Intinderea de ligamente: cauze, manifestari si optiuni de tratament

14. 11. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 7 minute de citit
Intinderea de ligamente

 

Intinderea de ligamente este o leziune destul de frecvent intalnita, in special in randul persoanelor care practica un sport ori merg la sala. Oricare dintre noi poate insa suferi o astfel de leziune; sunt suficiente un pas sau o aterizare gresita ori o rasucire brusca. De cele mai multe ori, se poate trata acasa, prin metoda RICE si menajarea articulatiei afectate.[3][4] Continua sa citesti pentru a afla mai multe despre intinderea de ligamente, simptomele si cauzele sale si metodele de tratament recomandate!

Ce este intinderea de ligamente?

Ligamentele sunt benzi de tesut fibros care conecteaza doua oase si ajuta la stabilizarea articulatiilor. In corpul nostru exista peste 900 de ligamente, de diferite forme si marimi, dar majoritatea se afla in membrele inferioare si superioare. Cand unul dintre aceste ligamente este fortat sa se miste in directia gresita sau este suprasolicitat, poate aparea intinderea de ligamente sau chiar ruptura de ligamente.[2]

Intinderea de ligamente se poate produce la nivelul oricarei articulatii, dar cele mai vulnerabile din acest punct de vedere sunt gleznele, genunchii si incheieturile mainilor. De exemplu, poti suferi o intindere de ligamente la genunchi in urma unei miscari bruste de rasucire.[4]

Cauzele intinderii de ligamente

De cele mai multe ori, intinderile de ligamente apar ca urmare a unei miscari bruste de rasucire, cum am vazut si in exemplul de mai sus, a unei caderi sau a unui traumatism.  

Posibile cauze care pot duce la o intindere de ligamente sunt: 

  • mersul sau alergarea pe o suprafata neuniforma; 
  • pivotarea sau rasucirea brusca; 
  • aterizarea pe mana dupa o cadere; 
  • practirea sporturilor cu racheta sau a sporturilor de contact.[5]

Factori de risc si complicatii

 

Intinderea de ligamente - factori de risc

 

Exista mai multi factori ce pot creste riscul intinderii excesive a unui ligament, inclusiv: 

  • lipsa unei bune conditii fizice; 
  • utilizarea unui echipament necorespunzator (fie prea uzat, fie nepotrivit pentru activitatea pe care o desfasori); 
  • lipsa incalzirii inainte de efort; 
  • oboseala; 
  • suprafetele umede, alunecoase sau inghetate.[1]

De regula, intinderea de ligamente se vindeca fara complicatii, dar depinde daca se urmeaza sau nu tratamentul necesar. Cand ligamentele se intind prea mult, acestea se pot rupe, caz in care ar putea fi necesara inclusiv o interventie chirurgicala pentru reparare acestora.[4]

Medicul tau iti poate spune cel mai bine daca exista sau nu anumite riscul aparitiei anumitor complicatii si care sunt acestea. 

Intinderea de ligamente: simptome

Simptomele intinderii de ligamente pot include: 

  • durere la nivelul articulatiei afectate; 
  • umflarea zonei respective; 
  • echimoza (vanataie); 
  • gama limitata de miscare a articulatiei (de exemplu, unul dintre simptomele intinderii de ligamente la genunchi poate fi acela nu iti poti indoi piciorul).[5]

Intindere de ligamente: tratament

Fie ca este vorba de tratamentul unei intinderi de ligamente la genunchi, la glezna sau mana, se recomanda aplicarea metodei RICE, adica odihna (rest), gheata (ice), compresie (compression) si ridicarea zonei afectate (elevation). 

Odihna 

Este de preferat ca in primele 24 pana la 48 de ore dupa o astfel de leziune sa te odihnesti cat mai mult. Chiar si dupa aceasta perioada este indicat sa eviti orice activitate care iti provoaca durere si sa-ti menajezi cat mai mult partea respectiva a corpului.[3] 

Gheata

Tot in primele 48 de ore dupa accidentare se recomanda aplicarea unei comprese reci in zona afectata. Fa acest lucru la intervale de 3-4 ore, timp de cate 20 de minute! Atentie! Nu aplica gheata direct pe piele si nici mai mult de 20 de minute o data![3]

Compresie

In functie de localizarea ligamentului poti folosi un bandaj elastic pentru a sustine articulatia lezata. Acest lucru ajuta la ameliorarea inflamatiei. Ai grija sa nu il infasori insa prea strans, pentru a nu afecta circulatia. Daca observi ca durerea se intensifica, ca apare o senzatie de amorteala, ca degetele de la maini sau picioare isi schimba culoarea ori te furnica, largeste-l.[1][3]

Ridicare 

Ridicarea membrului afectat mai sus de nivelul inimii poate ajuta la ameliorarea inflamatiei si a durerii. Poti folosi, de exemplu, una sau mai multe perne pentru a-ti odihni piciorul in timp ce stai intins in pat.[3]

Antiinflamatoare nesteroidiene 

Tot in vederea ameliorarii inflamatiei, medicul ti-ar mai putea recomanda administrarea de antiinflamatoare nesteroidiene. Se poate folosi, de exemplu, un unguent pentru intinderea de ligamente. Respecta intotdeauna indicatiile medicului sau cele pe eticheta produsului![3]

Modalitati de preventie

 

Modalitati de preventie a intinderii de ligamente

 

Intinderile de ligamente se produc adesea in timpul practicarii unui sport sau efectuarii unor exercitii fizice, mai ales atunci cand se mareste brusc durata, intensitatea sau frecventa acestora.  

Pentru a preveni o astfel de leziune: 

  • Creste treptat nivelul de efort fizic! 
  • Foloseste echipament adecvat - poarta haine confortabile, largi, care nu iti restrictioneaza miscarile si inlocuieste-ti pantofii sport odata ce se uzeaza!
  • Alcatuieste-ti un program de exercitii fizice echilibrat, care sa includa exercitii cardiovasculare, exercitii de forta si exercitii pentru flexibilitate; daca vrei sa incluzi exercitii noi, fa-o treptat si incearca sa nu faci prea multe activitati in acelasi timp, fie ca esti sau nu intr-o forma fizica buna!
  • Incalzeste-te inainte de a face exercitii!
  • Hidrateaza-te! Ar trebui sa bei cam 500 de ml de apa inainte de a incepe si cate un pahar de apa la fiecare aproximativ 20 de minute in timpul antrenamentului.
  • Nu sari peste etapa de racire! Este obligatorie la finalul antrenamentului si ar trebui sa dureze de 2 ori mai mult decat incalzirea.
  • Odihneste-te! Dupa un antrenament foarte intens, programeaza-ti o zi libera; opreste-te atunci cand te simti obosit sau ai dureri!
  • Incearca sa fii activ in fiecare zi! Este de preferat sa eviti sa faci miscare doar in weekend; incearca sa iti faci timp si in timpul saptamanii pentru 30 de minute de activitate fizica moderata pe zi![2][4]

Nu toate intinderile de ligamente se produc in timpul unui antrenament. Uneori, pur si simplu, se intampla sa cazi si sa aterizezi gresit ori sa aluneci pe gheata. Nu prea exista solutii pentru a preveni astfel de accidente.

Poti lua insa masuri pentru a-ti mentine ligamentele sanatoase. Este important sa faci miscare in mod regulat si sa te asiguri ca mananci sanatos. Exista anumiti nutrienti care pot contribui la sustinerea sanatatii ligamentelor, printre care si: 

  • Manganul - se gaseste in nuci, leguminoase, seminte, cereale integrale sau legume cu frunze verzi; 
  • Omega-3 - pestele este o sursa foarte buna de astfel de grasimi; 
  • Sulful - este un mineral care se gaseste in broccoli, conopida, varza, varza de Bruxelles, usturoi, ceapa, oua, peste, carne de pasare; 
  • Vitamina A - morcovii, cartofii dulci, kale, spanacul si broccoli sunt surse foarte bune de vitamina A; 
  • Vitamina C - ardeiul rosu, kiwi, ardeiul verde, portocalele, lamaile, capsunile, ananasul si grapefruitul sunt fructe si legume cu continut ridicat de vitamina C.[2] 

Daca doresti, ii poti cere medicului sa-ti recomanda suplimente alimentare. Nu uita insa ca principala sursa de vitamine si minerale pentru organism ar trebuie sa o reprezinte alimentele pe care le consumi. 

Intinderea de ligamente este o leziune comuna, ce poate aparea din diverse cauze, de la o simpla miscare gresita pana la o accidentare in timpul practicarii unui sport sau al unui antrenament. De cele mai multe, se poate trata cu usor, la domiciliu. Cu cat mai strict esti cand vine vorba de respectarea tratamentului recomandat, cu atat mai repede te vei vindeca. 

Acest articol are caracter strict informativ si nu reprezinta o sursa suficienta pentru autodiagnosticare. Daca exista riscul sa fi suferit o intindere de ligamente ori o alta leziune ligamentara, programeaza-te la un consult de specialitate si urmeaza indicatiile medicului!

Bibliografie: 

  1. Holland, Kimberly. “Is It a Sprain or a Strain? Tips for Identification.” Healthline, Healthline Media, 5 Dec. 2016, www.healthline.com/health/sprain-vs-strain. Accessed 27 Oct. 2022.
  2. “Ligament: Anatomy, Function, Sprain.” Cleveland Clinic, 2021, my.clevelandclinic.org/health/body/21604-ligament. Accessed 27 Oct. 2022.
  3. “Sprains and Strains: Symptoms, Causes, Treatments.” Verywell Health, 2022, www.verywellhealth.com/sprains-and-strains-2548839. Accessed 27 Oct. 2022.
  4. “Sprains, Strains and Other Soft-Tissue Injuries - OrthoInfo - AAOS.” Aaos.org, 2020, orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/sprains-strains-and-other-soft-tissue-injuries/. Accessed 27 Oct. 2022.
  5. Tracey Williams Strudwick. “What Is the Difference between a Sprain and a Strain?” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 15 May 2018, www.medicalnewstoday.com/articles/321807. Accessed 27 Oct. 2022.