Imunitatea la copii: ce este si cum o stimulam?

22. 3. 2023 · Farmacistul Dr. Max · 15 minute de citit
Copii

 

Bacterii, virusuri si alti agenti patogeni exista peste tot in jurul nostru iar copiii sunt adesea expusi la ei. Aici intervine insa sistemul lor imunitar, al caror rol este tocmai acela de a-i proteja pe cei mici de germeni si de a lupta impotriva afectiunilor cauzate de acestia. Pentru asta insa, este nevoie de un sistem imunitar puternic si cel al copiilor este mai fragil decat cel al adultilor. Tocmai de aceea este important sa facem tot ce este posibil pentru stimula imunitatea copiilor. In cele ce urmeaza vei afla care sunt caracteristicile sistemul imunitar la copii si modalitatile prin care ii putem ajuta sa isi formeze si sa isi intareasca imunitatea.

Caracteristicile sistemului imunitar la copii

Sistemul imunitar este constituit din diferite organe, celule si proteine care se afla in interactiuni complexe pentru a apara organismul in fata infectiilor si a bolilor, prin intermediul anticorpilor sau imunoglobulinelor. Imunitatea este de 2 tipuri: innascuta si dobandita, care se dezvolta in interactiune cu mediul extern, ostil.

Sistemul imunitar si anticorpii la copii 

Exista cinci tipuri de anticorpi/imunoglobuline:

  • IgM - primul anticorp pe care organismul il produce atunci cand este amenintat de un antigen, ating nivelul optim in jurul varstei de 4-5 ani; bebelusii sintetizeaza acest tip de anticorp imediat dupa nastere; 
  • IgG - anticorp produs de organism imediat dupa cel de tip IgM, cu rol important in neutralizarea toxinelor si a agentilor patogeni; este singura imunoglobulina care poate trece de bariera placentara si protejeaza copilul inca din primele luni de viata; anticorpii maternali IgG dispar insa la varsta de 6-8 luni, iar productia proprie a copilului ajunge la nivelul optim in jurul varstei de 4-6 ani; 
  • IgA sistem complex de aparare al organismului impotriva agentilor patogeni; nivelul sau creste lent, ating nivelul optim in perioada adolescentei;
  • IgD - anticorpii care raman atasati de celulele B si au rolul de a determina o reactie rapida din partea celulelor B; 
  • IgE - imunoglobulina responsabila de declansarea alergiilor.

Sistemul imunitar innascut

Sistemul imunitar innascut este mostenit. Acesta este primul sistem de raspuns al copilului si este format din piele, corneea ochiului, membrana mucoasa a cailor respiratorii, tractul gastro-intestinal si tractul genito-urinar, bariere fizice de protectie in fata agentilor patogeni si a celulelor tumorale.

Sistemul imunitar innascut este activ de la nastere, insa nu este matur. Imunitatea se dezvolta pe masura ce organismul copilului capata propriile rutine de lupta impotriva germenilor, a agentilor patogeni. Celulele sistemului imunitar inconjoara si acopera germenii, microbii, care sunt distrusi in interiorul acestor celule numite fagocite, deoarece au capacitatea de a fagocita, de a digera bacterii, protozoare, celule si resturi celulare straine.

Sistemul imunitar dobandit

Sistemul imunitar dobandit, cu ajutorul sistemului innascut, produce anticorpi pentru a proteja corpul de agenti patogeni. Anticorpii sunt dezvoltati de celule limfocite B, dupa ce organismul a fost expus la germeni din mediul extern. Anticorpii raman in organismul copilului, procesul de formare durand cateva zile. Dupa prima expunere, organismul celui mic recunoaste agentul patogen cu care a intrat in contact si capata instrumente de aparare. In timp, acest proces conduce la o acumulare de memorie imunologica, o caracteristica a raspunsului imun dobandit/adaptiv. Memoria imunologica persista pana la batranete.

Celulele ambelor parti ale sistemului imunitar sunt produse in diferite organe ale corpului:

  • adenoide - doua glande situate in partea din spate a pasajului nazal; 
  • maduva osoasa - tesutul moale si spongios din cavitatile osoase; 
  • ganglionii limfatici - organe mici, cu o forma similara boabelor de fasole, situate in tot corpul si conectate prin intermediul vaselor limfatice;
  • vasele limfatice - o retea de canale care transporta limfocitele spre organele limfoide si sange;
  • plăcile Peyer sau nodulii limfoizi agregati - tesut limfoid in intestinul subtire; 
  • splina - organ situat in cavitatea abdominala (abdominala);
  • timusul - doi lobi care se unesc in fata trahee in spatele sternului;
  • amigdalele - doua mase ovale in spatele gatului.

Practic, mai mult de 1600 de gene sunt implicate in raspunsuri imune innascute si dobandite si au rol de sustinere a vietii intr-un mediu ostil. Cu toate acestea, sistemul imunitar este relativ imatur la nastere si trebuie sa evolueze prin expunere continua la la mediul extern in copilarie si, mai departe, la maturitate.

Cand se formeaza imunitatea la copii? 

Sistemul imunitar incepe sa se dezvolte inca de la conceptie si continua sa faca acest lucru in perioada neonatala si in primii ani de viata. Inainte de nastere, in ultimele 3 luni de sarcina, anticorpii mamei sunt transmisi copilului. Acest lucru se intampla si dupa nastere, de aceasta data prin intermediul colostrului si al laptelui matern. Aceasta imunitate pasiva pe care bebelusul o mosteneste de la mama nu dureaza mult si incepe sa scada dupa cateva luni.

Perioada cuprinsa intre 3 si 6 luni este critica in dezvoltarea bebelusului deoarece acesta are cel mai scazut nivel de anticorpi din organism, pe fondul diminuarii anticorpilor materni si a unui nivel inca nedezvoltat al propriei productii de anticorpi. Totusi, treptat, pe masura ce se infecteaza cu un virus sau un alt germen, sistemul imunitar al copiilor incepe sa functioneze si sa se dezvolte. Vaccinurile joaca si ele un rol foarte important in aceasta dezvoltare a sistemului imunitar. 

Se poate spune ca acesta ajunge la maturitate abia in jurul varstei de 7-8 ani.

Ce cauze pot perturba imunitatea copiilor? 

Factorii care pot afecta sistemul imunitar al copiilor sunt numerosi si diversi. Printre ei se numara: 

  • lipsa somnului; 
  • alimentatia nesanatoasa; 
  • lipsa de miscare; 
  • stresul si anxietatea; 
  • nivelul scazut de vitamina D din organism;
  • lipsa petrecerii timpului in aer liber; 
  • lipsa expunerii la bacterii si virusuri.

Si temperatura de afara poate perturba sistemul imunitar al celor mici. Imunitatea copiilor in sezonul rece tinde sa fie mai scazuta, motiv pentru care par sa se si imbolnaveasca mai des.

Cum crestem imunitatea copiilor?

 

Cresterea imunitatii la copii

 

Exista mai multe optiuni de tratament pentru imunitate pentru copii. In general, acestea se bazeaza pe un stil de viata si o alimentatie sanatoase si educarea acestora in sensul adoptarii unor obiceiuri bune inca din primii ani de viata. In continuare vom vorbi despre fiecare dintre factorii care pot contribui la intarirea imunitatii la copii. 

Alimentatia in protejarea sistemului imunitar al copiilor 

Datorita cresterii si dezvoltarii rapide, copiii au nevoie de un aport ridicat de vitamine si minerale. Alimentele de calitate, organice, proaspete, reprezinta cea mai buna sursa posibila de vitamine si minerale pentru cei mici. Aceste elemente nutritive sunt esentiale in procesul de crestere, pentru asigurarea energiei organismului, pentru dezvoltarea fizica si cognitiva - invatare, comportament, si memorie. Aportul insuficient de substante nutritive poate conduce la aparitia unor probleme complexe de sanatate.

Dupa nastere, copilul este expus rapid si continuu la mai multi germeni din mediul exterior. Multe dintre bacteriile care colonizeaza intestinul si alte mucoase sunt esentiale pentru o viata sanatoasa, inclusiv pentru digestia alimentelor si aportul de nutrienti vitali. De asemenea, acestea au un impact asupra dezvoltarii sistemului imunitar.

Planificarea meselor trebuie sa se bazeze pe cunoasterea celor mai bune alimente si substante nutritive care pot ajuta la cresterea imunitatii si asigurarea unei digestii sanatoase. Este recomandat ca un copil sa beneficieze de mese sanatoase atat acasa, cat si in societate, la varste prescolare sau scolare.

Laptele matern 

Bebelusii primesc anticorpi si prin intermediul laptelui matern, anticorpii igG pasivi transferati de mama, care sustin sistemul lor imunitar, aparandu-i de infectii si afectiuni severe. De aceea, Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda alaptarea exclusiva pana la cel putin 6 luni. Colostrul este primul lapte secretat de mama in primele 48 de ore dupa nastere, fiind foarte bogat in imunoglobuline si alti nutrienti esentiali in sustinerea unei bune functionari a sistemului imunitar si a sistemului digestiv. Pentru asigurarea unei imunitati sporite copilul trebuie hranit imediat dupa nastere. De asemenea, exista formule naturale de colostru, din sursa bovina, pentru copii si adulti. Laptele matern este recomandat sa faca parte din dieta copilului pana la varsta de cel putin 2 ani.

Zinc

Zincul este unul dintre cele mai importante minerale cu rol antioxidant care pot ajuta sistemul imunitar al unui copil. Consumul de zinc este important pentru buna functionare a sistemului imunitar si a creierului. Deficitul de zinc are ca efect slabirea imunitatii si la instaurarea unei stari de oboseala a organismului.

Cele mai bune surse de zinc sunt alimentele precum stridiile, homarul sau crabul, carnea, semintele de dovleac, caju sau nautul, fulgii de ovaz, lactatele, midgalele, fasolea si mazarea. Aportul zilnic recomandat de zinc pentru copii este:

  • nastere si pana la 6 luni: 2 mg;
  • sugari 7-12 luni: 3 mg;
  • copii 1-3 ani: 3 mg;
  • copii 4-8 ani: 5 mg;
  • copii 9-13 ani: 8 mg;
  • adolescenti 14-18 ani (baieti): 11 mg;
  • adolescenti 14-18 ani (fete): 9 mg;
  • peste 19 ani (baieti) 11 mg, (fete) 8 mg.

Atentie! Depasirea dozelor recomandate poate produce greata, varsaturi, pierderea poftei de mancare, crampe de stomac, diaree, dureri de cap.

Probiotice si prebiotice

Bacteriile benefice sau probioticele contribuie la intarirea sistemului imunitar in copilarie prin sinteza imunoglobulinelor de tip A si la crearea unui echilibru la nivelul stomacului si al intestinului. Cele mai bune surse de probiotice sunt: iaurtul si chefirul, varza murata, rosiile, usturoiul, ceapa, sparanghelul si anghinarea. 

Prebioticele sunt fibre vegetale care stimuleaza cresterea bacteriilor bune si au rol in cresterea imunitatii. Surse excelente de prebiotice sunt: bananele verzi, sparanghelul si radacina de Jicama. 

Omega 3 si complex de vitamine si minerale

Uleiul din ficatul de cod are rol antioxidant si imunostimulator si reprezinta o sursa de acizi grasi Omega-3 si vitaminele A, D si E. Uleiul din ficatul de cod poate fi recomandat copiilor care sufera de afectiuni respiratorii sau care trec printr-o perioada de adaptare la un nou mediu, o activitate sustinuta si care solicita efort.

Nucile, semintele de dovleac, semintele de canepa, semintele de chia si semintele de in macinate ofera acid alfa-linolenic, care este forma vegetala a acizilor grasi omega-3. De asemenea, reprezinta o sursa de proteine, fibre, potasiu, magneziu, zinc, cupru, mangan si vitaminele A, E, B6, B12.

Vitamina C 

Consumul de vitamina C activeaza sistemul imunitar prin cresterea leucocitelor, a imunoglobulinelor si a interferonului si lupta impotriva infectiilor. Vitamina C se gaseste in alimente precum: citricele, capsunile, ardeiul gras, kiwi, broccoli, pepenele galben, rosiile si cartofii. Aportul zilnic recomandat de vitamina C pentru copii este:

  • nastere pana la 6 luni: 40 mg;
  • sugari 712 luni: 50 mg;
  • copii 13 ani: 15 mg;
  • copii 48 ani: 25 mg;
  • copii 913 ani: 45 mg;
  • adolescenti 1418 ani (baieti): 75 mg;
  • adolescenti 1418 ani (fete): 65 mg.

Fructe si legume 

Fructele si legumele contin diferiti antioxidanti care protejeaza sistemul imunitar, iar consumul acestora aduce un aport de substante nutritive precum vitaminele A, C, E, B2, B6, K, potasiu, acid folic, magneziu, potasiu si zinc. Exemple de alimente bogate in antioxidanti sunt: fructele de padure, broccoli, spanacul si varza. 

Suplimentele alimentare

In lunile care contin litera R, atunci cand temperaturile de afara sunt mai scazute, organismul uman are nevoie de un aport mai mare de vitamine si minerale care intaresc imunitatea pe care le primeste in cantitati mai reduse din natura. Suplimentele alimentare reprezinta o modalitate de a asigura cele mai bune vitamine pentru imunitatea copiilor, cu conditia insa sa se apeleze doar atunci cand este necesar. 

Vitamina D 

Acumularea de vitamina D este direct proportionala cu expunerea la razele soarelui. In lunile reci, acest lucru este mai dificil, putandu-se instala un deficit, care poate fi compensat prin aport de suplimente de vitamina D.

Atentie! Dozele se stabilesc in urma unor teste de sange care confirma carenta si in functie de varsta copilului.

Valorile medii zilnice recomandate pentru copii si adolescenti in micrograme (mcg) si unitati internationale (UI):

  • nastere pana la 12 luni: 10 mcg (400 UI);
  • copii 1-12 ani: 15 mcg (600 UI);
  • adolescenti 13-19 ani: 15 mcg (600 UI).

Vitamina D poate fi introdusa partial si prin alimentatie, prin aport de:

  • peste; 
  • ficat de vita; 
  • branza; 
  • oua;
  • ciuperci.

Alte suplimente alimentare

Alte suplimente alimentare care ajuta sistemul imunitar al copiilor sunt:

  • vitamina C si Zinc - copii peste 12 ani;
  • ulei de ficat de cod pentru copii;
  • complex de vitamine pentru copii;
  • probiotic pentru copii;
  • colostrum cu probiotice pentru copii.

Rolul stilului de viata al copilului in formarea si intarirea sistemului imunitar

 

Igienizarea mainilor

 

Stilul de viata si obiceiurile copilului influenteaza si ele imunitatea celor mici. Este vorba de obiceiurile sale de igiena, de programul sau de somn, de nivelul de activitatea fizica, chiar si de felul in care se imbraca. 

Igiena in protejarea sistemului imunitar al copiilor 

Igiena copilului si a spatiilor este importanta, insa nu trebuie sa devina o activitate compulsiva, adica nu este nevoie sa se dezinfecteze orice intra in contact cu acesta. Sistemul imunitar al copilului trebuie sa invete sa lupte cu agentii patogeni si sa-si dezvolte propriii anticorpi. Un spatiu hiperigienizat poate avea efecte debilitante asupra imunitatii copilului.

Imbracamintea adecvata 

Copiii pot uita sa isi puna pe cap caciula iarna sau o haina mai groasa care sa ii protejeze de frig. Este bine ca cei mici sa fie monitorizati pentru a nu fi nici prea subtire, dar nici prea gros imbracati pentru activitatile pe care le desfasoara in spatii deschise sau in natura.

Program de odihna si somn 

Un copil are nevoie de un ciclu de somn linistit de cel putin 7 ore. In cazul in care un copil nu se odihneste suficient, fluxul de sange care iriga creierul este mai redus, ceea ce poate perturba functiile cognitive - gandire, memorie si concentrare. De asemenea, lipsa de somn poate slabi sistemul imunitar al celui mic, ceea ce il poate face mai vulnerabil in fata bolilor.

Activitate fizica si reducerea stresului

Viata activa si exercitiile fizice ajuta la mentinerea unui organism rezistent, capabil sa lupte contra infectiilor. De asemenea, este bine ca un copil sa invete de mic sa gestioneze situatiile de stres si anxietate prin exercitii fizice si de relaxare. Odata intrate in rutina zilnica, aceste obiceiuri insotesc copilul pe tot parcursul vietii si il ajuta sa isi protejeze sanatatea si starea generala de bine.

Factori de risc si excesul de suplimente pentru imunitate

Suplimentele de vitamine si minerale sau produsele naturiste pentru imunitate la copii pot fi periculoase atunci cand se administreaza in cantitati excesive. Unul dintre factorii care cresc riscul ca acest lucru sa se intample este faptul ca, de multe ori, acestea se dau copiilor fara a mai cere in prealabil sfatul unui medic. 

De asemenea, multi parinti uita ca exista multe alimente fortificate, inclusiv lapte si cereale sau sucuri pentru copii. Asta inseamna ca riscul de depasire a dozelor recomandate este mai mare. Supradozajul poate avea efecte adverse destul de grave. 

Tocmai de aceea medicii insista atat de des pe nevoia de a asigura copiilor (si adultilor) tot necesarul de vitamine si minerale prin intermediul alimentatiei. Exista si cazuri, cum este al copiilor care nu au o dieta sanatoasa sau al celor care sufera de afectiuni ce perturba absorbtia nutrientilor, in care este nevoie de administrarea de suplimente pentru imunitate

Totusi, acest lucru se face doar la recomandarea unui medic, dupa efectuarea analizelor necesare, si se vor respecta intotdeauna dozele recomandate.

De ce este importanta imunitatea copiilor din primii ani de viata?

Sistemul imunitar poate impiedica aparitia unor afectiuni, poate lupta cu germenii care le produc si care tergiverseaza procesul de vindecare. Copiii a caror imunitate nu este suficient de puternica tind sa se imbolnaveasca mai des si sa se confrunte cu infectii recurente, care le pot pune viata in pericol. 

La nastere, dupa cum am vazut mai sus, acest sistem imunitar nu este pe deplin dezvoltat. Este imatur si, ca un copil, va invata pe masura ce creste si va deveni tot mai puternic. Dupa nastere, sunt protejati de anticorpii primiti de la mama, dar doar temporar. In plus, imunitatea bebelusului depinde de cea a mamei. Tocmai de aceea, majoritatea vaccinurilor recomandate copiilor se administreaza in primii 2 ani de viata - ofera sistemului imunitar ocazia sa invete sa recunoasca si sa raspunda adecvat in fata atacului unor anumite virusuri sau bacterii, fara ca cei mici sa se imbolnaveasca cu adevarat.

Sistemul imunitar al celor mici trece pana in perioada adolescentei prin multiple transformari si poate fi atat antrenat, cat si ajutat printr-o alimentatie sanatoasa, prin aport de vitamine si minerale, dar si prin invatarea unor obiceiuri sanatoase de viata. Asa cum se spune din antichitate, Mens sana in corpore sano: copiii trebuie invatati de mici sa fie activi, sa manance sanatos, sa se odihneasca suficient si sa zambeasca in fiecare zi, pentru a-si dezvolta o minte sanatoasa intr-un corp sanatos!

Bibliografie: 

  1. Cleveland Clinic. How to Boost Your Kids Immunity Heading Into the New School Year. Cleveland Clinic, 2020, https://health.clevelandclinic.org/how-to-boost-your-kids-immunity-heading-into-the-new-school-year/. Accesat in 19.11.2020.
  2. Darnton-Hill, Ian. Zinc supplementation and growth in children. Biological, behavioural and contextual rationale. World Health Organization, 2013.
  3. National Institute of Health. Vitamin C Fact Sheet. NIHhttps://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-Consumer/. Accesat in 19.11.2020.
  4. National Institute of Health. Vitamin D Fact Sheet. NIHhttps://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-Consumer/. Accesat in 19.11.2020.
  5. National Institute of Health. Zinc Fact Sheet NIH, https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/. Accesat in 19.11.2020.
  6. Simon, A. Katharina, Georg A. Hollander, Andrew McMichael. Evolution of the immune system in humans from infancy to old age. Proc Biol Sci. 282(1821): 20143085, 2015, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4707740/. Accesat in 19.11.2020.
  7. Stanford Childrens Health. The Immune System. Stanford Childrens, 2020, https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=all-about-the-immune-system-90-P01665. Accesat in 19.11.2020.
  8. How Your Babys Immune System Develops. Pregnancybirthbaby.org.au, Healthdirect Australia, 7 Feb. 2023, www.pregnancybirthbaby.org.au/how-your-babys-immune-system-develops.
  9. Kloc, Małgorzata, et al. Development of Child Immunity in the Context of COVID-19 Pandemic. Clinical Immunology, vol. 217, Aug. 2020, p. 108510, doi:https://doi.org/10.1016/j.clim.2020.108510.
  10. Pattemore, Chantelle. Scientists Finally Figure out Why Youre More Likely to Get Sick in Cold Weather. Healthline, Healthline Media, 8 Dec. 2022, www.healthline.com/health-news/scientists-finally-figure-out-why-youre-more-likely-to-get-sick-in-cold-weather.
  11. Streit, Lizzie. Vitamins for Kids: Do They Need Them (and Which Ones)? Healthline, Healthline Media, 14 Mar. 2023, www.healthline.com/nutrition/vitamins-for-kids.
  12. What Can Suppress Your Immune System. WebMD, 2022, www.webmd.com/cold-and-flu/ss/slideshow-how-you-suppress-immune-system.
  13. What Is Immunity Debt and How May It Affect Kids? Verywell Family, 2021, www.verywellfamily.com/what-is-immunity-debt-and-how-may-it-affect-kids-5196462.

 

Despre autor
Farmacistul Dr. Max
Farmacistul Dr. Max
La Farmacia Dr. Max punem oamenii pe primul loc si ne dorim sa aducem pacientilor din Romania raspunsuri la unele dintre cele mai frecvente curiozitati medicale si de ingrijire personala. Adevarati specialisti, oameni atenti la ce recomanda sunt mereu aproape de tine si iti pregatesc zilnic articole atent documentate, pentru a-ti oferi informatii corecte si complete despre subiectele tale de interes. Descopera care sunt cele mai frecvente probleme cu care se confrunta organismul uman, cum iti poti mentine starea de bine, dar si multe alte subiecte care te vor ajuta sa fii si sa te simti sanatos, increzator si plin de energie in fiecare zi!
Citiți mai multe de la acest autor
Despre autor
Farmacistul Dr. Max
Farmacistul Dr. Max
La Farmacia Dr. Max punem oamenii pe primul loc si ne dorim sa aducem pacientilor din Romania raspunsuri la unele dintre cele mai frecvente curiozitati medicale si de ingrijire personala. Adevarati...
Citiți mai multe de la acest autor