Busuiocul - beneficii, proprietati, contraindicatii

9. 8. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 4 minute de citit
busuioc taiat

 

Busuiocul este o planta aromatica ce se utilizeaza peste tot in lume gratie atat aromei, cat si proprietatilor sale. Citeste in continuare pentru a afla mai multe informatii despre beneficiile acestuia, ce nutrienti contine si cand este contraindicat.

Beneficii pe care le are busuiocul

Aceasta planta cu frunze verzi este originara din Asia si Africa si face parte din familia mentei. Busuiocul este utilizat atat pentru asezonarea mancarii, cat si ca ceai sau sub forma de suplimente alimentare, luate cu acordul medicului. Exista mai multe subspecii de busuioc, una dintre cele mai comune fiind cel dulce. [1]

Iata ce beneficii poate oferi acesta sanatatii:

Ajuta la protectia impotriva infectiilor

Uleiurile esentiale din busuioc contribuie la lupta corpului cu bacteriile in cazurile infectiilor respiratorii, ale celor de natura urinara, abdominala si contra infectiilor de la nivelul pielii. [2]

Scade riscul dezvoltării bolilor cardiovasculare

Datorita unui compus numit „eugenol”, busuiocul poate reduce tensiunea arteriala, iar uleiurile esentiale pot duce la scaderea colesterolului si trigliceridelor. Planta contine si magneziu, ce ajuta la imbunatatirea circulatiei sangelui, gratie faptului ca are rol in relaxarea muschilor si a vaselor sangvine. Toate aceste beneficii sunt de folos in scaderea riscului de a dezvolta boli cardiovasculare. [2]

Contribuie la reducerea stresului oxidativ

Busuiocul contine o cantitate ridicata de antioxidanti, printre care eugenol, limonen, antociani si betacaroten. Acestia sprijina lupta organismului impotriva radicalilor liberi, care duc la degradarea celulelor si la cresterea riscului de a dezvolta o multime de afectiuni, printre care cardiovasculare, artrita si diabet zaharat. [2]

Micsoreaza nivelul stresului și al anxietății

Printre potentialele beneficii ale busuiocului se afla reducerea stresului si anxietatii. Unii dintre compusii sai au rol in cresterea capacitatii de a gandi mai clar si in scaderea riscului de pierdere a memoriei pe fondul inaintarii in varsta. [2]

Are rol in reducerea glicemiei

Busuiocul, ca parte dintr-o dieta sanatoasa, ar putea duce la scaderea glicemiei, fiind un beneficiu pentru persoanele diagnosticate cu diabet zaharat. De asemenea, poate oferi ajutor pe termen lung in cazul persoanelor care au glicemia ridicata. Cu toate acestea, numai medicul poate constata daca pacientul poate consuma sau nu busuioc si in ce cantitate, pentru a nu interfera cu medicatia [2].

Reduce inflamatia

Compusii care se gasesc in uleiurile din busuioc, printre care eugenol, linalol si citronelol, sprijina organismul in vederea reducerii inflamatiei. Datorita acestui fapt, se pot micsora si riscurile de a dezvolta boli care se declanseaza din cauza inflamatiei crescute din organism, precum artrita, boli cardiovasculare si cele de la nivelul intestinelor. [2]

Proprietati

busuioc

 

Cu toate ca in mancaruri se foloseste o cantitate destul de mica de busuioc, deoarece are o aroma intensa, acesta are mai multe proprietati nutritive. Iata ce nutrienti exista in cinci grame de busuioc proaspat tocat (echivalentul a doua linguri):

  • O calorie;
  • 0.2 grame de proteine;
  • 0.1 grame de fibre:
  • 0.1 grame de carbohidrati. [2]

Busuiocul este lipsit de grasimi si de zaharuri. Are in componenta sa si nutrienti esentiali, printre care:

  • Vitamine: A, K;
  • Minerale: calciu, magnan, magneziu, fier, zinc, potasiu. [2]

Contraindicatii

In general, consumul unei cantitati reduse de busuioc este considerat sigur pentru majoritatea persoanelor. Exista insa cateva situatii in care aceasta planta trebuie consumata cu precautie sau chiar evitata. Iata cand este contraindicat busuiocul:

  • Persoanele care urmeaza tratament pentru coagularea sau subtierea sangelui trebuie sa evite consumul unei cantitati mari de busuioc, din cauza faptului ca  nivelul ridicat de vitamina K din acesta ar putea interfera cu medicatia si i-ar putea scadea efectul [1];
  • Se recomanda ca femeile insarcinate si cele care incearca sa ramana insarcinate sa evite sa consume busuioc, din cauza faptului ca le poate scadea tensiunea arteriala si glicemia. In cazul suplimentelor alimentare care contin extracte din aceasta planta, numai medicul ginecolog poate decide daca le pot lua sau nu. In privinta femeilor care alapteaza nu exista studii care sa arate daca le poate afecta sau nu [1];
  • Pacientii care sufera de diabet zaharat au nevoie de acordul medicului pentru a consuma aceasta planta, intrucat exista riscul sa interfereze cu medicatia [1];
  • Unele persoane pot manifesta reactii alergice la busuioc si la preparatele care il contin, precum pesto. Cu toate ca sunt cazuri rare, acestea pot exista. [1]

Busuiocul, adaugat in cantitati reduce in diferite preparate culinare, poate oferi multe beneficii sanatatii. Insa, unele persoane care urmeaza tratamente medicale trebuie sa ceara acordul medicului inainte de a consuma aceasta planta aromatica, iar cine prezinta alergie trebuie sa o evite. Daca nu esti sigur in privinta alergiei, poti face inainte un test alergologic, iar un medic te poate ajuta cu interpretarea acestuia si cu lamuririle de care ai nevoie.

Pentru realizarea acestui articol s-au utilizat urmatoarele surse de referinta:

  1. Contributors, WebMD Editorial. “Health Benefits of Basil.” WebMD, WebMD, www.webmd.com/diet/health-benefits-basil, accesat la 8 august 2022;
  2. Contributors, WebMD Editorial. “Health Benefits of Basil.” WebMD, WebMD, www.webmd.com/diet/health-benefits-basil, accesat la 8 august 2022.