Coriandrul - beneficii, proprietati si contraindicatii

25. 11. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit
lingura cu coriandru

Coriandrul este o planta aromatica folosita la scara larga in bucataria diverselor culturi din intreaga lume. Face parte din familia plantelor Apiaceae, din care mai fac parte plante si legume precum telina si morcovul. Coriandrul mai este cunoscut si ca „patrunjel chinezesc” si cel mai des se consuma frunzele si semintele uscate ale acestuia.

Coriandrul nu este doar un condiment puternic pentru preparate precum sosuri sau marinade, ci are si o serie de beneficii pentru sanatate, datorita substantelor pe care le contine. Iata mai multe despre aceste beneficii si de ce proprietati te poti bucura daca introduci coriandrul in alimentatie!

Care sunt principalele proprietati ale coriandrului?

Printre numeroasele vitamine si minerale pe care le contine coriandrul se numara vitamina K. Aceasta este adesea regasita in plantele verzi, cu frunze si ajuta la crearea anumitor proteine cu rol esential in procesul de coagulare a sangelui si dezvoltarea sistemului osos [1]. 

Deficientele de vitamina K nu sunt obisnuite, dar includerea alimentelor nutritive intr-o alimentatie variata si bogata poate ajuta organismul sa-si ia resursele necesare din produsele consumate. Daca observi anumite semne care ar indica o problema, discuta cu medicul despre suplimentele alimentare potrivite pentru tine!

Coriandrul mai contine si cantitati bogate de antioxidanti [2]. Acestia au un rol important in mecanismul de aparare al organismului in fata radicalilor liberi, care pot cauza aparitia anumitor boli precum diverse tipuri de cancer, afectiuni ale inimii sau degradarea celulelor. Alimentatia bogata in antioxidanti ajuta la eliminarea radicalilor liberi din organism, dar si la reducerea riscului de inflamatie. Cea din urma poate reprezenta un disconfort generalizat al organismului, dar poate deveni si un simptom al unei afectiuni serioase.

Printre alte vitamine pe care le contine coriandrul se numara si vitamina A si C. În special cantitatea de vitamina C se face remarcata in coriandru, iar aceasta este, dupa cum bine stie toata lumea, esentiala pentru sistemul imunitar. Mai mult decat atat, vitamina C influenteaza capacitatea organismului de a absorbi fier si joaca un rol important in sanatatea pielii, prin ajutorul pe care il ofera producerii de colagen.

Care sunt calitatile nutritive ale unei portii de coriandru (o lingurita)?

  • 2 calorii;
  • un gram de proteine;
  • un gram de grasimi;
  • un gram de carbohidrati;
  • un gram de fibre;
  • un gram de zahar.

Dieta si nutritia sunt factori esentiali pentru o viata sanatoasa, iar includerea legumelor, plantelor aromatice si a cat mai multe alimente naturale mesele din fiecare zi te va ajuta sa faci fata afectiunilor care ameninta o mare parte din populatie.

legatura de coriandru pe tocator

Ce beneficii iti aduce consumul de coriandru?

Poate coriandrul face parte din categoria de plante aromatice exotice sau orientale pentru tine, dar este bine de stiut ca acesta poate fi integrat intr-o multime de preparate, carora le va oferi un gust mai intens si deosebit. Iata ce beneficii iti poate aduce!

Poate ajuta la reducerea colesterolului din sange

Nu exista suficiente studii care sa ateste puterea coriandrului de a reduce colesterolul din sange in cazul oamenilor, dar la nivel de studii pe sobolani, acestea arata ca o doza de coriandru a avut efecte vizibile asupra nivelului de colesterol. [3] Inainte de a alege sa introduci remedii naturiste sau alimente care pot avea efecte asupra organismului tau, trebuie sa discuti cu medicul specialist despre cele mai bune optiuni de tratament. Nivelul de colesterol din sange se constata in urma analizelor specifice recomandate de medic, asa ca nu sari peste aceasta etapa esentiala.

Poate sprijini sanatatea creierului

Datorita proprietatilor antiinflamatoare, coriandrul poate fi un aliat puternic pentru sanatatea creierului. Printer afectiunile care sunt in legatura directa cu inflamatia se numara Alzheimer, boala Parkinson sau scleroza multipla. Consumul de coriandru nu poate inlocui un tratament specific, dar, in timp, daca este introdus in alimentatie poate oferi organismului proprietatile care te vor ajuta sa eviti problemele serioase. Discuta cu medicul tau si despre includerea ceaiurilor din plante medicinale sau aromatice care pot deveni un adjuvant in timpul anumitor tratamente sau pentru preventie!

Poate ajuta la digestie si la sanatatea tiroidei

Coriandrul mai poate fi consumat si ca extract din seminte, iar sub aceasta forma poate sa aiba efecte benefice pentru persoanele care sufera de sindromul colonului iritabil sau pentru cele care se confrunta cu o digestie greoaie.[4] De asemenea, in bucataria orientala este folosit pentru cresterea poftei de mancare. Studiile nu sunt suficiente pentru a demonstra un efect pozitiv semnificativ, dar daca agreezi gustul coriandrului in mancaruri, merita sa profiti de aceasta planta aromatica.

Ce contraindicatii pot aparea in cazul consumului de coriandru?

Coriandrul nu este pe placul tuturor oamenilor, din cauza gustului puternic pe care il are. Unii il compara chiar cu un gust de sapun, iar pentru acestia, consumul de coriandru nu le ofera un avantaj pentru gustul mancarii sau al sosurilor. De asemenea, datorita posibilului efect pe care il are in coagularea sangelui, medicul iti poate recomanda sa restrictionezi sau chiar sa eviti consumul de coriandru daca urmezi un tratament cu medicamente coagulante. In ceea ce priveste gustul, fiind un condiment, coriandrul trebuie consumat in cantitati reduse. Gusta cat mai des mancarea cand adaugi plante aromatice, pentru a putea determina in momentul potrivit daca acestea sunt pe gustul tau.

mancare cu coriandru si lamaie

Alege coriandrul ca ingredient pentru mesele pe care le prepari sau ca adjuvant daca primesti confirmarea medicului. Sanatatea inseamna preventie, dar si precautie, asa ca acorda mereu atentie sfaturile venite direct de la specialisti!

Surse:

  1. Harvard School Of Public Health, The Nutrition Source > Vitamin K.
  2. Eunson Hwang , Do-Gyeong Lee, Sin Hee Park, Myung Sook Oh, Sun Yeou Kim, Coriander leaf extract exerts antioxidant activity and protects against UVB-induced photoaging of skin by regulation of procollagen type I and MMP-1 expression, 2014.
  3. Abderrahmane Aissaoui , Soumia Zizi, Zafar H Israili, Badiaa Lyoussi, Hypoglycemic and hypolipidemic effects of Coriandrum sativum L. in Meriones shawi rats, 2011.
  4. Reyhaneh Vejdani, Hamid Reza Mohaghegh Shalmani, Mina Mir-Fattahi, Faranak Sajed-Nia, Morteza Abdollahi, Mohammad Reza Zali, Amir Houshang Mohammad Alizadeh, Ali Bahari, Gholamreza Amin, The efficacy of an herbal medicine, Carmint, on the relief of abdominal pain and bloating in patients with irritable bowel syndrome: a pilot study, 2006.