Rolul si importanta somnului in sanatatea organismului uman

9. 6. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit

Rolul si importanta somnului in sanatatea organismului uman

Odihna este esentiala pentru buna functionare a organismului. Te invitam sa afli din cadrul acestui articol informatii despre importanta somnului, care sunt beneficiile pe care le ofera, la ce ora e bine sa dormi, cate ore de somn sunt necesare si ce afectiuni poate cauza lipsa acestuia. 

Ce este somnul?

Acesta reprezinta o stare fiziologica in timpul careia se desfasoara numeroase procese in organism. Unele persoane neglijeaza importanta somnului, iar astfel apar riscuri de a dezvolta diverse afectiuni. 

Somnul este vital pentru sanatatea fizica si psihica, deoarece imbunatateste calitatea vietii. Odihna ajuta la intarirea si la mentinerea sistemului imunitar puternic. 

Pe langa dieta echilibrata si exercitiile fizice adaptate in functie de necesitatile personale, somnul este un alt element de baza pentru mentinerea sanatatii. 

Cate ore de somn sunt necesare?

Cate ore de somn sunt necesare?
Din punct de vedere biologic, tendinta este ca organismul uman sa se adapteze soarelui. Astfel, in mod ideal, oamenii merg la somn devreme si se trezesc la primele ore ale diminetii. De regula, dupa apusul soarelui incepe in mod natural sa ni se faca somn. [1]

Iti poti stabili un program de somn in functie de orele recomandate varstei tale si potrivit orei la care trebuie sa te trezesti. De exemplu, daca ti se recomanda cel putin sapte ore de somn si esti nevoit sa te trezesti la 6:00, acest lucru inseamna ca ar trebui să mergi la culcare inainte de ora 23:00. [1]

Beneficiile somnului pentru organismul uman

Somnul are o contributie uriasa in toate procesele ce au loc in corp. Beneficiile somnului sunt numeroase, datorita faptului ca intreg organismul are de castigat atunci cand ai parte de odihna.

Importanta somnului pentru sistemul nervos este foarte mare. Iata cateva dintre beneficiile de care poti avea parte atunci cand respecti orele necesare pentru odihna:

Contribuie la sistemul imunitar

Unul dintre cele mai importante beneficii ale somnului este contributia sa asupra sistemului imunitar. Cand este privat de somn, corpul este expus inflamatiilor si a unor afectiuni ce apar pe fondul sistemului imunitar scazut. In schimb, somnul odihnitor ajuta la refacerea organismului si la imbunatatirea functiilor sale.

Are rol in sanatatea inimii

Datorita faptului ca in organism se secreta hormoni ce ajuta la buna functionare a vaselor de sange, somnul ajuta la imbunatatirea si mentinerea starii de sanatate a inimii. Lipsa acestuia poate duce la afectarea tensiunii arteriale si la probleme de natura cardiovasculara.

Faciliteaza imbunatatirea memoriei

Pe timpul somnului, creierul nu isi inceteaza activitatea, ci proceseaza ceea ce s-a petrecut peste zi, analizand senzatiile si perceptiile pe care le-ai avut si facand legaturi intre evenimentele care s-au desfasurat. In acest mod, memoria se imbunatateste. In plus, in urma somnului, corpul este incarcat de energie, iar nivelul vigilentei este mai ridicat.

Ajuta la reducerea stresului si a anxietatii

In timp ce te odihnesti, corpul se relaxeaza si acumuleaza energie pentru ziua urmatoare. In lipsa somnului, sunt eliberati hormonii de stres, iar acest lucru poate duce la stari de anxietate. Somnul contribuie la reducerea nivelului de stres si poate preveni starile specifice anxietatii, ofera energie si ascute simturile - in acest mod, poate scadea predispozitia la accidente.

Sprijina reglarea metabolismului

Importanta somnului este mare si in ceea ce priveste reglarea metabolismului, fapt benefic pentru toata lumea, in special pentru persoanele care au fost diagnosticate cu diabet. Lipsa somnului poate provoca fluctuatii ale nivelului de glucoza din sange si ale modului de functionare a hormonilor, ceea ce creste riscurile de expunere la diabet si obezitate. 

Boli cauzate de lipsa somnului

Odihna te ajuta sa acumulezi energie pentru ziua urmatoare, indiferent ca ai sau nu multe treburi pe care sa le faci. Lipsa somnului sau insomnia are efecte nedorite asupra organismului, intrucat poate duce la scaderea sistemului imunitar și la afecțiuni care se pot dezvolta pe acest fond.

Unele boli cauzate de lipsa somnului pot fi cele cardiovasculare, creșterea riscului de apariție a accidentelor, scăderea nivelului de energie, al motivației, este afectat indicele masei musculare. În plus, se poate reduce eficiența curelor de pierdere în greutate și performanța antrenamentelor.

Din cauza lipsei somnului se pot agrava tulburări sau afecțiuni deja existente, precum depresia, tulburarea bipolara, hipertensiunea, problemele de natura cardiaca, diabetul, obezitatea, sindromul metabolic.

Iata cateva recomandari pentru a iti imbunatati calitatea somnului:

  • Incearca sa iti stabilesti o rutina pe care sa o aplici in fiecare zi, inclusiv in weekenduri sau in vacante, pentru a mentine echilibrul;
  • Evita sa consumi dupa-amiaza tarziu si seara alimente si bauturi care contin cafeina, de pilda, ciocolata si cafea, intrucat te pot mentine treaz;
  • Evita utilizarea televizorului, a computerului si a telefonului inainte de a merge la somn, deoarece lumina iti poate alunga somnul;
  • Evita consumul de alcool - si acesta poate duce la tulburari ale somnului.

Care sunt cele mai bune ore de somn in functie de varsta?

Care sunt cele mai bune ore de somn in functie de varsta?
Pentru ca organismul sa se recupereze si ca starea de sanatate sa se mentina in parametrii optimi, este necesar sa se respecte anumite ore de somn, in functie de varsta [1], dupa cum urmeaza:

  • Nou-nascutii (care au intre 0 si 3 luni): intre 14 si 17 ore de somn;
  • Copiii cu varsta intre 4 si 12 luni: intre 12 si 16 ore de somn;
  • Copiii ce au intre 1 - 2 ani: intre 11 si 14 ore de somn;
  • Prescolarii (ce au intre 3 si 5 ani): intre 10 si 13 ore de somn;
  • Scolarii (ce au intre 6 si 12 ani): intre 9 si 12 ore de somn;
  • Adolescentii (ce au intre 13 si 18 ani): intre 8 si 10 ore;
  • Adultii cu varsta cuprinsa intre 18 si 60 de ani: 7 ore pe noapte sau mai mult;
  • Adultii cu varsta intre 61 si 64 de ani: intre 7 si 9 ore:
  • Adultii cu varsta de 65 de ani sau mai mare: intre 7 si 8 ore. [2]

De ce ne odihnim mai bine noaptea si nu ziua?

Cu toate ca poti dormi oricand simti nevoia, cele mai bune ore de somn sunt cele de pe timpul noptii, deoarece atunci organismul secreta in mod natural melatonina, un hormon din creier responsabil cu reglarea ciclului circadian si initierea somnului. 

Unele suplimente alimentare, printre care si cele cu melatonina, pot fi utile in lupta cu insomniile si sunt disponibile in farmacii. Se recomanda insa sa discuti cu un medic inainte de a le administra. Acesta te poate ajuta sa alegi ce este benefic pentru organismul tau, in ce cantitate si pentru cat timp.

Pe langa produsele de frumusete si ingrijire pe care le introduci in rutina ta zilnica, poti apela si la alte remedii naturiste care te pot face sa te simti mai bine in propria piele si care pot contribui la confortul si odihna ta. Adopta un stil de viata sanatos si tine cont de importanta somnului! 

Pentru realizarea acestui articol s-au folosit urmatoarele surse de informare:

  1. Cherney, Kristeen. “Best Time to Sleep for Different Age Groups: Benefits and Side Effects.” Healthline, Healthline Media, 14 Nov. 2019, www.healthline.com/health/best-time-to-sleep.
  2. “CDC - How Much Sleep Do I Need? - Sleep and Sleep Disorders.” Centers for Disease Control and Prevention, Centers for Disease Control and Prevention, 2 Mar. 2017, www.cdc.gov/sleep/about_sleep/how_much_sleep.html.
  3. Ellis, Rachel Reiff. “7 Surprising Health Benefits to Getting More Sleep.” WebMD, WebMD, www.webmd.com/sleep-disorders/benefits-sleep-more.
  4. Seed, Shawna. “Melatonin, What It Does, and the Best Ways to Take It.” WebMD, WebMD, www.webmd.com/sleep-disorders/melatonin-dos-donts.
  5. Holland, Kimberly. “All You Need to Know about Healthy Sleep.” Healthline, Healthline Media, 3 July 2019, www.healthline.com/health/healthy-sleep.