poate avea un impact negativ asupra persoanelor cu cancere sensibile la hormoni.
  • alergii - Reactiile alergice eco-reactive pot aparea daca folosesti in special seminte de schinduf. Daca esti alergic la arahide, naut sau coriandru, cel mai bine este sa eviti  consumul de schinduf.

Schinduf nu interactioneaza negativ cu multe medicamente, insa unii dintre compusii din plantele medicinale pot avea functii asemanatoare cu cele ale medicamentelor. Asadar consumul de schinduf impreuna cu astfel de medicamente nu este recomandat.

In general, o persoana care sufera de orice problema de sanatate ar trebui sa evite consumul de schinduf sau sa-l utilizeze cu prudenta. Discuta cu un medic specialist inainte de a incerca sa consumi schinduf.

Atentie! Acest articol are un scop strict informativ si nu inlocuieste un consult medical de specialitate. Daca ai probleme de sanatate, adreseaza-te medicului si urmeaza sfaturile acestuia!

Schiduful poate fi utilizat pentru ameliorarea simptomelor unor afectiuni medicale, dar nu inlocuieste un tratament medical. Pe baza dovezilor disponibile, schinduful poate avea un rol pozitiv in scaderea nivelului de zahar din sange, cresterea testosteronului si a productiei de lapte la mamele care alapteaza. 

Surse de informare:

  1. Huizen, Jennifer. “Is fenugreek good for you?”, Medical News Today, 2019, https://www.medicalnewstoday.com/articles/324334#adverse-effects-interactions-and-overdoses,  Accesat in 10.08.2022.
  2. Mawer, Rudy.  “Fenugreek: An Herb with Impressive Health Benefits.”, Healthline, 2019, https://www.healthline.com/nutrition/fenugreek,  Accesat in 10.08.2022.
  3. Webmd. “Fenugreek - Uses, Side Effects, and More”, Webmd, 2022, https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-733/fenugreek,  Accesat in 10.08.2022.
  4. Wong, Ketty. “Fenugreek: Benefits, Uses, Side Effects.”, Verywellhealth, 2022, https://www.verywellhealth.com/benefits-of-fenugreek-88686,  Accesat in 10.08.2022.