Renunta la fumat in 2022

29. 12. 2021 · Farmacistul Dr.Max · 4 minute de citit
Renunta la fumat in 2022

Renuntarea la fumat poate fi cel mai bun lucru pe care il poti face pentru sanatatea ta si a celor din jur.

De ce este fumatul atat de daunator?

Intotdeauna te-ai intrebat: de ce este fumatul atat de daunator? Principalii componenti ai unei tigari sunt Nicotina, gudronul si monoxidul de carbon. In timp ce nicotina este substanta care provoaca dependenta, fumul de tigara contine substante chimice, multe dintre ele fiind daunatoare pentru sanatate.

Stiati ca?

  • 7.000 substante chimice gasite in fumul de tigara?
  • 70 dintre acestea se cunoaste ca determina aparitia cancerului.
Renunta la fumat in 2022

Implicatiile negative ale fumatului sunt dintre cele mai diverse si afecteaza intreg organismul. De la cele pe care le putem vedea: ingalbenirea dintilor, a unghiilor, aparitia ridurilor si intensificarea semnelor de imbatranire a pielii, pana la cele mai putin vizibile, dar care sunt cauza multor boli, iar lista de mai jos poate continua.

Cardiovasculare:

  • 10% dintre decese au loc din cauza Accidentului Vascular Cerebral;
  • Dupa varsta de 40 de ani, riscul de atac de cord este de 5 ori mai mare la fumatori decat la nefumatori;

Boli pulmonare: 

  • 80% dintre decese au loc din cauza emfizemului si bronsitei
  • Riscul de BPOC este de 10 ori mai mare la fumatori decat la nefumatori

Infertilitate  si disfunctie erectila:

  • Anomalii ale spermei;
  • Numar de spermatozoizi redus semnificativ;

Cancer:

  • 80% dintre decese au loc din cauza cancerului pulmonar;
  • 25% dintre decese sunt cauzate de orice forma de cancer;

Stiati ca? 

  • In Romania: 28 fumatori mor/zi; 10.200 mor/an;
  • 400g gudron inmagazineaza plamanii/an la fumatorii de 1 pachet/zi;

Acum poti si tu sa renunti la fumat.

Iata cateva intrebari ale caror raspunsuri te pot ajuta in pregatirea si luarea deciziei de a renunta la fumat:

- Cat de importanta este renuntarea la fumat pentru dumneavoastra?

- Care sunt avantajele/beneficiile renuntarii la fumat, pe termen scurt si lung?

- Care sunt dezavantajele fumatului, pe termen scurt si lung?

- Ce se va intampla cu mine sau cu cei dragi daca nu renunt la fumat?

- Ce mi-ar placea sa fac cu banii economisiti odata ce am renuntat la fumat?

- Pe o scala de la 1 la 10 cat de motivat esti sa renunti la fumat?

- Care este motivul motivatiei pentru tine? 

Niciodata nu este prea tarziu sa renunti la fumat!

Prin combinatia corecta: medicatie + consiliere farmacist/medic, puteti invinge ambele dependente, renuntand la fumat definitiv.

Pregatirea pentru renuntarea la fumat:

Odata ce ai stabilit care este motivatia pentru a renunta la fumat si ai luat aceasta decizie:

• Stabileste o zi care va reprezenta prima zi fara tutun.

• Planuieste prima zi fara fumat, de la trezire pana la culcare, astfel vei gestiona mult mai bine momentele care presupuneau existenta fumatului si le vei putea inlocui cu alte activitati. 

• Inlatura orice obiect legat de fumat (bricheta, scrumiera etc).

• Cumpara tratamentul din farmacie si cauta farmaciile care ofera consiliere pentru renuntarea la fumat.

• Anunta-i pe cei apropiati despre decizia luata si solicita sustinerea acestora in decizia luata.

• Observa pentru cateva zile obiceiurile legate de fumat, astfel incat sa le poti schimba, rand pe rand.

Deoarece organismul simte lipsa nicotinei, la care se adauga si schimbarea stilului de viata, veti simti efectele sevrajului nicotinic in primele primele 2, maximum 3 saptamani de la renuntarea la fumat.

Cunoscand care sunt manifestarile acestei etape si faptul ca este normal ca acestea sa apara, le veti gestiona si le veti depasi mult mai usor. Aceste simptome pot fi:

Renunta la fumat in 2022

Sfaturi practice pentru a renunta cu succes la fumat:

  • Identifica factorii declansatori; acestia pot include: sofatul, pauzele de cafea si socializarea.
  • Identifica factorii declansatori; acestia pot include: sofatul, pauzele de cafea si socializarea.
  • Incearca sa inlocuiesti cafeaua cu ceaiul, sau fa o plimbare in pauze.
  • Gaseste alt mod de a te relaxa, cum ar fi sa suni un prieten sau sa citesti o carte.
  • Evita sa bei cu prietenii care fumeaza, cel putin in primele saptamani de nefumator.
  • Schimba rutina de dupa masa mergand la o plimbare sau spalandu-te pe dinti.
  • Poti sa bei o bautura neacidulata, care sa te relaxeze,  sau sa folosesti o minge antistres pentru a-ti tine mainile ocupate in timp ce te uiti la TV.
  • Pentru a invinge poftele puteti sa faceti exercitii fizice sau alte activitati care sa va tina ocupati.
  • Sa mestecati guma sau sa beti apa, acestea va vor ajuta sa va aveti gura ocupata pana trece pofta.
  • Amintiti-va ce v-a motivat in luarea deciziei de a renunta la fumat.

Beneficiile renuntarii la fumat incep sa apara inca din primele 24h fara tutun!

Renunta la fumat in 2022