Coacazele - beneficii, proprietati, contraindicatii

20. 10. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 8 minute de citit
Suc de coacaze

 

Dintre toate fructele de padure, coacazele se numara printre cele mai populare, alaturi de zmeura si mure. Chiar daca sunt micute, coacazele au un impact nutritional mare deoarece, ca si alte fructe de padure, sunt surse excelente de fitonutrienti si antioxidanti, care ofera multiple beneficii organismului. Aceste fructe mici, rotunde, dispuse in ciorchine, sunt excelente surse de vitamine si minerale esentiale pentru sanatate. 

Sarace in calorii si grasimi, cu un continut bogat de fibre, coacazele, fie ele rosii sau negre, ar trebui sa se regaseasca frecvent intr-o dieta echilibrata. In articolul urmator afli informatii despre multimea de beneficii pe care coacazele le aduc organismului, pe baza valorilor nutritionale pe care le poseda. Mai mult, vom vorbi si despre moduri delicioase de a introduce coacazele in alimentatie, dar si despre contraindicatiile existente. 

Proprietatile coacazelor - informatii nutritionale 

Asa cum am mentionat in randurile anterioare, coacazele au numeroase beneficii pentru organism, sunt foarte sanatoase si au un continut bogat de vitamine si oligoelemente. Cele mai sanatoase sunt coacazele negre, ce aduc organismului un aport important de vitamina A, vitaminele B1, B2, B5, B6, vitamina C si vitamina E. De asemenea, in compozitia acestor fructe de padure regasim si minerale importante precum calciu, magneziu, potasiu, fosfor si fier. Mai mult decat atat, coacazele negre sunt bogate in antioxidanti si fibre. 

Conform USDA [1], o cantitate de 100 de grame de coacaze prezinta urmatoarele valori nutritionale: 

  • Acid Folic: 8 mcg;
  • Niacina: 0,3 mg;
  • Acid pantotenic: 0,4 g;
  • Piridoxina: 0,06 g;
  • Riboflavina: 0,05 mg;
  • Tiamina: 0,05 mg;
  • Vitamina A: 230 UI;
  • Vitamina C: 181 mg;
  • Magneziu: 24 mg;
  • Mangan: 0,25 mg;
  • Fosfor: 59 mg;
  • Zinc: 0,27 mg:
  • Sodiu: 2 mg;
  • Potasiu: 322 mg;
  • Calciu: 55 mg;
  • Cupru: 0,08 mg;
  • Fier: 1,54 mg;
  • Calorii: 63 kcal;
  • Carbohidrati: 15 g;
  • Proteine: 1,4 g;
  • Grasimi: 0,41 g;
  • Fibre: 4,3 g;

Si coacazele rosii au beneficii pentru organism similare cu cele ale coacazelor negre, insa au continut mai scazut de vitamina C, vitamina B si minerale. Spre deosebire de coacazele negre, cele rosii sunt bogate in vitamina K1 si sunt mai putin calorice, ceea ce poate fi un aspect important pentru persoanele aflate la dieta. 

De asemenea, trebuie sa stii ca si frunzele de coacaz negru au beneficii uimitoare. S-a dovedit ca acestea au caracteristici vindecatoare, precum si proprietati fungicide, bactericide si virucide. In plus, frunzele de coacaz contin taninuri ce au proprietati astringente si efecte benefice la nivelul mucoasei intestinale.

 

Coacaze rosii si negre

 

Beneficiile coacazelor pentru organism 

Complexul de substante nutritive esentiale care se gasesc in coacaze transforma aceste fructe de padure in surse nutritionale importante pentru organism. Valorile nutritionale pretioase justifica, intr-o mare masura, numeroasele beneficii ale coacazelor. Pentru a intelege mai bine rolul aportului nutritional pe care acestea il aduc organismului uman, iti prezentam in randurile urmatoare cele mai importante beneficii ale coacazelor, fie ele negre sau rosii. 

Coacazele aduc beneficii sistemului imunitar

Coacazele, in special cele negre, sunt bogate in antioxidanti, inclusiv vitamina C. Alaturi de antocianinele prezente in coacaze, acesti antioxidanti pot ajuta la fortificarea sistemului imunitar [2], permitand organismului sa lupte eficient impotriva infectiilor si virusilor. 

Ajuta la reducerea inflamatiilor 

Coacazele negre sunt bogate intr-un acid gras omega-6, numit acid gamma linoleic. Acest compus poate ajuta la reducerea inflamatiilor, precum si la imbunatatirea simptomelor artritei reumatoide. Unele studii au aratat, de asemenea, ca acidul gamma linoleic a ajutat la atenuarea durerilor si a rigiditatii articulatiilor in cazul persoanelor cu artrita [2].  

Coacazele negre au beneficii pentru sanatatea ochilor 

Fiind bogate in antocianine, coacazele aduc beneficii spectaculoase la nivelul vederii, putand ameliora simptomele glaucomului, una dintre principalele cauze ale orbirii [2]. Acest antioxidant are rolul de a creste fluxul de sange de la nivelul ochilor si poate ajuta la incetinirea progresiei glaucomului. Mai mult, acidul gamma linoleic, acidul linoleic si alti antioxidanti pot ajuta, de asemenea, la imbunatatirea simptomelor ochilui uscat. 

Studiile clinice privind consumul de coacaze negre au descoperit ca aceste fructe de padure imbunatatesc functia ochilor, inclusiv: 

  • capacitatea ochilor de a se adapta la intuneric; 
  • incetinirea progresiei deteriorarii campului vizual la persoanele cu glaucom; 
  • simptomele de oboseala oculara [3]. 

Au efecte benefice pentru sanatatea inimii 

Includerea coacazelor in alimentatia ta poate ajuta la imbunatatirea sanatatii inimii si la reducerea riscului aparitiei afectiunilor cardiace. Unele studii atesta ca uleiul de seminte de coacaze negre ajuta la imbunatatirea nivelului de colesterol total si la reducerea trigliceridelor din sange [2]. 

Coacazele sustin digestia sanatoasa 

Coacazele contin fibre solubile si insolubile, ambele fiind esentiale pentru o digestie sanatoasa. In timp ce fibrele solubile incetinesc digestia, in asa fel incat intestinul subtire sa poata absorbi cat mai multi nutrienti, fibrele insolubile mentin lucrurile in miscare in sistemul digestiv. Consumul de coacaza poate ajuta si la prevenirea acumularii de toxine sau reducerea riscului de cancer de colon [2].  

Ajuta la reglarea nivelului de zahar din sange  

Coacazele negre au un nivel ridicat de mangan, un mineral important ce ajuta la controlul nivelului de zahar din sange [2]. Manganul din coacaze poate ajuta la secretia adecvata de insulina, ajutand astfel la reglarea nivelului de zahar din sange in cazul persoanelor cu diabet de tip 2

Coacazele aduc beneficii pielii 

Continutul de vitamina C din coacazele negre le face benefice pentru piele. Potrivit studiilor [4], vitamina C este esentiala in sinteza colagenului. In asociere cu vitamina E, este, de asemenea, responsabila pentru protejarea pielii impotriva efectelor daunatoare ale radiatiilor UV. Mai mult, promoveaza formarea epitelilului si ajuta pielea sa se refaca mai rapid. 

Vitamina C este cunoscuta si pentru proprietatile sale anti-aging, caci stimuleaza colagenul din piele. Continutul de cupru din coacaze este, de asemenea, responsabil pentru sinteza colagenului. Prin urmare, consumul de coacaze are beneficii uimitoare la nivelul pielii. 

Sunt eficiente in reducerea nivelului de stres 

In ceea ce priveste nivelul de stres, putem spune ca sunt eficiente atat coacazele, cat si frunzele de coacaz. Cercetatorii au ajuns la concluzia ca infuzia din frunzele de coacaz negru poate creste secretia glandelor ce produc adrenalina, ceea ce determina o stare generala de bine si eliminarea stresului.  

Coacazele imbunatatesc sanatatea creierului 

Coacazele sunt bogate in magneziu, ce are beneficii numeroase asupra sistemului nervos, contribuind la o creare mai usoara de sinapse intre neuroni. Potrivit studiilor, deficienta de magneziu poate duce la migrene, accidente vasculare cerebrale, anxietate si depresie [5]. Astfel, o dieta bogata in magneziu poate avea efecte pozitive asupra imbunatatirii sanatatii creierului.  

Sunt eficiente in dietele de slabire 

Coacazele sunt bogate atat in fibre solubile, cat si fibre insolubile si zaharuri. Fibrele si zaharurile ajuta la redarea starii de satietate. Coacazele contin, de asemenea, o cantitate minima de lipide, ceea ce le face aproape lipsite de grasimi. Prin urmare, consumul de coacaze are beneficii privind pierderea in greutate, eficientizand dietele de slabire. 

 

Coacazele

 

Cum se pot consuma coacazele?

Datorita multitudinii de beneficii, coacazele sunt un aliment de luat in considerare in dieta alimentara pe care o urmezi. Si aici nu vorbim doar despre fructele propriu-zise, ci si despre frunzele sau semintele de coacaze. Cea mai populara forma este uleiul de seminte de coacaze negre, insa pot fi preparate si infuzii din frunzele de coacaz. 

Pe langa fructele proaspete, care sunt si cele mai bune, coacazele pot fi consumate sub forma de: 

  • fructe uscate
  • ulei de coacaze negre; 
  • suplimente alimentare precum pastilele si capsulele cu coacaze negre; 
  • produse pentru dieta si nutritie, asa cum sunt extractul de coacaze negre si siropul de coacaze negre, cu beneficii uimitoare pentru organsim, dar si tinctura de coacaze negre, dulceata de coacaze negre si ceaiul de coacaze negre cu acealasi beneficii. 

Ti-am vorbit mai sus despre beneficiile pe care coacazele le aduc pielii, insa trebuie sa stii ca acestea nu sunt benefice doar pe plan intern, ci si extern. In acest sens, exista o multime de produse pentru frumusete si ingrijire pe baza de ulei de coacaze negre menite sa curete tenul si sa-i asigure hidratare si luminozitate. Mai mult, extractul de frunze de coacaz negru este unul dintre ingredientele de baza in tratamente care ofera stralucire podoabei capilare.

 

Dulceata de coacaze

 

Contraindicatii pentru consumul de coacaze 

Atat boabele de coacaze, cat si uleiul de seminte de coacaze sunt considerate sigure in dozele recomandate. Cu toate acestea, suplimentele pe baza de coacaze pot provoca unele efecte secundare, asa cum ar fi scaunele moi, diareea usoara si gazele intestinale [3]. 

Deoarece pot incetini coagularea sangelui, suplimentele alimentare cu coacaze nu sunt recomandate persoanelor cu tulburari de sangerare sau celor care urmeaza sa aiba o interventie chirurgicala. Cat despre frunzele de coacaz, nu exista suficiente dovezi care sa evalueze siguranta acestora. Femeile care sunt insarcinate sau care alapteaza ar trebui sa discute cu medicul inainte de a lua orice tip de suplimente, inclusiv cele cu coacaze negre.

 

Sirop de coacaze

 

Daca si tu doresti sa te bucuri de multimea de beneficii pe care coacazele le aduc organismului, exista cele mai variate moduri in care poti include coacazele in alimentatie. Tine cont, insa, ca informatiile din acest articol sunt pur informationale si nu trebuie sa inlocuiasca sfatul medicului!

Referinte: 

[1]  “Fooddata Central Search Results.” FoodData Central, fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/173964/nutrients. 

Published Apr. 2018. Accessed 2 Oct. 2022. 

[2] “Black Currant: Health Benefits, Nutrients per Serving, Preparation Information, and More.” WebMD, WebMD, www.webmd.com/diet/health-benefits-black-currant. 

Reviewed 1 Sept. 2022. Accessed 2 Oct. 2022. 

[3] Morris, Rebecca. “6 Health Benefits of Black Currant.” Healthline, Healthline Media, www.healthline.com/health/health-benefits-black-currant. 

Published 14 Sept. 2017. Accessed 2 Oct. 2022. 

[4] Pullar, Juliet M, et al. “The Roles of Vitamin C in Skin Health.” Nutrients, MDPI, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579659/. 

Published 12 Aug. 2017. Accessed 2 Oct. 2022. 

[5] Kirkland, Anna E, et al. “The Role of Magnesium in Neurological Disorders.” Nutrients, MDPI, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6024559/. 

Published 6 June 2018. Accessed 2 Oct. 2022.