Ruptura de ligament: Cauze, manifestari si optiuni de tratament

7. 6. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 8 minute de citit

Ruptura de ligament

Ce este ruptura de ligament?

Ligamentele sunt alcatuite din tesut conjunctiv elastic, fibros, care se insereaza pe suprafetele osoase. Ligamentele sunt de obicei situate in jurul articulatiilor. Practic, ligamentele conecteaza doua oase impreuna intr-o articulatie.

Cea mai des intalnita ruptura de ligament, cunoscuta si sub numele de entorsa, apare la incheieturi, la articulatia gleznei, la degetele mari si la articulatia genunchiului.

Cauze ale rupturii de ligament

O ruptura de ligament apare atunci cand suprasoliciti un ligament in timp ce fortezi o articulatie. Anumite situatii pot contribui la suprasolicitarea articulatiilor precum [1], [2]: 

  • activitati sportive sau exercitii fizice, inclusiv alergare sau jogging;
  • accidente, cum ar fi caderi sau alunecari;
  • ridicarea unor obiecte grele;
  • statul in picioare intr-o pozitie incomoda;
  • practicarea unei miscari repetitive pe o durata lunga de timp. 

Rupturile de ligament apar in circumstante diferite in functie de localizare. Astfel:

  • glezna - Mersul pe jos sau exercitiile fizice practicate pe o suprafata neuniforma, aterizarea incomoda dintr-un salt;
  • genunchi - Pivotare in timpul unei activitati atletice;
  • incheietura mainii - Aterizarea pe o mana intinsa in timpul unei caderi;
  • degetul mare - In special, in sportul de iarna, leziuni la schi sau ca urmare a unei suprasolicitari atunci cand joci sporturi cu racheta, cum ar fi tenisul. 

Factori de risc

Principalii factori de risc includ  [1], [2]:

  • lipsa de antrenament–lipsa unei conditii sportive adecvate poate slabi muschii si articulatiile, acestea devenind incapabile sa sustina pe deplin miscarile;
  • utilizarea unui echipament sportiv necorespunzator–echipamentul sportiv uzat sau nepotrivit poate creste riscul de aparitie a unei rupturi de ligament; 
  • exercitii sportive fara perioada de incalzire–incalzirea si relaxarea dupa exercitii fizice sau dupa o activitate atletica te ajuta sa previi aparitia leziunilor; incalzirea intinde usor muschii si creste gama de miscare, ajuta la intarirea muschilor pentru o mai buna sustinere a articulatiilor.
  • oboseala–cand esti obosit, nu iti coordonezi corpul in mod adecvat; stabileste o serie de zile libere intre programul de exercitii fizice, astfel incat corpul tau sa se poata odihni si vindeca.
  • spatiul fizic necorespunzator–suprafetele umede, alunecoase sau inghetate sunt nesigure pentru mersul pe jos. Acestia nu sunt factori de risc pe care ii poti controla, dar constientizarea spatiului fizic si a starii acestuia te ajuta sa evitati o accidentare.

Simptome ale rupturii de ligament

Semnele si simptomele variaza in functie de gravitatea leziunii si pot include  [1], [2]:

  • suferinta in jurul articulatiei afectate precum durere de genunchi, durere de umar;
  • umflaturi/inflamatii;
  • flexibilitate limitata;
  • dificultate in utilizarea intregii game de miscare a articulatiei.

Atentie! Unele simptome pot semnala si alte afectiuni precum guta. Consulta medicul pentru a determina afectiunea de care suferi.

Diagnosticarea rupturii de ligament

Diagnosticarea rupturii de ligament

Medicul poate diagnostica o ruptura de ligament prin excluderea altor cauze [2]. Dupa efectuarea unui examen fizic al persoanei, medicul poate solicita efectuarea unei radiografii pentru a exclude existenta unor fracturi. Daca radiografia nu este concludenta, medicul poate solicita un alt tip de test imagistic numit RMN. Acesta poate oferi medicului o imagine foarte detaliata a articulatiei si poate dezvalui detalii pe care o radiografie nu le poate identifica. Daca nici RMN-ul, nici radiografia nu dezvaluie leziuni ale osului, medicul va diagnostica existenta unei rupturi de ligament.

Optiuni de tratament

Rupturile de ligament sunt tratate prin aplicarea celor patru piloni [3]:

  • odihna prelungita–Nu utiliza articulatia afectata pe durata perioadei de vindecare;
  • gheata–te ajuta la reducerea umflaturilor si a inflamatiei. 
    Atentie! Nu aplica niciodata gheata direct pe piele. In schimb, infasoara un prosop subtire in jurul unei pungi cu gheata. Lasa-l pe zona afectata timp de 20 de minute, apoi indeparteaza gheata timp de 20 de minute. Repeta cat de mult poti aceasta manevra in primele 24 pana la 48 de ore de la aparitia leziunii.
  • compresie–ajuta la reducerea umflaturii. Infasoara articulatia afectata intr-un bandaj. Atentie! Nu strange prea strans, deoarece poti reduce alimentarea cu sange la nivel local.
  • pastrarea articulatiei la inaltime–incerca sa mentii articulatia afectata ridicata deasupra nivelului inimii. Acest lucru te ajuta la reducerea inflamatiei. Daca genunchiul sau glezna sunt afectate trebuie sa stai in pat sau pe canapea timp de pana la doua zile dupa aparitia leziunii. Poti pastra articulatia afectata si paralel cu solul.

Interventie chirurgicala

Rupturile de ligament grave pot necesita o interventie chirurgicala pentru a repara ligamentele deteriorate sau rupte, tendoanele sau muschii. 

Atentie! Daca te afli in oricare dintre urmatoarele situatii, consulta de urgenta un medic:

  • dificultati de mers pe jos sau in picioare fara durere;
  • incapacitatea de a misca sau flexa articulatia afectata;
  • senzatie de amorteala sau furnicaturi in jurul articulatiei. 

Remedii naturiste 

Remediile naturiste trebuie comunicate intotdeauna medicului curant si trebuie stiut faptul ca nu inlocuiesc un tratament medical.

Unele suplimente alimentare si remedii naturiste pot ajuta organismul in procesul de recuperare a tesutului afectat, pentru a reduce inflamatia si durerea. Iata cateva suplimente alimentare care pot fi folosite in procesul de vindecare a rupturii de ligament  [4]:

  • Vitamina C si beta-caroten–Organismul foloseste vitamina C si beta-caroten pentru a crea tesut conjunctiv, insa acestea pot contribui la reducerea durerii.
  • Bromelaina–Aceasta enzima care provine din ananas reduce inflamatia.
    Atentie! Persoanele care sunt sensibile sau alergice la ananas sau care sufera de ulcer gastric ar trebui sa evite bromelaina.
  • Zinc–Poate ajuta ranile sa se vindece mai repede.
  • Glucozamina si condroitina–Acestea sunt suplimente alimentare pentru osteoartrita care pot ajuta la reconstruirea tesutului conjunctiv.
  • Curcuma–Poate contribui la reducerea durerii si a inflamatiei. Atentie! Nu consuma curcuma daca suferi de calculi biliari sau probleme ale vezicii biliare.
  • Salcie alba–Poate contribui la reducerea durerii. 
    Atentie! Nu consuma salcie alba daca folosesti aspirina sau medicamente pentru subtierea sangelui. Salcia nu trebuie administrata copiilor cu varsta sub 18 ani. Daca ai probleme cu rinichii, discuta cu medicul inainte de a lua salcie alba.
  • Arnica–Acest remediu este considerat prima alegere tratament homeopatic pentru leziuni acute. Se aplica local, in plus fata de un remediu intern adecvat. Atentie! Nu utiliza arnica pe rani deschise!
  • Rhus toxicodendron–Acest remediu poate fi utilizat dupa ce simptomele initiale ale leziunii s-au diminuat. 

Atentie! Aceste suplimente alimentare pot interactiona cu o serie de medicamente, deci, adreseaza-te medicului inainte de a le folosi.

Consumul de suplimente alimentare nu inlocuieste un stil de viata sanatos si un regim alimentar echilibrat. Daca te confrunti cu efecte adverse, intrerupe imediat consumul si consulta medicul!

Recuperarea dupa ruptura de ligament

La inceput, poti apela la analgezice precum paracetamolul pentru a usura durerea si geluri cu ibuprofen pentru a reduce inflamatia [5].

Evita exercitiile fizice intense, cum ar fi alergarea, timp de pana la 8 saptamani, deoarece exista riscul de aparitie a unor probleme  suplimentare.

Unele rupturi de ligament se vindeca dupa doua saptamani. Exista, insa, cazuri in care recuperarea poate dura luni de zile pentru ca articulatia sa revina la normal.

Daca suferi de o ruptura de ligament care dureaza mai mult decat de obicei, poate fi necesar sa apelezi la serviciile unui fizioterapeut.

Metode de preventie

Iata cateva sfaturi utile care te pot ajuta sa previi aparitia unei rupturi de ligament [3]:

  • Practica exercitii fizice in mod regulat. Activitatea moderata in fiecare zi este mai eficienta decat activitatea in forta practicata doar o data sau de doua ori pe saptamana. Acest lucru mentine muschii antrenati si flexibil, astfel incat acestia sunt capabili sa se recupereze si sa se consolideze in timp. Daca nu poti efectua 30 de minute de exercitii in fiecare zi, imparte-le in trei perioade de cate 10 minute. Chiar si o plimbare rapida in timpul pranzului este suficienta pentru a te ajuta sa te mentii in forma.
  • Fii precaut/a. Deplaseaza-te cu atentie atunci cand ploua sau ninge afara, cand trotuarul este acoperit de polei. Poarta intotdeauna pantofi potriviti si nu te grabi.
  • Ia pauze. Statul in picioare sau obligatia de a face miscari repetitive poate pune presiune pe muschii tai. Ia pauze regulate, intinde-te, si incearca sa dai muschilor o pauza atunci cand poti.
  • Investeste intr-un echipament sportiv de buna calitate. Daca practici in mod frecvent exercitii fizice sau faci sport, trebuie sa fii serios si in ceea ce priveste echipamentul tau. Echipamentele nepotrivite sau uzate nu iti vor oferi sprijinul de care ai nevoie. 

Atentie!

Acest articol are un scop strict informativ si nu inlocuieste un consult medical de specialitate. Daca ai simptome, adreseaza-te medicului.

Ruptura de ligament este o afectiune intalnita frecvent atat la femei, cat si la barbati. Daca te confrunti cu simptome ale rupturii de ligament, consulta un medic specialist si urmeaza tratamentul prescris de acesta.

Surse de informare:

  1. Mayo Clinic. “Sprains.” Mayo Clinic, 2022, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sprains/symptoms-causes/syc-20377938 Accesat in 26.05.2022. 
  2. Kimberly Holland.  “Is It a Sprain or a Strain? Tips for Identification.”, Healthline, 2017, https://www.healthline.com/health/sprain-vs-strain#symptoms Accesat in 26.05.2022. 
  3. Tracey Williams. “What is the difference between a sprain and a strain?” Medical News Today, 2018, https://www.medicalnewstoday.com/articles/321807 Accesat in 26.05.2022. 
  4. St. Luke’s Hospital. “Sprains and strains.” St. Luke’s Hospital., 2022, ​​https://www.stlukes-stl.com/health-content/medicine/33/000157.htm Accesat in 26.05.2022. 
  5. NHS. “Sprains and strains.”, NHS, 2022, https://www.nhs.uk/conditions/sprains-and-strains/ Accesat in 26.05.2022.