Care sunt fazele somnului si ce se intampla in timpul fiecareia

1. 8. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 4 minute de citit

Fazele somnului

Somnul are un rol extrem de important pentru sanatatea organismului uman si ne ajuta sa ne incarcam cu energie pentru activitatile pe care le avem de facut de-a lungul zilei. Te invitam sa afli informatii despre fazele somnului si ce se petrece in fiecare dintre acestea.

Ce rol are somnul?

In timp ce dormim, organismul nostru acumuleaza energie si au loc procese precum cresterea oaselor, regenerarea muschilor, gestionarea hormonilor, modul in care se stocheaza amintirile. 

Astfel, este vital sa te odihnesti, pentru ca functiile din intreg organismul sa se desfasoare in mod corespunzator, iar sanatatea sa fie in parametrii optimi. In cazul in care te confrunti frecvent cu insomnii, discuta cu un medic. 

Care sunt fazele somnului?

Care sunt fazele somnului

Somnul este de doua tipuri: non-REM (NREM), care este alcatuit din trei faze, si REM, ce se refera prin faptul ca ochii se misca rapid. Trecerea dintr-o etapa in alta (cu somnul REM inclusiv) are loc in mod progresiv, iar toate la un loc formeaza un ciclu ce se reia, de regula, de patru sau de cinci ori. [1]

In cazul adultilor, un ciclu complet se desfasoara pe parcursul a 90 - 120 de minute.  De obicei, somnul non-REM predomina prima jumatate a noptii, iar cel REM, cealalta jumatate, dinspre dimineata. [1]

Somnul Non-REM

Acesta se instaleaza primul si include trei faze, dintre care ultima este cea in care somnul este profund si iti este greu sa te trezesti cand te afli in stadiul respectiv. 

Faza 1

In prima faza din somnul non-REM, are loc tranzitia de la stadiul in care esti treaz in cel in care adormi. In cele mai multe cazuri, dureaza doar cateva minute. Este cea mai lina etapa a somnului, iar majoritatea persoanelor nu constientizeaza ca sunt intr-adevar adormite. 

In aceasta etapa, miscarile ochilor sunt in mod obisnuit lente si implica rotiri usoare, muschii incep sa se relaxeze, iar bataile inimii si respiratia se incetinesc.

Faza 2

Faza a doua din stadiul non-REM este cea mai intinsa dintre toate, iar expertii spun ca este etapa in care poti fi trezit cu usurinta din somn. Aceasta faza are loc inainte de a intra in cea profunda.

In faza a doua, bataile inimii si respiratia continua sa incetineasca, nu au loc miscari ale ochilor, iar temperatura corporala incepe sa scada.

Faza 3

In ultima faza din stadiul non-REM are loc somnul cel mai profund. In aceasta etapa au loc procesele importante din organism care au rol in mentinerea sanatatii. Acum, trezirea din somn se poate face cu dificultate, bataile inimii si respiratia au cea mai scazuta frecventa, iar la nivelul ochilor nu au loc miscari. 

Corpul este relaxat la maximum in faza a treia de somn. Printre functiile care se desfasoara in organism in cadrul acestei faze se afla regenerarea celulelor si a tesuturilor musculare, iar sistemul imunitar se intareste.

Somnul REM

Acest stadiu al somnului, cel in care ochii fac miscari rapide, are loc la o ora sau o ora si jumatate dupa ce ai adormit. In somnul REM, sunt sanse mari sa ai vise intense. Sunt mai multe cicluri de somn REM: primul dureaza circa zece minute dupa care durata creste, iar ultimul ajunge sa tina intre treizeci si saizeci de minute. 

In acest stadiu al somnului, miscarile ochilor devin mai rapide, bataile inimii si respiratia au frecvente variabile, muschii paralizeaza, dar pot avea loc contractii musculare. Tot acum activitatea creierului se intensifica in mod considerabil, intrucat sunt stimulate zonele din creier care sunt asociate cu invatarea si cu producerea proteinelor.

Fazele somnului fac parte din cicluri firesti ce alcatuiesc un somn odihnitor. Alege sa ai un stil de viata sanatos, in care sa acorzi suficient timp odihnei si dietei echilibrate.

De asemenea, cere sfatul medicului in cazul in care sunt perioade in care te confrunti cu tulburari de somn si doresti sa incerci remedii naturiste, precum unele ceaiuri sau suplimente alimentare. Numai un medic iti poate face recomandarile adecvate, care sa se plieze pe necesitatile organismului tau.

Pentru realizarea acestui articol s-au utilizat urmatoarele surse de informare:

1. Lockett, Eleesha. “The Stages of Sleep: What Happens during Each.” Healthline, Healthline Media, 30 Sept. 2021, www.healthline.com/health/healthy-sleep/stages-of-sleep#:~:text=The%20pattern%20includes%20two%20major,one%20stage%20of%20REM%20sleep, accesat la 29 iulie 2022;

2. “Stages of Sleep: Rem and Non-REM Sleep Cycles.” WebMD, WebMD, www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-101, accesat la 29 iulie 2022.