Beta carotenul: surse si rolul sau in organism

6. 9. 2022 · Farmacistul Dr.Max · 6 minute de citit

Beta carotenul

Fructele si legumele, pe langa bogatia de vitamine si nutrienti pe care le ofera, vin la pachet si cu un aspect apetisant. Unele dintre cele mai indragite, din acest motiv, sunt cele de culoare rosie, galbena sau portocalie, nuante obtinute datorita prezentei beta carotenului - un pigment vegetal foarte important pentru organism.

Acesta contine proprietati antioxidante puternice, provenienta numelui sau fiind derivata din denumirea latina a morcovului (din acest motiv, majoritatea oamenilor asociata beta carotenul cu aceasta leguma colorata). In plus, pigmentul a fost descoperit ca urmare a unor cercetari stiintifice, fiind cristalizat din morcovi.

Care sunt beneficiile beta carotenului?

Fiind deopotriva si o sursa generoasa de provitamina A, beta carotenul actioneaza ca un antioxidant. Acesta contribuie la neutralizarea radicalilor liberi, diminuand sansele ca numarul prea mare al acestora sa creeze un dezechilibru. Astfel, sansele ca stresul oxidativ (cauzat de deteriorarea celulara si tisulara) sa apara sunt reduse considerabil.

Potrivit studiilor, stresul oxidativ contribuie [1] la dezvoltarea anumitor boli cronice, motiv pentru care beta carotenul este un antioxidant important pentru organism.

Conform cercetarilor efectuate in domeniu [2], dietele bogate in antioxidanti au capacitatea de a sustine sanatatea organismului prin reducerea stresului oxidativ. Astfel, antioxidantii, printre care si beta carotenul, pot proteja corpul de:

  • anumite tipuri de cancer;
  • boli cardiovasculare (de inima);
  • tulburari cognitive, cum ar fi boala Alzheimer.

Cercetarile au legat consumul de produse bogate in beta caroten si administrarea de suplimente alimentare care contin acest compus de urmatoarele beneficii:

O mai buna functionare cognitiva

Potrivit studiilor efectuate asupra actiunilor sale, beta carotenul poate imbunatati functia cognitiva, datorita efectelor sale antioxidante. Cu toate acestea, posibilitatea de a imbunatati memoria si functiile neuronale a fost luata in considerare numai in situatiile in care acesta a fost suplimentat pe perioade lungi e timp, de pana la doua decenii. [3].

Mai mult, consumul frecvent de fructe si legume, in special al celor bogate in beta caroten [4], a fost asociat cu reducerea riscului de aparitie al afectiunilor degenerativ-neuronale, precum regresul cognitiv si dementa.

O piele sanatoasa, cu aspect stralucitor

Beta carotenul poate contribui la mentinerea si stimularea sanatatii pielii, tot datorita proprietatilor sale antioxidante. S-a dovedit ca dietele predominante in alimente cu efect antioxidant, inclusiv beta caroten [5] stimuleaza capacitatea de aparare a pielii impotriva radiatiilor UV. Astfel, integritatea tesutului conjunctiv este protejata atat din punct de vedere al aspectului, cat si al functiilor esentiale.

Sustinerea sanatatii plamanilor

S-a constatat ca mentinerea sanatatii pulmonare poate fi asociata cu aportul constant, dar moderat de beta caroten. Vitamina A, pe care organismul o produce datorita prezentei acestui pigment, contribuie la buna functionare pulmonara [6]. 

De asemenea, studiile efectuate asupra dietelor in care a fost incurajat consumul de fructe si legume bogate in carotenoizi, cum ar fi beta carotenul, arata ca acesti compusi pot avea un efect protector impotriva cancerului pulmonar [7].

Sanatatea ochilor

Vederea, simtul fara de care viata de zi cu zi ar deveni mult mai dificila, poate fi conservata de-a lungul anilor prin aportul micronutrientilor esentiali organismului. Aportul de carotenoizi, inclusiv de beta caroten, a fost asociat cu mentinerea sanatatii oculare si reducerea riscului de aparitie al anumitor afectiuni care pot provaca pierderea vederii.

Astfel, o dieta bogata in acest pigment cu proprietati antioxidante poate reduce riscul de a dezvolta degenerescenta maculara avansata cu pana la 35 la suta [8].

Posibilitatea de a reduce dezvoltarea anumitor tipuri de cancer

Dietele bogate in alimente cu un continut generos de antioxidanti, cum ar fi beta carotenul, pot ajuta la protejarea impotriva dezvoltarii anumitor tipuri de cancer [9]. Potrivit cercetarilor efectuate asupra acestei teze, printre acestea se numara si:

Este recomandata si incurajata o dieta bogata in fructe si legume, care sunt pline de vitamine, minerale si alti compusi ai plantelor care lucreaza impreuna pentru a sprijini sanatatea. Cu toate acestea, specialistii mentioneaza si posibilitatea de suplimentare in situatiile in care nu este posibil aportul necesar din alimentatie - discutati cu medicul dumneavoastra de familie inainte de a lua aceasta decizie.  

Alimente bogate in beta caroten

Alimente bogate in beta caroten

 

Beta carotenul este cel mai adesea regasit in cantitati considerabile fructe si legume cu o culoare vibranta, calda. Cu toate acestea, si verdeturile cu frunze intunecate sau de alte legume verzi contin, de asemenea, o cantitate generoasa din acest pigment cu proprietati antioxidante.

Beta carotenul este un compus solubil in grasimi, motiv pentru care consumul acestui nutrient alaturi de o sursa de grasime imbunatateste absorbtia sa. Mai exact, adaugarea unei lingurite de ulei de masline intr-o salata colorata poate creste biodisponibilitatea carotenoizilor regasiti in fructele sau legumele folosite. 

Lista celor mai bogate alimente in beta caroten cuprinde:

  • Kale, spanac, salata romaneasca, broccoli;
  • Cartofi dulci, dovleac placintar si morcovi;
  • Pepene galben si rosu;
  • Ardei grasi sau capia;
  • Caise, piersici, nectarine;
  • Mazare si boabe de fasole verde;

Beta carotenul este, de asemenea, gasit in ierburi si condimente, cum ar fi  boia, piperul Cayenne, Chili, patrunjel, coriandru, maghiran ori salvie.

Ca gramaj de referinta care poate fi obtinut in urma conumului de anumite alimente privind continutul de beta caroten [13], se poate mentiona ca:

  • 100 de grame de morcovi fierti contine aproximativ 8,279 micrograme (mcg) de beta caroten;
  • 100 de grame de spanac fiert contine aproximativ 6,103 mcg beta caroten;
  • 100 de grame de cartof dulce fiert contine 9,406 mcg de beta caroten.

Beta carotenul este un compus esential pentru organism, care ofera o serie de beneficii pentru sustinerea sanatatii si a sistemului imunitar. Consumati-l din fructe si legume proaspete sau discutati cu medicul dumneavoastra pentru administrarea suplimentelor alimentare, in paralel cu o dieta echilibrata.

Referinte:

  1. Antioxidant and Oxidative Stress: A Mutual Interplay in Age-Related Diseases - PMC (nih.gov)
  2. Antioxidants: In Depth | NCCIH (nih.gov)
  3. Vitamin and mineral supplementation for maintaining cognitive function in cognitively healthy people in mid and late life - Rutjes, AWS - 2018 | Cochrane Library
  4. Increased Consumption of Fruit and Vegetables Is Related to a Reduced Risk of Cognitive Impairment and Dementia: Meta-Analysis - PMC (nih.gov)
  5. β-Carotene and other carotenoids in protection from sunlight | The American Journal of Clinical Nutrition | Oxford Academic (oup.com)
  6. Vitamin A and Carotenoids - Consumer (nih.gov)
  7. Frontiers | Inverse Association between Dietary Intake of Selected Carotenoids and Vitamin C and Risk of Lung Cancer (frontiersin.org)
  8. Intakes of Lutein, Zeaxanthin, and Other Carotenoids and Age-Related Macular Degeneration During 2 Decades of Prospective Follow-up - PMC (nih.gov)
  9. Food Antioxidants and Their Anti-Inflammatory Properties: A Potential Role in Cardiovascular Diseases and Cancer Prevention - PMC (nih.gov)
  10. Dietary Carotenoids and the Risk of Invasive Breast Cancer - PMC (nih.gov)
  11. Association of Dietary Vitamin A and β-Carotene Intake with the Risk of Lung Cancer: A Meta-Analysis of 19 Publications - PMC (nih.gov)
  12. Association between vitamin A, retinol and carotenoid intake and pancreatic cancer risk: Evidence from epidemiologic studies - PMC (nih.gov)
  13. FoodData Central (usda.gov)