Tapioca - beneficii, proprietati, contraindicatii

17. 8. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Tapioca

Tapioca a devenit tot mai populara, in special in randul celor care cauta sa elimine glutenul din dieta. Este comercializata sub diverse forme si se poate folosi pentru ingrosarea supelor sau a altor preparate, dar si ca ingredient in diverse deserturi si bauturi. Continua sa citesti daca vrei sa afli mai multe despre proprietatile si beneficiile sale, precum si despre modurile in care se poate utiliza. 

Ce este tapioca 

Tapioca este un amidon obtinut in urma prelucrarii radacinii de manioc, un arbust tropical originar din America de Sud. Mai este cunoscut si sub denumirea de cassava, madioca, yuca sau kappa. Atunci cand este consumata cruda sau nu este preparata corect, radacina de manioc este extrem de periculoasa din cauza continutului ridicat de cianura, dar procesata si gatita corect este sigura pentru consum.[6] Desi este adesea confundata cu faina de manioc, tapioca este de fapt amidonul lichid extras din radacina macinata. Se gaseste si sub forma de fulgi sau faina, dar cel mai adesea este comercializata sub forma de perle.[4]

Ce proprietati si beneficii are 

Proprietatile si beneficiile tapiocai

Tapioca este o sursa foarte buna de carbohidrati si mai contine si cantitati mici de grasimi, proteine, fibre si alti nutrienti. De exemplu, valorile nutritionale pentru 100 g de perle de tapioca uscate sunt urmatoarele: 

  • Calorii: 358; 
  • Grasimi: 0.02g; 
  • Sodiu: 1 mg; 
  • Carbohidrati: 88.7 g; 
  • Fibre: 0.9 g; 
  • Zaharuri: 3.35 g;
  • Proteine: 0.2 g.[3]

Cu toate ca nu contine prea multi nutrienti, exista mai multe beneficii asociate cu consumul de tapioca, chiar daca nu toate sunt sustinute de dovezi stiintifice. Iata cateva dintre acestea: 

  • Nu contine gluten 

Tapioca nu contine gluten, ceea ce inseamna ca poate fi consumata de cei care sufera de boala celiaca, intoleranta sau sensibilitate la gluten. Tocmai de aceea este adesea folosita ca inlocuitor pentru faina de grau sau porumb, de obicei in combinatie cu alte fainuri fara gluten.[4]

  • Este usor de digerat 

Un alt beneficiu pe care multe persoane il apreciaza este acela ca tapioca este mai usor de digerat decat alte fainuri obtinute din cereale. Este recomandata in special celor care sufera de sindromul colonului iritabil sau diverticulita.[1]

  • Poate contribui la prevenirea anemiei feriprive

Anemia feripriva apare pe fondul deficitului de fier in organism si poate duce la aparitia mai multor probleme de sanatate, inclusiv malformatii congenitale, mortalitate infantila, tulburari cognitive si imunitate slaba. O portie de 100 g de perle de tapioca poate asigura intre 8% si 20% din doza zilnica recomandata.[3]

  • Este o sursa de calciu 

Cu totii stim cat de important este calciul pentru sanatatea noastra. Nu doar ca ne ajuta sa avem oase puternice, ci mai sustine si contractia si dilatarea vaselor de sange si a muschilor, coagularea sangelui si dezvoltarea si functionarea cerebrala. Tapioca este una dintre sursele de calciu pe care le putem introduce cu usurinta in dieta noastra. 100 g de perle de tapioca, de exemplu, contin 20 g de calciu.[1][2]

  • Are un continut scazut de sodiu 

Sodiul este un mineral important, dar aportul prea mare a fost asociat cu hipertensiune arteriala, boli de inimă si accident vascular cerebral. Cei carora medicul le-a recomandat sa reduca aportul de sodiu, pot consuma linistiti tapioca; o portie contine doar 1 mg de sodiu.[1]

Contraindicatii 

Procesata corespunzator si consumata cu moderatie, tapioca nu pare sa aiba prea multe efecte negative asupra sanatatii. Daca radacina de manioc nu a fost procesata corespunzator, exista riscul otravirii cu cianura, insa produsele disponibile in comert pot fi consumate fara efecte adverse. De asemenea, mai trebuie mentionat ca au fost raportate cazuri de reactii alergice la tapioca sau manioc, desi numarul acestora nu este prea mare.   

Nu se recomanda insa adoptarea unei diete bazate in mare parte pe tapioca deoarece poate duce la dezvoltarea unor deficiente nutritionale.[4] Un alt motiv pentru care se recomanda consumul sau cu moderatie este acela ca are un indice glicemic ridicat, ceea ce inseamna ca poate provoca o crestere rapida a insulinei si a zaharului din sange.[5]

Cum se poate folosi 

Tapioca in alimentatie

Dupa cum am mentionat deja, tapioca este disponibila sub diverse forme si se poate folosi in gastronomie atat pentru pregatirea deserturilor, cat si ca agent de ingrosare pentru alte feluri de mancare. Faina de tapioca, de exemplu, poate fi folosita pentru a face paine sau lipii, iar sub forma de perle poate fi ingredientul principal in diverse budinci sau ceaiuri. De asemenea, tapioca mai este utilizata si ca agent de ingrosare pentru supe si diferite sosuri. Daca achizitionezi perle de tapioca, nu uita ca acestea trebuie fierte sau inmuiate inainte de a putea fi consumate.[4]

Tapioca este un amidon extras din radacina de manioc. Este considerata o sursa buna de carbohidrati, dar nu contine prea multi nutrienti. Consumata cu moderatie, nu are efecte negative asupra sanatatii si poate fi inclusa cu usurinta in dieta noastra. De asemenea, este o alternativa buna la faina de grau pentru persoanele care au intoleranta la gluten

Bibliografie: 

  1. Adcox, Mariah. „6 Nutrition Facts about Tapioca.” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 24 Oct. 2019, www.medicalnewstoday.com/articles/318411. Accessed 12 Aug. 2022.
  2. „FoodData Central.” Usda.gov, 2022, fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/169717/nutrients. Accessed 12 Aug. 2022.
  3. „Tapioca Nutrition Facts and Health Benefits.” Verywell Fit, 2020, www.verywellfit.com/tapioca-nutrition-facts-and-health-benefits-5074973. Accessed 12 Aug. 2022.
  4. „What Is Tapioca and What Is It Good For?” Healthline, Healthline Media, 31 May 2021, www.healthline.com/nutrition/tapioca#TOC_TITLE_HDR_5. Accessed 12 Aug. 2022.
  5. „Tapioca: Health Benefits, Nutrition, and Uses.” WebMD, WebMD, 26 Sept. 2020, www.webmd.com/diet/tapioca-health-benefits-nutrition-uses. Accessed 12 Aug. 2022.
  6. „What to Know about Cassava: Nutrition and Toxicity.” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 9 Feb. 2021, www.medicalnewstoday.com/articles/323756#uses. Accessed 12 Aug. 2022.