Ceaiul de cimbru - beneficii, proprietati, contraindicatii

9. 3. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit

 

Cimbrul este o planta versatila, folosita din cele mai vechi timpuri atat pentru condimentarea mancarurilor, cat si in scop terapeutic, sub diverse forme. Una dintre modalitatile prin care poti profita din plin de beneficiile sale este de a o consuma sub forma de ceai. 

Continua sa citesti pentru a afla mai multe despre proprietatile acestei plante si posibilele efecte benefice ale ceaiului de cimbru pentru sanatatea ta. 

Ce este cimbrul 

 

 

Cimbrul este un arbust peren mic din familia Lamiaceae, cu gust si miros distinctiv, ce creste in zonele muntoase. Exista zeci de specii de cimbru, dar cea mai comuna este cimbrul de gradina. 

Dupa cum am mentionat deja, aceasta planta este adesea folosita pentru a da aroma preparatelor culinare. Pe langa asta, a fost utilizata din cele mai vechi timpuri in medicina populara pentru tot felul de afectiuni, de la infectii bucale la boli ale aparatului respirator precum astmul sau bronsita. 

Proprietatile cimbrului 

Cimbrul este plin de nutrienti, motiv pentru care este si atat de des laudat pentru proprietatiile si beneficiile sale. 

De exemplu, dintre toate plantele medicinale, cimbrul proaspat are unul dintre cele mai ridicate niveluri de antioxidanti. De asemenea, este o buna sursa de vitamine si minerale, printre care se numara: complexul de vitamine B, acidul folic, vitaminele A, K, E si C, potasiul, fierul, calciul, manganul, magneziul si seleniul. 

Tot in cimbru se gaseste si timolul, un compus cunoscut pentru proprietatile sale antiseptice si antifungice, dar si carvacrol, borneol si geraniol.

Toate acestea ii confera cimbrului proprietati antiseptice, antimicrobiene, astringente, antihelmintice, carminative, dezinfectante, antispasmodice, antipiretice, analgezice si tonice.[2]

Beneficiile ceaiului de cimbru 

 

 

 

Pe langa condimentarea mancarurilor, ceaiul de cimbru este cea mai populara metoda de a introduce aceasta planta in dieta noastra. Pe langa gustul si aroma ce ne incanta de fiecare data, consumul de ceai de cimbru poate avea si beneficii importante pentru sanatatea noastra. Iata cateva dintre acestea: 

1. Poate calma tusea 

Ceaiul de cimbru este adesea remediul popular recomandat pentru tuse. Chiar si unele studii[4][5] au confirmat ca acesta poate calma tusea productiva si contribuie la decongestionarea cailor respiratorii.  

Asa ca data viitoare cand tusea te supara, nu ezita sa testezi efectul ceaiului de cimbru. Bineinteles, daca aceasta persista, trebuie sa mergi la medic pentru a depista cauza sa. 

2. Poate imbunatati digestia 

Cu totii ne confruntam din cand in cand cu probleme precum indigestia, greata, constipatia sau balonarea. In astfel de situatii, o cana de ceai de cimbru poate fi exact ceea ce avem nevoie. 

Studiile au aratat ca anumite componente din cimbru pot avea un efect benefic asupra sistemului nostru digestiv, de la reglarea tranzitului intestinal si reducerea inflamatiilor pana la eliminarea parazitiilor intestinali si a bacteriilor ce pot provoca infectii gastrointestinale.[1]

3. Poate calma durerile menstruale 

Dupa cum am vazut deja, cimbrul are si proprietati antispasmodice. Asta inseamna ca poate contribui si la calmarea durerilor menstruale. Un studiu[8] publicat in 2020 a analizat tocmai efectul ceaiului de cimbru asupra unor adolescente care sufereau de dismenoree primara, iar concluzia a fost aceea ca, intr-adevar, acesta poate alina durerile menstruale. 

4. Poate contribui la sustinerea unui sistem imunitar sanatos

Continutul bogat de vitamine, minerale si antioxidanti[3] ii confera cimbrului proprietatea de a stimula sistemul imunitar. De exemplu, vitamina C a fost indelung laudata pentru rolul sau in cresterea rezistentei organismului fata de infectii.[2]

Cum se prepara ceaiul de cimbru 

 

 

Pentru a prepara un ceai de cimbru delicios pot fi folosite frunze proaspete sau uscate, dar si pudra.  

Daca alegi ierburi proaspete, pune cateva crengute de cimbru intr-o cana cu apa clocotita si lasa la infuzat timp de 5-8 minute. Daca folosesti pulbere de cimbru, adauga o lingurita de pudra la o cana cu apa clocotita si amesteca bine. 

O lingurita de frunze proaspete de cimbru contine: 

  • Calorii: 0,80
  • Proteine: 40 mg
  • Grasimi: 10 mg
  • Carbohidrati: 196 mg
  • Fibre: 112 mg
  • Sodiu: 70 mg

O lingurita de frunze de cimbru uscat contine:

  • Calorii: 2,76
  • Proteine: 91 mg
  • Grasimi: 74 mg
  • Carbohidrati: 639 mg
  • Fibre: 370 mg
  • Sodiu: 550 mg[7]

Contraindicatii si posibile reactii adverse 

Daca esti alergic la cimbru sau alte plante similare, poti experimenta simptome precum greata, arsuri gastrice, diaree sau voma atunci cand il consumi, inclusiv sub forma de ceai. 

De asemenea, cimbrul poate incetini coagularea sangelui si poate creste riscul de sangerare atunci cand este consumat in cantitati mari. Mai trebuie precizat si ca acesta poate diminua efectul medicamentelor anticolinergice, dar si al pilulelor ce contin estrogen.[6]

In general, se considera ca nu exista niciun risc in a consuma cantitati moderate de cimbru, fie in mancare, fie sub forma de ceai. Asa ca te poti bucura oricand doresti de o cana plina cu aceasta licoare aromata, cu conditia sa nu fii alergic, bineinteles. 

Nu uita ca ceaiurile de plante nu pot inlocui tratamentul medicinal. De fiecare data cand te confrunti cu o problema de sanatate, primul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa consulti un medic. Acesta este singurul in masura sa stabileasca un diagnostic si un plan de tratament. 


Bibliografie: 

  1. Abdulaziz Almanea, et al. “The Potential Gastrointestinal Health Benefits of Thymus Vulgaris Essential Oil: A Review.” Biomedical and Pharmacology Journal, vol. 12, no. 04, 28 Dec. 2019, pp. 1793–1799, biomedpharmajournal.org/vol12no4/the-potential-gastrointestinal-health-benefits-of-thymus-vulgaris-essential-oil-a-review/. Accessed 8 Mar. 2022.
  2. Dauqan, EMA, and Abdullah A. “Medicinal and Functional Values of Thyme (Thymus Vulgaris L.) Herb.” Journal of Applied Biology & Biotechnology, 2017, 10.7324/jabb.2017.50203. Accessed 8 Mar. 2022.
  3. “FoodData Central.” Usda.gov, 2022, fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/170938/nutrients. Accessed 8 Mar. 2022.
  4. Kemmerich, Bernd, et al. “Efficacy and Tolerability of a Fluid Extract Combination of Thyme Herb and Ivy Leaves and Matched Placebo in Adults Suffering from Acute Bronchitis with Productive Cough.” Arzneimittelforschung, vol. 56, no. 09, 22 Dec. 2011, pp. 652–660, www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0031-1296767, 10.1055/s-0031-1296767. Accessed 8 Mar. 2022.
  5. Seibel, Jan, et al. “In Vivo and  in Vitro  Investigation of Anti-Inflammatory and Mucus-Regulatory Activities of a Fixed Combination of Thyme and Primula Extracts.” Pulmonary Pharmacology & Therapeutics, vol. 51, Aug. 2018, pp. 10–17, www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1094553918300609, 10.1016/j.pupt.2018.04.009. Accessed 8 Mar. 2022.
  6. “Thyme.” RxList, RxList, 11 June 2021, www.rxlist.com/thyme/supplements.htm. Accessed 8 Mar. 2022.
  7. “Thyme Tea: Health Benefits, Nutrition Facts, and How to Prepare It.” WebMD, WebMD, 18 Nov. 2020, www.webmd.com/diet/thyme-tea-health-benefits#1. Accessed 8 Mar. 2022.
  8. Zeru, Abayneh Birlie, and Mikyas Arega Muluneh. “Thyme Tea and Primary Dysmenorrhea among Young Female Students.” Adolescent Health, Medicine and Therapeutics, vol. Volume 11, Oct. 2020, pp. 147–155, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33117031/, 10.2147/ahmt.s280800. Accessed 8 Mar. 2022.