Rosiile - beneficii, proprietati, contraindicatii

22. 9. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit
bol cu rosii

Rosia (Solanum lycopersicum) este unul dintre cele mai populare alimente, fiind originara din America de Sud. In ciuda faptului ca din punct de vedere botanic reprezinta un fruct, este, in general, mancata si preparata ca o leguma.

Tomatele sunt principala sursa alimentara de licopen (un puternic antioxidant), care a fost corelat cu multe beneficii pentru sanatate, inclusiv reducerea riscului de boli de inima si cancer. Ele sunt, de asemenea, o sursa importanta de vitamina C, potasiu, acid folic si vitamina K. 

Proprietatile nutritive ale rosiilor 

De obicei de culoare rosie atunci cand ajung la maturitate, tomatele pot fi regasite, de asemenea, intr-o varietate cromatica - galben, portocaliu, verde si violet. Mai mult, exista multe subspecii de rosii cu diferite forme si arome. Continutul de apa al rosiilor este de aproximativ 95%. Celelalte 5% constau, in principal, in carbohidrati si fibre.

Din punct de vedere al valorilor nutritive, o rosie cruda mica (de aproximativ 100 de grame) contine [1]:

  • Calorii: 18;
  • Apa: 95%;
  • Proteine: 0,9 grame;
  • Carbohidrati: 3.9 grame;
  • Zaharuri: 2,6 grame;
  • Fibre: 1,2 grame;
  • Grasime: 0,2 grame. 

De asemenea, tomatele sunt o sursa buna de mai multe vitamine si minerale:

  • Acid ascorbic - Cunoscuta si sub numele de vitamina C, aceasta este un nutrient esential si, deopotriva, un antioxidant. O rosie de dimensiuni medii poate oferi aproximativ 28% din doza zilnica de referinta (DZR) pentru consumul acestui compus;
  • Potasiu - Un mineral esential, potasiul este benefic pentru controlul tensiunii arteriale si prevenirea bolilor de inima [2];
  • Vitamina K1 - De asemenea, cunoscuta sub numele de filochinona, vitamina K este importanta pentru coagularea sangelui si sanatatea oaselor [3, 4];
  • Acid folic (vitamina B9) - Una dintre vitaminele B, folatul este important pentru cresterea normala a tesuturilor si functia celulara. Este esential si pentru femeile gravide, contribuind la parcurgerea normala a sarcinii, dar si la dezvoltarea fatului [5]. 

Beneficiile pentru sanatate ale tomatelor

Consumul de rosii si produse pe baza de rosii a fost legat de imbunatatirea sanatatii pielii si de un risc mai mic de afectiuni cardiovasculare si cancer.

Sanatatea inimii

Bolile de inima – inclusiv atacurile de cord si accidentele vasculare cerebrale – reprezinta unele dintre cele mai frecvente cauze de moarte din lume. Un studiu, efectuat la barbati de varsta mijlocie, a legat nivelurile scazute din sange de licopen si beta-caroten de un risc crescut de atacuri de cord si accidente vasculare cerebrale [6, 7].

Tot mai multe dovezi din studiile clinice sugereaza ca suplimentarea cu licopen poate ajuta la scaderea colesteroului LDL (cel „rau”) [8]. De asemenea, cercetari asupra produselor din tomate indica beneficii impotriva inflamatiei si markerilor stresului oxidativ [9, 10]. 

Ele prezinta, in plus, un efect protector asupra stratului interior al vaselor de sange si pot scadea riscul de coagulare a acestuia, micsorand, astfel posibilitatea de a se forma cheaguri [11, 12]. 

Prevenirea cancerului

Cancerul este reprezentat de cresterea necontrolata a celulelor care se raspandesc dincolo de limitele lor normale, invadand adesea alte parti ale corpului. Studiile observationale au evidentiat legaturi intre tomate – sau produsele din tomate – si mai putine incidente ale cancerului de prostata, pulmonar si de stomac [13, 14].

In timp ce continutul ridicat de licopen este considerat principalul factor responsabil, este nevoie de mai multe cercetari amanuntite pentru a confirma sursa acestor beneficii [15].

Mai mult, un studiu efectuat la femei demonstreaza cum concentratiile ridicate de carotenoizi – gasite in cantitati mari in rosii – pot proteja impotriva cancerului de san [16, 17].

Sanatatea pielii

Rosiile sunt considerate benefice pentru sanatatea pielii. Alimentele pe baza de tomate bogate in licopen si alti compusi ai plantelor care pot proteja tesutul conjunctiv impotriva arsurilor solare [18].

Potrivit unui studiu, persoanele care au ingerat circa 40 de grame de pasta de rosii - care ofera 16 mg de licopen - cu ulei de masline in fiecare zi, timp de 10 saptamani au experimentat cu 40% mai putine arsuri solare [19].

persoana tine in maini rosii

Contraindicatiile consumului de rosii 

Tomatele sunt in general bine tolerate, iar alergia la rosii este, de obicei, o afectiune foarte rara. Cu toate acestea, persoanele alergice la polenul de iarba sunt mai susceptibile de a fi alergice la rosii. Aceasta afectiune se numeste sindrom de alergie alimentara la polen sau sindrom de alergie orala [20]. 

In sindromul de alergie orala, sistemul imunitar ataca proteinele din fructe si legume care sunt similare cu polenul, ceea ce duce la reactii alergice precum mancarime accentuata, senzatia de gat zgariat ori umflarea gurii sau a gatului [21].

Rosiile sunt suculente si dulci, pline de antioxidanti si pot ajuta la combaterea mai multor boli. Acestea sunt bogate in licopen, un compus antioxidant aflat in stransa legatura cu imbunatatirea sanatatii inimii, prevenirea cancerului si protectia impotriva arsurilor solare. Introducerea tomatelor in alimentatia obisnuita poate fi o parte valoroasa a unei diete echilibrate, pline de beneficii.

Referinte:

  1. Top 10 Tomato Nutrition facts and Health benefits (nutrition-and-you.com)
  2. Potassium intake, stroke, and cardiovascular disease a meta-analysis of prospective studies - PubMed (nih.gov)
  3. Two‐Year Randomized Controlled Trial of Vitamin K1 (Phylloquinone) and Vitamin D3 Plus Calcium on the Bone Health of Older Women - Bolton‐Smith - 2007 - Journal of Bone and Mineral Research - Wiley Online Library
  4. Vitamin K and bone health - PubMed (nih.gov)
  5. Effect of folate intake on health outcomes in pregnancy: a systematic review and meta-analysis on birth weight, placental weight and length of gestation - PubMed (nih.gov)
  6. Low serum lycopene and β-carotene increase risk of acute myocardial infarction in men - PubMed (nih.gov)
  7. Serum lycopene decreases the risk of stroke in men: a population-based follow-up study - PubMed (nih.gov)
  8. Effect of lycopene and tomato products on cholesterol metabolism - PubMed (nih.gov)
  9. Effect of a tomato-based drink on markers of inflammation, immunomodulation, and oxidative stress - PubMed (nih.gov)
  10. Tomatoes versus lycopene in oxidative stress and carcinogenesis: conclusions from clinical trials - PubMed (nih.gov)
  11. Platelets and atherogenesis: Platelet anti-aggregation activity and endothelial protection from tomatoes (Solanum lycopersicum L.) - PubMed (nih.gov)
  12. Platelets and atherogenesis: Platelet anti-aggregation activity and endothelial protection from tomatoes (Solanum lycopersicum L.) - PMC (nih.gov)
  13. Tomatoes, tomato-based products, lycopene, and cancer: review of the epidemiologic literature - PubMed (nih.gov)
  14. A review of epidemiologic studies of tomatoes, lycopene, and prostate cancer - PubMed (nih.gov)
  15. Lycopene/tomato consumption and the risk of prostate cancer: a systematic review and meta-analysis of prospective studies - PubMed (nih.gov)
  16. Prospective study of carotenoids, tocopherols, and retinoid concentrations and the risk of breast cancer - PubMed (nih.gov)
  17. Dietary compared with blood concentrations of carotenoids and breast cancer risk: a systematic review and meta-analysis of prospective studies - PubMed (nih.gov)
  18. Lycopene-rich products and dietary photoprotection - PubMed (nih.gov)
  19. Dietary tomato paste protects against ultraviolet light-induced erythema in humans - PubMed (nih.gov)
  20. Adverse food reactions in patients with grass pollen allergic respiratory disease - PubMed (nih.gov)
  21. Oral allergy syndrome: a clinical, diagnostic, and therapeutic challenge - PubMed (nih.gov)