Scortisoara - beneficii si modalitati de a o utiliza

10. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 5 minute de citit

Scortisoara este un condiment folosit la scara larga, mai ales in deserturi, datorita aromei pe care o are. In continuare, te invitam sa descoperi care sunt beneficiile acesteia pentru sanatate, cum se intrebuinteaza si in ce conditii este contraindicata.

Ce beneficii ofera scortisoara?

Scoarta interioara a arborelui de scortisoara, cunoscut stiintific sub numele Cinnamomum, este un condiment comercializat in diferite moduri. Se poate gasi sub forma de batoane sau transformata in pudra, dar exista si ca supliment alimentar, sub forma de capsule, ori ca ulei esential. 

La momentul descoperirii sale, in perioada antica, era un condiment foarte scump si daruit regilor, insa in zilele noastre, aproape oricine se poate bucura de utilizarea sa si il poate introduce in dieta si nutritie. Se poate procura cu usurinta de la supermarketuri si chiar din farmacii sau plafare. Iata ce beneficii ofera sanatatii!

Ajuta la ameliorarea inflamatiei din organism

Potrivit unui studiu efectuat in anul 2015 [1], scortisoara ar putea contribui la reducerea inflamatiei din corp. In acest sens, este posibil sa fie utila in ameliorarea durerilor menstruale, a migrenelor si a altor tensiuni nervoase cauzate pe fondul inflamatiilor. 

Atentie: pentru a utiliza scortisoara ca supliment alimentar, sub forma de capsule, discuta cu medicul inainte. De asemenea, se recomanda sa fie utilizata conform instructiunilor de pe prospect, sau indicatiilor medicului, ori farmacistului.

Poate sprijini lupta contra diabetului

Acest condiment ar putea contribui in lupta contra diabetului zaharat. Potrivit unor studii din 2006 [2], 2007 [3] si 2009 [4], este posibil ca scortisoara sa influenteze in mod benefic nivelul glicemiei in cazul persoanelor diagnosticate cu aceasta afectiune. 

Mai exact, ar putea sa reduca rezistenta la insulina. Este important ca persoanele care sufera de diabet sa discute cu medicul despre proprietatile antidiabetice ale scortisoarei.

Poate fi utila pentru buna fuctionare a memoriei

Proprietatile nutritive ale scortisoarei ar putea avea rol benefic asupra sanatatii creierului. Este posibil ca aceasta sa imbunatateasca memoria si atentia, gratie antioxidantilor pe care ii contine. 

Datorita nutrientilor cu efect tonic, poate fi un sprijin in perioadele stresante si aglomerate. Scortisoara contine magneziu si potasiu, care ar putea ajuta la relaxare si odihna.

Ar putea sprijini actiunea contra bacteriilor

Scortisoara are proprietati antifungice si antibacteriene, astfel ca este posibil sa ajute in acest sens. Aceasta poate interveni si la nivelul bacteriilor din cavitatea bucala, avand rol in ameliorarea halenei, adica respiratiei neplacute. Astfel, poate fi un aliat in sanatatea dentara si bucala.

Care sunt modalitatile de a utiliza scortisoara?

In gastronomie - Principalul mod in care este consumat cu precadere acest condiment este pentru a oferi aroma preparatelor, in special deserturilor. Este bine de stiut ca se foloseste numai la temperatura camerei. In cazul in care este expusa la temperaturi mari, devine amara, motiv pentru care nu se adauga decat la sfarsitul retetelor.

Aceasta se poate adauga si in unele bauturi calde precum cele pe baza de cacao, ceaiuri, lapte, dar si in unele reci, de exemplu, cocktailuri. Se poate presara peste fructe sau paine prajita, se poate integra in unele sosuri.

In aromaterapie - Uleiul de scortisoara si lumanarile parfumate pe baza acesteia pot avea efect relaxant.

In cosmetica - exista ca ingredient in diverse creme, lotiuni, ulei pentru masaj. Scortisoara poate fi folosita si in anumite remedii naturiste, cum sunt mastile pentru fata si par, scruburile, poate avea rol in curatarea pielii si a ameliorarii infectiilor tenului, ar putea contribui in lupta contra acneei si pentru a catifela calcaiele.

Contraindicatii si atentionari

  • Consumul de scortisoara este contraindicat persoanelor care sufera de afectiuni hepatice sau care au sensibilitate, din cauza cumarinei pe care o contine si care este asociata cu astfel de adectiuni.
  • Proprietatile acestui condiment ar putea interfera cu al anumitor medicamente. Daca urmezi orice fel de medicatie, consulta medicul inainte de a consuma scortisoara.
  • De asemenea, este important ca aceasta sa se consume in cantitate redusa sau moderata si nu in fiecare zi sau des.
  • Unele persoane pot avea reactie alergica la uleiul de scortisoara aplicat pe piele.

Asadar, acest condiment are proprietati benefice importante si multe utilizari. In cazul in care exista neclaritati legate de consumul scortisoarei sau de modul in care ar putea interactiona cu diverse tratamente, se recomanda consultul medicului.

 Surse:

  1. Studiul Anti-inflammatory activity of cinnamon (C. zeylanicum and C. cassia) extracts - identification of E-cinnamaldehyde and o-methoxy cinnamaldehyde as the most potent bioactive compounds, din martie 2015, autori: Dhanushka Gunawardena, Niloo Karunaweera, Samiuela Lee, Frank van Der Kooy, David G Harman, Ritesh Raju, Louise Bennett, Erika Gyengesi, Nikolaus J Sucher, Gerald Münch,  https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-cinnamon
  2. Studiul Effects of a cinnamon extract on plasma glucose, HbA, and serum lipids in diabetes mellitus type 2, din mai 2006, autori: B Mang, M Wolters, B Schmitt, K Kelb, R Lichtinghagen, D O Stichtenoth, A Hahn, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16634838/
  3. Studiul Cinnamon supplementation in patients with type 2 diabetes mellitus, din aprilie 2007, autori: Antony Q Pham, Helen Kourlas, David Q Pham, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17381386/
  4. Studiul The potential of cinnamon to reduce blood glucose levels in patients with type 2 diabetes and insulin resistance, din decembrie 2009, autori: S Kirkham 1, R Akilen, S Sharma, A Tsiami, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19930003/