Pudra de roscove- beneficii si modalitati de a o utiliza

11. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Pudra de roscove este folosita de mii de ani de civilizatiile din zona mediteraneana (Marea Adriatica). Roscovul este cunoscut inca de pe vremea Egiptului Antic (1). Fructul roscovului, roscova, este asemanator cu lintea, mazarea, soia si fasolea.  La randul ei, pudra de roscove este un aliment foarte important din punct de vedere nutritional.  

 Explicam, in acest articol, care sunt substantele pe care le contine pudra de roscove, care sunt beneficiile pe care cercetarile medicale le-au evidentiat si la ce trebuie sa fii atent atunci cand consumi pudra de roscove. 

 Carob / cacao 

Pudra de roscove este folosita in loc de cacao. Este important de stiut ca acest supliment alimentar nu inlocuieste un stil de viata sanatos si un regim alimentar echilibrat.

Cele doua alimente (carob, cacao) pot parea asemanatoare, dar cu toate acestea exista unele diferente importante:

  • Pudra de roscove este usor mai dulceaga si are o aroma usor caramelizata, in vreme ce pudra de cacao are un gust amarui. Pudra de roscove nu contine grasimi, ceea ce inseamna ca este o optiune foarte buna pentru persoanele care doresc sa consume mai putine grasimi.
  • Pudra de cacao, in forma sa neprocesata, are un gust mai puternic, mai amar. Contine cofeina, teobromina (un alcaloid care are efecte similare cu ale cofeinei) (4). 

Ce substante contin roscovele

Roscova contine urmatoarele substante active:

  • complex vitamina B;
  • magneziu;
  • fier;
  • potasiu;
  • antioxidanti;
  • fibre;
  • calciu;
  • fosfor;
  • zaharuri (este un indulcitor natural).

Pudra de roscove

Inca se mai fac studii, dar  din ceea ce se cunoaste pana acum avem motive sa credem ca nu numai roscovele contin substante active hranitoare, ci si pudra de roscove (carob). Pudra de roscove ar contine nutrienti si zaharuri, dar nu numai:

  • glucide;
  • fibre;
  • polifenoli;
  • vitamina A;
  • vitamina B1;
  • vitamina B2;
  • vitamina B3;
  • vitamina D;
  • magneziu;
  • calciu;
  • fier;
  • fosfor;
  • potasiu;
  • mangan.

Beneficiile utilizarii pudrei de roscove

Cercetarile au evidentiat ca pudra de roscove contine polifenoli, iar acestia reduc stresul oxidativ, actionand impotriva radicalilor liberi. Carobul nu contine tiamina, acesta fiind un aminoacid care poate declansa cefaleea. Carobul nu contine nici gluten, ceea ce inseamna ca poate fi consumat fara probleme de persoanele care sunt alergice la gluten, sau au fost diagnosticate cu boala celiaca.

Inca se mai fac studii, dar  din ceea ce se cunoaste pana acum avem motive sa credem ca printre beneficiile utilizarii pudrei de roscove se numara:

  • scaderea riscului de instalare a afectiunilor cardiovasculare: pentru ca pudra de roscove este bogata in polifenoli cu efect antioxidant.
  • combaterea manifestarilor refluxului gastro-esofagian: datorita continutului bogat in tanini.
  • reducerea riscului de anemie: datorita continutului de fier.
  • ameliorarea durerilor de stomac: datorita continutului de fibre, care reduc procesul de fermentatie. Imbunatateste asadar digestia si poate combate balonarea.  
  • ameliorarea episoadelor diareice: mai ales la copii. De asemenea, normalizeaza temperatura corpului și starea de greata (1).
  • sustinerea sanatatii inimii, muschilor: datorita calciului pe care pudra de roscove o contine.

Pudra de roscove se recomanda in diete, contine grasimi si putine calorii. Carobul nu este interzis pacientilor diagnosticati cu diabet, pentru ca este considerat un aliment alcalin.

Pe de alta parte, nu exista suficiente cercetari care sa confirme efectul pudrei de roscove pentru:

  • performanta atletica;
  • sustinerea fertilitatii masculine;
  • reducerea nivelului colesterolului total;
  • reducerea greutatii corporale;
  • combaterea bolii celiace (2).
     

Sunt cateva aspecte care trebuie avute in vedere:

  • nu exista o doza standard de utilizare a pudrei de roscove. Se recomanda consultul medical inainte, pentru ca medicul tine seama de istoricul medical al pacientului, dar si de afectiunea si de starea de sanatate a pacientului. 
  • pudra de roscove nu are contraindicatii, poate fi consumata inclusiv de mamicile care alapteaza, sau de pacientii cu probleme stomacale. Cu toate acestea, administrarea pudrei de roscove se face ori cu acordul medicului, ori respectand indicatiile de pe ambalaj. 

Foarte important

Daca apar efecte adverse dupa consum de cicoare, este recomandat sa intrerupeti consumul si sa consultati medicul.

Cum poate fi folosita pudra de roscove

Pudra de roscove se foloseste mai ales la dulciuri, aceasta este probabil cea mai frecventa utilizare a carobului. Pudra de roscove are gustul foarte asemanator cu al ciocolatei si este o alternativa foarte buna, pentru ca are in compozitie:

  • multe fibre;
  • antioxidanti.

De asemenea, foarte important, pudra de roscove:

  • nu contine gluten;
  • nu contine cofeina.

Carobul are un gust dulce si este un aliment sanatos (5). Poate fi adaugat ca indulcitor in smoothie-uri, sau presarat pe iaurt si inghetata. Pudra de roscove se poate folos si in aluatul de paine, sau in compozitia prajiturilor. Roscovele nu sunt toxice si in foarte putine cauze nu provoaca alergii.

 Important de retinut

Pudra de roscove:

  • este bogata in fibre si antioxidanti;
  • imbunatateste sanatatea sistemului gastrointestinal;
  • ajuta la scaderea colesterolului;
  • poate sustine arderea grasimilor;
  • nu contine cofeina (3).

Informatiile din acest articol nu inlocuiesc consultatia la medic. Informatiile prezentate au scop pur informativ. Nevoile si simptomele pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de varsta, de starea de sanatate, dar si de multi alti factori. Tocmai de aceea, aceste informatii nu trebuie sa inlocuiasca un diagnostic avizat.

 Acest articol a fost realizat in baza informatiilor preluate din urmatoarele surse:

(1) Health Benefits, „Facts and benefits of Carob”: https://www.healthbenefitstimes.com/carob/

(2) WebMD, „Carob - Uses, Side Effects, and More”: https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-321/carob

(3) SelfDecode, „5 Carob Health Benefits + Nutrition & how it beats chocolate”, (Medically reviewed): https://supplements.selfdecode.com/blog/carob

(4) Medical News Today, „What to know about carob powder”: https://www.medicalnewstoday.com/articles/carob-powder

(5) Healthline, „The benefits of carob”: https://www.healthline.com/health/5-best-things-about-carob